Jump to content

Kunstgress!


Guest Young Gun

Vil du ha kuntgress for ditt fotballag?  

55 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Med dagens moderne gress vil det føre til en klar fordel for de beste fotballagene. det vil si oss. Men det er jo litt sjarm med humpete dårlige vinterbaner også da.

 

 

husker forresten det elendige kunstgresset i baillbyn Oscar. eneste muligheten dere hadde til å slå oss bønda var å legge kampene til dette dekke. ett dekke som bestod like mye av asfalt som kunstgress ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Van Persie

Tipper alle lag i Tippeligaen spiller på kunstgress om 10 år.

Men frem til da spiller de fleste på gress.

Link to comment
Share on other sites

Er en stund siden jeg så tippekamp mellom Luton og Oxford fra Kenilworth Road. Kampen endte 7-4, men kampen var allikevel kjedelig og Sølve Grotmol orket etterhvert ikke å kommentere alle målene... Den kampen gikk på kunstgress og jeg forbannet kunstgresset der og da......

Men det kunstgresset var mer asfalt enn gress, på samme måte som dagens kunstgress er mer gress enn, kanskje gresset selv.....

Og hvor bra kommer kunstgresset da til å være om 10 år?

 

Det ser ut til at kunstgress-motstandere her i Norge, inkludert meg selv, en etter en må bite i .......

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme jeg var skeptisk til kunstgress, og delvis er det enda. Skepsien stammer nok delvis fra det jeg selv har opplevd av kunstgress, noe som er over ti år siden. Sannsynligvis var det nettopp derfor jeg ble positivt overrasket og tilsvarende mer positivt innstilt til det nye dekket etter å ha sett første kampen fra Color Line Stadion. Kunstgress anno 2005 er tydeligvis ikke det det var en gang tidlig på nittitallet.

 

I tillegg så skal vi jo ikke glemme at selv på nye Emirates Stadium vil ikke gresset være 100% ekte, men ispedd litt kunstgress og uekte vare - dette for at gressteppet skal holde bedre..

Link to comment
Share on other sites

Hei....!

 

Kunstgress er gøy å spille på synes jeg da...men gress er egentlig det beste! :)

 

Men de sier jo at kunstgress kan smitte... med spytt og sånn... så det er kanskje ikke så lurt...

 

Men hvis gresset hadde vært litt mer jevnt og ikke så humpete så er jo selvfølgelig det best da... B)

 

 

(Jeg stemma "vet ikke")

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå temmelig lang erfaring fra kunstgress, og da snakker jeg selvfølgelig om dne gode typen. Om vinteren, dersom kunstgresset blir tatt skikkelig vare på, er det en drøm å spille på, og det er jo kanskje nettopp derfor det er så populært i Norge. Resten av året, våren, sommeren og høsten, den tida fotball skal spilles for alvor, er det klart at gressbaner er mye, mye bedre.

 

At det legges kunstgress på stadioner synes jeg er en uting, først og fremst for spillerne som skal spille der. Nå vet jeg ikke hvordan det er i Ålesund, men her i Tønsberg er det ihvertfall slik at FK Tønsberg både trener og spiller kampene sine på kunstdekke. Dette sliter på leddene, og det er det mange som har fått merke. Dessuten er det plagsomt mye brannsår og gummiknotter i rompa man kan bli utsatt for på en sånn bane.

 

Om vinteren: Ja takk!

Resten av året: Takke meg til en gressbane, selv om den er heller dårlig!

Link to comment
Share on other sites

Her i Stavanger blir de fleste baner, i løpet av en 3 års periode, lagt om til kunstgress. De av oss som opplevde å spille på førstegenerasjons kunstgress husker tilbake på dette som en mare. Ordet brannsår fikk en ny dimensjon dengang! Man kunne likegodt ha malt asfalten!

 

Dagen type, det som kalles tredjegenerasjons kunstgress, er rett og slett ypperlig. Jeg har både spilt på dette selv, samt trener lag som spiller på dette underlaget. Senest i går spilte småguttelaget "mitt" på denne typen underlag. Det blir en helt, helt annen fotball! Og sett i et videre perspektiv; med denne typen underlag vil vi på sikt kunne utvikle tekniske skolerte spillere her på berget. Det er jaggu ikke lett når 90% av dagens barn og unge vokser opp med humpete grusbaner, og/eller gressbaner som stenges ved den minste antydning regn.

 

Mitt eget lokale lag; Vardeneset Ballklubb, Rogalands neste største fotballklubb, med et A-lag for tiden i toppen av 3 divisjon pulje 13, og med nærmere 55 lag totalt sett, vil i løpet av en i verste fall, 2 til 3 års periode, kunne se frem til å nyte godt av 2 full-size tredjegenerasjon kunstgressbaner. Gleder vi oss? Det er bare fornavnet......

Link to comment
Share on other sites

Det blir en helt, helt annen fotball! Og sett i et videre perspektiv; med denne typen underlag vil vi på sikt kunne utvikle tekniske skolerte spillere her på berget. Det er jaggu ikke lett når 90% av dagens barn og unge vokser opp med humpete grusbaner, og/eller gressbaner som stenges ved den minste antydning regn.

 

Godt å kunne meddele at her er vi helt på linje. For klubber spill på den norske tundraen er kunstgress den eneste fornuftige måten for å utvikle spillere som internasjonalt faktisk kan slå en pasning med en relativt akseptabel sansynlighet for å nå medspiller etc... !

 

Først storsatsning på gode underlag, så er det å vente på neste generasjon. Bevare Pele!!

Link to comment
Share on other sites

Her i Stavanger blir de fleste baner, i løpet av en 3 års periode, lagt om til kunstgress. De av oss som opplevde å spille på førstegenerasjons kunstgress husker tilbake på dette som en mare. Ordet brannsår fikk en ny dimensjon dengang! Man kunne likegodt ha malt asfalten!

 

Dagen type, det som kalles tredjegenerasjons kunstgress, er rett og slett ypperlig. Jeg har både spilt på dette selv, samt trener lag som spiller på dette underlaget. Senest i går spilte småguttelaget "mitt" på denne typen underlag. Det blir en helt, helt annen fotball! Og sett i et videre perspektiv; med denne typen underlag vil vi på sikt kunne utvikle tekniske skolerte spillere her på berget. Det er jaggu ikke lett når 90% av dagens barn og unge vokser opp med humpete grusbaner, og/eller gressbaner som stenges ved den minste antydning regn.

 

Mitt eget lokale lag; Vardeneset Ballklubb, Rogalands neste største fotballklubb, med et A-lag for tiden i toppen av 3 divisjon pulje 13, og med nærmere 55 lag totalt sett, vil i løpet av en i verste fall, 2 til 3 års periode, kunne se frem til å nyte godt av 2 full-size tredjegenerasjon kunstgressbaner. Gleder vi oss? Det er bare fornavnet......

7800[/snapback]

 

Tror faktisk ikke teknikken til framtidige norske spillere vil være så veldig mye bedre enn dagens selv om de trener på kunstgress...

Ungene i Brasil trener med tøyballer på stranda......

 

Jeg tror Norge kommer til å produsere samme type spillere så lenge ungene spiller fotball halve året og går på skitrening det andre halvåret.....

 

Menmen, kun tiden vil vise om kunstgresset virkelig er den hellige gral......

Link to comment
Share on other sites

Den ideelle fotballbane er en helt plan matte av naturgress. Problemet er at på grunn av vær og vind, og vanskene med å styre 'naturen', så er det ikke alltid like lett å konstruere helt plane naturgressbaner, særlig i et land som har så vanskelig klima som Norge. Tidligere typer kunstgress hadde for mange negative egenskaper, men utviklingen har gått sin gang, og den nye generasjonen kunstgress kombinerer de fleste av naturgressets fordeler med en helt plan matte, uavhengig av vær og vind. Og banene blir ikke bare jevnere, man slipper nedslitte målgårder og 'hengemyrer' ala OT også. Jeg regner også med at utviklingen av kunstgress kommer til å fortsette, slik at fremtidens kunstgress får enda mer optimale egenskaper (ja, er det noen grunn til å tro det motsatte?), og i fremtiden vil trolig de fleste kamper på elitenivå foregå på kunstgress.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det beste, tror jeg, er at de skulle hatt kunstgress om vintern og skikkelig om sommer'n.....

Kunne det vært mulig????

 

Hvis ikke klubbene "driter penger" er dette fysisk umulig. I hvertfall pr. i dag. I det minste her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Ingenting slår å spille på ordentlig gress...men det er så vanskelig å klare å få til hele året i Norge, at kunstgress er et mye bedre alternativ! Satser selv fotball, og trener på kunstgress stort sett to ganger hver dag, og det er ikke noe problem! dessuten er den genrasjonen som kommer opp nå vant til å trene på kunstgress, så skader pga. dekket vil ikke bli noe problem!

Link to comment
Share on other sites

Min klubb har Kunstgress. Jeg synes det er ganske greit, siden det er varmekabler, slik at vi kan spille hele året. Men ulempen er at du er mer utsatt for sliteskader i blant annet knea. Skoa blir også forferdelige etter å spille på kunstrgress i lengden.

Jeg vil helst ha gress, det er gortsatt best å spille på. Men siden jeg er så vant med kunstgress så er det egentlig ett fett!

Link to comment
Share on other sites

Min klubb har Kunstgress. Jeg synes det er ganske greit, siden det er varmekabler, slik at vi kan spille hele året. Men ulempen er at du er mer utsatt for sliteskader i blant annet knea. Skoa blir også forferdelige etter å spille på kunstrgress i lengden.

Jeg vil helst ha gress, det er gortsatt best å spille på. Men siden jeg er så vant med kunstgress så er det egentlig ett fett!

 

Så vidt jeg vet per i dag er det ikke bevist at det er mer sliteskader, hverken på knær, rygg eller føtter generelt. Spiller du med lærsko går det nok noen skopar i året. Hva med å kjøpe syntetisk? Jeg kjøpte meg Nike air zoom total 90 III, eller hva de nå heter. Det er i alle fall syntetisk. Uansett, hatt de siden i sommerferien, trener ca 5 ganger i uka på kunstgress, pluss kamper da. Skoene er ca ikke slitt. Bare svarte striper og merker etter gummien. Kan være et godt valg. Dessuten trenger man ikke å spille med gressko på kunstgress, flere gode "kunstgresssko" med "grusknotter" og god demping på markedet i dag. Vet i alle fall at adidas har noen par.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...