Jump to content

Verdens beste fotballspiller gjennom tidene?


Ahmad

Recommended Posts

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply
Guest Marius

Fint lite. Trodde dette var en tråd der man kunne diskutere hvem som var tidenes fotballspiller jeg. I den sammenheng kan vel dette være relevant? Er ikke så mye mer å diskutere nå er det vel Chaz?

 

Respekterer din mening. Du er ikke alene om å mene at Pele er tidenes spiller, ca 19% stemte på han under avstemningen på FIFA`s sider. Var bare det jeg kom på. Over 80% mener med andre ord at Pele ikke er tidenes spiller. Skjønner ikke hvorfor min post måtte være et svar til deg. Marius mener Maradona er tidenes spiller, Chaz mener Pele, ferdig arbeid.

 

Må vel ikke være direkte sammenheng mellom din oppfatning av Pele og artikkelen på CNN for at jeg skal kunne legge ut link til den?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, Marius. Let`s agree to disagree. Men like fullt; min mening lar seg ikke rokke; Pele er den største!

 

Og en annen ting; når en slik poll gjøres om ti eller tyve nye år, så vil enda færre stemme på Pele. Hvorfor? Jo, fordi dess lengre tid det går, desto mere "glemt" blir spillerne. Det er godt det finnes slike som meg som kan argumentere for spillere fra forna dar! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Marius

Det er nok et poeng. Alderen på de som stemmer er nok også en faktor.

 

Men Pele er blitt holdt liv i gjennom media. Flott menneske, flott ambassadør for fotballen osv......Er det som er det rare med kåringen. Har vært et konstant negativt fokus på Maradona siden 91, men likevel oppnår han denne populariteten. Likevel denne klare seieren på FIFA`s kåring på nettet. Maradona har kun gjennom det magiske han utførte på banen oppnådd sin popularitet og status i internasjonal fotball.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at Pele`s kvaliteter har blitt holdt "kunstig" i live av media? Og Maradona det motsatte? Maradona er selv skyld i hvert eneste selvskudd han har avfyrt. Pele har fremstått som det han faktisk er; en sann gentleman og fotballgeni nummer en i verden.

 

Men hovedårsaken til resultatet på en slik avstemming er utvilsomt er tidsaspektet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Marius

Nei, på ingen måte. Poenget mitt er at det har vært litt enklere å glemme spillere som Eusebio og Puskas enn Pele. Pele har vært jevnt og trutt i media siden han la opp som spiller, og stiller ofte opp i arrangemeter i regi av FIFA/UEFA.

 

Og klart Maradona har all skyld i det hysteriet som har vært rundt han. Maradonas liv etter 91 har vært en studie i selvdestruktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking

En vurdering av hvem som er verdens beste fotballspiller gjennom tidene må nødvendigvis være subjektiv. Når de aktuelle spillerne i tillegg har vært på topp i forskjellig tidsperioder er det ekstra vanskelig å sammenligne prestasjonene.

 

I mine subjektive øyne har jeg alltid ansett Pele som den største. Ikke bare for den eminente teknikken og fantastiske mål, men også at han holdt et fantastisk nivå over lang tid.

 

Når det gjelder Maradona så hadde også han en lang karriere med fantastiske prestasjoner, men i mine øyne hadde han et litt mer begrenset reportuare enn Pele. Jeg tenker i den forbindelse på at Maradona i høyeste grad var "enbent" og bare kunne bruke venstre fot (..men som han kunne bruke venstrebeinet!!!).

 

Det er mulig at Pele også hadde "dårlige" kamper og perioder, men jeg husker en rekke kamper der Maradona var mer menneskelig enn det jeg har oppfattet Pele som, bl.a i VM 1982.

 

Men: Subjektivt, subjektivt og atter subjektivt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Back to topic...verdens beste spiller denne sesongen er uten tvil Frank Lampard tett fulgt av Ronaldinho og Henry :D

7977[/snapback]

 

:) Du er vel egentlig litt "off topic" når tråden gjelder tidenes spiller gjennom tidene.

Link to comment
Share on other sites

Fotball ballett, en diamant blandt gråstein - "Life is Life".

 

Den unge Maradona (Boca), lenge før de europeiske parasittene (de som soler seg i glansen og misbruker deg for det det er verdt) "tok rotta på han".

 

Bend it like Beckham?

 

"The hand of God".

 

Anglofiles skrekk.

 

Desverre ble han stort sett behandlet slik, både på og utenfor banen.

 

....noe som medførte stygge ting - både på og utenfor banen.

 

 

 

 

Til slutt noen sitater:

 

'Pele had nearly everything. Maradona has everything. He works harder, does more and is more skilful. Trouble is that he'll be remembered for another reason. He bends the rules to suit himself.' Sir Alf Ramsey (1986)

 

'My main doubt is whether he has the sufficient greatness as a person to justify being honoured by a worldwide audience.' Pele on Maradona

 

...and that sums it all up.

 

Sørgelig historie, men ingen kunne spille som han. Heller ikke Pele.

6755[/snapback]

 

THIERRY HENRY fra FRANKRIKE har gjort større ting med ballen en Maradonna har:)Bergkamp også:)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Den spilleren jeg synes er den beste gjennom alle tider er uten tvil Zinedine Zidane. Hvorfor?

Jo, han har vunnet alt som er mulig, og han har dessuten blitt kåret til årets spiller flere ganger. Han er en spiller som er dønn ærlig i det han gjør(ikke noe filming).

 

Men det aller beste med Zizou er den fabelaktie teknikken han besitter. Jeg blir helt rørt når jeg ser han finte og vende bort spillere. Jeg er ung, og har ikke sett mange kampene av Pele og Maradonna, men de er ikke i nærheten av å besitte den underholdningsverdien som Zinedine Zidane har.

 

 

Uten tvil den beste gjennom tidene.... BY a mile som andre her inne har sagt

Link to comment
Share on other sites

Zidane er MILEVIS bak Pele. Han er en kun en parentes i forhold til Pele.

11382[/snapback]

 

Endelig noe jeg kan være enig med deg i på denne tråden.

 

Zidane er langt bak i leksa. Bak Maradona, Pele, Cryuyff, Best ........... ikke i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Zidane er MILEVIS bak Pele. Han er en kun en parentes i forhold til Pele.

11382[/snapback]

 

Endelig noe jeg kan være enig med deg i på denne tråden.

 

Zidane er langt bak i leksa. Bak Maradona, Pele, Cryuyff, Best ........... ikke i nærheten.

11395[/snapback]

 

 

Personlig har jeg jo aldri sett noen av de gamlingene. Så det blir umulig å sammenligne. For å være helt ærlig tviler jeg på at Zidane er så langt bak Cruyff og Best f eks......Best ble vel kåra til europas beste 1 gang....(correct me if im wrong...) Zidane har vel blitt kåra til verdens beste 2 ganger. Dessuten tror jeg dyrkelsen av heltene var større før, nå er det så mange helter. Men det er en 20 årings syn på saken, og jeg levde jo tross alt ikke når disse gutta herja som værst.

Link to comment
Share on other sites

Zidane er MILEVIS bak Pele. Han er en kun en parentes i forhold til Pele.

11382[/snapback]

 

Endelig noe jeg kan være enig med deg i på denne tråden.

 

Zidane er langt bak i leksa. Bak Maradona, Pele, Cryuyff, Best ........... ikke i nærheten.

11395[/snapback]

 

Du har feil rekkefølge........ :o

Link to comment
Share on other sites

Zidane er MILEVIS bak Pele. Han er en kun en parentes i forhold til Pele.

11382[/snapback]

Pele er fra Brasil. Zidane er fra Frankrike. Pele er oppskrytt. Zidan er best. Det er som Wurku poengterer. Heltedyrkelsen var større før, og ikke minst i Sør amerikanske land. Det er flere som jeg kjenner som sier at Maradonna er tidenes spiller, men som aldri har sett en kamp av han.

 

Noen som så scoringen til Zidane i CL finalen mot Bayer Leverkusen???

 

Kunst som Pele og proffen bare kan drømme om....hvis han klarer å forestille seg det da..

 

En herlig spiller..Zizou

Link to comment
Share on other sites

Pele er oppskrytt???? Hvordan i h****** kan du mene det??? Det Zidane gjorde på Hampden Park gjorde Pele uke ut og uke inn. No contest! Hvor mange mål har Zidane scoret i sin karriere????

 

Zidane??? Det han gjorde med en ball, gjorde Pele med en appelsin. Det Zidane gjorde med en appelsin gjorde Pele med en ert!!!!!

 

Pele har aldri vært oppskrytt. Pele gjorde ting som fotballspiller som ingen andre komme til å være i nærheten av!

Link to comment
Share on other sites

no veit ikkje eg heilt korleis eg skal starte her, men uansett: for meg så hadde Diego ein feil, han er frå argentina og ikkje brasil. uansett, han er suverent best blant fotballspelararar som er født etter 1955. Eg har ikkje nok kunnskap til å slå fast kven som er best av Maradona og Pele, men for dei som er frekke nok til å meine at Zizou er den beste-kjøp fleire fotballvideoar!

 

mvh Stian

Link to comment
Share on other sites

For min del blir det håpløst å sammenligne. Av de jeg har sett vil jeg kanskje si at Zidane er den beste, men Henry, Nedved, Figo og Schevchenko er spillere som har levert varene på høyeste nivå flere år på rad....Det er en prestasjon mange sliter med!! Kunne sikkert tatt med flere og, men jeg er trøtt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...