Jump to content

Nå snur det


helgeaarsvoll

Recommended Posts

Veldig positiv tråd det her Helge, og jeg er også veldig positiv. I de siste kampene har vi vært bedre defensivt å sluppet inn lite mål. Offensivt har vi slitt en god del men jeg tror på lysere tider nå, vi har henta Arshavin. Fabregas, Walcott, Rosicky og Eduardo er snart klare for kamp og da har vi etter min mening en midtbane på nesten samme nivå med Manchester United med Nasri, Fabregas, Rosicky, Arshavin og Walcott som er klassespillere og i tillegg kan Van Persie spille venstrekant, vi har også Diaby, Song, Denilson og Ramsey på midtbanen.

 

På topp har vi Adebayor, Van Persie og Eduardo som er klassespillere og Bendtner som supersub. Hvis vi stiller med denne troppen kan vi slå alle vi spiller mot. Jeg er veldig positiv og optimist :)

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at vi har en forholdsvis "snill" terminliste fremover iallefall. Utover det ser jeg ikke mange grunner til å smile. Kjøpet av Arshavin har på sett og vis hindret meg fra å gå inn i en fotballdepresjon (flott uttrykk).

Jeg er lei av å se middelmålige spillere representere vår fantastiske klubb. Nei, det er ikke Eboue, Denilson og Songs feil at vi undrepresterer, men det er Wenger som gir disse spillerne tillit uke inn og uke ut. Varsellampene har blinket i månedsvis og hvis man ser på hvor begredelig vi har spilt mot nedrykkskandidater som Bolton, Tottenham og Portsmouth så bør Wenger være veldig bekymret. Men som vanlig etter kampen mot Scum i går hadde han aktivert autopiloten og messet i vei om spirit, belief og quality.

Han så nesten ut som en slagen mann i går. Tror jeg aldri har sett professoren så blek og monoton. Da er spørsmålet mitt; Tror han på dette prosjektet selv lenger?? Enkelte av spillernes innsats peker på det motsatte. Virker ikke som han klarer å forvalte innsats og motivasjon tilstrekkelig for å kjempe om titler. Greit nok at vi holdt unna med 10 mann mot Scum, men det er ingen tvil om at vi som tilhengere av en så ambisiøs klubb har lov til å etterlyse større vilje til å vinne da det er snakk om en av årets begivenheter, nemlig The North London derby!

Hvor er ambisjoner og hvor er frykten for å ryke ut av topp 4? Panikk er ikke løsningen, men en mellomting mellom det og det vi ser i dag burde være minstekrav.

 

En merkelig trend synes jeg er klubbens, managerens, spillernes og enkelte supporteres aksept for situasjonen vi befinner oss i. Jeg er helt enig i at skadesituasjonen er svært uheldig og at den har rammet oss hardt, men dette var en problemstilling mange supportere og fotballeksperter forutså lenge før ballen begynte å trille i august. Det virker som man er fornøyd med å spille uavgjort i halvparten av kampene så lenge man er ubeseiret. Faktumet nå er imidlertid at vi er i ferd med å se 4. plassen ryke. Fem poeng bak Chelski og hele syv poeng bak Villa (som er vår mest realistiske konkurrent) når vi skriver februar er bekymringsverdig. Visst er det fullt mulig å ta igjen det forspranget, men måten vi fremstår på i disse dager gir klare signaler om at vi kan forvente flere poengtap i nærmeste fremtid og det har vi ikke råd til. Vi har scoret et mål på de fire siste kampene, når skjedde det sist???

 

Dette er det svakeste laget vi har hatt under Wengers regime, og det med god margin. Vi spilte ikke champagne-fotball før skadehelvete begynte heller. Som Hallvar Thoresen sa på Canal+ i helgen; Wengers stahet er i ferd med å koste oss dyrt. At det ikke ble handlet inn et rivjern til vår sårbare midtbane verken i sommer eller i januar er nesten på grensen til det tragikomiske. Alle fotballeksperter har satt spøsmålstegn ved dette, alle ser det med unntak av Wenger. Jeg forstår det ikke. For all del flott med Arshavin, men det er ikke den typen spiller laget har skreket etter denne sesongen. Gilberto, Flamini og Diarra erstattes av Song, kun Song! Her er det noe som skurrer.

 

Kall meg gjerne dommedagsprofet, men det er flere som føler det samme, blant annet disse tre??:

 

http://www.newsoftheworld.co.uk/sport/1688...ons-League.html

 

Er nok piss og vas fra stadig useriøse NOTW, men ville samtidig ikke overrasket meg. Vi er på feil vei for øyeblikket og ambisjonsnivået er det stor grunn til å sette spørmålstegn ved. Jeg er veldig redd for hvilke ringvirkninger en 5. plass evt. vil få, veldig redd!

 

ARSENAL TILL I DIE!

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at vi har en forholdsvis "snill" terminliste fremover iallefall. Utover det ser jeg ikke mange grunner til å smile. Kjøpet av Arshavin har på sett og vis hindret meg fra å gå inn i en fotballdepresjon (flott uttrykk).

Jeg er lei av å se middelmålige spillere representere vår fantastiske klubb. Nei, det er ikke Eboue, Denilson og Songs feil at vi undrepresterer, men det er Wenger som gir disse spillerne tillit uke inn og uke ut. Varsellampene har blinket i månedsvis og hvis man ser på hvor begredelig vi har spilt mot nedrykkskandidater som Bolton, Tottenham og Portsmouth så bør Wenger være veldig bekymret. Men som vanlig etter kampen mot Scum i går hadde han aktivert autopiloten og messet i vei om spirit, belief og quality.

Han så nesten ut som en slagen mann i går. Tror jeg aldri har sett professoren så blek og monoton. Da er spørsmålet mitt; Tror han på dette prosjektet selv lenger?? Enkelte av spillernes innsats peker på det motsatte. Virker ikke som han klarer å forvalte innsats og motivasjon tilstrekkelig for å kjempe om titler. Greit nok at vi holdt unna med 10 mann mot Scum, men det er ingen tvil om at vi som tilhengere av en så ambisiøs klubb har lov til å etterlyse større vilje til å vinne da det er snakk om en av årets begivenheter, nemlig The North London derby!

Hvor er ambisjoner og hvor er frykten for å ryke ut av topp 4? Panikk er ikke løsningen, men en mellomting mellom det og det vi ser i dag burde være minstekrav.

 

En merkelig trend synes jeg er klubbens, managerens, spillernes og enkelte supporteres aksept for situasjonen vi befinner oss i. Jeg er helt enig i at skadesituasjonen er svært uheldig og at den har rammet oss hardt, men dette var en problemstilling mange supportere og fotballeksperter forutså lenge før ballen begynte å trille i august. Det virker som man er fornøyd med å spille uavgjort i halvparten av kampene så lenge man er ubeseiret. Faktumet nå er imidlertid at vi er i ferd med å se 4. plassen ryke. Fem poeng bak Chelski og hele syv poeng bak Villa (som er vår mest realistiske konkurrent) når vi skriver februar er bekymringsverdig. Visst er det fullt mulig å ta igjen det forspranget, men måten vi fremstår på i disse dager gir klare signaler om at vi kan forvente flere poengtap i nærmeste fremtid og det har vi ikke råd til. Vi har scoret et mål på de fire siste kampene, når skjedde det sist???

 

Dette er det svakeste laget vi har hatt under Wengers regime, og det med god margin. Vi spilte ikke champagne-fotball før skadehelvete begynte heller. Som Hallvar Thoresen sa på Canal+ i helgen; Wengers stahet er i ferd med å koste oss dyrt. At det ikke ble handlet inn et rivjern til vår sårbare midtbane verken i sommer eller i januar er nesten på grensen til det tragikomiske. Alle fotballeksperter har satt spøsmålstegn ved dette, alle ser det med unntak av Wenger. Jeg forstår det ikke. For all del flott med Arshavin, men det er ikke den typen spiller laget har skreket etter denne sesongen. Gilberto, Flamini og Diarra erstattes av Song, kun Song! Her er det noe som skurrer.

 

Kall meg gjerne dommedagsprofet, men det er flere som føler det samme, blant annet disse tre??:

 

http://www.newsoftheworld.co.uk/sport/1688...ons-League.html

 

Er nok piss og vas fra stadig useriøse NOTW, men ville samtidig ikke overrasket meg. Vi er på feil vei for øyeblikket og ambisjonsnivået er det stor grunn til å sette spørmålstegn ved. Jeg er veldig redd for hvilke ringvirkninger en 5. plass evt. vil få, veldig redd!

 

ARSENAL TILL I DIE!

 

Meget bra innlegg berkampboy. Det er skremmende at Wenger ikke ser åpenbare svakheter i laget, selv om vi stiller en skadefri tropp så vil ikke midtbanen være god nok. Joda, vi har gode vinger, og Fabregas er fantastisk, men vi har ingen som kan spille sammen med han. Arshavin, Nasri, Rosicky er ikke defensivt gode nok, Diaby, Song og Denilson er ikke gode nok uansett.

 

Jeg er også meget forundret over mange av supporterne som forsvarer Wenger til det kjedsommelige. Det er klart det er lov til å være positiv, men ser man på Arsenals kjempetrøbbel med å skape sjanser, samt tabellsituasjonen, så må man skjønne at dette begynner å ligne på en krise.

 

Ryker 4. plassen kan det få svært uheldige konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

...

 

 

Jeg er også meget forundret over mange av supporterne som forsvarer Wenger til det kjedsommelige. Det er klart det er lov til å være positiv, men ser man på Arsenals kjempetrøbbel med å skape sjanser, samt tabellsituasjonen, så må man skjønne at dette begynner å ligne på en krise.

 

Ryker 4. plassen kan det få svært uheldige konsekvenser.

 

Enig med deg Anabole.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Hvordan man enn snur og vender på dette så har vi et stort stort midtbaneproblem.

Det er utrolig lenge siden jeg virkelig har blitt skikkelig underholdt av dette laget.

Midtbanespillerne er pr. dags dato ikke gode nok.

Tom Hallvar Thoresen sa før kampen at Tottene hadde en bedre midtbane enn oss.

Det sier det meste.

 

Er ikke enig i at det er krise,men noe må gjøres og det kjapt.

Jeg har håpet om at Dudu og Arshavin kan få noe kreativitet inn i dette laget...

Link to comment
Share on other sites

...

 

 

Jeg er også meget forundret over mange av supporterne som forsvarer Wenger til det kjedsommelige. Det er klart det er lov til å være positiv, men ser man på Arsenals kjempetrøbbel med å skape sjanser, samt tabellsituasjonen, så må man skjønne at dette begynner å ligne på en krise.

 

Ryker 4. plassen kan det få svært uheldige konsekvenser.

 

Enig med deg Anabole.

 

BE

Har Fletcher vesentlig bedre ferdigheter enn Diaby? Har O´Shea bedre ferdigheter enn Denilson? Har Tevez bedre ferdigheter enn Adebayor? Jeg mener nei, men da kan man lure på hvorfor i all verden det ser ut som om de har det. Er det moral, innsats, guts, vilje? Hva er det som feiler psyken til en del av Arsenalspillerne? Vi vet jo at de kan. Har de kommet til "fornøydstadiet" allerede? Noe er vertfall helt feil

 

Hvordan man enn snur og vender på dette så har vi et stort stort midtbaneproblem.

Det er utrolig lenge siden jeg virkelig har blitt skikkelig underholdt av dette laget.

Midtbanespillerne er pr. dags dato ikke gode nok.

Tom Hallvar Thoresen sa før kampen at Tottene hadde en bedre midtbane enn oss.

Det sier det meste.

 

Er ikke enig i at det er krise,men noe må gjøres og det kjapt.

Jeg har håpet om at Dudu og Arshavin kan få noe kreativitet inn i dette laget...

Jeg mener vi har den beste midtbanen om vi får anledning til å spille med 1.laget. En midtbanefemmer med Walcott, Nasri, Fab, Rosicky og Arshavin. Finnes ikke mer kreativ midtbane enn det. Og der er ingen defensiv midtbanespiller der, men det er med hensikt. Når vi har en så kreativ midtbane kan de to midtstopperne bli værende defensivt hele tiden (minus dødball). Det går fint an å spille uten def midt, det er jo det Manu har gjort i lang tid nå... Det sies jo at angrep er beste forsvar og med den midtbanen jeg har nevnt tror jeg det blir sånn.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan man enn snur og vender på dette så har vi et stort stort midtbaneproblem.

Det er utrolig lenge siden jeg virkelig har blitt skikkelig underholdt av dette laget.

Midtbanespillerne er pr. dags dato ikke gode nok.

Tom Hallvar Thoresen sa før kampen at Tottene hadde en bedre midtbane enn oss.

Det sier det meste.

 

Er ikke enig i at det er krise,men noe må gjøres og det kjapt.

Jeg har håpet om at Dudu og Arshavin kan få noe kreativitet inn i dette laget...

 

De siste 5-6 kampene i PL har jo vært direkte trøttende. Bevegelsene i midtbaneleddet er fraværende og de offensive spillerne våre blir tatt ut av kampen av fysiske og taktisk sterke motstandere. I fare for å gjenta i det kjedsommelige; et rivjern på midten ville sannsynligvis fritatt våre kreative spillere fra en stor del av det fysiske spillet og gitt dem den offensive friheten de er avhengige av på samme måte som Flamini i fjorårssesongen og Vieira i våre glansdager. Vi har pr. dags dato kun en spiller med spisskompetanse på dette feltet og han er til tross for en spillemessig opptur i det siste allikevel laaaaangt unna det som kreves. Ja, jeg snakker om Song.

 

Jeg husker tilbake til årets første obligatoriske kamp denne sesongen da Ramsey fikk starte mot Twente. Jeg var sjokkert over at en spiller som satt på benken for Cardiff i FA-cupfinalen tre måneder før plutselig skulle starte for et av verdens beste klubblag i en så viktig kamp. Skepsisen til Arsenals stall var stor da, men den er enda større nå. Verken Song, Denilson eller Diaby har tatt steget og som Anabole sier; selv med skadefri tropp mangler vi en meget avgjørende brikke.

Link to comment
Share on other sites

3-4-1-2 formasjon hvis vi for eksempel må fram for å score.

 

 

 

Keeper:

 

Manuel Almunia

 

Forsvar:

 

Bacary Sagna

 

Kolo Touré

 

Gael Clichy

Midtbane:

 

Theo Walcott

 

Samir Nasri

 

Cesc Fabregas

 

Tomas Rosicky

 

Offensiv midtbane:

 

Andrey Arshavin

 

Spiss:

 

Robin van Persie

 

Eduardo da Silva

Spennende tanke, men å bruke 3 bak har jeg liten trua på. Vertfall ikke Sagna og Clichy da må det heller være Kolo, Gallas og Djourou. Men da mister vi overtall situvasjoner på kantene som Clichy og Sagna er flinke til å skalpe. Da her jeg heller trua på og trene Sagna og Clichy 1time på innlegg hver dag til 9-10 sitter. Sagna hadde jo fantastiske innlegg ifjor.

Link to comment
Share on other sites

Da vi endelig har fått en slags form for defensiv kontroll så skal vi gjerne gå over til tre bak? Denslags har vi ikke spillere til, spesielt i midtbaneleddet. Om det likevel skulle gjøres måtte det bli med Sagna-Djourou-Gallas. Hverken Toure eller Clichy er kapable til å være med på noe slikt etter min mening. Til det er posisjoneringsevnen og konsentrasjonsevnen alt, alt for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Sir John her. Er kun de tre han nevner som har posisjoneringsevne til å takle en slik rolle.

 

Kolo har skuffet den siste tiden, og jeg håper Djourou får starte med Gallas neste kamp, selv om det betyr at evt Almunia tar kapteinsbindet. Eller er det RvP som er 3. kaptein nå?

 

Ellers er jeg også optimistisk når det gjelder resten av sesongen. Nå har vi fått til det defensive i en del kamper på rad og vi har fått Arshavin som kan være med på det kreative plan. I tillegg er måltjuven Eduardo tilbake, selv om vi ikke vet hvor han er spillemessig enda.

 

Om en 4-8 uker har vi også tilbake minst en av Walcott, Rosicky og Cesc skal vi tro injury news på arsenal.com. Innen den tid er også Adebayor tilbake, forhåpentligvis både skarpere og mer lysten på å gjøre en jobb utpå der.

Link to comment
Share on other sites

Da vi endelig har fått en slags form for defensiv kontroll så skal vi gjerne gå over til tre bak? Denslags har vi ikke spillere til, spesielt i midtbaneleddet. Om det likevel skulle gjøres måtte det bli med Sagna-Djourou-Gallas. Hverken Toure eller Clichy er kapable til å være med på noe slikt etter min mening. Til det er posisjoneringsevnen og konsentrasjonsevnen alt, alt for dårlig.

 

3 i forsvar er unødvendig å diskutere da det er svært lite sannsynlig, men skulle det skje så er det som du sier Sir John, Sagna, Djourou og Gallas som er første valget, nærmest plass i en forsvarstreer er nok Song, fordi Clichy og Toure er helt uaktuelle

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Dersom vi får på plass kreative alternativer på kantene, har vi en midtbane god nok til å vinne de neste 6 kampene. Det er jeg overbevist om! Det er ikke våre sentrale midtbanespillere som skal ha skylden for at vi ikke har skoret i de siste kampene. Vi har hatt flere 100%-sjanser, og jeg tror en pause på Adebayor kun er positivt med tanke på fortsettelsen.

 

I neste kamp får vi to eller flere mål. Jeg garanterer! Vi får på plass flere av våre kreative spillere, motstanderen er enklere og defensivt har vi blitt bedre i det siste.

 

 

Nå sprekker bobla! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt å reise problemstillingen, men ingen har respondert, så jeg prøver igjen:

 

Trenger vi egentlig en som spiller def midtbane, eller kan vi gjøre som Manu og spille uten?

Du som er så glad i å lage nye tråder kunne jo ha lagd en ny tråd om dette, da dette faktisk kan være litt interessant å diskutere.

 

Min mening er som følger:

Man må ikke ha et defensivt midtbane anker, men da må man ha to sentrale midtbanespillere som er box to box, altså tar både jobben oppover og hjemover. Denilson er til dels en slik spiller, men han har for dårlige defensive ferdigheter. Song har ingen offensive ferdigheter så han er en typisk DMB, Diaby er desverre hjernedød. Han er hverken box to box, offensiv, defensiv eller kant. Han er bare dårlig. Fabregas virker på meg å være avhengig av å ha en DMB for å lykkes, for dersom han må gjøre defensiv jobbing selv så forsvinner hans offensive bidrag. Nasri er en som kunne jobbe både defensivt og offensivt, og jeg tror han kunne passe greit med Fabregas, men det ville ikke være ypperlig. Fordi Nasri er ikke god nok defensivt til å frigjøre Fagregas helt og holdent offensivt. En duo med Nasri og Rosicky kunne nok ha fungert ganske bra mot andre lang enn Bolton og deres likesinnede.

 

SÅ mitt svar til deg Ravenghost er, nei man mp ikke spille med et DMB men med Fabregas mp man det.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt å reise problemstillingen, men ingen har respondert, så jeg prøver igjen:

 

Trenger vi egentlig en som spiller def midtbane, eller kan vi gjøre som Manu og spille uten?

 

Jeg tror vi kan klare å gjøre som United, men i mine øyne er det bare Fabregas i den nåværende stallen som har kvaliteten til å forsvare en plass i en sånn midtbane. Som jeg har skrevet i en annen tråd her, United har Scholes, Carrick, Hargreaves, Fletcher og Anderson som alle er bedre enn vårt beste alternativ som makker til Fabregas.

 

Om ikke vi trenger en defensiv midtbanespiller, så trenger vi en skikkelig box-to-box spiller, med stor motor. En Flamini...

 

Midtbanen vår trenger rett og slett forsterkninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt å reise problemstillingen, men ingen har respondert, så jeg prøver igjen:

 

Trenger vi egentlig en som spiller def midtbane, eller kan vi gjøre som Manu og spille uten?

Du som er så glad i å lage nye tråder kunne jo ha lagd en ny tråd om dette, da dette faktisk kan være litt interessant å diskutere.

 

Min mening er som følger:

Nasri er en som kunne jobbe både defensivt og offensivt, og jeg tror han kunne passe greit med Fabregas, men det ville ikke være ypperlig. Fordi Nasri er ikke god nok defensivt til å frigjøre Fagregas helt og holdent offensivt. En duo med Nasri og Rosicky kunne nok ha fungert ganske bra mot andre lang enn Bolton og deres likesinnede.

 

SÅ mitt svar til deg Ravenghost er, nei man mp ikke spille med et DMB men med Fabregas mp man det.

 

BE

 

Det vi har sett når Fab har vært vekke er at midtbanen har fungert best med Nasri sentralt. Det er

en spennende tanke med Fab Nasri sentralt,men da må nok som du sier Nasri sine defensive egenskaper forbedres.

 

En midtbane med Walcott-Fab-Nasri-Arshavin virker spennende. Med tanke på at

vi har brukt en midtbane blottet for kreativitet i det siste,virker tross alt dette

veldig forlokkende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt å reise problemstillingen, men ingen har respondert, så jeg prøver igjen:

 

Trenger vi egentlig en som spiller def midtbane, eller kan vi gjøre som Manu og spille uten?

Du som er så glad i å lage nye tråder kunne jo ha lagd en ny tråd om dette, da dette faktisk kan være litt interessant å diskutere.

 

Min mening er som følger:

Man må ikke ha et defensivt midtbane anker, men da må man ha to sentrale midtbanespillere som er box to box, altså tar både jobben oppover og hjemover. Denilson er til dels en slik spiller, men han har for dårlige defensive ferdigheter. Song har ingen offensive ferdigheter så han er en typisk DMB, Diaby er desverre hjernedød. Han er hverken box to box, offensiv, defensiv eller kant. Han er bare dårlig. Fabregas virker på meg å være avhengig av å ha en DMB for å lykkes, for dersom han må gjøre defensiv jobbing selv så forsvinner hans offensive bidrag. Nasri er en som kunne jobbe både defensivt og offensivt, og jeg tror han kunne passe greit med Fabregas, men det ville ikke være ypperlig. Fordi Nasri er ikke god nok defensivt til å frigjøre Fagregas helt og holdent offensivt. En duo med Nasri og Rosicky kunne nok ha fungert ganske bra mot andre lang enn Bolton og deres likesinnede.

 

SÅ mitt svar til deg Ravenghost er, nei man mp ikke spille med et DMB men med Fabregas mp man det.

 

BE

Insinuerer du at jeg lager unødvendige tråder???

Jeg lager bare tråder når jeg ikke finner det naturlig å poste det jeg vil si i en allerede eksisterende tråd. Den problemstillingen jeg kom med tenkte jeg passet best å ha her eller i tråden som heter noe slikt som "veien videre", snarere enn å lage en nytråd

Link to comment
Share on other sites

No har me kjempa som løver utan dei store resultata, det har vorte lite tap men og lite poeng. Det blir ikkje all verdens fangst av uavgjort kampar.

 

Aston Villa som av alle har vore peika ut som vår argaste motstandar angåande fjerdeplassen har plukka poeng jamt og trutt. No er det faktisk Chelsea som er vår argaste motstandar om denne plassen. Styret i Chelsea reagert lynraskt og sparka Scolari utan å lure.

 

Lat oss håpe at Arsene får sving på sakene og hentar nok poeng til å passere Chelsea eller Aston Villa.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi kan forvente en bedring i målprotokollen fremover. Troppen har helt sikkert fått seg en piff etter at Arshavin ble hentet inn, og med han på banen tror jeg vi vil skape enda mer offensivt. Noe som gjør at avslutter egenskapene til RVP kan komme mer til sin rett. I tillegg er Eduardo klar igjen og vil helt klart løfte oss offensivt.

 

Heller ikke lenge til Fabregas, Rosicky og Walcott kan være på banen igjen og da har vi nok av kreativitet offensivt og klarer vi å fortsette å spille godt defensivt så tror jeg seirene og målene kommer. Det er bare et spørsmål om tid føler jeg, selv om det i de siste kampene ikke har sett sånn ut.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...