Jump to content

Jeg forstår meg ikke på Wenger


RuneC

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply
Nedtur

- grinebiter

 

Hvordan skal dette gå?

Man tviler på Wenger, på midtbanen, på kapteinsutnevnelsen, på keeperen, på forsvaret osv osv osv...

Er det virkelig slik, som beskrevet nedebfor, er det noen sannheter i påstandene?

 

Wenger som VAR den absolutte ener blant managerne har fått noe å bryne seg på; russiske finanser, gjerrige styremedlemmer, nytt stadion-pengesluk!

 

Nå er en oppgitt Wenger trøtt, sliten, uten motivasjon......han er ferdig!

 

Hva med laget?

Vi klager over midtbanen...men står det liksom bedre til i andre lagdeler?

 

Lehmann: Arsenals verste tabbekeeper gjennom tidene. Her ventes blemmer!

Lauren: PL dårligste defensive sideback. Han inviterer motstandere til fest!

Cole: svikeren og hissigproppen.

Senderos: urutinert, treg, stiv som en stokk.

Toure: Han er helt uten stedssans.

Fabregas: har alt og ingenting. For svak.

Gilberto: plages med for trange sko-syndromet.

Ljungberg: mangler fart og er svensk!

Pires: nedturen er et faktum.

Henry: plages av prestasjonsangst og verre blir det med kapt.bindet.

Reyes: fluevekt.

Flamini: mangler kreativitet.

Campbell: Over og ut!

Persie: Det var det!

Bentley: Innendørsfotball.

Bergkamp: Det var en gang......

Almunia: reserve for Lehmann. Det sier sitt.

 

 

IRONI!!!!!! (bare så det er klart...ingen halshogging nå...)

Og Arsenal satser på ligagull, hvordan er egentlig premier league??????

 

For en ting er klart: Arsenal er av de beste, åkkesom hva andre sier.

15418[/snapback]

 

 

Jævla pesimist.......

Link to comment
Share on other sites

Må vel si jeg er enig i mye som er nevnt, vi er utsatt på sentral midtbane og forvar og keeperplassen.

 

Helb, som er den eneste etablerte spillern som er kommer til, vil sansynligvis løfte laget. Men jeg tviler på om han kan fylle hullet etter både Edu og Viera. Viera kommer utivsomt til å bli savnet hvis Gilberto skulle bli skadet eller ikke finner formen helt. Mye viler på hans skuldre.. Fab og Flamini er uten tvil gode spillere, men unge spillerre er ofte ustabile. Dette så vi jo i noen kamper i fjor. At de fikk spille såpass mye i fjor har nok gitt de bra erfaring som kommer til å gjøre de til store spillere, men at de kommer til å styre kamper mot de beste lagene i PL og CL allerede i år er vel mye å håpe på.

 

I forsvar har vi kanskje de beste spillerne i PL, men bak de er det tynt. Sol kommer ikke til å være på sitt beste før et stykke ut sesongen og Senderos er ung og urutinert (men han kommer til å bli BEST!). Toure er en vedig god spiller og er selvskreven i Arsenalforsvaret. men bak disse har vi vel egentli bare Cygan, god på hodet, ikke veldig god på resten.

 

Så da kan man vel konkludere med at vi kommer til å klare oss bra hvis vi ungår skader, formsvikt og suspensjoner...

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kan skjønne, er at Wenger sier han er fornøyd med stallen og at vi ikke trenger noen, for å presse ned prisene i markedet. Hvis Wenger går ut og medgir at vi er avhengige av forsterkninger, vil dette medføre at prisene på spillere han ønsker å kjøpe stiger.

 

Hvis Wenger oppriktig mener at vi ikke trenger noen forsterkninger, så bør man begynne å lure. Vi fikk klare signaler forrige sesong om at bredden i troppen var alt for tynn. 2 spillere har forlatt klubben, mens bare 1 spiller verdt å nevne har kommet inn. Enkel matte tilsier at stallen da er enda tynnere enn forrige sesong. Og hvis han da fremdeles mener at troppen er bred nok, mener jeg det grenser mot naivitet.

15395[/snapback]

 

TAKK! Endelig en som har skjønt poenget.

 

Og alt dette pratet om at den og den KAN spille sentralt blir jeg sliten av. Sikkert mange som kan spille sentralt, men spørsmålet er; vil vi vinne liga og CL? Da holder det ikke å ha spillere som kan spille sentralt, da må vi ha inn europeisk toppklasse, og i tillegg bredde nok til at vi kan rokkere. Vi kan ikke sette vår lit til uerfarne guttunger alene, uansett hvor gode og talentfulle de er.

 

Synes det er mye naivitet her på forumet nå. Husk at vi slet med å stable folk nok på den sentrale midtbanen i fjor....hva nå, når 2 av de beste/ mest rutinerte er borte? Og Toure på sentral midtbane? Nei takk - sikkert en grei kriseløsning, men ikke stort mer.

Link to comment
Share on other sites

Mykje bra her! Trur derimot å bruke Toure på midten er å skyte seg sjølv i foten! Han har ikkje overblikket eller dei taktiske ferdighetene som skal til.. Trenger cover på midten ja, men etter min meining er det ikkje nok med Song! Kan godt hende han er god nok, og det er Flamini og Fabregas også, men trenger ein meir erfaren spiller som er stabil i prestasjonene..

 

På midtstopperplass er det leit at Cygan fortsatt er 4. valg. Wenger vil tydligvis at vi skal få det vondt innvendig i noen kamper til vinteren også.. Skulle virkelig likt å sjå han UT av AFC for godt! Sies at Aaron Ferdinand (Rio's bror) er et stort talent. Noe for Arsenal? Er usikker på Cristanval..

 

Skulle likt å sett Baptista i arsenal, men kun viss han ønsker det sjølv.. Tar v.Persie steget er han eit bra alternativ med Henry (så lenge han går fri for voldtektsanklagen). Håper Quincy tar steget! For ein fantastisk artig spiller å sjå på! Må bare stabilisere seg og bli meir effektiv, så vil han bli STOR!

Link to comment
Share on other sites

RuneC skrev:

Og alt dette pratet om at den og den KAN spille sentralt blir jeg sliten av. Sikkert mange som kan spille sentralt, men spørsmålet er; vil vi vinne liga og CL?

 

Spørsmålet mitt til deg er da: Skal vi KREVE å vinne ligaen eller cl?

 

Nå har Wenger fortsatt til gode å bli DÅRLIGERE enn nummer 2 i PL siden han tok over rollen som manager. I CL har det vært varierende resultater, men kanskje litt for mange supportere krever for mye lykke uten å se "virkeligheten"

Ja, med 3-4 nye klassespillere i stallen, hadde sikkert klubben vært enda nærmere enn triumf i Europa. Likevel hadde dette også stoppet noe av muligheten til at enkelte talenter hadde utviklet seg til å bli det de er på vei til å bli, samt at det koster mye for å satse så tøfft....

 

Arsenal er en klubb som IKKE HAR HATT de samme ressursene som enkelte andre storklubber i Europa og i England, men med en ny stadion vil dette gapet bli MYE mindre....

 

Vi har ikke hatt samme mulighet som f.eks: Real Madrid, Barcelona, Man Utd, Milan, og Chelsea for å nevne noen sterke økonomiske klubber til å bruke millioner av millioner på spillerkjøp eller lønninger......

 

Altså: Wenger har ofte kjøpt ungt og billig, og samtidig utviklet/formet dem til å bli klassespillere i sitt spillesystem. (Vieira, Toure, og Anelka er gode eksempler på slike, mens vi nå ser Senderos, Glichy, og Fabregas på full fart i samme kategori....kan sikkert nevne flere siden klubben aldri har hatt så mye talent i stallen)

 

I CL er det MANGE store og gode klubber som kjemper om dette trofeet, og her blir mye avgjort på marginer. De fleste store klubbene er ganske jevngode, og hvem som har dagen avgjør mye hvordan resultatene ender etter 90minutter. Dette er noe som har blitt diskutert opp å ned med Wenger sin elendige taktiske evne ute i CL, selv om ingen klager over hans resultater i PL....... Nei, vi må bare akseptere at Arsenal skal være med å sette sitt preg på CL, men å kreve seier er vel litt i overkant.

 

Arsenal har jobbet systematisk både når det gjelder sportslig fremgang og økonomisk-struktur i lang tid, slik at klubben IKKE skal komme i en situasjon hvor de har satset OVER EVNE på det økonomiske planet. (Leeds)

Uten dette hadde vel Arsenal IKKE hatt råd til hverken å bygge ny stadion eller i det hele tatt få lån når de ikke viser sterke økonomiske resultater.

 

 

RuneC skrev:

Synes det er mye naivitet her på forumet nå. Husk at vi slet med å stable folk nok på den sentrale midtbanen i fjor....hva nå, når 2 av de beste/ mest rutinerte er borte?

 

Ja i fjor hadde vi problemer, men kom ikke dette av UVANLIGE mange skader på sentral midtbane????

Henter fakta fra antall PL kamper i fjor, fra start+innbytter, selv om ikke alle er gjort fra sentral posisjon: Gilberto: 13+0, Edu: 6+6, Vieira: 32+0, Fabregas: 24+9, Flamini: 9+12.

Her ser vi at BÅDE Edu og Gilberto var innvolvert langt under halvparten av kampene i PL, og at 2 av 3 rutinerte spillere så mye borte likevel gav 83poeng viser oss at klubben LIKEVEL presterte.

 

Fabregas og Flamini har nå en sesong i kroppen, og med sin rutine av både spillestil og tempo kan de fortsette sin fremgang i Arsenal sitt system. Likevel er de AVHENGIG av å ikke sitte på benken, men å få spille jevnlig. Med en klassespiller inn på sentral midtbane, vil sjansene minske siden Gilberto allerede er en viktig spillebrikke i spillestilen. (kan da ikke regne med at han skal være like mye skadet neste sesong...)

 

Med Vieira og Edu borte mens Hleb har ankommet har vi "mistet" en mulighet i denne possisjonen. Med litt mere "flaks" på skadesituasjonen på denne possisjoen, og med Fabregas og Flamini et år eldre ligger vi vel ikke noe dårligere ann enn fjoråret?

 

Likevel er det Wenger som styrer dette, og takk Gud for det. Nå har Song vært med på treningsleir i Østerrike, så man skal ikke se bort fra at han ønsker en ung spiller som kan være enda et alternativ utover sesongen......

Men min mening er at vi IKKE trenger en klassespiller på sentral midtbane, men jeg stoler uansett 100% på Wenger.....

 

Mitt syn er at Arsenal bygger videre på noe stort på en fornuftig måte, og fremtiden ser for meg enormt lys ut ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer hvis det verste skulle skje? Gilberto.Lehmann og

Henry skadet?

Har vi god nok stall til å dekke inn det?

Definitivt ikke på keeper og angrep.

Midtbane er jeg mer usikker på.

Vi har Flamini som kan slå ut i full blomst der.

Men uansett ser jeg at Wenger forsterker med |et

på spillere til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at vi kan KREVE å vinne ligaen og/ eller CL. Jeg bare undrer meg om det er ambisjonene denne sesongen. Er det imidlertid ikke det, er det jo greit å la ungguttene få sjansen og utvikle ferdigheter og rutine de nærmeste sesongene. Men jeg er redd at når vi ahr spillere som Henry, Pires, etc, er ikke de fornøyd med å "bygge" et lag over tid. Der er det umiddelbar suksess som er målet. Og som Wenger selv sier; vi vil vinne alt vi er med i.

 

Allerede nå er Gilberto skadet. Han mister altså preseason treningen og dermed antakeligvis sesongstarten. Allerede nå er vi altså litt i beta. Hva om en eller to andre sentrale m.b.spillere blir skadet? Mange nevner Hleb som et alternativ. Mulig det. Men tviler sterkt. Så lenge Wenger har vært ved roret har han sverget til 2 defensive m.b.spillere sentralt. Vondt for å tro at han skifter "stil". Så uten Gilberto, er det egentlig kun Fabregas og Flamini igjen. Sistnevnte er mer som en squadspiller å regne etter mitt syn. Dersom vi skulle signere Song, er nok det mer tenkt som en spiller for fremtiden, og som mest vil får sjansen i ligacupen.

 

Jeg er overbevist om at vi trenger en rutinert spiller inn, med lederegenskaper og ro over spillet. En som kan styre den sentrale midtbanen. Den oppgaven synes jeg ennå er for tung å gi til Fabregas, selv om han er imponerende god for alderen. Dessuten vil unge spillere variere litt for mye i prestasjoner....selv Fabregas, er jeg redd....ihvertfall hvis han for for mye ansvar.

 

Konklusjonen får bli: dersom vi mot formodning ikke får inn en erstatter for Vieira, skal vi være usedvanlig heldige med skader for å henge med helt inn i de store turneringene. Selv da tror jeg at slitasjen vil bli for stor på enkelte av spillerne, som får for lite hvile. Vel - jeg antar at jeg har fått frem mitt poeng og det blir nok derfor mitt siste innlegg i denne debatten.

Link to comment
Share on other sites

Nå har fortsatt Wenger tilgode å ha en dårlig sesong som manager for Arsenal, uansett hvor stort hylekoret har vært hver sommer. (sier ikke at din mening er et hylekor, så ikke missforstå) ;)

 

Med en slik statistikk Wenger har, og med en slik vilje han har til å vinne trofeer å skape nye stjerner i sitt system, så at ambisjonene også neste sesong er å vinne trenger man ikke å frykte.

 

Wenger knows :)

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann

Jeg føler meg ganske sikker på at Song spiller for Arsenal denne sesongen og jeg er nesten like sikker på at den godeste Song starter charity shield mot chelsky som den balanserende part av den sentrale midtbanen.

Så vil tiden vise om Gilberto klarer å spille seg inn på laget etterhvert.

Det er definitivt ingen selvfølge iallefall.

Jeg blir utrolig skuffet hvis ikke gunners blir blant de 2 beste også i år, slik som vi alltid blir med Arsene Wenger ved roret.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye prat om hvem som kan spille hær å dær..Ja vi kan bruke pires på midten å fabregas,flamini,song er lovende,MEN det holder ikke!Synes ikke vi har en general på

midten lengre,en som er av verdensklasse, å det må vi ha..Chelse har lampard,liverpool gerard ,united scholes,mens vi for øyeblikket har en masse lovende ungutter !

Ikke misforstå ,for det er veldig bra å ha disse unguttene,men vi kan ikke ha di som bærebjelker på midten!Får vi noen skader så ligger vi tynt ann med en gang,spesielt vist gilberto blir borte. Hadde ikke gjort noe om vi hentet in davids(gratis)han holder absolutt ett år til å det ville gitt en god dybde slik at unguttene fikk et ekstra år på å modnes,men nå er han vist gått til spurs:(Tror vi havner litt lengre ned på tabellen i år enn vi er vandt med,men håper selvfølgelig at det skal bli en bra sesong.En spiller til eller 2 av god kvalitet så ser jeg lysere på det..Lykke til med sesongen:)

Link to comment
Share on other sites

Nedtur

- grinebiter

 

Hvordan skal dette gå?

Man tviler på Wenger, på midtbanen, på kapteinsutnevnelsen, på keeperen, på forsvaret osv osv osv...

Er det virkelig slik, som beskrevet nedebfor, er det noen sannheter i påstandene?

 

Wenger som VAR den absolutte ener blant managerne har fått noe å bryne seg på; russiske finanser, gjerrige styremedlemmer, nytt stadion-pengesluk!

 

Nå er en oppgitt Wenger trøtt, sliten, uten motivasjon......han er ferdig!

 

Hva med laget?

Vi klager over midtbanen...men står det liksom bedre til i andre lagdeler?

 

Lehmann: Arsenals verste tabbekeeper gjennom tidene. Her ventes blemmer!

Lauren: PL dårligste defensive sideback. Han inviterer motstandere til fest!

Cole: svikeren og hissigproppen.

Senderos: urutinert, treg, stiv som en stokk.

Toure: Han er helt uten stedssans.

Fabregas: har alt og ingenting. For svak.

Gilberto: plages med for trange sko-syndromet.

Ljungberg: mangler fart og er svensk!

Pires: nedturen er et faktum.

Henry: plages av prestasjonsangst og verre blir det med kapt.bindet.

Reyes: fluevekt.

Flamini: mangler kreativitet.

Campbell: Over og ut!

Persie: Det var det!

Bentley: Innendørsfotball.

Bergkamp: Det var en gang......

Almunia: reserve for Lehmann. Det sier sitt.

 

 

IRONI!!!!!! (bare så det er klart...ingen halshogging nå...)

Og Arsenal satser på ligagull, hvordan er egentlig premier league??????

 

For en ting er klart: Arsenal er av de beste, åkkesom hva andre sier.

15418[/snapback]

 

 

Jævla pesimist.......

15439[/snapback]

 

Hei, hei, hei "arsenalfc" ser du ikke at det står "IRONI!!!!!! (bare så det er klart...ingen halshogging nå...)", og der du sier nå er vel det han kaller "halshogging"?

Det var kanskje litt sterkt sagt uansett om der var ironi da meeeen......

Men uansett så er det vel ikke noe vits i å bli uvenner her på forumet heller da..??? ;)

Link to comment
Share on other sites

Stallen er ikke noe tynnere i år enn i fjor Kim. Vieira og Edu har forlatt oss og Hleb er hentet inn.

Men vi må ikke glemme at spillere som Senderos, Clichy, Fabregas, Flamini, Reyes og van Persie er blitt ett år eldre og står bedre rustet til å spille en hel PL-sesong

15440[/snapback]

 

Helt korrekt Hr. Redaktør, og denne Hleb har vært imponerende god i Østerrike (sammen med Reyes og Song).

Link to comment
Share on other sites

Guest Beelzebot
Jeg sier ikke at vi kan KREVE å vinne ligaen og/ eller CL. Jeg bare undrer meg om det er ambisjonene denne sesongen. Er det imidlertid ikke det, er det jo greit å la ungguttene få sjansen og utvikle ferdigheter og rutine de nærmeste sesongene. Men jeg er redd at når vi ahr spillere som Henry, Pires, etc, er ikke de fornøyd med å "bygge" et lag over tid. Der er det umiddelbar suksess som er målet. Og som Wenger selv sier; vi vil vinne alt vi er med i.

 

Allerede nå er Gilberto skadet. Han mister altså preseason treningen og dermed antakeligvis sesongstarten. Allerede nå er vi altså litt i beta. Hva om en eller to andre sentrale m.b.spillere blir skadet? Mange nevner Hleb som et alternativ. Mulig det. Men tviler sterkt. Så lenge Wenger har vært ved roret har han sverget til 2 defensive m.b.spillere sentralt. Vondt for å tro at han skifter "stil". Så uten Gilberto, er det egentlig kun Fabregas og Flamini igjen. Sistnevnte er mer som en squadspiller å regne etter mitt syn. Dersom vi skulle signere Song, er nok det mer tenkt som en spiller for fremtiden, og som mest vil får sjansen i ligacupen.

 

Jeg er overbevist om at vi trenger en rutinert spiller inn, med lederegenskaper og ro over spillet. En som kan styre den sentrale midtbanen. Den oppgaven synes jeg ennå er for tung å gi til Fabregas, selv om han er imponerende god for alderen. Dessuten vil unge spillere variere litt for mye i prestasjoner....selv Fabregas, er jeg redd....ihvertfall hvis han for for mye ansvar.

 

Konklusjonen får bli: dersom vi mot formodning ikke får inn en erstatter for Vieira, skal vi være usedvanlig heldige med skader for å henge med helt inn i de store turneringene. Selv da tror jeg at slitasjen vil bli for stor på enkelte av spillerne, som får for lite hvile. Vel - jeg antar at jeg har fått frem mitt poeng og det blir nok derfor mitt siste innlegg i denne debatten.

15516[/snapback]

 

wenger sa selv at hleb kan spille på kanten OG sentralt på midtbanen. i tillegg har han nevnt også pires som sentral midtbanespiller. det er for meg helt åpenbart at wenger vil variere den sentrale midtbanen denne sesongen; alt ettersom hva laget behøver. spillere som cesc, hleb og pires vil tilføre den sentrale midtbanen overblikk, løpsstyrke og kreativitet. i mange kamper er to defensive midtbanespillere overflødig og unødvendig. flamini, gilberto og kanskje etterhvert song er mer enn god nok dekning av defensive midtbanespillere.

 

btw, så var cesc og gilberto arsenals klart beste sentrale midtbaneduo i fjor...

Link to comment
Share on other sites

Guest Jon-Halvor

Alle tar det som en opplest og vedtatt sannhet at Senderos, Fabregas, Flamini, Van Persie, etc vil bli enda sterkere i år. Hvorfor det? Var Kolo bedre i fjor enn gjennombruddssesongen året før? Van Persie vet vi ikke en gang om kommer til å ha en rolle i år, og uansett umulig å si hvordan hele denne saken vil påvirke ham.

 

Håper selvfølgelig at Fab blir enda bedre i år, men med en slik fantastisk sesong han hadde i fjor føler jeg det merkelig og nærmest forvente at han skal levere enda bedre i år.

 

Senderos var stor mot slutten i fjor. Hva skjer når vi slipper inn vårt første mål som følge av en Senderos tabbe? Hvordan takler han det, hvorfor er det sikkert at han vil bli bedre enn det glimrende han presterte i fjor?

 

Flamini var god i fjor men ikke spektakulær. Kanskje det er hans nivå? Ikke alle spillere blir lineært bedre og bedre for hver sesong.

 

Forhåpentligvis utvikler alle de nevnte spillerne seg i positiv retning og vil innebære en styrking av laget, men jeg kan ikke se hvordan Vieira, Edu og Pennant ut, med bare Hleb inn kan være noe annet en en svekkelse av stallen.

 

Vi har i sommer solgt for mer enn vi har kjøpt for. Dette etter en sesong hvor vi ikke klarte å matche Chelsea. Chelsea har styrket stallen med Del Horno, SWP og fått tilbake en spiss som nærmest garanterer mål. Hvordan kan folk bli optimister av slikt.

 

Vet at sommeren ikke er over enda og at det fremdeles er tid til styrking av stallen, men med tanke på at vi er langt inne i pre-season begynner det virkelig å haste.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt kan man ikke være sikker på at ungguttene tar ett steg videre. men de bør ihvertfalls stå bedre rustet til å tåle en lang sesong i PL.

 

Og hvordan vet du at Chelsea har blitt styrket?

del Horno: Har aldri spilt en kamp i PL. er det så sikkert at han passer inn i PL? Og er han bedre enn Gallas på backen?

 

SWP: Chelsea betalte tidenes overpris på denne spilleren. Klarer han konkurransen med joe Cole, Robben og Duff. Som du sier så kan Senderos klappe sammen etter en tabbe, men det kan jaggu SWP etter noen kamper på benken også. Tror mange Goonere har ett litt for romantisk bilde av denne spilleren pga sin far. Klarer ikke å se at han er bedre enn noen av de nevnte konkurrentene.

 

Crespo: En spiller som ikke ønsker å være i klubben. er det sikkert at han yter sitt beste? Han scorte 10 mål sist gang han prøvde seg i Chelsea, men det var vel en grunn til at han ble leid ut! Tror du ikke det?

 

Maneg spørsmålstegn i begge klubber, men ser ikke at noen av lagene er så forferdelig mye bedre eller forferdelig mye dårligere enn de var sist sesong. Selvsagt er Chelsea mye bedre forspent enn oss på bredden, men ikke sikkrt at Mourinho klarer å holde alle stjernespillerne fornøyd ennå en sesong. De har solgt Parker og Kezman og vel dermed ikke så mye sterkere breddmessig enn de var sist sesong heller

Link to comment
Share on other sites

Guest Jon-Halvor

Poenget mitt var ikke først og fremst at jeg tror Chelsea er så forferdelig styrket. Er ikke SWP-fan, og ønsket aldri at vi skulle kjøpe ham. Poenget var at vi ble grundig slått a Chelsea sist, og etter det har vi mistet vår kaptein og etter min mening heller blitt svekket en styrket. Chelsea har derimot i alle fall ikke blitt svekket, kanskje heller styrket.

 

Har ikke tenkt å gi opp, vi kan fremdeles vinne ligaen i år. Mener derimot at vi ikke har gitt oss selv best mulig sjanse til dette hvis vi ikke får et par forsterkninger.

 

Parker/Kezman. Parker spilte knapt nok i fjor, og jeg mener i alle fall at Crespo er langt sterkere enn Kezman. Skjønner ikke hvorfor folk holder 10 mål på 19 kamper imot ham. Virker som en sterk statistikk spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Mange mener at Wenger må finne frem sjekkheftet og kjøpe inn nye stjerner for å holde følge med Che£$kji. Mange store navn er blitt linket til klubben, men det er vel kun Hleb som er blitt hentet så langt.

 

Wenger har visstnok uttalt at han er fornøyd med stallen slik som den står nå, og det har ført til en del murring, både på dette forumet og ellers. Vi har tideligere fått erfare hva tynn spillerstall betyr i praksis, og ønsker oss flere spillere til stallen.

 

Jeg har her tatt for meg førstelagsstallen slik den står oppført på arsenal.com, og foretatt en egen evaluering av spillermaterialet vi allerede har. Jeg ber dere notere dere at dette er MINE vurderinger av spillerene.

 

Vurdering av A-spillerstallen 28/07-2005:

 

Målmenn:

Jens Lehmann: Jojo-Jens har hatt noen dårlige kamper for oss de sesongene han har hatt for oss, men han har også hatt mange gode kamper. Får sannsynligvis fornyet tillit som nummer 1 også kommende sesong, mest på grunn av manglende konkurranse om plassen.

 

Manuel Almunia: Viste seg som en ok reservekeeper forrige sesong, men beviste også at han ikke var noe mer enn bare ok. Tipper at han får sitte på benken ett år til før han blir solgt/frigitt. Kommer neppe til å få mange kamper.

 

Vito Mannone: Et uskrevet blad for mange, meg selv inkludert. Vito er 17 år og kommer fra Atalanta. Italia har jo tradisjoner med gode målvakter, og tiden vil vise om Mannone vil bli en av disse. Et godt tegn er det jo at han allerede nå er inkludert i A-stallen.

 

Totalvurdering: Muligens vår svakeste lagdel. Dersom Lehmann skulle åke ut med skade, så vil nok det resultere i flere tapte poeng, da reservene rett og slett er for dårlige. Heldigvis er Jens lite utsatt for denslags. Trenger sannsynligvis forsterkninger etter kommende sesong.

 

Venstrebacker:

Ashley Cole: De siste årene har den hissige engelskmannen utviklet seg til å bli en av verdens beste venstrebackeer, og det fikk vi smertelig oppleve at også andre klubber har lagt merke til med tanke på Cole-gate saken. Til tross for flørtingen med Che£$kji så er nok Ash fortsatt det soleklare førstevalget.

 

Gael Clichy: Den unge franskmannen har nok kommet noe nærmere førstelagsspill etter de to foregående sesongene, men må nok belage seg på en ny sesong som back-up for Cole. Gael kan i tillegg bekle kantrollen på midtbanen og kan også være et alternativ der.

 

Ryan Garry: Gjorde sine saker bra den eneste ligakampen han fikk spille, men ble desverre langtidsskadet kort tid senere. Er endelig tilbake etter to år uten noe særlig førstelagsspill, og er nok neppe noen reell utfordrer til en plass på laget. Tipper også han forsvinner etter kommende sesong.

 

Totalvurdering: Solid lagdel med Cole som soleklart førstevalg, og Clichy som reserve. Trenger ikke forsterkninger med mindre noen av disse blir solgt.

 

Høyrebacker:

Lauren: Har aldri helt erstattet Heaven-Lee Dixon defensivt, men grunnet få gode høyrebacker i PL så har han vært en av ligaens beste de senere årene likevel. Med mindre Kolo Toure blir flyttet tilbake på backen, så blir nok Ralph førstevalget også denne sesongen.

 

Justin Hoyte: Fikk noen kamper denne sesongen, uten å overimponere noen. Ingen reell utfordrer for Lauren. Fikk likevel ny kontrakt på slutten av forrige sesong, så Wenger har nok sett noe i gutten.

 

Emmanuel Eboue: Kom som et friskt pust inn på laget i en eller annen cup, og viste at han har mange gode evner på banen. Har uansett fått se for lite av denne karen til å gjøre opp noen dypere mening, men jeg tipper at han er på god veg forbi Hoyte i køen om førstelagsspill.

 

Totalvurdering: Relativt svak lagdel, med kun Lauren som kvalifisert mannskap. Her kunne vi godt fått inn en ekstra mann, med mindre Hoyte har blitt bedre enn det han presterte forrige sesong. En mulighet kan være å flytte Toure hit.

 

Midtstoppere:

Sol Campbell: Begynner å dra på årene, og har mistet en del av farten. Er likevel en av PL's sterkeste spillere og vil nok klare å ta tilbake plassen sin i forsvaret. Sulzeer er en god ledertype og er viktig på grunn av måten han styrer forsvaret på.

 

Philippe Senderos: Kom som en kanon på slutten av forrige sesong, og vil nok få sin andel førstelagsspill også kommende sesong. Mulig vil han bli fast makker til Campbell, dersom Toure blir flyttet ut på høyreback.

 

Kolo Toure: Var solid i Immortal-sesongen, men klarte ikke å følge opp suksessen da Sol åkte ut med skade. Trenger tydeligvis veiledning av en ledertype for å holde seg på det nivået vi liker at han holder. Mange spekulerer i om han kommer til å bli flyttet tilbake til høyreback på bekostning av Lauren, noe som kanskje ikke ville vært så dumt.

 

Pascal Cygan: Har hatt sine gode kamper, men også hatt kamper av det motsatte. Var nylig linket tilbake til Lille, men en overgang uteble. Tipper egentlig at vi har sett det siste av Cygan i Arsenal-trøya, og at han kommer til å forlate oss innen transfervinduet lukker, eller at han blir reservelagsspiller ut sesongen.

 

Johan Djourou: Regnet som et stort talent, men jeg har ikke fått sett nok av denne spilleren til å ta en vurdering.

 

Totalvurdering: I utgangspunktet trenger vi ikke flere midtstoppere, men dersom noen forsvinner må vi få inn en erstattere. Solid midtforsvar som nye spillere vanskelig vil klare å spille seg inn i.

 

Sentral midtbane:

Gilberto Silva: Vi fikk alle se hvor viktig han var for laget da han gikk skadet, og denne sesongen får han nok mer ansvar etter at Paddy forlot oss. Gilberto blir nok det soleklare førstevalget på sentralen denne sesongen.

 

Francesc Fabregas: Var stor forrige sesong, og blir sannsynligvis makkeren til Gilberto på sentralen. Nå er han atten år gammel, og vi får håpe at han fortsetter den fine utviklingen.

 

Mathieu Flamini: Blir nok et fast innslag på benken denne sesongen, og vil nok få en god del innhopp, noe ala en Edu rolle. Flamini kan sammenlignes med Parlour, men har litt bedre ferdigheter.

 

Sebastian Larsson: Blir nok neppe den spilleren mange håpet på, men vil nok være god å ha i bakhånd dersom vi skulle bli utsatt for masseskader igjen. Personlig tror jeg at han kommer til å forlate oss etter kommende sesong.

 

Totalvurdering: Den sentrale midtbanen vil uten tvil være svekket etter at Vieira dro til Torino, og det skal en del til å fylle tomromet han etterlot. Fabregas vil kanskje med tid og stunder klare denne jobben. Uansett så vil nok denne lagdelen være svært utsatt kommende sesong. Denne lagdelen var utsatt forrige sesong og ved at Vieira og Edu dro ble ikke saken bedre. Enten så trenger vi en ny defensiv midtbanespiller, eller så kan vi benytte f.eks Pires i en slags Scholes rolle. Dette vil imidlertid være et brudd i Wengers filosofi med to defensive på sentralen, så vi får se om hvorvidt det skjer.

 

Venstrekant:

Robert Pires: Til tider feig og svak, men til andre tider verdens beste venstre kantspiller. Har scoret rundt femten mål de senere sesongene, og vil sannsynligvis score over ti mål denne sesongen også.

 

Jose Antonio Reyes: Begynte fjorårssesongen forrykende, men gikk "litt i stykker" etter at Rotte-Riley lot søstrene Neville få sparke uhemmet løs på ham. Har gjort sakene sine brukbart i pre-season, og vil nok kjempe med Pires om plassen på venstre kant, og vil nok bli brukt som reserve for Henry i de kampene det blir nødvendig.

 

Ryan Smith: Unggutten som mange har store forhåpninger til, vil nok bli tredjevalget til denne plassen.

 

Totalvurdering: Solid lagdel som ikke trenger ytterlige forsterkninger. Pires og Reyes er begge kantspillere i verdensklasse, og Smith vil nok kunne være med i diskusjonen over tid.

 

Høyrekant:

Fredrik Ljungberg: Har eid denne plassen de senere sesongene, mest grunnet manglende konkurranse. Vil nok denne sesongen få føle konkurransen fra Hleb på kroppen, og jeg tipper at Ljungberg vil gå tapende ut av denne duellen. Vil nok likevel få en del kamper, da han med hell kan brukes på venstrekant i tillegg til høyresiden han har innehattt de senere sesongene.

 

Alexander Hleb: Har gjort sakene sine veldig godt i pre-season kampene, og vil nok være en utfordrer til høyrekant rollen. Skal i følge statistikkene være en god assist-legger, og jeg tror personlig at han vil få Bergkamp-oppgaven med å åpne motstandernes forsvar.

 

David Bentley: En viktig spiller for Norwich forrige sesong, men man må huske at en stor fisk i en så liten dam som canaries er, ikke nødvendigvis blir like stor i forhold til havet som vi har. Personlig er jeg redd vi ikke får sett så mye til Bentley, før han sannsynligvis forsvinner til neste sommer. Kan imidlertid også benyttes som spiss, så vi får vente og se hvordan det vil gå.

 

Totalvurdering: Muligens vår best besatte lagdel, med tre habile spillere. Her vil det bli hard konkurranse om plassene, og jeg tror det kan resultere i at minst en spiller kommer til å gå ved slutten av sesongen.

 

Spisser:

Thierry Henry: Vår nyutnevnte kaptein vil nok bli vår viktigeste spiller også denne sesongen. Med ham i form kan vi slå hvem det skal være, og uten ham blir vi svekket betraktelig.

 

Robin Van Persie: Vil nok bli Titi's makker dersom saken hans går bra. Vi fikk se glimt av storhet på tampen av forrige sesong, og jeg tror han vil bli enda bedre denne sesongen.

 

Dennis Bergkamp: Kommer nok kun til å få ytterst få innhopp denne sesongen. Selv om han forrige sesong var bedre enn han hadde vært tilsammen siden forrige double-sesong, så tror jeg at hans siste kontrakt kun var en snillistisk gest fra styret. Vil nok få seg ett og annet innhopp a.la Keown på slutten av Immortal-sesongen.

 

Quincy: Vil nok få seg noen innhopp, og muligens et par kamper fra start. Vil kanskje få sitt skikkelige gjennombrudd på førstelaget og kjempe med Van Persie om å være Henrys makker.

 

Arturo Lupoli: Scorer i bøtter og spann for reservelaget, men er visstnok ikke fysisk sterk nok til å være en reell utfordrer til en plass på førstelaget. Vi vil nok få se ham i Liga-Cup kamper, men neppe noe mer denne kommende sesongen.

 

Totalvurdering: Henry og Van Persie peker seg ut som de to førstevalgene til disse plassene. Bergkamp vil nok få noen innhopp men Quincy vil nok få noen flere, dersom han er et talent som er verdt å satse på. Bortsett fra Henry så er ingen av de andre av ypperste verdensklasse, men de kan også gjøre en jobb.

 

Konklusjon: Wenger har nok rett i det at troppen slik den står i dag vil være mer enn god nok til å være med å kjempe om trofeer kommende sesong. Likevel vil enkelte lagdeler være mer utsatt for skader enn andre. Dette kan til tider kompenseres med rulleringer, men å fått inn f.eks Dacourt som reserve på midten ville kanskje ha unngått en slik situasjon vi hadde forrige sesong. Slik jeg ser det så trenger vi altså ikke flere spillere i denne vindusperioden.

Link to comment
Share on other sites

En meget bra oppsummering Tusmo! Er fullt ut enig i det du skriver.

 

De ”svakeste” leddene er som du nevner midtbanen og høyre backplass. Selv synes jeg også spissplassen må vurderes som svak. Med Dennis Bergkamp sin varierende innsats og usikkerheten rundt Robin van Persie, tror jeg kanskje at laget blir for avhengig av Henry.

Link to comment
Share on other sites

Om vi trenger flere spillere er egentlig veldig vanskelig å si. Personlig synes jeg kanskje at en skikkelig god spiss hadde vært noe. Nå ser det allikevel ut som Baptista skal bli i Spania. Og hvem vet, kanskje v. Persie, eller Quincy blomstrer og greier den jobben helt fint.

 

Det samme gjelder på midtbanen. Jeg tror det kunne vært greit med en makker til Gilberto, men Wenger har sikkert en plan for det også. Kanskje Pires eller Hleb skal flyttes inn mot midten, eller så kan det hende at Cesc/Flamini bare tar over for Vieira. Tviler på at vi trenger noen flere spillere her.

 

Når det gjelder forsvaret må jeg innrømme at jeg liker ideen med å flytte Toure over til høyre back, og ha Campbell og Senderos i midten. Nå har vi allikevel fått vite at Campbell er skadet og kommer til å miste begynnelsen av sesongen. Da må vi jo ha Toure i midten, for han er ihvertfall bedre enn Cygan :unsure: . Dessuten viste jo Toure for to sesonger siden at han er en habil midtstopper. Campbell og Senderos i midten ville jo blitt enorm styrke, men lite fart og det har jo Toure en god del av. Vanskelig å si hva som er det riktige. Lauren er jo ikke dårlig på høyre back. Men han er heller ikke sinnsykt god som Cole på motsatt side. Kanskje vi kan få se hva Ebouo/Hoyte er god for på høyre back, og så ha Senderos og Toure i midten. Tror det kan være bra. Eller kanskje vi burde hatt en ny høyre back?

 

På keeper plassen synes jeg vi burde kvittet oss med Almunia og hentet inn en ny keeper. Lehmann er ikke dårlig, men han trenger litt mer konkurranse.

 

Så jeg synes det egentlig kunne vært rom for forbedringer på alle plasser bortsett fra midtbanen. Men som jeg nevnte er det vanskelig å si om vi trenger å kjøpe spillere. Hvis vi kjøper kan det faktisk også hindre at unge gode spillere får lov til å blomstre, og at det da hindrer framgang for Arsenal.

 

Wenger vet nok hva han driver med.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner egentli ikke hvorfor vi må ha en ny spiss?

 

Vi ahr Reyes, Henry, van Persie og Bergkamp som alle har bevist hva de er gode for. I tillegg har vi Quincy i bakgrunn som talent, og Lupoli helt sist i rekken.

 

Dette mener jeg er vår sterkeste del på laget, og den trener ikke å styrkes overhodet.. Husk at Wenger spilelr 4-4-2, og når vi har 6 spisser, og 4 er verdensklasse, da holder det ass.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...