Jump to content

Engelsk blod...


helgeaarsvoll

En engelsk spiller til 10 mill £ eller en like god franskmann til 5 mill£?  

94 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ja, nå er det en stund siden vi har debattert dette. Jeg savner fremdeles mer engelsk blod i Arsenallaget.

 

Selv om de engelske spillerne er dyrere og ofte av ikke god nok kvalitet, så går jeg her og drømmer om en engelsk spiller på laget.

 

Spørsmålet er om det bare er et savn for fansen? Kanskje det ikke har noen reell betydning hvilken nasjon spillerne kommer fra, så lenge spilleren er god nok.

 

Eller kanskje en kan stille spørsmålet slik: Hvilken postiv betydning kan det ha for klubben å ha engelske spillere på laget? Er disse faktorene så viktige at det er grunn (utover det hyggelige) til å prioritere det ved et event overgansvindu?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply
Guest Young Gun

"Landsmenn" er alltid hyggelig å ha på et lag, og jeg synes også det er nødvendig.

 

Nødvendig fordi det gir en personlighet og en karisma til laget, som det å ha en nordøst Løndon spiller fra egne rekker på Arsenal gir en fin følelse av at denne spilleren er "vår". Vi har laget fotballspiller av denne spilleren.

Det er ikke det samme med en franskmann eller en spanjol som vi vet har prestert i andre klubber og andre land.

 

Ashley Cole er en av mine yndlingsspillere, av den grunn at han er fra London og er ekte Arsenal gutt!

Syns det er synd at vi ikke har altfor mange engelskmenn i troppen, men det må nok til om du skal henge med internasjonalt.

Tror nok ikke det blir noen radikale forandringer med flere engelskmenn i troppene til Premier League klubbene i fremtiden, med mindre det blir innført en kvote om hvor mange utenlendinger du har lov til å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Vil jo gjerne ha flere engelskmenn i klubben. Problemet er jo at de koster latterlig mye. Ellers håper man jo alltid på engelskmenn som skal slå igjennom. Ryan Smith og Justin Hoyte er for øyeblikket de jeg håper på etter at Bentley ser ut til å være på vei vekk. Det viktigste er uansett alltid suksess for klubben.

Link to comment
Share on other sites

Å ta sjansen før spillerne blir priset i Chelsa klassen er nøkkelen her.

 

Engelske spillere er kunstig høyt priset, derfor er man avhengig av å ta sjansen relativt tidlig før prisene vokser utenfor alle proposjoner. Mee and Bertie sine eksempler fra West Ham er meget gode. Dette er spillere som kan minne mye om Lampard Ferdinand og Joe Cole da disse ble hentet av stor klubbene. De er unge, men ikke for unge, de spiller godt på ett mindre PL lag, og har vist over mer enn 1 sesong år at nivået er bra.

 

Hvis man venter 1-2 år til på disse spillerne vil prisen bli 150-200 millioner. Nå vil jeg tro markedsverdien ihvertfall ligger på halvparten av dette. At Arsenal er forsiktig med transfer midlene om dagen er ingen hemmlighet. Men hvis man aldri tar en sjanse så vil man heller aldri lykkes.

 

Selvfølgelig er det kjempe gøy med store talenter fra utlandet, men tiden hvor jeg ble veldig oppstemt av at Arsenal ble linket til en utenlandsk spiller er borte for lenge siden. Nå er det snarere tvert om, jeg kjenner forventningene stiger så fort en engelsk spiller er aktuell for Arsenal.

 

En annen side av saken er vel at Wenger ikke har verdens beste erfaring med kjøp av engelske spillere. Det ble brukt store summer på floppene Jeffers, Wright og Upson. Er vel kun Sol som har slått til av engelskmennene Wenger har hentet.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er engelske spillere det beste.men slik som systemet

er i dag med overprisete engelske spillere og Chelsea som kan

ta de beste uansett kost ser det ut til at talenter og ungdomsskolering

The Ajax way som er fremtiden.

Hoyte spiller bra i Sunderland. Bentley begynner jeg å miste troa på,

men jeg håper at Arsene kjøper britisk ....også i januar,

men de må være bedre enn Reyes,Fabregas,Flamini så....om

det kommer noe britisk må det være i forsvaret tror jeg.

Som det er nå er Hoyte den jeg har trua på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge håpt på den nye DB, altså David Bentley! Han virker som et stortalent, men nå mister jeg mer og mer troen på at han kommer til å bli værende i klubben, og at utlånet han nå er på er mer enn bare et utlån!

 

Men Hoyte er jo en veldig god spiller, men jeg ville ha hentet ham tilbake til Arsenal hadde jeg vært Wenger, og latt ham få teste å spille sammen med Arsenalspillerne litt. Men nå er det jo nesten for sent, for nå komemr Cole snart tilbake så........

 

Jeg for min del har ingen problem med at vi ha mer "utlendinger" på laget.

Link to comment
Share on other sites

Guest Young Gun

Tror faktisk Ryan Smith av de engelske talentene vi har i klubben er den som har størst sjans for å slå til i Arsenal. Han er vel for tiden utlånt i Leicester om jeg ikke tar feil.

Smith er lynrask, god til å utfordre og litt u-engelsk i stilen.

 

En grunn til at jeg vil at engelske spillere skal slå til i Arsenal, er fordi det er herlig å ha Arsenal spillere på det engelske landslaget. Husker på 90-tallet hvor jeg satt å venta på at Paul Merson, Ray Parlour og Ian Wright skulle bli bytta inn i en tv sendt kamp. Da ble jeg relativt opphisset av den grunn at de spilte på mitt lag. =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne ha sett flere engelskmenn i dagens Arsenal-tropp. Man gjør seg noen tanker når lagopptillingen er blottet for engelske spillere.

 

Samtidig forstår jeg også litt av problemet. Engelske spillere er ekstremt overpriset, samtidig som de utenlandske er billigere og muligens bedre.

 

Tror noe av nøkkelen ligger i at Arsenal må få frem egne engelske talenter, samt det å hente spillere fra lavere divisjoner.

 

Det var fine tider også når Adams, Bould, Dixon m.fl. var faste innslag i Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde ikke gjort noe om vi hadde fått inn flere engelske i troppen, men akkurat nå funker det fint uten. Det er ikke et must å ha flere engelske i troppen for å si det sånn.

 

Hvis vi skulle ha hentet inn engelske spillere til januar/sommeren så ville jeg hatt Bradley Wright-Phillips og/eller Ledley King. Dette er to gode unge engelske spillere etter min mening som kunne passet inn i spillet vårt. Men vi trenger dem ikke akkurat...

 

Vi MÅ ikke kjøpe inn engelske spillere bare for ha det liksom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener vi trenger litt mer engelsk mentalitet i troppen.

Vi har jo 2 engelskmenn fast på A-laget, men likevel mener jeg vi trenger fler.

Ray Parlour hadde en herlig innstilling på banen og ga seg aldri uansett bra eller dårlige prestasjoner på banen.

 

Dette baserer jeg på at når Arsenal spiller dårlig i en kamp, så er det nesten alle spillerne kollektivt som svikter mentalt. Da spesielt de utenlandske.

Da tenker jeg på klaging og kjefting på dommer og medspillere, slår oppgitt ut med armene, og ser man litt nøye etter er det nesten aldri Cole eller Campbell som gjør dette. Det er ofte de to som prøver å piske opp stemningen til det positive i laget. Skal sies at Henry og Paddy i fjor har også vist dette til tider som kaptein.

Men..Henry kan også fort ha et kroppspråk som viser misnøye fordi han setter høye krav til medspillere, men aller mest til seg selv.

 

Håper jeg tar feil, men for å være helt ærlig tror jeg ikke spillere som f.eks. Hoyte, Gilbert, Garry, Smith får særlig mange kamper på A-laget vårt... ;)

 

Og når det gjelder pris på engelske spillere, er ikke Arsenal såå blakk heller da, og har råd til å betale både 15 og 20 mill. pund for en spiller hvis han er av topp kvalitet.

Spillere som Carrick, Parker og Jenas var vel ikke så dyre når de bytta klubb?

Men i utgangspunktet er det som noen nevner her smartest å hente disse spillerne tidlig.

A. Ferdinand, T. Walcott og Reo-Coker er gode eksempler.

Fælt å si det, men i dette tilfellet med å hente engelske talenter har Spudz gjort en bra jobb. :blink:

 

En siste ting som blir viktig er Sepp Blatters planer om kvoter på nasjonale og utenlandske spillere i et lag.

Vil dette bli innført og Wenger og Arsenal ikke er klar for det, vil vi få seriøse problemer med å kunne stille et lag av topp kvalitet. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skulle ha hentet inn engelske spillere til januar/sommeren så ville jeg hatt Bradley Wright-Phillips.

32774[/snapback]

 

Hvem er denne Bradley?

32777[/snapback]

Broren til Shaun. Bradley er et ungt talent han også.

 

Fakta:

Squad Number: 42

Position: Midfield

Place of Birth: Lewisham, England

Date Of Birth: 12/ 03/ 1985

Height: 5'8

Weight: 11st 0lbs

 

This Season

Appearances: 0(10)

Goals: 1

Yellow Cards: 0

Red Cards: 0

Minutes on Pitch: 94

wright_phillips_bradley_mcfc_profile_2005.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skulle ha hentet inn engelske spillere til januar/sommeren så ville jeg hatt Bradley Wright-Phillips.

32774[/snapback]

 

Hvem er denne Bradley?

32777[/snapback]

Broren til Shaun. Bradley er et ungt talent han også.

 

Fakta:

Squad Number: 42

Position: Midfield

Place of Birth: Lewisham, England

Date Of Birth: 12/ 03/ 1985

Height: 5'8

Weight: 11st 0lbs

 

This Season

Appearances: 0(10)

Goals: 1

Yellow Cards: 0

Red Cards: 0

Minutes on Pitch: 94

wright_phillips_bradley_mcfc_profile_2005.jpg

32783[/snapback]

 

Okei...

 

Jaja... men jeg tror enda ikke at Shaun er gått tapt. Med Robben og Duff i Chelsea så får han ikke mye spilletid. Så jeg håper at Wenger prøver å få tak i ham igjen til januar.

 

Men ellers så, Er Bradley den EKTE sønnen til Ian eller? Det er jo ikke Shaun...

Link to comment
Share on other sites

Guest Young Gun
Men..Henry kan også fort ha et kroppspråk som viser misnøye fordi han setter høye krav til medspillere, men aller mest til seg selv.

32782[/snapback]

Godt poeng! Henry kan være noe kravstor til egne medspillere til tider. Hvis en pasning ikke sitter kan det bli noe rynking på nesen, fordi han forventer det beste av alle. Som kaptein mener jeg det er viktig å backe up spillere om de gjør feil. Har jo sett dette fra Henry og, men som sagt stiller han høye krav til sine medspillere og seg selv. Tony Adams var nok bedre på lederegenskapene sine enn Henry er nå pågrunn av at han var svært motiverende i måten han ledet laget på.

Link to comment
Share on other sites

Kan per i dag ikke se et eneste talent som ikke koster 10 mill pund eller mer som skal kunne styrke Arsenal. Å betale slike summer for spillere som er unge og talentfulle, men ikke har bevist at de kan er for meg helt uforsvarlig. Tenker da på de summene som har vært nevnt for den 16 år gamle Southamptonangriperen og hva Scott Parker gikk for i sin tid. SWP er et annet eksempel på galskapen. Mange har snakket om at Tottenham har vært flinke til å hente britiske spillere, men de har slett ikke kommet gratis og hvor mange pokaler har det ført til? Faktum er at Tottene har brukt mer penger enn Arsenal på spillere de siste årene uten at det har brakt mye glede til WHL.

 

Mitt poeng er at britisk er stort sett så overpriset at det ikke engang er verdt å hente. En spiller som kommer fra en annen by eller britisk område er for meg like lite lokal som en franskmann eller senegaleser og jeg vet hva jeg foretrekker. Engelske spillere har i tillegg ofte med seg en historie med dårlig oppførsel og skaper uro i klubben. Nei takke meg til en ung og spennende kontinental spiller til en billig penge. Kommer det derimot en ny Charlie George så er saken en helt annen ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Van Persie

Jeg skulle også gjerne ha sett flere engelske talenter i Arsenal. Men talentene i Frankrike, Spania, Italia osv. er nok bedre og billigere. Sånn er det bare!

 

Men det er da en del gode engelskmenn på juniorlaget?

 

Håper ikke at vårt neste engelske talent har så stort temperament som Rooney ;) .

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ærlig talt ikke dette maset om engelske spillere...Hvor mange engelske ville idag styrket Arsenal? Kanskje 5 stk hvis jeg legger til litt godvilje. Og hva er prisen? For mye.

 

Dessuten, hva betyr det egentlig hvilket land spillere kommer fra? Vi lever i år 2006 snart, og jeg blir lei av dette engelske-spillere-er-bedre-enn-andre pisset. Heldigvis er Arsene enig med meg. Jeg mener det er en myte at engelske spillere gir mer innsats når det går dårlig for laget enn utenlandske. Det eneste området engelske spillere har et overtak på utenlandske er når det gjelder evnen til å skade motspillere og havne i dommerens kortstokk..

Link to comment
Share on other sites

Guest Young Gun
Jeg skjønner ærlig talt ikke dette maset om engelske spillere...Hvor mange engelske ville idag styrket Arsenal? Kanskje 5 stk hvis jeg legger til litt godvilje. Og hva er prisen? For mye.

 

Dessuten, hva betyr det egentlig hvilket land spillere kommer fra? Vi lever i år 2006 snart, og jeg blir lei av dette engelske-spillere-er-bedre-enn-andre pisset. Heldigvis er Arsene enig med meg. Jeg mener det er en myte at engelske spillere gir mer innsats når det går dårlig for laget enn utenlandske. Det eneste området engelske spillere har et overtak på utenlandske er når det gjelder evnen til å skade motspillere og havne i dommerens kortstokk..

32803[/snapback]

Det er jo en fordel å ha engelske spillere på et engelsk lag. Tror ikke jeg ville vært veldig fornøyd hvis laget mitt i Norge bare hadde 1-2 spillere i startelleveren. Selvsagt skal vi ikke hente engelske spillere bare fordi de er engelske. Men finner vi en god engelsk spiller som kan sammenlignes med en god utenlandsk spiller bør vi velge førstnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det seg slik at Arsenal er en engelsk klubb, og har da bygget seg opp med engelske verdier/tradisjoner/historie siden 1886.

I den moderne tid kunne klubbene hente flere og flere utenlandske spillere, noe som har satt sitt preg både på de enkelte klubbene og ikke minst på nivået som PL har hatt de siste 10årene.

 

Jeg skulle gjerne hatt flere locale spillere/engelskmenn i klubben, men jeg setter pris på at Wenger har ført en fornuftig økonomisk struktur på transferfronten hvor prisen har vært (og er) vesentlig lavere for en bedre kvalitetspiller fra utlandet enn engelskmenn. Noe som igjen har ført til at Arsenal er en stor klubb i europeisk sammenheng, og at vi får respekt med vårt spill og resultater.

 

Å få opp talenter som skal holde et såpass høyt nivå som Arsenal har hatt de siste årene er heller ikke så veldig lett, selv om vi ser at fruktene begynner å spire med Wenger sitt arbeid på det området.

Problemet her blir at det blir hentet de beste talentene verden over for å utvikle dem til å bli gode nok for dette nivået Arsenal har, og da er det heller ikke så lett å få opp noen engelskmenn. Er jo begrenset med hvor mange gode, hvor tålmodige og ikke minst hvor seriøse de engelske talentene er. Har nok av eksempler på spillere som er vel så flinke på byen som på banen ;)

 

Nei, det opptimale hadde vært å få litt mere engelsk blod inn i 1.laget, men går det utover kvaliteten og økonomien så sier jeg heller nei takk.

 

La oss ikke bli som Spurs, som ser det som sport å hente unge engelske talenter i fleng uten å ha noe annen plan enn å skryte av å ha mange engelskmenn i troppen. De har hatt en halv god sesong på X-antall år....imponerende!!!!!

 

Innsats...hmm, er vel bare å se på resultatene? Ut ifra det, så er det vel ikke mangel på innsats som gjør at vi har håvet inn pokal etter pokal siden Wenger og "utlendingene" ankom????

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...