Jump to content

Kunstgress!


Guest Young Gun

Vil du ha kuntgress for ditt fotballag?  

55 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Min klubb har Kunstgress. Jeg synes det er ganske greit, siden det er varmekabler, slik at vi kan spille hele året. Men ulempen er at du er mer utsatt for sliteskader i blant annet knea. Skoa blir også forferdelige etter å spille på kunstrgress i lengden.

Jeg vil helst ha gress, det er gortsatt best å spille på. Men siden jeg er så vant med kunstgress så er det egentlig ett fett!

 

Så vidt jeg vet per i dag er det ikke bevist at det er mer sliteskader, hverken på knær, rygg eller føtter generelt. Spiller du med lærsko går det nok noen skopar i året. Hva med å kjøpe syntetisk? Jeg kjøpte meg Nike air zoom total 90 III, eller hva de nå heter. Det er i alle fall syntetisk. Uansett, hatt de siden i sommerferien, trener ca 5 ganger i uka på kunstgress, pluss kamper da. Skoene er ca ikke slitt. Bare svarte striper og merker etter gummien. Kan være et godt valg. Dessuten trenger man ikke å spille med gressko på kunstgress, flere gode "kunstgresssko" med "grusknotter" og god demping på markedet i dag. Vet i alle fall at adidas har noen par.

 

Jeg har syntetiske, men de begynner å revne i tuppene nå. Og jeg kjøpte de i fjor vinter. De blir fort slitte hvis du bruker de samme skoa på kamper og treninger.

Jeg veit ikke om det er bevist med sliteskader, men det er mange som har fått skader på kunstgress enn på vanlig gress. Dette trenger ikke være kunstgress som forårsaker, men detr kan.

Hæstad han har fått problemer med knea etter at start begynte å trene mye på kunstgress!

Link to comment
Share on other sites

Jeg trener på kunstgress to økter hver dag, og har det siste 10 månedene hatt 7 par med sko (alle kunstgress modeller) . Det har vært et par med adidas (skinn), fire par med Puma (skinn), et par med nike (syntetisk) og et par med nike (skinn). Alle modellene ryker etterhvert, fordi produsentene ikke legger nok vekt på kvalitet. På puma skoene har hele sålen rett og slett falt av, og på de andre har de gårr opp foran eller i sømmen på sidene. Vedlikehold av skoene er det viktigste for at de skal vare lenge, men ingen av de som er på markedet i dag holder egentlig mål for mye trening på kunstgress. Eneste løsning er å bytte når skoene blir ødelagt:-)

 

Slitasje skader forekommer ikke oftere på kunstgress, hvertfall ikke hvis du bruker riktige sko og trener forebyggende.

Link to comment
Share on other sites

Slitasje skader forekommer ikke oftere på kunstgress, hvertfall ikke hvis du bruker riktige sko og trener forebyggende.

 

Slitasjeskader forekommer vel dersom man bytter underlag ofte, så det kan man nok ikke skyde på kunstgresset nei. Noen økter på kunstgress i uka, og noen økter på vanlig gress, grus eller parkett gir nok betydelig flere slitasjeskader.

Link to comment
Share on other sites

Slitasje skader forekommer ikke oftere på kunstgress, hvertfall ikke hvis du bruker riktige sko og trener forebyggende.

 

Slitasjeskader forekommer vel dersom man bytter underlag ofte, så det kan man nok ikke skyde på kunstgresset nei. Noen økter på kunstgress i uka, og noen økter på vanlig gress, grus eller parkett gir nok betydelig flere slitasjeskader.

 

Det er sant. Så en som har bare spilt på gress, kan få det tungt på kunstgress hvis han hopper rett over. Men hvis du for en hevn overgang slik at det ikke blir en umiddelbar overgang kan det gå bra.

Men det er mange som gjør den feilen, at de hopper rett over, og da kan slitasjeskader forekomme!

Det med sko er sant. Hater at alle mine slites så fort, men men, får vel leve med det så lenge det ikke er jeg som betaler for dem :)

Link to comment
Share on other sites

Slitasje skader forekommer ikke oftere på kunstgress, hvertfall ikke hvis du bruker riktige sko og trener forebyggende.

 

Slitasjeskader forekommer vel dersom man bytter underlag ofte, så det kan man nok ikke skyde på kunstgresset nei. Noen økter på kunstgress i uka, og noen økter på vanlig gress, grus eller parkett gir nok betydelig flere slitasjeskader.

Godt poeng! Og de fleste klubber har vel tilgang på kunstgressbane i nærheten, så hvis de er vant til å trene/spille på gress kan du kjøre et par tre økter på kunstgress først!

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg Kunstgress kun skal brukes i breddefotballen og på toppnivå langt nord. Alle klubber fra RBK og sørover bør kunne klare å ha en grei naturgressbane i hele tippeligasesongen. Naturgress er fortsatt bedre enn kunstgress på sitt beste og inntil det blir forandret bør toppfotballen spilles på naturgress.

Link to comment
Share on other sites

Det beste, tror jeg, er at de skulle hatt kunstgress om vintern og skikkelig om sommer'n.....

Kunne det vært mulig????

 

 

Helt enig.

Skulle spilt på gress når det var mulig og hatt kunstgress som backup (kom ikke på d norske ordet :P)

bakopp kanskje :P neida, "erstatter" er det vel.. B)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kunstgress er okei i lavere divisjoner og øker helt klart kvaliteten fordi unge spillere får spille på bra underlag året rundt. (Som oftest)

 

Eneste ulempen jeg selv erfarer med kunstgresset er at det går veldig utover lysken min, jeg har riktig nok sliti med lysken i noen år, men etter mye trening og kamper på kunstgress er den verre enn noen gang.

 

Tar noen dager å komme seg ordentlig etter en økt for å si det sånn :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...