Jump to content

PC


Legend14

Recommended Posts

Har ett kjapt spørsmål som jeg håper og ha svar på før klokka 14.00 imorra :P

 

Skal ut og kjøpe meg en bærbar Pc imorra, og har ikke tenkt og bruke mer en 10 000,-

 

Da jeg ikke har så utrolig peiling på data, så lurte jeg på om det var noen her som har noe og anbefale.

 

Skal bruke den til FM selvsagt, samt noe film\ musikk nedlastninger(lovlige selvsagt B) )

har også ett digital kamera og videokamera som jeg skal legge inn bilder og filmer fra, og redigere disse.

 

Hva bør jeg se etter i en data da, og er det noen som eventuelt har noen konkrete maskiner og anbefale?

 

 

 

 

Helt til slutt så har jeg ett annet spørsmål. Var litt uheldig og slettet en del bilder fra minnekortet på kameraet mitt før jeg la de inn på dataen. Er det noen som vet om jeg kan gjennopprette de, og isåfall hvordan?

 

På forhånd takk for alle svar B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke hevde at jeg har peiling på pc men her finner du en veldig god artikkel som blant annet inneholder svar på spørsmålet ditt om du kunne gjennopprette noen bilder. Artikkelen handler om masse gode gratisprogrammer som gjør datahverdagen mye enklere. Link

 

Jeg anbefaler ikke å bruke mye penger på pc siden verdien faller så ekstremt raskt. Kjøper du noe som er bra i dag for en 15tusen vil du fort merke at noen andre kniper noe med vel så gode spesifikasjoner om noen måneder for godt under ti lapper. Håper dette var litt til hjelp selv om jeg ikke har veldig peiling på pc :P

Link to comment
Share on other sites

Forslaget til Atald virker bra ellers hvis du skal frakte rundt på PC-en til skole/jobb Så kan en Dell XPS være lurt. Ikke at det holder så mye mer, men hvis du tar med ekstra garanti for en tusenlapp ell noe slikt. Så kommer det en teknikker fra dell dagen etter for å fikse eventuelle problemer så lenge det ikke er selvforsyldt. Da er det en egenandel.

 

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

 

HP har også forholdsvis bra PC-er, men hold deg unna Acer! Selv om du får med Vista vil ejg anbefale deg å bruke XP enda. Da Vista bruker så alt for mye av ressursa til PC-en. Kjøper du derimot en dual core prossesor, minst 3G RAM og et bra skjermkort er det ingen ting i veien for å kjøre vista.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget til Atald virker bra ellers hvis du skal frakte rundt på PC-en til skole/jobb Så kan en Dell XPS være lurt. Ikke at det holder så mye mer, men hvis du tar med ekstra garanti for en tusenlapp ell noe slikt. Så kommer det en teknikker fra dell dagen etter for å fikse eventuelle problemer så lenge det ikke er selvforsyldt. Da er det en egenandel.

 

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

 

HP har også forholdsvis bra PC-er, men hold deg unna Acer! Selv om du får med Vista vil ejg anbefale deg å bruke XP enda. Da Vista bruker så alt for mye av ressursa til PC-en. Kjøper du derimot en dual core prossesor, minst 3G RAM og et bra skjermkort er det ingen ting i veien for å kjøre vista.

 

 

Det du sier om Acer, har sjekka litt på andre steder og der skryter de vilt av Acer sine maskiner. Men er som sagt ikke sikker. Noen spesiel grunn til at du abolutt ikke anbefaler de?

Link to comment
Share on other sites

Har noen vonde minner fra noen i familien som kjøpte Acer, på jobben er det noen med private PC-er som har Acer. Grunn til at jeg holder meg unna Acer er at jeg har fått så dårlig intrykk av en eldre modell. Den var forferdelig! Men de nye som noen her på jobben har virker helt kurante. Jeg personlig ville nok ikke kjøpt Acer, men Acer er sikkert blitt like bra som Dell, HP osv. På jobben så går det i Dell og Hp, så kjenner ikke så mye til acer annet enn de eldre modellene.

Link to comment
Share on other sites

Har denne, men muligens en annen versjon, er litt usikker:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345360

 

Kjøpte den for et par måneder siden, og jeg er meget fornøyd med den. Den har stor skjerm (tror den i linken har litt mindre enn den jeg har, men fant ingen prikklike min), og har "tallpanelet" til høyre på tastaturet, noe som er uvanlig til å være bærbare. Har ennå ikke noe negativt å si om PC'en, så denne anbefales virkelig.

 

Men sier det igjen: Er ikke 100% sikker på om min er den samme som den i linken, men det er den samme, bare eventuelt en annen modell. Min kosta blandt annet 10.000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Har noen vonde minner fra noen i familien som kjøpte Acer, på jobben er det noen med private PC-er som har Acer. Grunn til at jeg holder meg unna Acer er at jeg har fått så dårlig intrykk av en eldre modell. Den var forferdelig! Men de nye som noen her på jobben har virker helt kurante. Jeg personlig ville nok ikke kjøpt Acer, men Acer er sikkert blitt like bra som Dell, HP osv. På jobben så går det i Dell og Hp, så kjenner ikke så mye til acer annet enn de eldre modellene.

Acer fortener kritikken dei får. Det er mykje tull med dei maskinane. Har sjølv Acer og sliter med skjermen.

 

Eit par kameratar av meg som har samme/veldig lik pc har akkurat dei same problema. Kjøp Dell...

Link to comment
Share on other sites

Mye mulig Dell sine laptop er av bra kvalitet, men du får ikke mere for pengene. Jeg selv har Acer 5720 ZG og er godt fornøyd med den. Angående vista vs XP er det pluss og minus med begge, men det er ingen poeng å tviholde på XP, i det Vista blir bedre og bedre . Det at Vista tar mye resurser er ingen hemmlighet, men man kan gjøre enkle grep for å få ned ressursbruken.

Av merker du bør se på er

 

Acer

Asus

HP

Dell

 

av ting du bør se etter når du kjøper er : At laptopen har en dual core cpu fra intel , eller en X2 fra Amd.

har minimum 2 gb Ram, har HD plass som du mener du har bruk for(alternativet for å spare noen Kr er å kjøpe en laptop med mindre HD, og heller kjøpe en ekstern HD som du kan plugge i hjemme hvis du skulle ha bruk for mere HD plass. Du bør også passe på at det er et dedikert skjermkort , og ikke et internt, da det interne skjermkortet vil stjele ressurser fra lptopen, mens det dedikerte har egen minnebrikke i seg, og du vil få en laptop som kan kjøre de fleste av spill.(muligens slite en smule med crysis, assasins creed og liknende) Det du også bør passe på er vekt og skjermstørrelse . Hvis du skal bruke den mest hjemme, så kan du kjøpe laptoop med 17" skjerm, hvis du skal ha den med på skole ut på farten etc, så lønner det seg å cvelge maks 15,4". dvs jo større skjerm, jo høyere vekt.

 

Den billigste plassen å kjøpe laptop fra er www.amentio.no (et firma i trondheim som er kåret til norges billigste nettbutikk)

 

Tror jeg har fått med det meste nå.

 

 

Her er noen få utvalgte.

 

http://www.amentio.no/CBC.aspx?q=c:36159;p...70v954402;lpw:1

Link to comment
Share on other sites

takk for alle svar :)

Da er pc`en i hus og morro kan starte....

 

men så var det dette med og ikke være så kyndig på maskinen da. Så har noe jeg lurer på her også da.

 

Er noen programmer fra den gamle som jeg vil overføre til den nye. Hvordan kan jeg fikse dette, og hva trenger jeg av utstyr da??

 

Og er det noen som har noen bra nedlastningsprogram til musikk og slikt, som ikke innholder en haug av virus?

 

P€å forhånd takk for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

takk for alle svar :D

Da er pc`en i hus og morro kan starte....

 

men så var det dette med og ikke være så kyndig på maskinen da. Så har noe jeg lurer på her også da.

 

Er noen programmer fra den gamle som jeg vil overføre til den nye. Hvordan kan jeg fikse dette, og hva trenger jeg av utstyr da??

 

Og er det noen som har noen bra nedlastningsprogram til musikk og slikt, som ikke innholder en haug av virus?

 

P€å forhånd takk for alle svar :D

 

Du kan legge inn programmene på harddisk, og så bare legge de inn på den nye dataen, om du da ikke har CD til disse programmene ;)

 

Anbefaler LimeWire til musikk osv.. det er veldig bra >_<

Link to comment
Share on other sites

takk for alle svar :D

Da er pc`en i hus og morro kan starte....

 

men så var det dette med og ikke være så kyndig på maskinen da. Så har noe jeg lurer på her også da.

 

Er noen programmer fra den gamle som jeg vil overføre til den nye. Hvordan kan jeg fikse dette, og hva trenger jeg av utstyr da??

 

Og er det noen som har noen bra nedlastningsprogram til musikk og slikt, som ikke innholder en haug av virus?

 

P€å forhånd takk for alle svar :D

 

Du kan legge inn programmene på harddisk, og så bare legge de inn på den nye dataen, om du da ikke har CD til disse programmene ;)

 

Anbefaler LimeWire til musikk osv.. det er veldig bra >_<

 

Eller BitComet ;) LimeWire er litt mye virus og sånn, men ellers funker det og fint ;) BitComet er mer hvis du vil laste ned hele album eller sesonger...

Link to comment
Share on other sites

LimeWire er litt mye virus og sånn, men ellers funker det og fint >_<

Sjansen for å få virus med Limewire hvis du kun bruker programmet til å laste ned musikkfiler, er relativt liten... Er du derimot uforsiktig og laster ned programfiler eller zip-filer, bør du iallefall sjekke disse med antivirusprogram og antispyware program.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Trenger hjelp til anbefalinger til ny stasjonær data, siden jeg fikk sponsing til en ny stasjonær data til jul.

 

Dataen skal ikke brukes til noe avangserte ting. Bare det vanlige som; skole, surfing, musikk og Football Manager 2009 (og kanskje CS).

 

Hva krever Football Manager for å virke bra på dataen.

 

Takker for alle anbefalinger og hjelp jeg kan få. Prisen bør ikke være mer en 3000-5000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Trenger hjelp til anbefalinger til ny stasjonær data, siden jeg fikk sponsing til en ny stasjonær data til jul.

 

Dataen skal ikke brukes til noe avangserte ting. Bare det vanlige som; skole, surfing, musikk og Football Manager 2009 (og kanskje CS).

 

Hva krever Football Manager for å virke bra på dataen.

 

Takker for alle anbefalinger og hjelp jeg kan få. Prisen bør ikke være mer en 3000-5000 kr.

 

Til ditt bruk; ei maskin til 4500,- funker brillefint! :P

 

Ellers vil eg anbefale hw.no. Der er meget kyndig hjelp å få!

Link to comment
Share on other sites

Hva med en CPU til 24 tusen?

 

Det hadde vært noe å hatt i maskinen det... :D

Hehe ja, det hadde vært noe.

 

Takk for hjelpen Sir Carpenter. Har gått for denne nå.

 

 

Btw. Gratulerer med dagen Jazze. Håper du får en fin bursdag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skal kjøpe ny laptop i løpet av de neste dagene, men har ikke så stor peiling på det, så hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med og finne noen bra PCer, med en grei pris.

 

Bruken kommer til og gå til spill (ikke så sinnsykt krevende spill som WOW og CS..) , musikk og internett for det meste, men bør ha god lagringsplass og god ytelse helst!

 

Har sett litt på denne, og lurer på om den er god nok?

http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx...100561%3bfl%3a0

 

På forhånd takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Den pc'en er grei til spillene som ikke bruker mye CPU, så den er god nok til småspill og absoulutt god nok til internett. Men om du har lyst, så takler den nokk WoW og CS også, de tar ikke så mye av CPU'en, men skal du ha spill som GTAIV en dag, så må du se etter en annen :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...