Jump to content

Forumet, Kim, Imers, meg, alle andre, og THE Arsenal!


Chaz

Recommended Posts

Forumet har vært dødt og "trist" over lang tid. Gjennom nesten hele fjorårssesongen. En god del fjortispreg, og resten fint lite. Gamlinger som Toggen, Bjørnstan, Sir John, Piscator og undertegnede skrev mindre og mindre. Det ble rett og slett kjedelig. Syntes mange av oss.

Hva måtte til for å få litt guff i både forumet, og gamle rustne menn? Jo, litt aksjekjøp fra en eller annen bruktbilselger fra "Gods own country", DD ut av det eikepanelte rommet og ikke minst sangria og grisefest for Titi. Hypp og hei, og så var det tut og kjør og full rulle igjen.

 

Meningensforskjellene er dype, og saklighetsnivået sånn bob-bob. But what the heck; man kan i det minste både hisse seg opp, og debatere igjen. At Kim og Imers sansynligvis er denne verdens største pessimister får vi vel leve med, Nick Hornby; eat your heart out. Men la nå en ting være sagt; selv om jeg i frustrasjonen i ny og ne skriver noe helt annet, jeg tviler ikke på Arsenal engasjementet til hverken Imers eller Kim. Selv om de er noen skruer av og til! ;)

 

Hva er så poenget med denne posten? Jo, hva er ønskelig? Et friskt forum, med mye hurlumhei omkring Arsenal, eller at alt går på skinner, og det er lite annet å skrive om enn noen skarve pokaler i ny og ne? Vel spør du meg, så liker jeg generelt i livet at man får litt motstand. Intet tre vokser inn i himmelen. Selv ikke i London N7. Man må faktisk jobbe litt for å nå sine mål. Blant våre yngre supportere er det mange som knapt har opplevd nedturer. Det er direkte usunt spør du meg. Motgang gjør sterk, sier ordtykkjet. Og det er jeg helt enig i. Man har ikke godt av at alt går på skinner. Min gamle salige fader sa alltid at for å nyte gleden av det gode liv, måtte man i ny og ne også kjede rævva av seg. Usedvanlig godt sagt, spør du meg. Og for de som tror at et par sesonger med 4 plasser og ingen trofeer er katastrofesesonger for THE Arsenal, de anbefaler jeg å lese historien. Det har jaggu meg vært MYE verre enn det er nå! Believe you me! Det har vært perioder i mitt Arsenalske supporterliv som stort sett har bestått av at sesongene var over pr. 10 januar. da var vi ute av ligacupen, røyk på trynet ut av 3 runde i FA cupen, og seilte sakte mot en trygg/utrygg 12-17 plass i ligaen. Det var ikke mye gloriøst, kan jeg love! Og når vi da på toppen hadde spillere som John Hawley, John Kosmina, Lee Chapman og deres like, ja da tror jeg dere forstår hva jeg mener.

 

Så ta en "gammel" manns ord for det; litt motgang er i grunnen ganske allright. Du, jeg og alle andre blir bare sterkere av det, og ikke minst, vi setter så utrolig mye mer pris på oppturene og de gloriøse Gooner opplevelsene etter noen skikkelige nedturer. La oss gå for en 17 plass i år! ;)

Link to comment
Share on other sites

Et glimrende innlegg Chaz!

 

Du setter fingeren på noe viktig. I likhet med deg tror jeg det er mange på dette forumet som ikke har opplevd større nedturer en de to fjerdeplassene som vi har fått de to siste sesongene. Sånn sett blir mange blendet av all suksess som laget har oppnådd under Arsene Wenger. Som du nevner vokser intet tre til himmelen. Dette gjelder både for Arsenal og våre argeste konkurrenter.

 

Min første nedtur som Arsenal-supporter kom i 94/95 sesongen. Vi spilte en rekke elendige kamper, lenge var vi farlig nære bunnen av tabellen. Til tross for denne elendigheten klarte jeg å se lyspunkter når f.eks. Chris Kiwomya ble kjøpt. Alle som kjenner historien vet hva som skjedde i etterkant; Platt og Bergkamp ble hentet inn. Litt senere starter Wenger og oppturen.

 

Tror det er viktig at man er litt ydmyk. Stikke fingeren litt i jorda. Vi må ha troen på den jobben som Arsenals manager, styre og spillere legger ned. Ble f.eks. overrasket over all pessimismen som vår nye spiss har blitt møtt med. Det er vel slik vi kjerner Wenger? Hvor realistisk hadde det vært om f.eks. Torres hadde blitt hentet inn for den prisen?

 

Ellers er det gøyere på forumet nå som det skrives mange solide innlegg, både av unge og gamle debattanter.

 

Det har vært perioder i mitt Arsenalske supporterliv som stort sett har bestått av at sesongene var over pr. 10 januar. da var vi ute av ligacupen, røyk på trynet ut av 3 runde i FA cupen, og seilte sakte mot en trygg/utrygg 12-17 plass i ligaen. Det var ikke mye gloriøst, kan jeg love!

 

Skulle tro du refererte til en Spudz-supporters liv. ;)

Link to comment
Share on other sites

Joda det er mange gode poengeri innlegget til Chaz. Men dette innlegget er jo også kun en omskrivning av hva vi hører fra den kanten hver gang en viktig kamp er tapt eller en spiller blir solgt.

 

Men all ære til Chaz som høster heder og ære for disse innleggene gang etter gang, og tro det eller ei så har det en viss funksjon også. De nærmeste dagene nå vil vi se at pessimisme og negativitet blir snudd til nærmest fanatsike tilstander og hallelujah stemning. Dette ene og alene fordi Chaz yter stor respekt på dette forumet, spesilet fra yngre forumister som ikke tørr å motsi han.

 

Om noen dager/uker vil vi se forumet tilbake i gammelt slag med "slang" bruk, banning og korte enstavelses innlegg. Noe midt imellom hadde kanskje vært å foretrekke, men like fordømt er dette alltid den første siden jeg besøker på internett ;) Og man skal ikke undervudere rutine hehe.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro du refererte til en Spudz-supporters liv. ;)

 

Det verste av alt Charlie, det var at i perioder, i hvertfall på 80 tallet, så var faktisk talt Spurs flere hakk bedre enn oss. Dèt er i seg selv en skjebne verre enn døden! ;)

Link to comment
Share on other sites

Så kanskje det kommer noe positivt ut av all usikkerheten rundt klubben, nemlig at engasjementet endelig kommer opp til overflaten istedenfor å ligge og slumre...? For det verste for både klubben og dette forumet er likegyldighet! Og uansett om man er optimist eller pessimist kan man ha viktige synspunkter som definitivt bør frem i lyset! Uenighet er slett ikke ille, snarere tvert i mot. Det er når ens egne oppfatninger blir utfordret at en selv har størst mulighet til å utvikle seg, forutsatt at man er tilstrekkelig kritisk, men samtidig åpen for nye impulser og måter å se ting på. Uten uenighet blir en diskusjon meningsløs! ;)

Link to comment
Share on other sites

Og man skal ikke undervudere rutine hehe.

 

Det var da fanden meg ennå godt, Romford`s Pele! ;)

 

Ja, rutine og erfaring skal man faktisk talt ikke kimse av. Som man heller ikke skal gjøre med ungdommelig pågangsmot. Enhver periode i den enkeltes liv har både sin sjarm og sin funksjon. Det hersker det ingen tvil om.

 

Når det gjelder dette med å motsi meg, så oppfordrer jeg ALLE til å gjøre det, hvis de er uenige i mine innlegg. Men jeg forbeholder meg også retten til å svare. Rett fra levra, også! ;) Jeg vet inderlig vel at jeg ikke har rett. Ikke hver gang i hvertfall, men jeg vil påstå at jeg, igjen gjennom livets erfaringskarusell, har et litt mer balansert syn på ting, enn enkelte av de "håpløse" svart/hvitt innleggene vi ser her på forumet.

 

At korte; "ja, jeg er enig" og "nei, fy f*** hvor feil du tar" innlegg irriterer rævva av meg, det skal jeg gladelig innrømme. At SMS språk, og til tider innlegg skrevet på dialekt gjør det samme, og at dette irriterer flere enn meg er jeg også sikker på. På et såpass seriøst forum som dette egentlig er, bør man kunne forvente at debatantene argumenterer for det de mener, og skriver det språket de faktisk har lært på skolen, enten det er bokmål eller nynorsk. Det er det minste vi kan forlange.

Link to comment
Share on other sites

Og man skal ikke undervudere rutine hehe.

 

 

 

men jeg vil påstå at jeg, igjen gjennom livets erfaringskarusell, har et litt mer balansert syn på ting, enn enkelte av de "håpløse" svart/hvitt innleggene vi ser her på forumet.

 

 

 

Dette har du helt klart rett i, men gudbedre så kjedelig både forum og verden generellt hadde blitt hvis alt var balansert og gjennomtenkt til fingerspissene. Det optimale er en mix hvor man får med litt fra de fleste grupper. Det skal uten tvil være rom for litt spontanitet og følelser.

 

Forøvrig helt enig i dine synspunkter på korte innlegg og dialekter etc. Så vidt jeg vet så opererer vi med 2 skriftspråk er i landet, bokmål og nynorsk.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg, og det skal jeg innrømme som en av de "nye" på forumet - at Chaz, yter stor respekt blandt alle sammen med en rekke gode, saklige og "spot-on" innlegg.

 

Og som Charlie sier, så setter man fingeren på noe viktig her. Jeg tørr ikke tippe på en "snitt-alder" på debatantene her, da noen 13åringer skriver som om de er 30, og vise versa. Men at en stor del av oss ikke har opplevd nedturer, det er helt klart ett faktum vi ikke kommer utenom. Og da er det litt naturlig at det blir noen paniske og depresive innlegg. Jeg ble født i herrens år 1984, og har fulgt Arsenal tett siden sesongen 90/91. Store nedturer har man ikke hatt, med unntak av 94/95 sesongen som Charlie nevner. Men det var bare 1 år, og i ettertid så har vi opplevd mange store ting - og spesielt under ledelsen av Proffessor Wenger. Når vi da har hatt ett par sesonger "under par" så vil jo en del av de født fra min tid og senere, kanskje synes dette er litt tungt - og det må man bare respektere, men alikevel så vil jeg anbefale alle "youngsters" på forumet om å gjøre som Chaz sier, lese litt historie, og se hvor tungt ting var før vår tid. Så vil man legge merke til at man har vært meget priviligerte som egentlig bare har opplevd den ene etter den andre triumfen.

 

Nok engang props for ett bra innlegg Chaz - respekten for "gamle kara" øker til stadighet - men obs obs! Det er en del yngre kanoner som er helt der oppe sammen med dere! :D

Link to comment
Share on other sites

Å si at Kim og jeg er verdens største pessimister, synes jeg er å dra den litt langt. Men faktum er at vi er realister, tildels pessimister. Slik vil jeg karakterisere oss.

 

Dette forumet ville vært dørgende kjedelig uten Ravenghost, Kim og undertegnede. Det er tross alt vi tre som skaper nyanser her! :D

Link to comment
Share on other sites

Nok engang props for ett bra innlegg Chaz - respekten for "gamle kara" øker til stadighet - men obs obs! Det er en del yngre kanoner som er helt der oppe sammen med dere! :D

 

Det er jo akkurat DÈT som er litt av hensikten min, Orakelet. Å få den yngre garde like interessert i institusjonen Arsenal, som jeg og mange andre med meg har blitt, opp gjennom årene. Og da hjelper det kraftig å lære litt om klubbens ærerrike historie.

 

 

Å si at Kim og jeg er verdens største pessimister, synes jeg er å dra den litt langt. Men faktum er at vi er realister, tildels pessimister. Slik vil jeg karakterisere oss.

 

Dette forumet ville vært dørgende kjedelig uten Ravenghost, Kim og undertegnede. Det er tross alt vi tre som skaper nyanser her! :)

 

Vel, jeg ser på meg selv om en relativt solid realist Imers, men jeg er på ingen måte like pessimistisk som det du og Kim er. I tillegg så setter du vel deg selv, Raven og Kim rimelig høyt på hesten ved å påstå at forumet hadde vært dørgende kjedelig uten dere. Men for all del, that`s your honest opinion. Men som vanlig, vi er nok ikke HELT enige. Ikke her heller, for å si det sånn! :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg ser på meg selv om en relativt solid realist Imers, men jeg er på ingen måte like pessimistisk som det du og Kim er.

Da er vi alle realister da, men på to forskjellige måter :D

I tillegg så setter du vel deg selv, Raven og Kim rimelig høyt på hesten ved å påstå at forumet hadde vært dørgende kjedelig uten dere. Men for all del, that`s your honest opinion. Men som vanlig, vi er nok ikke HELT enige. Ikke her heller, for å si det sånn! :)

Okey, satte oss litt høyt på hesten der, som du så fint sa, men faktum er at uten oss tre så ville det ikke eksistert realister-pessimister på dette forumet, og da hadde det ikke vært så heftige debatter slik som man finner på dette forumet nå.

 

Og btw: Jeg kommer alltid til å være en gooner uansett hvor pessimistisk jeg er eller hvordan det går med klubben. :)

Link to comment
Share on other sites

Mengden innlegg har null niks å si, det er kvaliteten som betyr noe. Kvalitet foran kvantitet er det noe som heter, og man kan lurer på om Spudz kjenner det uttrykket :D

 

Forøvrig helt enig med Chaz i det han skriver, men også med en del andre. Man har lov til å være skeptisk, skuffet og realist (fra sitt ståsted). Man har også lov til å kunne ytre dette, og andre meninger, men man må uansett være forberedt på at det er andre som er uenige med de meningene. Og her er det skoen trykker; straks noen er uenig med noen så er de idioter, negative, hallelujapersoner og andre snodige karakteristikker. Hva med å ta personens meninger og debattere de, fremfor personen selv? Skille sak og person er det også noe som heter, noe forøvrig Spudz også sliter med :-)

 

Syntes din far sa det på en fin måte, at for å ha det kjekt i livet må man også ha det kjedelig innimellom. Dette handler om at man blir vandt til det gode liv, og klarer ikke å se gleder i det. F.eks. for 15-20 år siden var det luksus og status å ha mobiltelefon. Man var liksom en viktig forretningsperson, eller hadde mange penger, om man hadde det. I dag er du totalt utenfor om du ikke har mobiltelefon. Det var også luksus å ha 2 biler i en husholdning, i dag er det svært uvanlig om man ikke har 2 biler (og gjerne flere) i en husholdning. Hva er poenget med det jeg skriver? Akkurat det samme som Chaz; for å ha gleder må man vite hva det vil si å ikke ha gleder (erfart det).

 

For å komme med en enda en gammel manns slagord (denne gang min kjære far); Man må yte for å nyte! Og den syntes jeg er knakende god også. Det er ikke alltid like godt å få alt servert i fanget, for noen ganger smaker rett og slett fisken du har fisket selv, elgen du har skutt selv, kjøttkakene du har laget selv osv bedre. For ikke å snakke om følelsen av å sitte i en hytte (eller lignende) du vet at du har svettet og slitt for å bygge. Og slik blir det med Arsenal også. Man svetter under kamper, slite seg gjennom sesonger med "nedturer" for så å få ekstasen av å oppleve at alt slitet, svetten og sulten blir tilfredstilt. Da, og spesielt DA, smaker gullet/pokalene så mye, MYE bedre!

Link to comment
Share on other sites

Ordet realist kan ikke brukes i fotballsjargong, det er desverre ingen reel vitenskap som innholder fasitsvar. Så derfor er enhvers meninger og ytringer mer formet av eget syn på ting enn den faktiske virkeligheten er. Den eneste som sitter med de reele fakta sitter en sesong frem i tid og ser tilbake på neste års sesong.

 

Nettopp DET er noe av gleden ved fotball og nettopp det er det som skaper diskusjoner.

 

Enig i at forumet har tatt seg opp en del i det siste og kan si meg dels enig i at figurer som Imers, Kim og de såklarte "realistene" trigger en del føleser hos folk (undertegnede inkludert) som får blodet til å koke. Og at er forum trenger ytterpunkter for å faktisk ha noen hensikt.

 

Stå på alle sammen, jeg leser mange av innleggene deres med et smil rundt munnen her fra solsenga på stranda i Kreta! :huh:

 

God sommer!

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg Chaz, og du har rett i mye av det du sier.

 

Selv har jeg vært supporter siden 85, så jeg har faktisk opplevd noen magre sesonger jeg også.

 

Jeg føler meg til tider misforstått her inne. Det virker som enkelte tror jeg er pessimistisk bare for å kverulere. Men det er så langt fra sannheten som mulig.

 

Selv om man skal huske på de magre år i fortiden, så kan man ikke se bort ifra at Arsenal i dag, er for en toppklubb å regne. Og dermed økes også forventninger og ambisjoner. I magre år, så var det kanskje ikke forventet at laget skulle kunne være med å kjempe om ligagullet hver sesong, og dermed var heller ikke skuffelsen så stor når man ikke nådde helt opp. Fjerdeplass to sesonger på rad er ikke så ille i seg selv. Men når man ser litt på årsaken til at vi har havnet litt i bakleksa iforhold til United og Chelsea, så mener jeg dette har skjedd fordi generasjonsskiftet har blitt gjennomført alt for fort. Det har blitt lagt alt for stort press på de unge spillerne. Unge spillere skal plutselig erstatte spillere som Vieira, Bergkamp, Pires og nå Henry. Jeg mener vi burde ha kjøpt inn litt mer rutine disse sesongene, slik at uggutta hadde hatt mulighet til å spille for ett lag i medgang. Å spille med så mye motgang som jeg mener Arsenal har hatt de to siste sesongene, kan fort virke inn negatitvt på unge spillere, og kan gjøre at de ikke får den nødvendige selvtilliten.

 

Fremtiden er utvilsomt lys. Hvor lys den er, mener jeg avhenger av hva som skjer med Wenger.

 

Når det gjelder selve forumet, så mener jeg at det største problemet her inne, er mangel på respekt for andres meninger. Vi må lære oss å godta at ikke alle er like, og at vi har forskjellige meninger. Det er helt greit å være uenig. Men skal man først kommentere ett innlegg, så får man diskutere sak, og ikke henge ut person. Ett godt eksempel på det med respekt for andres meninger, er når Chaz avfeide min mening som tøys og vas. Det er altså ikke å respektere motpartens mening. Slik jeg ser det, at hvis man ikke har noe bedre å si om en annens mening enn tøys og vas osv., så bør man heller ikke svare på innlegget.

Link to comment
Share on other sites

Selv om man skal huske på de magre år i fortiden, så kan man ikke se bort ifra at Arsenal i dag, er for en toppklubb å regne. Og dermed økes også forventninger og ambisjoner. I magre år, så var det kanskje ikke forventet at laget skulle kunne være med å kjempe om ligagullet hver sesong, og dermed var heller ikke skuffelsen så stor når man ikke nådde helt opp. Fjerdeplass to sesonger på rad er ikke så ille i seg selv. Men når man ser litt på årsaken til at vi har havnet litt i bakleksa iforhold til United og Chelsea, så mener jeg dette har skjedd fordi generasjonsskiftet har blitt gjennomført alt for fort. Det har blitt lagt alt for stort press på de unge spillerne.

 

Joda Kim, utgangspunktet er et annet nå enn for drøye 20 år siden. Men der jeg, og kanskje mange med meg, mener du tar "feil" er at det å kjøpe etablerte stjerner er det eneste sannhetsbevis på at man er ambisiøs. Jeg er ikke et sekund i tvil om at Wenger er superambisiøs, at han har klokketro på sin måte å gjøre ting på, og at han mener Arsenal er kapable til å kjempe om de gjeveste pokalene. Kan han bli noe mer ambisiøs enn dette, på tross av at han bevisst velger bort muligheten til å kjøpe de største og dyreste stjernene? Så kan man hevde at Wenger i så fall er urealistisk, men han har jo vist før at han kan klare det, selv om han denne gangen kanskje har kjørt sitt løp enda mer konsekvent enn tidligere. Og i dette ligger det du skriver om et for raskt generasjonsskifte, som jeg er helt enig i. Men glem ikke at de som kanskje har sviktet mest de siste par årene faktisk er de rutinerte spillerne man har hatt i klubben (Ljungberg, Gilberto, Henry, Hleb osv) mer enn de unge, som man kanskje ikke kunne forvente mer av, ihvertfall når de ikke fikk mer støtte fra sine rutinerte lagkamerater. Dermed har generasjonsskiftet blitt tyngre enn det kunne og burde ha blitt.

 

For øvrig er jeg enig i det du skriver om å respektere andres meninger, men jeg synes alt i alt at dette forumet er blant de mer velfungerende. At det er en viss "fjortisfaktor" er ikke til å unngå på et internettforum, og i særdeleshet et som dreier seg om engelsk fotball. Og at det er litt fjortispreg er da TIL EN VISS GRAD sjarmerende, bare det ikke blir for dominerende, hvilket det kanskje har vært tendenser til i perioder. Men som jeg har skrevet før; vi må ønske nye unge forumdeltakere velkommen. De må jo få lov til å starte et sted de også, prøve seg frem, lære av sine feil, og få tid til å modnes. Noen av dem burde kanskje bli flinkere til å lytte til gode råde fra eldre, men som sagt synes jeg ting fungerer rimelig bra her inne. For å snakke for meg selv så er det ikke bare overvekten av unge deltakere som har gjort at jeg har vært mindre aktiv i perioder, men også at mitt engasjement kanskje har vært noe labert. Sånn sett har jo denne sommeren kommet som et friskt pust; nå har vi plutselig ALT å snakke om og å diskutere. Som jeg skrev lenger opp, er kanskje de siste måneders dramatikk positivt for oss alle når det kommer til stykket?

Link to comment
Share on other sites

Joda Kim, utgangspunktet er et annet nå enn for drøye 20 år siden. Men der jeg, og kanskje mange med meg, mener du tar "feil" er at det å kjøpe etablerte stjerner er det eneste sannhetsbevis på at man er ambisiøs. Jeg er ikke et sekund i tvil om at Wenger er superambisiøs, at han har klokketro på sin måte å gjøre ting på, og at han mener Arsenal er kapable til å kjempe om de gjeveste pokalene. Kan han bli noe mer ambisiøs enn dette, på tross av at han bevisst velger bort muligheten til å kjøpe de største og dyreste stjernene? Så kan man hevde at Wenger i så fall er urealistisk, men han har jo vist før at han kan klare det, selv om han denne gangen kanskje har kjørt sitt løp enda mer konsekvent enn tidligere. Og i dette ligger det du skriver om et for raskt generasjonsskifte, som jeg er helt enig i. Men glem ikke at de som kanskje har sviktet mest de siste par årene faktisk er de rutinerte spillerne man har hatt i klubben (Ljungberg, Gilberto, Henry, Hleb osv) mer enn de unge, som man kanskje ikke kunne forvente mer av, ihvertfall når de ikke fikk mer støtte fra sine rutinerte lagkamerater. Dermed har generasjonsskiftet blitt tyngre enn det kunne og burde ha blitt.

 

Joda Piscator, ingen tvil om at det Wenger har gjort for klubben er rett og slett fantastisk. Han er genial på mange måter. Men det som jeg anser som Wenger's største svakhet, er hans noe manglende evne til å endre på sin måte å gjøre ting. Verden endrer seg, og flere andre profilerte managere mener jeg er flinkere enn Wenger til å legge om ting. Se på United under Ferguson. De hadde suksess grunnet Beckham-generasjonen. Der de hadde en håndfull unge spillere som hadde spillt sammen siden barndommen, flankert med godt rutinerte spillere. Når de rutinerte ble solgt, så ble det erstattet både med ungt og rutine. Hvis du ser på United i dag, så er det mye av den samme oppskriften som brukes nå. Men det jeg mener med å endre seg, er at United spiller på en annen måte i dag enn de gjorde på 90-tallet. Resten av Europa har funnet ut av hvordan United spillte, og de måtte endre seg for å kunne nå helt til topps igjen.

 

Når Wenger begynte med generasjonsskiftet, så forsvant rutinerte spillere raskt ut av klubben, og disse ble stort sett bare erstattet med unge spillere. Og selv om som du sier at rutinerte spillere har sviktet en del de siste sesongene, så ligger det litt bak dette. Som flere av de rutinerte spillerne har nevnt, så har de måttet gjort andre ting på banen enn det de vanligvis har gjort, for å kunne demme opp for de unge spillerne, slik at de ikke skal få for tung bør på sine skuldre. Men hovedpoenget mitt med at Wenger ikke virker å være like dyktig til å endre seg som f. eks Ferguson, går mest på måten vi spiller på. Arsenals spillestil virker å være veldig lett å lese når vi ikke er 100%. Det er flere og flere som har funnet ut hvordan man skal stanse oss. Greit, når vi er på vårt aller beste, er det få lag som slår oss. Men problemet at når laget er såpass urutinert som det er, så er det sjelden vi er helt 100%. Og dette tror jeg skyldes ene og alene mangelen på rutine og muskler på banen. Vi trenger en beinknuser på midten ala Vieira, som samtidig har de offensive kvalitetene som kreves i Arsenals spillestil. Vi har det kanskje i Diaby, men det er nok 2-3 år før han fullt utviklet. Det året vi nådde CL-finale, er slik jeg ser det den eneste sesongen under Wenger, der han faktisk hadde en plan B.

 

Det jeg vil frem til, er at det er greit å være tro mot sin filosofi, men det må også være rom for endringer, for å følge utviklingen i fotballen. Og da tenker jeg spesielt på det med spillemåte, og selvfølgelig transferpolitikk.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil frem til, er at det er greit å være tro mot sin filosofi, men det må også være rom for endringer, for å følge utviklingen i fotballen. Og da tenker jeg spesielt på det med spillemåte, og selvfølgelig transferpolitikk.

 

Du skriver mye bra Kim. jeg er enig i at Wenger kanskje burde ha vært noe flinkere til å justere kursen ved behov. Naivitet er jo en av de tingene Arsenal og Wenger har blitt kritisert for, særlig i Europa. Og liten tvil om at kanskje den største styrken til AF er nettopp hans evne til å gjøre det som trengs, men ikke nødvendigvis noe mer, forutsatt at det gir resultater. Og det er liten tvil om at dette er hovedårsaken til ManUs suksess de siste 15 årene; langt mer enn lagets evne til å spille god fotball, slik mange hevder. Og det er egentlig litt pussig at en så intelligent mann som Wenger ikke har vært flinkere til å gjøre viktige endringer, og faktisk fortsatt å kjøre relativt ensidig på sin filosofi, selv når det ikke har fungert. Det er også interessant at Wenger faktisk HAR endret startegi på transfermarkedet. Tidligere kjøpte han faktisk etablerte stjerner, som Overmars, Pires og Henry. De senere årene har han jo stort sett BARE kjøpt "ukjente" fjes og talenter. Hvorvidt dette skyldes økonomiske forhold i kjølvannet av byggingen av bane, eller er en bevisst politikk fra Wengers side kan man diskutere. Jeg heller mest til det siste. Og hvorvidt dette i så fall er nok et utslag av en naiv tiltro til egen filosofi, eller er nok et genialt grep, gjenstår å se. Men selv om Wenger går sine egne veier også på transfermarkedet, og ikke kjøper etablerte stjerner, blir det for enkelt å stemple ham som lite ambisiøs.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at du er inne på noe viktig her Kim. Akkurat det å endre

på ting spesielt i selve kampen har irritert meg mer en en gang.

Wenger og Arsenal spiller PL vakreste fotball på sitt beste og når

alt fungerer er det få lag som tar oss.

Dette er Wenger tro på...men en omlegging av systemet har han

prøvd nå i det siste med variabel suksess.

Tenker da spesielt på 4-5-1 han hadde i en del kamper. Det fungerte

med Ade på topp.

 

Ellers tror jeg også generasjonsskifte har skjedd alt for fort. Når

spillere som Vieira,Pires,Bergkamp og Henry forsvinner så tett så

blir det litt feil å erstatte de med ungutter.

 

Nå har han erstattet Henry med en 24 år gammel kroatisk landslagsspiller som har et godt renomme i sitt hjemland. Den

kjøper jeg Kim. Dette er en spiller med en del rutine som jeg har etterlyst.

 

Virker for meg som Wenger vil ha ny høyreback og sette Eboue på høyreving. Det blir nok det siste kjøpet nå tror jeg.

 

Etter alt snakket om 80/90 tallet så begynte jeg å tenke på våre svarte perler som Paul Davis,David Rocastle og Michael Thomas....det var en deilig tid det og....spesielt når vi slo Liverpool i Littlewoods cupen;-)

Gode minner.......

Link to comment
Share on other sites

det er vel ikke så rart at forumet går dårlig når klubben ikke gjør det så bra. ikke alle fans kan være like hardcore og som det blir sagt innledningsvis; de yngre har vel ikke møtt motgangen i så stor grad som den har vært i det siste. noen faller nok fra, men har vi bruk for medgangssuppere i motgang?

 

selv kan jeg ikke huske å ha vært så deprimert over Titi's avskjed som da Graham-saken kom for verden. da mistet jeg all tro på fotball i flere år. nå fikk jeg umiddelbart for meg at vi ble satt årevis tilbake og at CL-plassen helt sikkert kom til å ryke. snodig nok fikk det meg denne gangen meg til å føle at jeg er en ordentlig supporter, en som ikke bare holder med de rike, stjernespekkede lagene som alltid gjør det bra, men som står ved klubben sin fordi man er glad i den. selvsagt er salget av Titi noe helt annet enn svindelen til Graham.

 

og.. når den verste depresjonen har lagt seg begynner man å tenke konstruktivt:

1. Arsenal klarte 4. plass og tok nesten 3. denne sesongen og det uten at Titi hadde vært nevneverdig innflytelsesrik. det skal ikke så mye til for at Eduardo da Silva går han en høy gang neste sesong.

2. de unge gutta er blitt ett år eldre. flere som Cesc og van Persie kommer til å løfte seg i Titi's vakuum. Diaby, Walcott og Traorè har vist vanvittige potensialer som hos noen av dem kan bli utløst allerede kommende sesong.

3. vi var ekstremt utsatt for skade på nøkkelspillere og i sårbare posisijoner forrige sesong. med et par ekstra forsterkninger så kan en noenlunde frisk stall umulig bli dårligere enn i fjor.

4. nye signinger fra fjorhøsten som Rosicky og Gallas har nå spilt seg inn i laget. jeg har enda troen på at Hleb skal ta steget opp og lære seg å avslutte og gjøre bedre taktiske valg.

 

Titi er den desidert beste spilleren jeg har sett i klubben, men det var ikke pga av han at jeg ble supporter. vi kommer sterkere tilbake. også vi som av og til finner ut at vi må prioritere å gjøre andre ting enn å skrive lange foruminnlegg som ikke forandrer på noen verdens ting. bortsett fra å kanskje styrke hverandre i troen på Gunners :)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil frem til, er at det er greit å være tro mot sin filosofi, men det må også være rom for endringer, for å følge utviklingen i fotballen. Og da tenker jeg spesielt på det med spillemåte, og selvfølgelig transferpolitikk.

 

Du skriver mye bra Kim. jeg er enig i at Wenger kanskje burde ha vært noe flinkere til å justere kursen ved behov. Naivitet er jo en av de tingene Arsenal og Wenger har blitt kritisert for, særlig i Europa. Og liten tvil om at kanskje den største styrken til AF er nettopp hans evne til å gjøre det som trengs, men ikke nødvendigvis noe mer, forutsatt at det gir resultater. Og det er liten tvil om at dette er hovedårsaken til ManUs suksess de siste 15 årene; langt mer enn lagets evne til å spille god fotball, slik mange hevder. Og det er egentlig litt pussig at en så intelligent mann som Wenger ikke har vært flinkere til å gjøre viktige endringer, og faktisk fortsatt å kjøre relativt ensidig på sin filosofi, selv når det ikke har fungert. Det er også interessant at Wenger faktisk HAR endret startegi på transfermarkedet. Tidligere kjøpte han faktisk etablerte stjerner, som Overmars, Pires og Henry. De senere årene har han jo stort sett BARE kjøpt "ukjente" fjes og talenter. Hvorvidt dette skyldes økonomiske forhold i kjølvannet av byggingen av bane, eller er en bevisst politikk fra Wengers side kan man diskutere. Jeg heller mest til det siste. Og hvorvidt dette i så fall er nok et utslag av en naiv tiltro til egen filosofi, eller er nok et genialt grep, gjenstår å se. Men selv om Wenger går sine egne veier også på transfermarkedet, og ikke kjøper etablerte stjerner, blir det for enkelt å stemple ham som lite ambisiøs.

 

Wenger er definitivt ambisiøs. Og det kan ingen ta ifra han. Hadde han ikke vært ambisiøs, så hadde han ikke vært manager så lenge. Da hadde han ikke klart å gjennomføre alt det fantastiske har gjort. Det kan faktisk være en positiv ting at vi har havnet litt i bakleksa de siste 2-3 sesongene. Nemmelig at Wenger er sulten som aldri før. At han ønsker å vise hele omverden at det han har drevet med disse årene virkelig kan bære frukter. Dette vil kunne føre til at han forlenger kontrakten med klubben. For jeg vil absolutt at han skal bli. Men jeg ønsker også at han skal kunne endre seg, og gjøre ting litt annerledes når det behøves.

 

Når det gjelder det med transferpolitikk, så vil jeg ikke påstå at han har endret så veldig mye. Eneste forskjellen, er at han handler inn talenter nå, fremfor rutine. Wenger har aldri vært mannen til å hente fra øverste hylle. All ære til Overmars, Petit og Henry, men ingen av disse var fra øverste hylle. Overmars hadde vist klasse for Ajax tidligere, men han hadde nettopp kommet tilbake etter å ha vært ute lenge med en ganske alvorlig skade. Dette var en ganske stor gamble, som lyktes stort. Petit var etablert på Monaco, men ingen klassespiller før han kom til Arsenal. Det var etter overgangen til Arsenal at han virkelig fikk et navn innen fotballen. Henry var kanon under VM 98, for så å falle totalt gjennom hos Juventus. Dette var på en måte også en liten gamble, da man ikke hadde noen garanti for at Henry skulle lykkes. I likhet med Overmars, så var dette en gamble verdt å ta.

 

Men jeg skulle ønske at Wenger for en gangs skyld kunne hente 1 eller 2 spillere fra øverste hylle. For med slike spillere vet du hva du får. Men da tenker jeg ikke på å gjøre som Chelsea, som henter pga nanvet på spilleren, uten å tenke på om spilleren vil passe inn i spillermønsteret. For slik jeg ser det, vil en etablert stjernespiller, som har kvaliteter til å passe inn i spillestilen være en mindre gamble, enn en som kommer fra en for oss ganske ukjent liga. Rett og slett fordi stjernespilleren allerede har erfaring fra det høyeste fotballnivå. I tillegg vil det være mindre gambling, fordi man ofte ikke vil tape mye penger på spilleren heller. For skulle ikke spilleren slå til, så har han fortsatt såpass stor anerkjennelse, at det vil være klubber der ute interesserte i å punge ut. Hvis Chelsea hadde bestemt seg for å selge Sheva nå, så ville de fått en god slump penger for han, selv om han hadde en katastrofal sesong i Chelsea

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror denne tråden på dette tidspunktet har plass til et kort og positivt innlegg der man sier seg _helt_ enig med noen - og det ansvaret tar jeg ved å vise til en av (i Live Earth-modus) Finn Bjelkes forventninger sist høst, og gjør en av dem til min egen for i år:

 

"...og at Arsenal vinner alt i England og Europa og VM og OL og…"

Kall det gjerne naivt, men det er slik _jeg_ er Gooner. Og jeg kaller meg realist - lett :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro du refererte til en Spudz-supporters liv. :D

 

Det verste av alt Charlie, det var at i perioder, i hvertfall på 80 tallet, så var faktisk talt Spurs flere hakk bedre enn oss. Dèt er i seg selv en skjebne verre enn døden! ;)

 

 

Måtte jeg aldri oppleve det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...