Jump to content

Engelsk blod...


helgeaarsvoll

En engelsk spiller til 10 mill £ eller en like god franskmann til 5 mill£?  

94 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Pardew tar feil, og i den grad han har et poeng retter han skytset mot helt feil person. For å si det først, jeg også skulle gjerne sett (nesten) bare engelskmenn i Arsenal, forutsatt at de var i stand til å kjempe om de gjeveste trofeene. Og det betyr IKKE at jeg har noe i mot fotballspillere fra andre land - snarere tvert i mot, men grunnen er sikkert mye av den samme som bakgrunnen for Pardews uttalelse; det er ikke bra for talentutviklingen i england dersom for få spillere i toppklubbene kommer derfra, og rent følelsesmessig vil vi gjerne ha et flertall av spillere fra samme land som klubben uavhengig av hvilket land vi snakker om.

 

Men den utviklingen vi nå ser er jo bare en naturlig direkte og indirekte konsekvens av forutsetninger de fleste - sikkert også Pardew - støtter opp om; fri flyt av arbeidskraft. Når man først lager regler, så får man også akseptere konsekvensene! Derfor bør også kritikken rettes mot de som lager regler, snarere enn de som forholder seg til reglene.

 

Arsenal og Wenger har i denne sammenhengen bare vært smarte; det er naturligvis ingen systematisk bortvelgelse av engelske talenter, men rent rasjonelle fotballmessige og økonomiske argumenter som ligger bak - gitt de betingelsene Arsenal og alle andre er blitt trædd nedover hodet. Hvorfor gi flere millioner pund for et engelsk talent når du kan få et enda større talent utenlands for knapper og glansbilder? Engelsk fotball har både priset seg ut - som Sir John er inne på, og det er for langt mellom talentene - talentarbeidet er muligens for dårlig. At Wenger ØNSKER å kjøpe engelsk er jo rimelig klart - derfor tøyde han strikken rimelig langt for å sikre seg et så eksepsjonelt talent som Walcott. Men Wenger kjøper ikke engelsk for enhver pris. Og i forhold til PRISEN har Wenger langt oftere brent seg på engelske spillere enn utenlandske. Tenk på Jeffers og Pennant (begge store talenter - men for udisiplinerte og uryddige i hodet). Naturligvis er det mange av de utenlandske talentene som har mislykkes - det skulle nå bare mangle, men ingen av disse har innebært de store utleggene for klubben.

 

Og til slutt; Wengers reaksjon om rasisme er helt på sin plass. Selv om de færreste har noe i mot spillere fra andre land og raser, og med ulik kulturell bakgrunn; mange av de største stjernene i fotball har mørk hud og fremmedkulturell bakgrunn - sett fra et vesteuropeisk perspektiv, så viser jo erfaringer fra mange ligaer at rasismen lever i beste velgående også innenfor fotballen dessverre. Spania er kanskje spesielt ille i så henseende? Fri flyt av arbeidskraft, og det at unge fotballtalenter får muligheter til å vise sitt talent i de største ligaene - uansett om de kommer fra Vadsø eller Elfenbenskysten, er en av de viktigste tiltakene for å bekjempe rasismen. Derfor har Wenger et viktig poeng når han svarer på kritikken fra Pardew som han gjør. Og dersom vi er enige i dette, og støtter reglene, ja da må vi som nevnt også akseptere konsekvensene - at det ikke lengere er noen garanti for at spillerne har samme nasjonalitet som klubben. Uansett hvilket regelregime man befinner seg under, man må bruke de beste man har lov til å bruke. Og med dagens reglement betyr ikke passet noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply
Pardew tar feil, og i den grad han har et poeng retter han skytset mot helt feil person.

 

Nettopp!! Alan Pardew burde spørre seg selv om hvorfor det er slik at han kommer til å forlange mellom £15-20 millioner for Anton Ferdinand når Wenger ringer han til sommeren. Er det fordi at hans fotballferdigheter tilsier en slik markedspris? Det svaret gir seg selv. Det er det så langt i fra. Det er fordi han er engelsk. Tilgjenglighet og etterspørsel. Det er ikke nok engelske spillere til å fore ±10 engelske klubber med ambisjoner om spill på absolutt høyeste nivå (Champions League). Det er bottom line. Så istedenfor krokodilletårer over at Wenger ikke lar seg presse til å betale blodpris bør han se på hvem som ikke satser tilstrekkelig på talentutvikling og ellers lar engelske spillere få sin sjanse. Er det Arsenal og Wenger? Arseblog nevner dette laget: Stuart Taylor, Matthew Upson, Sol Campbell, Ashley Cole, Justin Hoyte, Ryan Smith, Steven Sidwell, Jermaine Pennant, David Bentley and Theo Walcott. La oss putte Julian Gray inn der også så det blir 11. Skal vi så se.........hvem kan ikke liste opp en tilsvarende rekke (West Ham kan), og hvorfor...................??

Link to comment
Share on other sites

syntes ikke vi skal ha nesten bare engelske, men fire fem stykker burde ikke være for mye forlangt..

 

er litt enig med dette:

 

Wigan owner Whelan backs Pardew's Arsenal criticism

March 11, 2006

 

Wigan Athletic owner Dave Whelan has backed West Ham manager Alan Pardew's criticism of Arsenal's foreign policy.

He said: "To have no British players at all in a Premiership side like Arsenal does seem very strange.

 

"Arsene Wenger is the finest judge of foreign players, he brings them in young and then brings them through.

 

"But you need four of five British players to give your squad heart and depth. They give you leadership and they will fight to the death."

 

men no tar jo ikke han hensyn til at cole og sol skadet..

 

men vi kunne hatt hvert fall to til

Link to comment
Share on other sites

syntes ikke vi skal ha nesten bare engelske, men fire fem stykker burde ikke være for mye forlangt..

 

er litt enig med dette:

 

Wigan owner Whelan backs Pardew's Arsenal criticism

March 11, 2006

 

Wigan Athletic owner Dave Whelan has backed West Ham manager Alan Pardew's criticism of Arsenal's foreign policy.

He said: "To have no British players at all in a Premiership side like Arsenal does seem very strange.

 

"Arsene Wenger is the finest judge of foreign players, he brings them in young and then brings them through.

 

"But you need four of five British players to give your squad heart and depth. They give you leadership and they will fight to the death."

 

men no tar jo ikke han hensyn til at cole og sol skadet..

 

men vi kunne hatt hvert fall to til

 

Man trenger ikke engelsk blod i laget annet enn for supporterne. Ellers er det fullstendig unødvendig om de ikke er gode nok for laget!

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i det Sir John har skrevet ovenfor.

 

Det er jo f.eks bare å se på kjøpet av Walcott. Hvis man ser på hele beløpet som Arsenal kan komme til å betale for Walcott, så sier jo det ganske mye. Når man må betale såpass mange millioner for en unggutt som ikke har bevist noenting på øverste nivå enda, hvor mye skal man da forvente å betale for en engelskmann på CL-nivå?

 

Helt fair at man ønsker noen engelskmenn på laget, men at man skal sette krav til dette syns jeg blir for dumt. Da burde forbundet heller sette krav på overgangssummer, fordi det en klubb kan komme til å betale for A.Ferdinand f.eks er helt skremmende. Han kommer garantert ikke til å bli billig og skulle Chelsea vise litt interesse i tillegg, så vil prisen bli enda høyere.

 

Wenger tenker økonomi og hva som skal til for å skape et lag i verdensklasse for minst mulig penger. Jeg syns Wenger burde få ros for den jobben han gjør, ved å kjøpe billige og ukjent spillere, for så å gjøre de til stjerner. Hva med å sammenligne lønningsutgiftene til Arsenal og Real Madrid? Tipper Real Madrid vinner den kampen klart, allikevel så vant Arsenal selve fotballkampen.

 

Selv om Wenger hadde hentet inn Terry fra Chelsea, så tror jeg ikke han ville blødd noe mer for oss, enn hva Toure eller Cygan ville gjort. Derfor skjønner jeg ikke helt utsagnene til Pardew m/flere i media om at engelskmenn er villig til å blø mer for laget.

 

Det engelske transfer-markedet er overpriset og det er jo forståelig på sett og vis. Ingen klubber ønsker å selge sine beste spillere til rivaler som spiller i samme liga. Hvorfor skulle West Ham ville selge A.Ferdinand til et annet lag i PL for småpenger, slik at dette laget blir forsterket mens West Ham blir svekket? Neei, dette høres ikke klokt ut og derfor vil West Ham presse prisen opp, og da selge han for mye penger. I stedet så kan Wenger da reise til Sveits og hente totalt ukjente unggutter som Senderos og Djourou som gjør en like god jobb og koster ingenting i forhold til hva Ferdinand ville kostet.

Link to comment
Share on other sites

Engelskmenn ønsker vi vel alle egentlig. Jeg også, men det har med tilhørighet for dem som skal fylle stadion i mørkere tider å gjøre.

 

Det er tre-fire engelskmenn (som jeg kommer på i farten) Wenger ønsket å beholde, men som insisterte på å dra.

 

Richard Wright; reserve i Everton.

Matthew Upson; nedrykkskamp med Birmingham.

David Bentley; gjør det bra i Blackburn - så langt.

Jermaine Pennant; som Upson, men han fikk vel egentlig en tupp i ræva. Utrolig at Wenger beholt tolmodigheten med han så lenge som han gjorde. Sikkert kun fordi han var engelsk han fikk et par ekstra sjanser ingen utlending ville fått?

 

Disse har i mine øyne alle disse feiget ut. De var ikke villige til å sloss for sin posisjon i klubben. Wright tålte ikke presset i en storklubb og stakk av den grunn. Upson holdt ut en stund, mens Bentley forlot som en obstanasig tenåring som kan alt vet alt. Pennant er en "case" for seg selv.

 

Fight to the death? Nah, det er en floskel. At engelske spillere fremhever seg spesielt på det kan diskuteres det også. Kanskje det heller er en illusjon, skapt av det faktum at de ikke alltid henger med ferdighetsmessig? Da kan mye løping og oppsøke dueller med armer og bein være en måte å kompensere på i kampen mot kontinentale balljonglører. Hvis det var så enkelt burde jo det engelske landslaget og andre engelske klubber enn Arsenal være uslåelige på den store arena. Så er altså ikke tilfelle. Kommer England til å vinne VM. Neppe, men kanskje. Da blir det i tilfelle fordi de har de beste ferdighetene, og ikke fordi de vil det noe mer enn mange andre.

Link to comment
Share on other sites

Fight to the death? Nah, det er en floskel.

 

Ja, det er en floskel. Engelske spillere kjemper (nesten) til døde når de først er ute på banen, men de har en åpenbart LAAANG vei å gå sammenliknet med sine kontinentale brødre, eller spillere fra den tredje verden når det gjelder viljen til å nå til topps, og bevisstheten rundt det man må gjøre UTENFOR banen (disiplin, innstilling, fokus, kosthold, grunntrening, teknikk osv). Det var ingen tilfeldighet at norske spillere var så populære en stund, de imponerte med gode holdninger sammenliknet med de engelsk. Selv om "pubkulturen" er i ferd med å elimineres innenfor engelsk toppfotball - mye takket være Wenger, ironisk nok, så er det fortsatt noen spøkelser i skapet. Og pubkulturen er delvis erstattet med en ny; en kultur der unge mennesker tjener mye mer pengere enn de fortjener, og strør rundt seg med fine sportsbiler og dyr champagne, ikler seg dyre moteklær, og omgir seg med vakre kvinner, og har i det hele tatt vel så mye fokus på frisyrer og andre ting som skjer utenfor banen enn det som skjer PÅ banen. Talenter fra den tredje verden er mer opptatt av å bli gode til å spille fotball - ihvertfall de Wenger er ute etter! ;) - derfor er også valget relativt enkelt å ta når man skal skaffe nye spillere, særlig når disse koster bare en brøkdel av engelske spillere...

Link to comment
Share on other sites

dette er noen spillere som er på arsenal nivå som ikke var dyre..

 

carrick, lennon, defoe, lampard, jenas, reo-coker, ashton, robinson, bent, cole, dawson,

parker er alle spillere som gikk for mer eller mindre en akseptabel sum..

 

robinson gikk som gikk for 1,5 mill pund er jo gidd vekk, kommer til og verdens beste keeper..

 

men når chelski viser interesse er jo det en annen sak..

 

engelskmenn er veldig patriotisk av seg derfor har det mer og si for en egelsk supporter enn for oss.

 

et lag i england må ha et par engelsk menn på laget mener nå jeg, og et lag som har det blir mer respektert av andre engelsk menn...

 

det er bare sånn det er der, ikke jeg som har funnet på det, ingen nødvendighet for meg..

 

så lenge arsenal vinner fotballkamper, og de har vunnet færre i år en de pleier..

 

og jeg tror det ville hjulpet med litt mer engelsk fighter vilje alla cole..

Link to comment
Share on other sites

Ser mange synes det er godt nok bare spilleren kommer fra de britiske øyer! Jeg tenker da at så lenge spilleren ikke kommer fra klubbens umiddelbare geografiske tilhørighet blir det meg revnende likegyldig om de kommer fra Wales eller Indonesia! London er jo en storby med innbyggere med alle etniske bakgrunner man kan tenke seg! Er det liksom så mye mer greit dersom spilleren er født i London, men har Samiske foreldre, enn en som emigrerer fra Sameland for å spille fotball? Er rasisme et element i denne diskusjonen?

Link to comment
Share on other sites

Engelske spillere står opp og kjemper for klubben i tykt og tynt?

Det laget som spilte mot Real i midtuken spilte med hjertet utepå drakten, og ofret seg for laget.

Fabregas, Flamini og Toure for å nevne noen gjorde oss Arsenal fans stolte.

 

Vet ikke helt om jeg kan si det samme om alle de engelske spillerne? De som skal være så lojale og oppofrende, det er de som svikter oss. Pennant, Bentley og Jeffers, alle eksempler på eksepsjonelle talenter med hodet på plass.. Cashley som flørter med Chelsea og Sol Campbell som forlater laget når vi trenger en fokusert Sol som mest. Her snakker vi hjerte for klubben!

 

Og det med at engelske spillere er mer lojale mot klubben og ikke ønsker overganger like mye som utlendinger er noe annet som er tull. Se på Sol Campbell, se på Ashley Cole, Michael Owen, Steven Gerrard osv.

 

Det bryr meg fint lite at vi ikke har så mange engelskmenn som West Ham etc.. Engelskmenn er i de fleste tilfeller overpriset og oppskrytt, og da vi ikke har midlene til Chelsea må vi se til utlandet for å henge med.

Vi var vel også det eneste lkaget fra England som gikk videre i CL. Tilfeldig?

 

Dessuten er Pardew, Gordon og feite Sam passe dumme som kritiserer oss for å ikke stille med Engelskmenn mot Real. Det er vel ikke vår skyld at Ashley og Sol er skadd? Normalt sett ville vi hatt 2 stykk med på laget.

Link to comment
Share on other sites

Engelskmenn er helt klart ikke nødvendig.. Men det er jo litt gøy med noen landsmenn i en engelsk klubb.. Hvis jeg skulle ha noen engelskmenn til klubben er dette min realistiske ønskeliste:

 

-Keeper: Robert Green

-Forsvarsspiller: Anton Ferdinand eller Curtis Davies

-Sentral midt: Nigel Reo-Coker og Kevin Nolan

-Kantspiller: Joe Cole eller Shaun W.-Phillips

Link to comment
Share on other sites

Leste akkurat artikkelen i The sun (skal aldri stole på dem) om hva reyes sa om engelsk talende spillere. Tenkte jeg skulle lage en oversikt over hvilke spillere jeg vet snakker engelsk og hvem som ikke gjør det

 

Lehmann: Snakker engelsk

Diaby: Snakker ikke engelsk

Cole: Gjett selv

Pires: Har kun hørt han blitt intervjuet på fransk, men han må jo snakke engelsk etter å ha vært her i 5-6 år.

Ljungberg: Snakker engelsk

Reyes: Ikke stort tror jeg

Bergkamp: Snakker engelsk

RVP: Snakker engelsk

Lauren: Snaker engelsk

Hleb: Snakker ikke engelsk

Henry: Snakker engelsk

Fabregas: Snakker engelsk

Flamini: Vet ikke

Song: Vet ikke

Cygan: Vet ikke

Gilberto: Snakker engelsk

Senderos: Snakker engelsk

Poom: Vet ikke

Clichy: Tror han snakker engelsk

Campbell: Gjett selv

Almunia: Vet ikke

Adebayor: Snakker engelsk

Eboue: Vet ikke

Toure: Snakker engelsk

Larsson: Snakker engelsk

Hoyte: Gjett selv

Walcott: Gjett selv

Bendtner: Snakker engelsk

Cregg: Gjett selv

Djourou: Vet ikke

Gilbert: Gjett selv

Lupoli: Vet ikke

Muamba: Snakker engelsk

Stokes: Gjett selv

 

Etter å ha oppsumert det her, så snakker fleste engelsk her i klubben. I tillegg er det mange jeg ikke vet, så språkproblene er nok ikke enorme

 

Ser jo ut som om det er et stort flertall som snakker enkelsk i Arsenal.

 

Men så er det jo egentlig ikke det denne tråden handler om. Den handler mer om hvilken nasjonalitet spillerne har, og inne om de snakker engelsk eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Klubbfotball handler ikke nasjonaliteter, men kvaliteter.

 

Hvis vi vet at vi får en like god spiller fra utlandet for en langt mindre pris så er det bare idiotisk å kjøpe en engelskmann bare siden han er engelskmann.

 

Dette minner meg litt om kjønnskvoting som folk vi ha her i Norge. Det er dumt, det vet vi. Hva er er da foskjellen da?

 

Er du en god og billig fotballspiller, så vær så god! Jeg vil se gode fotballspillere, ikke dyre engelskmenn som kanskje er like gode. Det er mange fordeler med å hente utlendinger. Arsene Wenger har henta ukjente spillere og gjør dem ettertraktede stjerner, bare for å nevne noen:

 

1.Nicolas Anelka - Ukjent til en av europas beste spisser

2.Thierry Henry - Fikk omtrent ikke spille i Juve der han var brukt på kanten. Idag, kanskje verdens beste spiller.

3.Kolo Toure - Helt ukjent til en av PL beste midtstoppere og utvikler seg stadig.

4.Francesc Fabregas

5.Phillipe Senderos

6.Fredrik Ljungberg

7.Robin van Persie

osv.

 

Tenk å mye verd de er idag i forhold til innkjøpsprisen vi brukte.

Link to comment
Share on other sites

Klubbfotball handler ikke nasjonaliteter, men kvaliteter.

 

Hvis vi vet at vi får en like god spiller fra utlandet for en langt mindre pris så er det bare idiotisk å kjøpe en engelskmann bare siden han er engelskmann.

 

Dette minner meg litt om kjønnskvoting som folk vi ha her i Norge. Det er dumt, det vet vi. Hva er er da foskjellen da?

 

Er du en god og billig fotballspiller, så vær så god! Jeg vil se gode fotballspillere, ikke dyre engelskmenn som kanskje er like gode. Det er mange fordeler med å hente utlendinger. Arsene Wenger har henta ukjente spillere og gjør dem ettertraktede stjerner, bare for å nevne noen:

 

1.Nicolas Anelka - Ukjent til en av europas beste spisser

2.Thierry Henry - Fikk omtrent ikke spille i Juve der han var brukt på kanten. Idag, kanskje verdens beste spiller.

3.Kolo Toure - Helt ukjent til en av PL beste midtstoppere og utvikler seg stadig.

4.Francesc Fabregas

5.Phillipe Senderos

6.Fredrik Ljungberg

7.Robin van Persie

osv.

 

Tenk å mye verd de er idag i forhold til innkjøpsprisen vi brukte.

 

 

Ja helt enig.

Hvis Wenger skulle hentet like lovende talenter med engelsk nationalitet hadde det kostet mer enn det hadde gitt igjen. Men det hadde allikevel vært helt utenkelig med et Brann lag uten noen nordmenn :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

For alle som skulle sett litt fler engelskmenn i Arsenal er det moro å høre slikte uttalelser. Det virker som om vi har noe på gang, og i følge Brady er akademiet vårt det beste siden han tok over som "Head of Youth Development" i Arsenal. Unggutta får veldig mye skryt, og Wenger sier selv at Lansbyry og Gavin Hoyte vil være i førstelagstroppen neste sesong, sammen med Justin Hoyte og Mark Randall (og Gilbert, men jeg tror ikke han har noe fremtid i klubben). Da har vi jo fire-fem lovende egenproduserte engelskmenn allerede, noe som er en god start :) Selv om Wenger sier han foretrekker å kjøpe engelsk, tviler jeg på om han begynner å shoppe noe mer engelskemenn, så vi må nok stole på akademiet vårt, men det bør kunne frembringe noen spillere i åra som kommer skal vi tro uttalelsene til Wenger og co. Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg håper hvertfall på noen flere spiller med engelsk pass, og da helst egenutviklede spillere på Arsenal i åra som kommer, så det gleder stort å lese om dette.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde gledet meg stort med flere engelskmenn i klubben. Så godt som det nå jobbes i ungdomsavdelingen vil det forundre meg om det ikke snart dukker opp flere med engelsk pass.

 

Allikevel er det ikke nasjonaliteten til spillerne som opptar meg mest men det faktum at de er gode nok. Håper aldri Wenger går i den fella at han velger den litt svakere engelskmannen framfor en litt bedere franskmann. Når en spiller trekker på seg den røde og hvite drakta så er nasjonalitet ikke relevant.

 

Men så kan en lure på om Walcott hadde fått all den tilliten han har hadde han vært, la oss si spansk. Jeg har mine tvil. Tror faktisk det går littegrann innpå Wenger at han ofte stiller første ellveren uten engelskmenn.

Link to comment
Share on other sites

Men så kan en lure på om Walcott hadde fått all den tilliten han har hadde han vært, la oss si spansk. Jeg har mine tvil. Tror faktisk det går littegrann innpå Wenger at han ofte stiller første ellveren uten engelskmenn.

 

Det er et godt poeng.

 

Det jeg allikevel funderer mest på er hva slags utvikling spillere som Senderos, Song, Flamini mv. hadde hatt med en like god support fra tribunen som Walcott alltid har fått.

 

Når det gjelder avstemningen over, en engelskmann for £10mill eller en franskmann for £5mill - forutsatt at de var like gode, så er svaret ganske enkelt franskmannen. Uten denne politikken hadde heller ikke Arsenal hatt mulighet til å henge med United og Chelsea.

 

En lignende diskusjon foregår forøvrig blant yidsen. Og eksempelet Darren Bent for 16,5 eller Santa Cruz for 4, viser at virkeligheten er enda mer brutal enn vår avstemning. Det virkelige valget er "en engelskmann for £15mill" vs "en bedre utlending for halve prisen". Svaret er naturligvis enkelt, selv om jeg i likhet med mange andre gjerne skulle sett flere engelskmenn i startelleveren.

Link to comment
Share on other sites

Men så kan en lure på om Walcott hadde fått all den tilliten han har hadde han vært, la oss si spansk. Jeg har mine tvil. Tror faktisk det går littegrann innpå Wenger at han ofte stiller første ellveren uten engelskmenn.

 

Det er et godt poeng.

 

Det jeg allikevel funderer mest på er hva slags utvikling spillere som Senderos, Song, Flamini mv. hadde hatt med en like god support fra tribunen som Walcott alltid har fått.

 

Når det gjelder avstemningen over, en engelskmann for £10mill eller en franskmann for £5mill - forutsatt at de var like gode, så er svaret ganske enkelt franskmannen. Uten denne politikken hadde heller ikke Arsenal hatt mulighet til å henge med United og Chelsea.

 

En lignende diskusjon foregår forøvrig blant yidsen. Og eksempelet Darren Bent for 16,5 eller Santa Cruz for 4, viser at virkeligheten er enda mer brutal enn vår avstemning. Det virkelige valget er "en engelskmann for £15mill" vs "en bedre utlending for halve prisen". Svaret er naturligvis enkelt, selv om jeg i likhet med mange andre gjerne skulle sett flere engelskmenn i startelleveren.

Jeg vil nok tro at grunnen til at Walcott har fått så mange sjanser er at han har et vanvittig potensiale, selv om selvtillitten og avgjørelsene på banen ser ut til å ødelegge for han. Det var mye latter på bekostning av Ronaldo i starten av hans Man U karriere, men vi ser hvem som ler best nå. Han sleit med det samme som Walcott sleit med nå, så det er med andre ord mye som ligger i hodet. Den stive prisen på Walcott er nok en annen grunn til at Wenger ikke vil gi han opp med det første. I tilegg er han er publikumsyndling.

 

Prisforskjellen mellom Darren Bent og Santa Cruz er det perfekte eksempelet i en slik diskusjon. I fjor hadde vi jo også Carrick / Rosicky som vi kunne le må av. Det dummeste argumentet jeg veit om i diskusjonen om antall engelske spillere i engelske lag, er når andre (som oftest yids) hele tiden skryter av hvor mange briter de har i klubben. En brite er ikke det samme som en fra england. Det er fellesbetegnelse for alle fra Storbritannia. Det er med andre ord like dumt som en norsk klubb med masse skandinaviske spillere som klager på andre norske lag som kjøper spillere fra Afrika. Den eneste fordelen kan være at britiske spillerne generelt spiller mye mer fysisk fotball enn f.eks. spanjoler eller italienere. Likevel er en skotte like lite engelsk som en nordmann - så lenge de ikke har røtter i England da :).

 

Min mening er at det ikke er antall engelske spillere i klubben som det skal være kvote på. Det det skal være minimumskvote på, er antall spillere som har vært i klubben enn viss tid. Det hindrer kjøpelag å kjøpe seg til suksess, noe som også fører til at de ikke blir så mye sprik mellom klubbene i England.

Link to comment
Share on other sites

Men så kan en lure på om Walcott hadde fått all den tilliten han har hadde han vært, la oss si spansk. Jeg har mine tvil. Tror faktisk det går littegrann innpå Wenger at han ofte stiller første ellveren uten engelskmenn.

 

Det er et godt poeng.

 

Det jeg allikevel funderer mest på er hva slags utvikling spillere som Senderos, Song, Flamini mv. hadde hatt med en like god support fra tribunen som Walcott alltid har fått.

 

Når det gjelder avstemningen over, en engelskmann for £10mill eller en franskmann for £5mill - forutsatt at de var like gode, så er svaret ganske enkelt franskmannen. Uten denne politikken hadde heller ikke Arsenal hatt mulighet til å henge med United og Chelsea.

 

En lignende diskusjon foregår forøvrig blant yidsen. Og eksempelet Darren Bent for 16,5 eller Santa Cruz for 4, viser at virkeligheten er enda mer brutal enn vår avstemning. Det virkelige valget er "en engelskmann for £15mill" vs "en bedre utlending for halve prisen". Svaret er naturligvis enkelt, selv om jeg i likhet med mange andre gjerne skulle sett flere engelskmenn i startelleveren.

 

Det virker som om publikum begynner å bli litt utålmodig med Walcott nå. De siste kampene har det vært mye mumling og roping til ham fra tribunene. Han har i mine øyne ikke hatt den forventede fremgangen og det virker som om skuldrene kryper litt høyere for hver kamp han ikke presterer. Spørs hvor lenge han har den gode støtten hvis formkurven ikke snur.

Ellers er jeg helt enig med deg i at flere spillere hadde fortjent bedre fra publikum. Spillerene du nevner har i mange år ikke fått den anerkjennelsen de fortjener. Song ble pinlig nok pepet ut under en kamp etter hans litt svake opptreden mot Fulham i fjor. Han var virkelig ikke god i den kampen, men Walcott har hatt kamper-som den siste- som absolutt har vært verre enn hva Song presterte. Er ikke sikker på at godviljen blandt fansen vil vare evig for den godeste Walcott heller.

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet om flere britiske evnt rene engelske spillere finns det for meg egentlig bare et svar. Er de gode nok og til den riktige prisen er de hjertelige velkomne. Men, nasjonalitet kan aldri, i mine øyne, konkurrere mot kvalitet. For meg er det laget Arsenal med de spillerene som til en hver tid trekker trøya over hodet jeg følger og elsker. Om de er hvite, gule, sorte eller blå spiller for meg ingen rolle så lenge de bidrar til å opprettholde posisjonen og den stolte tradisjonen klubben har.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...