Jump to content

Seriøs og engasjert.


vieira04

Recommended Posts

Er vi noe bedre enn de andre?

Dette er et spørsmål som desverre har dukket opp hos meg med jevne mellomrom de siste sesongene. Litt dumt, for vi har vært supportere (ut ifra mitt syn) som har ligget høyt når det gjelder:

- saklighet/seriøsitet

- ydmykhet

- respekt for både vår manager, styret, støtteapperat, og spillere.

- kritiske, men også da med forståelse på det vi er kritiske mot.

- engasjerte

 

 

Hvordan er vi nå?

Jeg synes at etter den suksessen klubben har hatt med Wenger som sjef, så har vi nok blitt som mange andre supportergrupper som jeg ikke har hatt mye til overs for. Suksessen har påvirket oss i en retning som ikke gjør meg stolt.

La meg si det med engang: jeg respekterer at vi har forskjellige meninger for klubben Arsenal. Problemet slik jeg ser det er måten det blir gjort på. Vi holder oss ikke til det å diskutere saklig med argumentasjon, og forstå/respektere valg som blir tatt i klubben som kan virke merkelige fra vår eget kontor.

 

Jeg sier ikke det at vi ikke skal være kritiske, men går det ikke ann å se ting fra flere sider før man sender inn klare meninger som: Wenger må gå, vi må kjøpe 3-4 klassespilere, ingenting annet enn en pokal er godt nok, osv osv........

 

Har suksessen gått i hodet på oss?

Jeg tror desverre at det har vært en sterk faktor for at man krever mer, og setter mindre pris på ting enn det man kanskje gjorde før. Forstår det også på en måte, for: er man vokst opp som Arsenalsupporter i Wenger sin tid, ja da har man opplevd en periode i historien som har vært fantastisk på flere områder. Ikke bare det at vi har vunnet jevnt og trutt, men også fotballspillet har varmet hjertene i disse årene.

Når man da i tillegg ser at klubben har fått et gigantisk stadion i denne perioden, så skjønner man at mye har skjedd i klubben.

 

Dette er positivt, for all del. Slik jeg ser det, så får medaljen en bakside også. At en klubb som Arsenal med Wenger i roret, har fått så mye pepper av sine egne supportere de siste 2-3 årene er noe som jeg har blitt sjokkert over. Hvordan er det mulig?

La oss ta et eksempel på sist sesong, da vi havnet på 3.plass med utrolige 83poeng og med marginer fra en semifinale i CL. Det er utrolig hvor mye pepper Wenger og spillerene fikk underveis i sesongen, og for meg: hva kan vi egentlig klage på?

 

Ser vi også videre på sist sesong, så var jo alle oppgitt over at Wenger nok engang ikke klarte (holdt supporterene for narr?) å kjøpe klassespillere i ledd der vi skrek om kvalitet. Bl.a fikk Flamini tillitt, og han passet perfekt inn i systemet. Spilte en glitrende sesong, det er det vel ingen som kan nekte for?

Kanskje det er slik at faktisk Wenger og hans trenerteam ser mer via treningsfeltet, enn det vi tror og mener?

 

Forventninger og krav er vel to nøkkelord for oss supportere, og der må hver og en ta å føle på i sin situasjon med dette.

Jeg har store forventninger til klubben, og også store krav. Likevel er jeg ikke slik at alt annet enn pokaler er elendig og langt ifra godkjent, nei.......jeg prøver å se litt helhetelig på dette.

Hvordan er kvaliteten til de andre lagene vi kjemper mot?

Når man ser klubber som Man Utd, Chelsea, og Liverpool, forstår man at det er tøff motstand for å gå helt til topps.

 

Jeg forventer og krever at klubben jobber systematisk for å oppnå best mulig resultater, og for at vi sloss 100% i den posisjonen vi befinner oss i. Nå er vi en klubb i kategorien "topp4", og der sloss vi også når vi ser de siste sesongene. Hva som skjer om City og andre klubber begynner å leke bort sjela som Chelsea, da er vi nok i en annen kategori.

Først og fremst vil jeg at klubben ikke skal bli noe leketøy. Velger gjerne noen år(mange også) som middelhavsfarer for å unngå slikt, men med disse finanstidene så slipper man kanskje flere klubber som gir etter for kortsiktig glede uten sjel?

 

Jeg forventer at vår manager får jobbe systematisk på det han tror på, uten at noen fra styret går inn med beslutninger som omhandler det sportslige mot hans vilje. (laguttak, spillerkjøp, spillestil, osv)

Arsenal har nå en formel som fungerer fint på dette området, og Wenger er en mann som fortsetter å tro på sin filosofi. Resultater mener jeg at det har gitt, selv om vi ikke alltid har vunnet pokaler i alle hans sesonger som sjef. Vi har vært med i kategorien "topp4", og også gjort det sterkt i CL med kvartfinaler, semifinale, og finale.

 

Wenger har ikke tatt av for presset med å kjøpe for å kjøpe, men har bl.a trodd på utviklingen på enkelte spillere. Flamini ifjor, og Denilson iår. For meg har Denilson vært meget stabil og god denne sesongen, så det er ikke her jeg ser "problemet" med lagets prestasjoner i enkelte kamper.

Hovedproblemet sålangt denne sesongen slik jeg ser det, er spisskompetansen. Vi mangler en rettvendt spiss som lukter situasjonene i boksen, og som er effektiv. Her tror jeg Eduardo kan bli løsningen, og også kanskje er grunnen for at Wenger ikke har kjøpt noen ny spiss i sommer. Eduardo er snart tilbake, så får vi håpe at han ikke har mistet for mye rykk, teknikk, spilleforståelse, og avslutningsegenskaper i denne tiden han har gått skadet.

 

Jeg ser at bredden kan være for tynn, om vi skal hente en pokal denne sesongen i ligaen. Likevel forstår jeg Wenger som ser og jobber på treningsfeltet med noen av de beste talentene i sin aldersgruppe. Wilshere, Vela, Ramsey (som kom i sommer), Denilson, Diaby, Walcott, Nasri (kom i sommer), Djourou, Song, Traore, osv osv.

Det er mange unge spillere som har store ferdigheter, og som er nærmere gjennombruddet enn det vi kanskje tror. Fabregas var jo også for ung (mange ville ha inn en ny spiller på den tiden) når han fikk tillitt, men det er vel svært få som har holdt høyere kvalitet på sentral midtbane i England i disse sesongene. Det er ikke bare "nuet" en klubb skal være, men også om 5, 10, og 15år i perspektiv.

 

Det er en gambling å ta, men jeg synes det er viktig at vi har en leder som stoler på sin filosofi og som tør å fortsette selv om han får masse pepper. Får man en leder som ikke er sikker, ja så kan vi se langt ifra å være en seriøs klubb for å være med helt i toppen. Jeg sier ikke at vi aldri burde ha kjøpt, men slik jeg ser det er det ikke mange plasser på laget jeg ville hatt inn en klassespiller til £15-25mill. Henter man inn 3-4, ja da kan veien bli lang (og umulig) for enkelte talenter for å ta steget opp. Ut ifra det vi har sett de siste sesongene, er det lite som skilte oss fra suksess til fiasko som jeg føler mange har konkludert med.

Jeg vil si at det var lite som skilte oss fra å vinne ligaen ifjor, men vi ble stoppet av to klubber som tydeligvis hadde en enda bedre sesong enn oss med 83 poeng. 4 fattige poeng bak gullet, selv uten å bruke £50 mill på spillerkjøp :o

 

Det jeg ville med dette innlegget var:

Er du en som mener Wenger har gjort sitt, ja så skal du da få mene det. Eneste jeg og mange andre krever er: Hvorfor du mener det, og hvem du mener hadde vært et bedre alternativ. Ville denne manageren brukt mer penger som er en faktor mot Wenger sin managerposisjon? Hadde dette gitt garantier for bedre resultater, og vært et bedre valg for klubben om 5års tid?

 

Hva burde vært forandret i klubben, for at ting skulle vært bedre? Nå-situasjonen og fremtidsrettet.

Vi ser jo nå ting som kan skje i Liverpool, og for meg virker det skremmende på en slik stor klubb. Leeds var en klubb som fikk smake sin egen medisin med det å satse over evne, blir Liverpool nesteman ut? Jeg håper ikke det skjer, men blir ikke forundret om ting skjer i en stor klubb i disse tider.

 

Nå er det nesten et krav å vinne, selv om vi er i en liga hvor vi ikke har samme ressurser som enkelte andre klubber. Vi har penger, men må man bruke alle pengene sine da? Jeg tror mange angrer på sin satsning på enkelte områder når vi ser finanskrisen som har rammet verden. Det er ikke alltid vi som kan styre fremtiden, og det skal bli spennende å se hva som skjer de neste 15-20 mnd på det økonomiske feltet for fotballklubber.

Det er et krav at vi skal ha suksess, og den måles nesten bare i pokaler. Det er det inntrykket jeg har fått gjelder, men for meg kan suksess være mer en pokaler.

Arsenal er slik jeg ser det en suksess i seg selv:

- Vil spille underholdende og angrepsrettet fotball

- Satser på egne produserte spillere

- Blir ikke med på "leketøy"klubbene sin innmarsj i fotballøya

- Tør å fortsette på det man tror på, fremtiden vil vise om det var fornuftig. Lite tyder på at vi ikke har en sterk fremtid, men andre klubber som f.eks Liverpool har mørke rapporter i vente?

- Vi er å kjemper om pokaler år etter år, 4 poeng bak ifjor og ingenting er vel strengt tatt over denne sesongen??

- Vi biter godt ifra oss i CL, der vi møter Europas beste lag.

 

Hvorfor skal jeg absolutt kreve den pokalen før jeg blir fornøyd? Den er for meg selve gulroten, og den er jo ikke langt unna.

 

Nei, for meg synes jeg den pepperen Wenger og spillerene har fått har vært ufine, og spesielt med tanke på hvor lite alternativer/argumentasjon som har kommet frem i klagekoret. Jeg synes Wenger fortjener mye mer respekt enn det han har fått de siste årene, og jeg er flau over at VI (goonere) har blitt som alle andre med litt for mye suksess i en periode i klubbens historie.

Jeg trodde VI var bedre på mange måter enn de andre, men det stemmer desverre ikke.

 

Håper dette lange og rotete innlegget gav litt ettertanke fra en som faktisk mener Arsenal, Wenger og spillerene fortjener mye mer enn det de har fått.

 

Vi kan være uenige, men det viktigste er å være saklige.

Stå sammen for Arsenal!

Link to comment
Share on other sites

Er einig i mykje her, sjølv om eg vil diskutere nok av det du seier:

Arsenal er slik jeg ser det en suksess i seg selv:

 

- Vil spille underholdende og angrepsrettet fotball

Årets sesong har til no vore eit steg tilbake i forhold til dette punktet. Nett her ligg også mykje av frustrasjonen frå mange fans. Det er "akseptabelt" å tape heime for villa om vi spelar bra. Å bli rundspilt er uvant kost....

 

- Satser på egne produserte spillere

Ja og dette er bra. Så spørs det om det er fornuftig å gjere det i så stor grad?? Eit anna poeng er at alle Wenger sine eigne spelarar er alle av samme typen... og vi manglar kanskje spelarar med litt andre eigenskapar?

 

- Blir ikke med på "leketøy"klubbene sin innmarsj i fotballøya

Dette er eg veldig glad for. Men ein må og akseptere at andre fans gir F... korleis klubben er drive så lenge ein får god underhaldning og resultat.

 

- Tør å fortsette på det man tror på, fremtiden vil vise om det var fornuftig. Lite tyder på at vi ikke har en sterk fremtid, men andre klubber som f.eks Liverpool har mørke rapporter i vente?

Det viser seg som oftast at dette er den fornuftige måten å drive på. Vi har tatt enorme steg med bygginga av Emirates. Dette vil gje resultat på sikt. Enkelte klarer ikkje heilt å sjå den investeringa Emirates er. Pool klarer til dømes ikkje å få bygt sin stadion, sjølv om det prosjektet er mindre enn Emirates var.

 

- Vi er å kjemper om pokaler år etter år, 4 poeng bak ifjor og ingenting er vel strengt tatt over denne sesongen??

Fjoråret var godt, og spennande. Vi var med lenge og eg er einige, det var ein god sesong. Men nett difor er vel skuffelsen stor at det ser ut som at vi er lengre unna i år. Men som du sei, sesongen er enda lang....

 

- Vi biter godt ifra oss i CL, der vi møter Europas beste lag.

Engelsk fotball er nok den sterkaste i Europa nett no. Alle dei 4 engelske laga kan vinne CL. Det er dei pluss maks 3-4 andre. Dette betyr at sjølv om vi slit noko i serien har vi likevel eit lag i europatoppen. Dette er viktig å ta med seg. For dei som hugsar Graham tida og hans ligagull, så sleit vi i fleire år med å klare å ta oss vidare i Europa mot relativt svake lag.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar vke, men spør deg:

 

Du sier at mye av frustasjonen sålangt denne sesongen er det spillemessige, og nevner at vi ble rundspilt av Villa. Joda, jeg er enig at gladfotballen ikke har kommet kamp etter kampe, men det er det vel strengt tatt ikke mange andre klubber som klarer heller?

Ser man på kampene til Liverpool og Man United denne sesongen, så har de nok ikke spilt mer gladfotball enn oss. Da er kanskje vi litt vel kravstore, selv om Liverpool har vært "heldige/dyktige" med å avgjøre kjedelige kamper på slutten med bl.a flere straffer.

Det er langt ifra den samme temperaturen hos regjerende mester Utd, som nok en sommer har brukt store penger på å fortsette å være nummer 1.

 

 

Det er vel strengt tatt de som burde hyle høyes sålangt? Det er kun min mening, de har vel et litt høyere press på seg selv etter de siste to sesongene med resultater og spillerkjøp.....

 

Vi er en klubb som har angrepsfotball som pri i vårt spillesystem, men det finnes grunner for at man ikke alltid klarer å prestere dette konstant slik som ønsket. Akkurat som livet generelt.

 

 

Tror faktisk mange som du sier gir F... hvordan klubben drives, så lenge det går bra..... Men jeg tror også mange bryr seg over en utvikling som kan bety kortvarig glede, men store problemer i fremtiden. Leeds har jeg nevnt, og enhver oppegående supporter i sin klubb burde vel strengt tatt tenke litt lenger frem enn nesetippen når man allerede har opplevd motgangen? Det er vel grunnen til at styret i Arsenal ikke har ønsket å la Arsenal bli en slik klubb med store spørsmål på fremtiden etter leketiden.

Spør man Leeds supportere, så tror jeg andelen er ganske stor for de som ville latt "lekeperioden med klubben" være et kapittel som kunne blitt omgjort. Det er bare noe jeg tror, og som de jeg kjenner mener.

 

Om man synser videre, så kanskje det også er en del Liverpool-tilhengere som har begynt å svette litt ekstra med tanke på fremtiden etter de siste rapportene og ryktene som kommer om den finansielle situasjonen i klubben. Er det verdt å gamble om klubben for å kanskje klare å ta steget i år? Er det verdt å gamble så mye, for kanskje få sesongers glede?

 

Uansett, setter pris på en god diskusjon selv om vi er litt uenige ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er som du seier vieira04, klart at pool, united og chelsea har investert meir enn oss, og har eit større press på seg til å vinne titlar. Vi har vore i toppen mykje meir enn pool dei siste 10-15 åra noko som er unikt med tanke på posisjonen pool har i engelsk fotball.

 

Eg er også einig i at vi ikkje kan forvente topp angrepsspel i kvar kamp. Det er vanskelegare å vere det skapande laget i fotball, spesielt når dei laga vi møter i stor grad ikkje ynskjer å vere med på kampen, men heller legg opp spelet for å øydeleggje for oss.

 

Eg er einig i at det er fantastisk at vi har konkurrert i toppen i forhold til ressursar som er brukt, og eg er stolt av det.

 

MEN vi må vere vare på at mange fans gir F... i korleis vi blir drive så lenge vi får resultat. Denne fansen utgjer ein stor del av dei 60.000 som sit på Emirates eller som kjøper drakter rundt om i verda. Skal Arsenal fortsatt vere ein storklubb har klubben ikkje råd til at Emirates blir halvfull, og fansen rundt om i verda til sist gir F... i Arsenal.

 

Wenger har vore ein mester i balanse mellom å kjøpe billig, ungt med høg kvalitet samtidig som vi har spelt god fotball og har fått resultat. I det siste har Wenger tøyd den strikken veeeeeldig langt. Resultat er ein spelarstall med mindre kvalitet enn på lenge, dårlegare prestasjonar på bana, og svakare resultat.

 

Eg trur vi kan snu dette utan å sprenge banken, men eg trur da at det er på tida at Wenger vaknar opp frå den draumen han lever i og lettar litt på sine prinsipp...

Link to comment
Share on other sites

For det første så synes jeg det er en uting å stille for mange spørmål i ett og samme innlegg. Det fører til at mange spørmål forblir usvart.

For meg var det litt vanskelig å forstå hva du egentlig ville fram til. Var dette en lengre variant av "Wenger knows"?

 

Sånn helt generelt så vil jeg si (jeg vet ikke om det passer helt til emnet ditt dog) at fotball er en ferskvare. Når vi spiller som møkk idag så hjelper det oss fint lite at vi spilte bra på samme tid ifjor. Fotballfans som betaler dyre dommer for å se på Arsenal spille bra nå. De betaler ikke dyre dommer for å sitte å mimre om gamle kamper.

 

En ting som du tydeligvis har en annen oppfatning enn meg i er ar at vi ikke går konk av å kjøpe 3 spillere. Vi går heller ikke konk av å bare kjøpe sentrale offensive midtbanespillere og plassere de på andre plasser, men det er likevel ikke dritsmart

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Vieira 04:

 

Det er flott at du er positiv i denne elendige perioden me er inne i, men eg er uenig i store delar av innlegget ditt. Som Ben Elfen seier, fotball er ei ferskvare. Det nytter ikkje å ha verdens DESIDERT dyraste billetter på stadion og forvente at folk skal mimre om unbeaten sesongen, mens Wenger knows runger over Emirates. Slik eg ser det no, så er Wengers stahet og hans store prosjekt, ei sinke for klubben.

 

Det er ingen tvil om at klubben er godt drive, men eg vil ikkje gå inn på detaljnivå angåande økonomien i mitt innlegg, då dette er noko eg ikkje har nok kunnskap om.

 

Eg må først og framst seie at eg har enorm respekt for Wenger, og meiner han er ein av dei aller beste managerane som fins. Eg har alltid hylla han som nærmast ein Gud, men det er noko som heiter "Hit, men ikkje lenger"

 

Når Danny Fiszman(?) går ut å seier på siste dag av overgangsvinduet at Wenger har 25 mill£ til å kjøpe ein ny sentral midtbanespelar for, så stemmer nok det. Etter ryktene skal Wenger ha lagt inn eit bud på 13 mill£ for Xabi Alonso, men L'Pool krevde 17. Hadde du hatt ein flau smak i kjeften under ei eventuell gullfeiring i mai om Wenger hadde punga ut? Trur du økonomien hadde fått ein smell? No skal ikkje dette innlegget dreie seg om Alonso (eg trur ikkje han hadde passa inn likevel) men det viser Wenger i eit nøtteskal.

 

Wenger betaler aldri meir pengar enn han har tenkt til før forhandlingane startar. Om han meiner at ein spelar ikkje er verdt det motparten krever, så gidder han ikkje auke prisen med ei einaste øre. Me har mista fleire spelarar pga dette i løpet av Wengers periode.

 

Du nevner at me speler fin fotball. Eg er ikkje enig. Me spelte fin fotball i fjor, men i år speler me mislykka posession fotball nesten uten framdrift. Me har gått fra å vere eit lag der alle spelarane var lynraske, til å bli eit lag med mange trege spelarar. Hurtigheten og aggressiviteten til Flamini har ikkje blitt erstatta og Denilson er og blir eit alternativ til Fabregas, ikkje ein makker.

 

Så drar du fram det klassiske argumentet med at Wenger er på treningsfeltet og ser spelarane kvar dag osv. Eg rekner med han og ser at Diaby i fleire år har dribla seg vekk ute på kanten, og sinka spelet vårt? Han er ikkje lenger 19 år, men 22 og i England er du ikkje lenger rekna som talent då. Tipper han og ser at me slepp inn haugevis med mål på dødball/lange ballar mot forsvaret, men lite tyder på at dette er høgt prioritert på treningsfeltet. Kanskje han også har fått med seg at me har tapt fleire kampar så langt i år enn me gjorde i heile fjor. Eg har og lenge hatt trua på Song, men den mannen har ikkje det som er krevd for å spele sentralt på midten. I går gav han bort nok mellomrom til City, for resten av sesongen. Når det gjelder å vurdere ein spelar i kampsituasjon så har eg, du, Wenger, Alan Hansen og Lars Tjernås akkurat samme utgangspunkt.

 

Skal komme med eit bedre og mindre rotete svar seinare... Er for trøtt no

Link to comment
Share on other sites

Myles er det ikkje alltid lett å vere einige med, men eg meiner han har mange poeng. Wenger har ikkje teke dette laget vidare siste åra. Vi har blitt tappa for kvalitetspelarar og sit igjen med for mange spelarar som ikkje har nok kvalitet, eller som ikkje vil få nok kvalitet før i løpet av eit par år. Når fleire av dei spelarane vi har som er av god nok kvalitet heller ikkje har forma/er skada, så ser det noko mørkt ut nett no. Wenger kan snu dette, men det kreves at han klare å innrøme for seg sjølv at han prosjektet har slått feil.....
Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å svare noe:

 

Beklager så mye Ben Elfen, for at det ble alt for mange spørsmålstegn i åpningsinnlegget mitt. Jeg skrev dette innlegget for å prøve å få oss "Goonere" til å reflektere over noen spørsmål på områder over det å være en supporter. Om du leste mitt innlegg, så reflekterte jeg på mange av mine spørsmål selv. Det var ikke åpne spørsmål som hver enkelt forumist måtte besvare, men for å la innlegget få litt dybde.

 

Du snakket om å at vi ikke satt å mimret om gamle dager når vi er på kamp, så om vi vinner neste kamp så er alt bra likevel, etter den krisestemningen som egentlig har pågått i et par år?

Noen tenker litt lengere enn nåtiden, dette gjelder stort sett deler av samfunnet man lever i. Skal jeg bruke opp alle mine sparpenger på en ny bil, burde vi flytte til et større hus siden vi nå tenker på å øke familiemengden, burde jeg gå på skole for å få en utdannelse for å være mer sikker på en jobb i fremtiden, osv osv.

Slik ser jeg man kan tenke i en bedrift også:

- Investere x-antall millioner i nye maskiner?

- Mer arbeidskraft?

- Kutte kostnader de neste 3-5 årene, hvordan?

- Ny profil?

- Overskudd igjen, skal vi satse enda mer og vil det sikre oss enda bedre resultat? (hvordan er markedet, osv)

 

Som du skjønner, så mener jeg at det finnes utallige situasjoner for å tenke litt lengere en "nået" i mange områder i livet.

Jeg er iallefall ikke slik at jeg kun lever NÅ for Arsenal, jeg vil også være mest mulig sikker på at klubben har en sunn fremtid. Hvilke konsekvenser får det om vi brukte £35mill på spillerkjøp uten å sikre oss noe mer inntekter? Dette er mye penger, selv om jeg får inntrykk av at mange kanskje ikke forstår alvoret av tallene. Se bare på finansituasjonen, renteøkningen, og alt annet som påvirker oss selv. Det er jo klart at bedrifter (som jeg ser fotballklubber i samme post som) også vil merke situasjonen. Mange tror at nedgangen kan vare både 2 og 3 år, men den kan vare lengere enn det også. Tiden vil vise.

 

Åpningsinnlegget mitt var ikke rettet mot det finansielle, men mot oss supportere som kanskje har blitt for kravstore. Vi bruker sterke ord i ny og ne, selv om vi så seint som ifjor hadde en meget sterk sesong.

Det virker som om så lenge vi ikke vinner pokalen i en liga som blir omtalt som den beste, så har vi ikke en god sesong uansett. Ser man på forumet, så hadde nok Wenger vært sparket for sin udugelighet for flere sesonger siden. Det er iallefall slike ord som florer i ny og ne.

 

Vi evner ikke å se at andre kanskje er bedre enn oss, og har et fortrinn på enkelte områder p.d.d. Ser man historisk så har alle toppklubber kommet i perioder hvor ting må bygges om, og for Liverpool som var stormakten nummer 1 i England, venter de fortsatt på pokalen i ligaen etter 18-19 år.

Milan er en annen stormakt i europeisk fotball som nå sammen med Bayern Munchen ikke engang er med i CL. Det er krise det for slike klubber, som jeg vil påstå har et litt større "krav" etter sine siste 30år i fotballens verden.

 

Penger behøver ikke bety mer suksess, det kan spurs, liverpool, og chelsea(sine siste 2 sesonger) vise. Spurs har vel satset sterkt år etter år, men: de har ikke hatt en manager som har vært dyktig nok.

Livepool har også satset sterkt år etter år, men de har vel vært 2ganger bedre enn oss i ligaen på 11år? (usikker på om dette er riktig)

Chelsea med tidenes dyreste stall har ikke vunnet ligaen på 2 sesonger-.

 

Joda, jeg tror nok Wenger hadde hatt flere alternativer om han gjorde et par spillerkjøp (noe som jeg også mener han burde ha gjort), men hadde nå Alonso gitt Arsenal mye mer kvalitet enn det Denilson har gjort sålangt denne sesongen? Er Denilson nåtidens svar på f.eks Gilberto. Må overbevise gang etter gang, før han blir godtatt og at man faktisk ser kvalitetene for laget. Ikke veit jeg, men at vi skal skylde på sentral midtbane-leddet for sesongens nedturer er jeg sterkt uenig i. Det er MIN mening.

 

Om Wenger har tatt laget noe videre de siste sesongene er vanskelig å diskutere, men tallenes tale sist sesong viser vel at det ikke har blitt fantastiske store skritt tilbake? Eller er det slik at vi skal fokusere på det negative uten å ta med det positive, for da er det selvsagt alltid krise.

Er det slik at vi må ha noe å klage på, for vår egen tilfredstillelse. Ikke veit jeg, men jeg kan forstå at de siste ukene har vært tøffe å svelge, men vi er søren meg ikke i desember engang.

 

Torstein182:

Du nevner at me speler fin fotball. Eg er ikkje enig. Me spelte fin fotball i fjor, men i år speler me mislykka posession fotball nesten uten framdrift. Me har gått fra å vere eit lag der alle spelarane var lynraske, til å bli eit lag med mange trege spelarar. Hurtigheten og aggressiviteten til Flamini har ikkje blitt erstatta og Denilson er og blir eit alternativ til Fabregas, ikkje ein makker.

 

Vi har nok spilt mindre god fotball enn det vi har gjort tidligere sesonger, men likevel: Vi har jo ikke spilt noe dårligere fotball enn Utd, Liverpool, eller andre toppklubber for den saks skyld. Og i de klubbene er det langt ifra like sterk storm på klaging enn det vi lager av oss. Utd er vel 2 poeng foran oss (kan bli 5), men likevel.......? Her er nok et eksempel på at jeg mener vi har for store krav og forventninger enn mange andre, vi har blitt for bortskjemte med fin-fotballen som har strømmet på i kamp etter kamp. Vi har mange gode kamper denne sesongen også, men vil man kun fokusere på det negative så forsvinner disse kampene langt bak.

 

Som sagt, jeg respekterer at mange mener at tiden for Wenger er over, men det er svært få som kommer med konkrete forslag på hvem som hadde gjort klubben bedre nå og de neste sesongene.

Jeg tror ikke man ser hva man mister, før man mister det. Jeg mener det er alt for tidlig at Wenger blir borte som manager, for min spådom er at vi ikke vil oppleve det samme med det første.

Vi forstår ikke hvor godt vi har det, for vi har (og har hatt) det meget godt selv om vi nå er inne i vår tøffeste tid på ca 10år...............og det sier sitt.

 

Sorry for rotete innlegg, men bikkja forstyrret meg til tider ;)

Link to comment
Share on other sites

Du seier at me ikkje er klar over kor godt me har hatt dei siste 10 åra, noko som sikkert stemmer ganske bra. Eg er berre 18 år, så eg har kun opplevd tida med Wenger som manager, men eg kjenner sjølvsagt historien til klubben.

 

Det kan godt vere at om me mister Wenger, så raser det saman som eit korthus. Eg frykter at me har gitt han eit alt for stort ansvarsområde i klubben, og det virker som Wenger har ein finger med i spelet på alt fra mønster på grasmatta, via styrkeprogram, til kven som tar oppvasken i kantina. Men om den negative trenden fortsetter, syns eg det bør foretas grep, for Wenger har kanskje nådd toppen. Me må rett og slett gamble.

 

Me veit ikkje kva som skjer med klubben uten Wenger. Det er ekstremt vanskeleg å peike på konkrete navn som kan ta klubben framover. Var vel f.eks ikkje alt for mange som hadde høyrt om Wenger då han vart henta inn frå Japan midt i 96/97 sesongen.

 

Eg velger å svare på eit av synspunkta som truleg var retta mot Ben Elfen. Du seier at det absolutt ikkje er Denilsons feil at midtbanen ikkje har levert i år, og meiner han har spelt godt. Vidare seier du at midtbanen faktisk ikkje er problemet om dagen (viss eg tolker deg rett)

 

Eg er einig med deg i at Denilson ikkje har spelt så verst, men midtbanen har likevel vore elendig pga Fabregas. Mannen er ikkje ein gong ein skygge av seg sjølv, og han blir ofte liggande alt for djupt i banen fordi Denilson ikkje utfyller han som Flamini gjorde. Denilson er milevis frå Gilberto både i spelestilen og kvalitetesmessig, som du velger å samanlikne han med. Song gjorde ein bra kamp mot Kiev, og då vaks Fabregas med ein gong. Desverre så har ikkje dette vore vanlig kost for Song i år, og difor meiner eg at Wenger må kjøpe ein spelar som gjer denne jobben kvar einaste kamp.

 

Beklager seint svar.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å beklage noen ting Vieira04, men du skriver at du stilte mange spørsmål og svarte på de fleste selv slik at du ikke forventet svar fra andre. Jeg må jo si at en det er litt "merkelig" å legge ut en diskusjon du har med deg selv på forumet, og det er jo slik at dersom noen er uenige med deg så må man jo få kommentere det, så det gjør ikke spørsmålene dine færre. Men uansett det med mange spørsmål i ett og samme innlegg er noe jeg personlig synes er en uting, det er godt mulig brorparten på forumet synes det er en bra ting. Nok om det.

 

Det jeg ville fram til er at det spiller ingen rolle om vi slo Liverpool 0-2 å Anfield i '89 for oss når vi ser på tabellen i dag. Ja, selvfølgelig var det en ubeskrivelig deilig seier, men det er glemt når man, som Torstein182 skriver, betaler verdens dyreste billetter for å se Arsenal tape mot Hull.

 

Jeg har hverken sagt eller antydet at vi ikke skal tenke langsiktig, men er det en god langsiktig strategi å hele tiden selge de beste spillerne slik at vi aldr forbedrer oss noe som igjen gjør at våre nye stjerne forlater oss. Vi har jo havnet i en slik ond sirkel nå. Jeg synes ikke det er gunstig hverken for nåtiden eller fremtiden.

Hvis vi havner utenfor topp 4 i år er det økonomisk sett katastrofe. Det finnes aldri noen garanti for at vi skal komme blant topp 4 men ved å forsterke stallen noe så tror jeg sannsynligheten ville ha vært langt større enn det den er pr. idag (med den troppen vi har)

 

Jeg skjønner at du er veldig fornøyd med hvordan Arsenal blir drevet. Jeg er også for nøktern drift av klubben. Jeg ønsker ikke nødvendigvis at vi kjøper alt som finnes av navn slik for eksempel Helmik'n gjør. Faktisk er det svært sjelden jeg kommer med ett ønske på en spesiell spiller. Men jeg er faktisk ikke overbevist om at Arsenal drives så fantastisk og fornuftig som vi vil ha det til. Og da tenker jeg på dette.

Ta verdien av troppen til Arsenal, mot troppene til Liverpool, Man U og Chelsea. Jeg har ikke regnet på dette men jeg er overbevist om at vår tropp er minst verdt av disse 4. Det er i og for seg greit nok, men gå nå over til lønninger. Iflg. flere rapporter rundt om kring så betaler vi like mye i lønn som Liverpool og Man U og noe mindre enn Chelsea. Betyr ikke det at vi betaler ut for mye i lønn kontra kvaliteten på spillerene våre? er det en god forretningsmodell å overbetale sine ansatte?

Personlig så tror jeg ikke på disse tallene. Det er ingen logikk i at vi som nærmest er ett juniorlag skal betale like mye i lønninger som Man U.

 

Grunnen til at folk "klager" er jo fordi Wenger ikke gjør nok. Han trengte ikke å kjøpe mer enn 2 spillere til for å være med i kampen om ligagullet. Det gjorde han ikke, samtidig som han hevder at stallen er god nok til å kjempe om gullet. Vi supportere er ikke lenger så naive at vi tror på det. Det er faktisk ikke spesielt morsomt å bli holdt for narr på denne måten.

Hadde Wenger sagt ting annerledes så hadde heller ingen klaget. Hadde Wenger sagt at grunnet den finansielle uroen, utgifter forbundet med vår nye stadion, samt min tro på mine våre unggutter så kommer jeg ikke til å forsterke så mye som jeg lovet tidligere i sommer. Vi kjøper Ramsey og Nasri og går for en topp 4 plassering og sunn økonomi. Da hadde ikke jeg klaget

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi havner utenfor topp 4 i år er det økonomisk sett katastrofe.

BE

 

Det er akkurat det det ikke er!

Arsenal FC er pr i dag selvforsynt med økonomiske midler. Gjelden på Emirates er til fastrente OG budsjettert uten Champions League-spill og ei heller fulle trubuner. Highbury Square er holdt utenfor det sportslige, og lønnspolitikken i klubben er på det edruelige nivået.

Sammenlignet med Man Utd, som har, hva er det nå, 5,5 milliarder i gjeld, på grunn av eiernes behov for å finansiere oppkjøpet sitt av klubben. Liverpool som har gjeld på spillerne (hva skjer om Torres får en Eduardolignende skade ?), og Chelsea...vel man begynner å se at selv lommeboka til Roman har en bunn, i motsetning til de negative regnskapstallene til klubben hans. Forøvrig har jeg lest et eller annet sted at Chelseas gjeld til Roman, som nå er passert 5 milliarder, kan kreves tilbakebetalt i løpet av 18 måneder(!) dersom russeren selger seg ut/går lei/forsvinner.

 

Men det spørs jo hva man mener med katastrofe. Jeg ser ikke på noen sesonger uten CL spill som en katastrofe, derimot ser jeg på Leeds´ skjebne som det.

 

Når det er sagt så tror heller ikke jeg at Arsenal hadde gått nedenom og hjem av å lagt noen millioner ekstra på bordet for å sikre seg Alonso eller Barry eller hvem som måtte være aktuell, og det finnes vel INGEN som ikke skulle ønsket at Wenger kjøpte i det minste èn erfaren spiller i sommer.

 

Men så kommer jo kronspørsmålet; Hva gjør vi nå? Det er nærmest opplest og vedtatt blandt fansen at vi er inne i en krise. Personlig mener jeg det ikke er ille, vi er for tiden plaget av skader og det gjenstår mye av sesongen, og jeg mener at selv om Wenger har foretatt noen feilvurderinger så vil det være på det nærmeste galskap å fjerne ham nå. Det er så mange usikkerhetsmomenter i disse tider at det viktigste er å sette seg ned, holde hodet kaldt, og fokusere på å gjøre ting riktig.

-Hvor mye vil finanskrisen påvirke fotballen? Lite/Mye/Veldig mye?

-Hva er framtiden når det kommer til kvotesystemene fotballmyndighetene ønsker? (FIFAs 6+5 forslag vi bli nedstemt, men en "mildere" modell skal opp til avstemming blandt engelske klubber rett før jul.)

-Hvor gode er/blir ungdommene til Arsenal? Prosjektet er stemplet "feilslått" over en lav sko, men få prosjekt glir på skinner fra A til Å, noen motbakker må man ha tålmodighet til å gjennomgå. Jeg velger å gi det litt mer tid..

 

Lønninger: At du ikke tror på regnskapet fra Arsenal får stå for din regning, men det viser det faktiske totallønnsnivået i klubben. Det inkluderer samtlige ansatte i Arsenal FC fra direktører til hjelpegutter. Det er litt vanskelig å mene noe om nivået på spillerlønningene kontra de andre klubbenes nå de detaljene ikke er offentlige. Men det man vet er at Arsenal betaler alle sine ansatte over minimumslønn for arbeidere i London, det er langt i fra alle klubber som gjør det. Et juniorlag fortjener kanskje ikke samme lønn som "godt voksne", men jeg vil si at det er deres bidrag til driften av klubben som skal lønnes, ikke nødvendigvis alderen, men man må selvsagt ha en viss stige.

 

Off, nå ble det vel rotete fra meg også, glemte sikkert noe i farta. ;-)

 

Heia Wenger, Heia Arsenal og Heia Vieira04 sitt lange, gjennomtenkte og velformulerte innlegg!

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi havner utenfor topp 4 i år er det økonomisk sett katastrofe.

BE

 

Det er akkurat det det ikke er!

Arsenal FC er pr i dag selvforsynt med økonomiske midler. Gjelden på Emirates er til fastrente OG budsjettert uten Champions League-spill og ei heller fulle trubuner. Highbury Square er holdt utenfor det sportslige, og lønnspolitikken i klubben er på det edruelige nivået.

Sammenlignet med Man Utd, som har, hva er det nå, 5,5 milliarder i gjeld, på grunn av eiernes behov for å finansiere oppkjøpet sitt av klubben. Liverpool som har gjeld på spillerne (hva skjer om Torres får en Eduardolignende skade ?), og Chelsea...vel man begynner å se at selv lommeboka til Roman har en bunn, i motsetning til de negative regnskapstallene til klubben hans. Forøvrig har jeg lest et eller annet sted at Chelseas gjeld til Roman, som nå er passert 5 milliarder, kan kreves tilbakebetalt i løpet av 18 måneder(!) dersom russeren selger seg ut/går lei/forsvinner.

 

Men det spørs jo hva man mener med katastrofe. Jeg ser ikke på noen sesonger uten CL spill som en katastrofe, derimot ser jeg på Leeds´ skjebne som det.

 

Når det er sagt så tror heller ikke jeg at Arsenal hadde gått nedenom og hjem av å lagt noen millioner ekstra på bordet for å sikre seg Alonso eller Barry eller hvem som måtte være aktuell, og det finnes vel INGEN som ikke skulle ønsket at Wenger kjøpte i det minste èn erfaren spiller i sommer.

 

Men så kommer jo kronspørsmålet; Hva gjør vi nå? Det er nærmest opplest og vedtatt blandt fansen at vi er inne i en krise. Personlig mener jeg det ikke er ille, vi er for tiden plaget av skader og det gjenstår mye av sesongen, og jeg mener at selv om Wenger har foretatt noen feilvurderinger så vil det være på det nærmeste galskap å fjerne ham nå. Det er så mange usikkerhetsmomenter i disse tider at det viktigste er å sette seg ned, holde hodet kaldt, og fokusere på å gjøre ting riktig.

-Hvor mye vil finanskrisen påvirke fotballen? Lite/Mye/Veldig mye?

-Hva er framtiden når det kommer til kvotesystemene fotballmyndighetene ønsker? (FIFAs 6+5 forslag vi bli nedstemt, men en "mildere" modell skal opp til avstemming blandt engelske klubber rett før jul.)

-Hvor gode er/blir ungdommene til Arsenal? Prosjektet er stemplet "feilslått" over en lav sko, men få prosjekt glir på skinner fra A til Å, noen motbakker må man ha tålmodighet til å gjennomgå. Jeg velger å gi det litt mer tid..

 

Lønninger: At du ikke tror på regnskapet fra Arsenal får stå for din regning, men det viser det faktiske totallønnsnivået i klubben. Det inkluderer samtlige ansatte i Arsenal FC fra direktører til hjelpegutter. Det er litt vanskelig å mene noe om nivået på spillerlønningene kontra de andre klubbenes nå de detaljene ikke er offentlige. Men det man vet er at Arsenal betaler alle sine ansatte over minimumslønn for arbeidere i London, det er langt i fra alle klubber som gjør det. Et juniorlag fortjener kanskje ikke samme lønn som "godt voksne", men jeg vil si at det er deres bidrag til driften av klubben som skal lønnes, ikke nødvendigvis alderen, men man må selvsagt ha en viss stige.

 

Off, nå ble det vel rotete fra meg også, glemte sikkert noe i farta. ;-)

 

Heia Wenger, Heia Arsenal og Heia Vieira04 sitt lange, gjennomtenkte og velformulerte innlegg!

 

Jeg har lest dette jeg også, men jeg tror ikke så mye på det. Grunnen er at dersom så hadde vært tilfelle hadde Arsenal gått med mye mer overskudd en det som tilfelle er (etter hva jeg har forstått).

Uansett så er det snakk om store summer for å være med i CL league som det er meningsløst å "falle ut av" når alle forutsetningene er til stede for å være fast inventar.

 

Det er fortsatt lenge igjen av serien, og tiden vil vise om vi kommer med i cl league eller ei.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Vel skal bare kommentere en ting her - Noe Vieira04 sa:

 

Se bare på finansituasjonen, renteøkningen, og alt annet som påvirker oss selv. Det er jo klart at bedrifter (som jeg ser fotballklubber i samme post som) også vil merke situasjonen. Mange tror at nedgangen kan vare både 2 og 3 år, men den kan vare lengere enn det også. Tiden vil vise.

 

 

Renten i Storbrittania har aldri vært så lav, nettopp fordi regjering senker renten for å holde pengebruk oppe. Sist E24 rapporterte om saken (Finner desverre ikke artikkelen nå..) så var renten der nede i 2%. Og den skulle lavere. Så akkurat den biten blir litt dum å argumentere med slik ting er akkurat idag.

 

Men ellers veldig enig i mye av det du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt merkelig at enkelte skal henge seg opp i forskjellige måter å formulere et innlegg, gjør dette kvaliteten på forumet noe bedre?

Så lenge innlegget virker gjennomtenkt, seriøst, og har synspunkter så burde man "overse" det man er uenig i med selve oppsettet/formen (ikke innholdet selvsagt). Greit nok Ben Elfen, du er uenig at man kan "svare" på sine egne spørsmål i et innlegg.

Du er også uenig at det er greit å bruke flere spørsmål i et langt innlegg, men kanskje det er flere som er uenig med deg.

 

 

Stiller man et spørsmål, hva er grunnlaget for at man ikke kan gi sine tanker på dette? Det er jo ofte slik at disse spørsmålene omhandler viktige områder/tanker osv. Det er jo ikke slik at man da diskuterer med seg selv, og derfor har ingenting på et forum å gjøre, for at man velger å gi sine tanker på dette spørsmålet?

 

F.eks:

 

Men så kommer jo kronspørsmålet; Hva gjør vi nå? Det er nærmest opplest og vedtatt blandt fansen at vi er inne i en krise. Personlig mener jeg det ikke er så ille, vi er for tiden plaget av skader og det gjenstår mye av sesongen, og jeg mener at selv om Wenger har foretatt noen feilvurderinger så vil det være på det nærmeste galskap å fjerne ham nå. Det er så mange usikkerhetsmomenter i disse tider at det viktigste er å sette seg ned, holde hodet kaldt, og fokusere på å gjøre ting riktig.

Her stiller Nilsen et spørsmål, samtidig som han gir sine tanker på spørsmålet.

 

For meg, gir dette mange flere tanker som man kan tenke igjennom. Man ser hva vedkommende faktisk tenker på spørsmålet, så lenge han selv velger å gi sine tanker på det i innlegget.

Spørsmålet er jo meget viktig, og spesielt når ting oppfattes forskjellig. Noen mener det er total krise, andre mener det er en liten krise, noen mener at slik kan fotballen være (oppturer, nedturer), osv osv.

 

Nei, beklager om at dette ble veldig fokusert på ting som ikke omhandler temaet, men jeg skjønner ikke at man må henge seg opp i noe som hvordan et innlegg skal være. Trodde det viktigste var innholdet, og at det ikke bare var useriøst og uten noe form for argumentasjon.

 

 

Så til Arsenal <_<

Jeg er enig i at Wenger burde kjøpt i sommer, men forstår om han følte at prisen ble for høy ut ifra "kvaliteten". Er heller ikke en som kjøper "produkter" til overpris, om jeg ikke må. Jeg mener at Denilson og Fabregas utfyller hverandre ganske bra, så kan man diskutere hvorfor Fabregas sin form har vært noe lavere enn før.

 

Kanskje han har vært sliten etter mange kamper i 2007/08? Blir jo nok av kamper for Arsenal og Spania, og en lang ferie har han ikke hatt. Er jo ikke noe uvanlig at spillere kan få en down-periode i sin karriere, og Fabregas har jo i sin unge alder allerede hatt nok ansvar og press på sine skuldre, som han har gjennomført ypperlig. Tror rett og slett at dette er noe vi må regne med, men for all del: gutten har ikke hatt noe lang down-periode.

 

Midtbaneleddet (sentralt) har vel faktisk hatt ganske god kontroll i de aller fleste kampene, de har jo ikke blitt overkjørt. Jeg ser det som en styrke hos Denilson og Fabregas, i en tid hvor prøvelsene har vært mange. Denilson har bra løpskraft (offensivt og defensivt), flink til å vende spillet, tør å prøve på vanskelige pasninger som kan resultere i store sjanser, og flink til å krige selv om han ikke har samme fysikken som Vieira.

 

Får vi litt mer løp i lengderetningen på spissene, hvor man angriper rom bak motstanderene så tror jeg også ting ser bedre ut for midtbaneduoen. Det gir mere rom man selv kan oppsøke, det gir flere pasningsalternativer, og motstanderen kan miste sine kompakte forsvarsrekke når det blir mer å gjøre. Med dette mener jeg at Bendtner, Adebayor, og Persie, ikke har vært gode nok offensivt denne sesongen med å lukte mulighetene rettvendt. (være i bevegelse)

Om det hadde vært mer bevegelse der fremme, så hadde nok også dette gitt våre vinger enda mer muligheter 1 mot 1 uten sikring.

Nei, jeg står fortsatt på at det er ikke selve midtbanen som er problemet sålangt, men derimot angreps-situasjonen.

 

Det har selvfølgelig ikke vært helt betryggende bakover, men det er ikke slik at vi blir satt under press kamp etter kamp. Vi har så mange kvaliteter i laget, og for å gjøre det enda bedre må vi ryste motstanderen slik vi nå nesten har blitt vant til i sesong etter sesong. Offensiv fotball, som gir motstanderen få muligheter til å få ro til å spille sitt spill.

Kjøre på med overganger på kant, komme med løp fra midtbanen, og gode bevegelser hos spissene med smarte fotballhoder.

Vela virker spennende, og snart er kanskje også Eduardo tilbake igjen for fullt. Vi savner en spillertype når vi nå sitter med Bendtner, Adebayor, og Persie slik jeg ser det.

Min mening, så er selvfølgelig lov å være uenig ;)

 

 

Denilson var aldri ment som en sammenligning til Gilberto på ferdigheter, men som et objekt som ikke ble godtatt av fansen før det tok lang tid. Ser man tilbake i fjor, så var det mange som mente at Flamini ikke passet inn i laget og at det måtte komme noe bedre. Flamsten fikk etterhvert fansen med seg. Dette tror jeg vil skje med Denilson også, men det er nok lett å bli et "usikkert" objekt, så lenge mange har drømt om et større navn på den posisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Først angående renteøkning. er det ikke slik at vi har refinansiert de meste av lånene slik at vi har fast rente? (og for å følge god forumskikk så svarer jeg på mitt eget spørsmål). Jo, det er sånn.

 

Jeg er enig i at Denilson er en god spiller og jeg er den som forsvarer ham (apropos Flamini så skrøt jeg ham opp i skyene for 2 år siden), men det forandrer ikke det faktum at Denilson egentlig er samme type spiller som Fabregas. Det samme gjelder Ramsey, det samme gjelder Diaby, det samme gjelder visstnok Bischoff, det samme gjelder Rosicky osv. Wenger har kun spillere som kan bekle den offensive rollen sentralt i midten. For 10 måneder siden hadde vi 3 spillere som kunne bekle den defensive rollen i Flamini, Gilberto og Diarra.

Det hjelper ikke å si at Denilson spiller bra så lenge han gjør Fabregas dårlig (altså ikke han personlig, men det faktum at det er en annen offensiv spiller ved siden av ham). Man må se på totalen. Det er mange grunner til at man ikke lykkes i år. Det ene er definitivt den sentrale midtbanen. Det er ikke til å komme bort fra.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Til Vieira04: Du har tatt opp et emne som fortjener å bli kommentert seriøst, nemlig mangelen på begrunnelse som finnes i mange innlegg på forumet. Mange kommentarer/påstander er korte setninger som kunne ha vert mer konkrete, og ikke bare slengere av typen "Wenger må gå" eller "kjøp nye spillere", uten nærmere begrunnelse.

 

Dei som har skrevet poster på denne topicen, har kommet med utfyllende kommentarer og skal ikke beskyldes for å være lettvindte slengere. Men jeg vil likevel komme med litt kritikk til en del av innleggene.

Slik jeg forstår Vieira04 så var hovedmålet å kommentere en økende mangel på "intelligente innlegg" (mine ord) på forumet, og der brukte han kommentarer rundt Wenger og lagets nivå/standard som eksempel.

Det som da skjer er at mange kommenterer Vieira04 sine eksempler og ikke hovedpunktet "Seriøs og engasjert."

 

En liten ting som kan fremme forumets "seriøsitet" er generelt å holde seg til topic og kommentere andre ting i topics som er opprettet til det aktuelle emnet.

 

Ha en fortsatt god debatt!!!

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har lest dette jeg også, men jeg tror ikke så mye på det. Grunnen er at dersom så hadde vært tilfelle hadde Arsenal gått med mye mer overskudd en det som tilfelle er (etter hva jeg har forstått).

Uansett så er det snakk om store summer for å være med i CL league som det er meningsløst å "falle ut av" når alle forutsetningene er til stede for å være fast inventar.

 

Det er fortsatt lenge igjen av serien, og tiden vil vise om vi kommer med i cl league eller ei.

 

BE

 

Hvorfor denne motviljen mot å tro på info rundt økonomien til Arsenal? Dette er jo faktiske tall som forsåvidt er tilgjengelige, om enn ikke for kreti og pleti. At de drar en hvit en innimellom når taktikeri er påkrevet tviler jeg ikke på, men jeg har faktisk litt større tiltro til styret og administrasjonen enn at jeg tror de gambler med en så viktig post som finansieringen av stadion. Jeg tror virkelig ikke de er så naive at de regner med at Arsenal for alltid vil spille Champions League.

Større omsetning skaper større utgifter, så jeg er ikke automatisk med på at overskuddet burde vært høyere, de gjør faktisk ganske så god butikk i dag i motsetning til mange andre toppklubber.

Men jeg er selvsagt helt enig i at man ikke trenger å gjøre det mer vanskelig for seg selv enn nødvendig, Champions League spill bør være lista per i dag. Det blir naturligvis trangere økonomi uten det, men slik jeg ser det, ingen økonomisk katastrofe.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har lest dette jeg også, men jeg tror ikke så mye på det. Grunnen er at dersom så hadde vært tilfelle hadde Arsenal gått med mye mer overskudd en det som tilfelle er (etter hva jeg har forstått).

Uansett så er det snakk om store summer for å være med i CL league som det er meningsløst å "falle ut av" når alle forutsetningene er til stede for å være fast inventar.

 

Det er fortsatt lenge igjen av serien, og tiden vil vise om vi kommer med i cl league eller ei.

 

BE

 

Hvorfor denne motviljen mot å tro på info rundt økonomien til Arsenal? Dette er jo faktiske tall som forsåvidt er tilgjengelige, om enn ikke for kreti og pleti. At de drar en hvit en innimellom når taktikeri er påkrevet tviler jeg ikke på, men jeg har faktisk litt større tiltro til styret og administrasjonen enn at jeg tror de gambler med en så viktig post som finansieringen av stadion. Jeg tror virkelig ikke de er så naive at de regner med at Arsenal for alltid vil spille Champions League.

Større omsetning skaper større utgifter, så jeg er ikke automatisk med på at overskuddet burde vært høyere, de gjør faktisk ganske så god butikk i dag i motsetning til mange andre toppklubber.

Men jeg er selvsagt helt enig i at man ikke trenger å gjøre det mer vanskelig for seg selv enn nødvendig, Champions League spill bør være lista per i dag. Det blir naturligvis trangere økonomi uten det, men slik jeg ser det, ingen økonomisk katastrofe.

Jeg får det rett og slett ikke til å gå opp. (Nå er det en stund siden jeg så regnskapet).

Hvis det er slik at man går med godt overskudd med halvfulle tribuner og uten championsleague spill så må det vel være slik at det må være mer fortjeneste på den siste halvdelen av tribunen som vi fyller i dag. Da tenker jeg på i forhold til ansatte etc. Vi vil altså få inn dobling på billettsalg, dobling på effektsalg, pølsesalg etc, men ikke dobling av utgifter vedrørende driften av dette.

I tillegg så er det jo slik at Champions league spill gir masse gryn. i 2003/04 så tjente vi 19.7 m pund, altså cirka 200 millioner. Dette er kun penger fra UEFA, billettsalg etc kommer selvsagt i tillegg. Og man har selvsagt grunn til å tro at denne summen kun blir høyere med årene.

Så hvor mange hundre millioner i overskudd er vi oppe i pr. år nå?

Hvis dette faktisk er tilfelle så er det jo slik at vi kan betale ned 6-700 millioner på stadion pr. år i tillegg til det vi betaler i dag. Det burde ikke være mange år før vi er gjeldsfrie.

 

Kim, du kan tallene mye bedre enn meg. Det jeg har skrevet ovenfor er hvordan jeg "tror" det er. Kan du rette på det jeg har skrevet som er feil?

 

BE

 

Iflg. denne lenken så tjener vi 90. mill pund, altså cirka 1 milliard på billettinntekter, så meget rundt regnet så utgjør forskjellen på halvfull og fulle tribuner ca 500 millioner

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har lest dette jeg også, men jeg tror ikke så mye på det. Grunnen er at dersom så hadde vært tilfelle hadde Arsenal gått med mye mer overskudd en det som tilfelle er (etter hva jeg har forstått).

Uansett så er det snakk om store summer for å være med i CL league som det er meningsløst å "falle ut av" når alle forutsetningene er til stede for å være fast inventar.

 

Det er fortsatt lenge igjen av serien, og tiden vil vise om vi kommer med i cl league eller ei.

 

BE

 

Hvorfor denne motviljen mot å tro på info rundt økonomien til Arsenal? Dette er jo faktiske tall som forsåvidt er tilgjengelige, om enn ikke for kreti og pleti. At de drar en hvit en innimellom når taktikeri er påkrevet tviler jeg ikke på, men jeg har faktisk litt større tiltro til styret og administrasjonen enn at jeg tror de gambler med en så viktig post som finansieringen av stadion. Jeg tror virkelig ikke de er så naive at de regner med at Arsenal for alltid vil spille Champions League.

Større omsetning skaper større utgifter, så jeg er ikke automatisk med på at overskuddet burde vært høyere, de gjør faktisk ganske så god butikk i dag i motsetning til mange andre toppklubber.

Men jeg er selvsagt helt enig i at man ikke trenger å gjøre det mer vanskelig for seg selv enn nødvendig, Champions League spill bør være lista per i dag. Det blir naturligvis trangere økonomi uten det, men slik jeg ser det, ingen økonomisk katastrofe.

Jeg får det rett og slett ikke til å gå opp. (Nå er det en stund siden jeg så regnskapet).

Hvis det er slik at man går med godt overskudd med halvfulle tribuner og uten championsleague spill så må det vel være slik at det må være mer fortjeneste på den siste halvdelen av tribunen som vi fyller i dag. Da tenker jeg på i forhold til ansatte etc. Vi vil altså få inn dobling på billettsalg, dobling på effektsalg, pølsesalg etc, men ikke dobling av utgifter vedrørende driften av dette.

I tillegg så er det jo slik at Champions league spill gir masse gryn. i 2003/04 så tjente vi 19.7 m pund, altså cirka 200 millioner. Dette er kun penger fra UEFA, billettsalg etc kommer selvsagt i tillegg. Og man har selvsagt grunn til å tro at denne summen kun blir høyere med årene.

Så hvor mange hundre millioner i overskudd er vi oppe i pr. år nå?

Hvis dette faktisk er tilfelle så er det jo slik at vi kan betale ned 6-700 millioner på stadion pr. år i tillegg til det vi betaler i dag. Det burde ikke være mange år før vi er gjeldsfrie.

 

Kim, du kan tallene mye bedre enn meg. Det jeg har skrevet ovenfor er hvordan jeg "tror" det er. Kan du rette på det jeg har skrevet som er feil?

 

BE

 

Iflg. denne lenken så tjener vi 90. mill pund, altså cirka 1 milliard på billettinntekter, så meget rundt regnet så utgjør forskjellen på halvfull og fulle tribuner ca 500 millioner

 

Så enkelt er nok ikke regnestykket, ben elfen. Vet ikke hvor du har det fra dette med halvfulle tribuner og at vi fortsatt vil gå med solid overskudd uten CL. (Jeg har et tall bak i hodet som sier at behovet er 50.000 i snitt på kampene, men er ikke 100 % sikker på akkurat det..)

Det jeg sier er at vi ikke er avhenginge av det for å klare å betjene lånet på Emirates. Det blir nok lite champagne og kaviar i en slik periode, men hovedpoenget er at vi fortsatt vil klare å betjene lånet og ikke havne i et uføre slik Leeds har gjort, altså ingen katastrofe.

Dette med de øvrige tallene får jeg eventuelt komme tilbake til, for nå er det leggetid! <_<

Link to comment
Share on other sites

Kim, du kan tallene mye bedre enn meg. Det jeg har skrevet ovenfor er hvordan jeg "tror" det er. Kan du rette på det jeg har skrevet som er feil?

 

BE

 

Hvis det er denne Kim du sikter til, så skal jeg ærlig innrømme at jeg har svært liten oversikt over Arsenals økonomi. Jeg vet jeg har lest en plass, at Champions Leauge fotball ikke er budsjettert med i forhold til nedbetaling av stadionlånet. Men det sier seg selv at uten Champions Leauge, så vil det bli vanskelig å få midler til forsterkning av stallen. Og det er vel forsåvidt her problemet ligger. Dersom vi skulle havne utenfor topp 4, og ikke får muligheten til å styrke stallen, så vil det kanskje bli vanskelig å spille seg tilbake inn i topp 4. Det er flere og flere som er i posisjon til å ta den 4. og siste plassen som gir mulighet til å få spille i Champions Leauge.

Link to comment
Share on other sites

Kim, du kan tallene mye bedre enn meg. Det jeg har skrevet ovenfor er hvordan jeg "tror" det er. Kan du rette på det jeg har skrevet som er feil?

 

BE

 

Hvis det er denne Kim du sikter til, så skal jeg ærlig innrømme at jeg har svært liten oversikt over Arsenals økonomi. Jeg vet jeg har lest en plass, at Champions Leauge fotball ikke er budsjettert med i forhold til nedbetaling av stadionlånet. Men det sier seg selv at uten Champions Leauge, så vil det bli vanskelig å få midler til forsterkning av stallen. Og det er vel forsåvidt her problemet ligger. Dersom vi skulle havne utenfor topp 4, og ikke får muligheten til å styrke stallen, så vil det kanskje bli vanskelig å spille seg tilbake inn i topp 4. Det er flere og flere som er i posisjon til å ta den 4. og siste plassen som gir mulighet til å få spille i Champions Leauge.

 

Selvfølgelig tenkte jeg ikke på deg Kim. Du er jo en bankmann, man kan da ikke forvente at du kan noe om tall. Jeg tenkte på Kim Nilsen.

 

RastaPinky, takk for link. Den var delvis oppklarende. Vi endte opp med 36.7 mill pund i overskudd. 5.2 mill. pund er fortjeneste på spillersalg. Så overskuddet er 31.5. Da blir spørsmålet. Tjener vi mindre enn 31.5 mill pund på champions league i året?

Jeg tror svaret er nei. Uten champions league mister vi:

Rene champions league inntekter fra Uefa

Kampdag inntekter, billettsalg, pølse salg, effektsalg osv

sponsor inntekter.

og sikkert mye mer.

 

Og hvis, som Nilsen sier, at man ikke trenger fulle tribuner heller så tviler jeg enda mer på at regnestykket går opp uten champions league.

 

Man skal selvfølgelig heller ikke se bort fra Kim (trønder) sin teori om at dersom man først spiller seg ut av topp 4 så blir det vanskelig å komme inn igjen.

 

Rettelse: Grunnen til at jeg har skrevet halvfulle tribuner overnfor er fordi jeg "feil-leste" Nilsen sin setning der han skrev "ei heller fulle tribuner".

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder drift av Emirates går dette i null ved samme tilskuerantall som vi hadde på Highbury, dvs ca 38000. Alt annet er overskudd. Når det kommer til andre events som konserter, landskamper ol er ikke dette med i budsjettet og er derfor overskudd. Hva CL angår vet jeg ikke om dette er inkludert i budsjettet. Klarer ikke å få frem linken som er lagt ut under, men der bør det komme frem i årsrapporten når man sammenligner faktiske tall med hva som ble budsjettert før sesongen.

 

Denne diskusjonen startet vel med at BE ikke trodde på hva Arsenals board sier i pressen. I dag bekrefter igjen Mr Hill-Wood at det er penger tilgjengelig hvis Wenger ønsker det. Med de tallene som er presentert og med fastrentelån på hele Emirates prosjektet vil jeg anta at dette er sant. Om Mr Wenger benytter seg av muligheten er en annen sak...

 

Wenger can spend

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder drift av Emirates går dette i null ved samme tilskuerantall som vi hadde på Highbury, dvs ca 38000. Alt annet er overskudd. Når det kommer til andre events som konserter, landskamper ol er ikke dette med i budsjettet og er derfor overskudd. Hva CL angår vet jeg ikke om dette er inkludert i budsjettet. Klarer ikke å få frem linken som er lagt ut under, men der bør det komme frem i årsrapporten når man sammenligner faktiske tall med hva som ble budsjettert før sesongen.

 

Denne diskusjonen startet vel med at BE ikke trodde på hva Arsenals board sier i pressen. I dag bekrefter igjen Mr Hill-Wood at det er penger tilgjengelig hvis Wenger ønsker det. Med de tallene som er presentert og med fastrentelån på hele Emirates prosjektet vil jeg anta at dette er sant. Om Mr Wenger benytter seg av muligheten er en annen sak...

 

Wenger can spend

 

Takk for opplysninger.

Jeg tviler ikke et sekund på om vi har penger til å handle for eller ikke. Det jeg stiller meg undrende til er om vi faktisk tjener penger med 38000 (som nok er det rette tallet) tilskuere hver kamp og ikke noe CL spill. Det tror jeg fortsatt ikke fordi da ville overskuddet vårt ha vært latterlig høyt.

 

Iflg. RP7 så kan man fjerne 22000 tilskuere hver kamp. Det gir meget rundt regnet følgende regnsestykke:

22000 tilskuere ganger 30 pund pr billett ganger ca 25 kamper = 165.000.000 kroner

22000 tilskuere ganger 50 kroner på effektsalg/pølser etc = ca 27.000.000 kroner

Totalt er det snakk om 200 millioner kroner.

I tillegg så gir Champions League inntekter (uten billettsalg etc) på langt over 200 millioner iallefall.

Med andre ord så stemmer kanskje det jeg sier likevel ?

 

BE

 

Edit: Jeg har anslått 25 hjemmekamper. Vi spiller nok mer enn det. 19 i serien, i tillegg kommer Cl league, Fa cup og til dels CC (lavere billettpriser)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...