Jump to content

Kommentatorene


refser

Recommended Posts

Hvor ofte har du ikke irritert deg over kommentatorer som uttaler navn feil, ikke ser forskjell på spillere, ikke klarer å oppfatte det som skjer, ikke klarer å rette opp tidligere feil og ikke minst; viser alt for godt at de holder med et spesielt lag.

 

I mange år var det stort sett Arne Scheie som hadde gleden av å kommentere fotball for tv.seerne. Man Utd var en av hans favoritter, men det var og er Lillestrøm som er laget i hans hjerte. Det har derfor blitt mange irriterende stunder forran tv når "våre" lag har møtt Arnes lag i tippekamp. Scheie har gledet mange med sine kunnskaper, men jeg er av den oppfatningen at han har forspilt sin rolle som fotballkommentator. Jeg er ikke så interessert i å høre hvor mye bedre Tom Lund var enn alle andre og at i en kamp i 1972, så banen slik ut.

 

Thor Eggen er unnskyldt. Mannen er hockeydommer. Snakker veldig ofte om ting som ikke foregår på banen og om ting som ikke har noe med fotball og gjøre. I tillegg til hans tåpelige morsomheter, har han også en forferdelig måte å snakke på når inteniteten i kampen tar seg opp.

 

Roar Stokke har kommet seg betraktelig, men er ikke på noen måte noen god kommetator. Ser ofte ting som ingen andre ser i forskjellige situasjoner. Har forbedringspotensiale.

 

Øyvind Alsaker er alt og alt for dårlig til å skjule sin lidenskap til sitt favorittlag. Flink på mange måter, men skjuler ikke at han setter et lag høyere enn alle andre.

 

Kenneth Fredheim er ok, men også han skjuler ikke så alt for godt hva som er laget hans. Men han har god greie på fotball og gjør en god jobb.

 

Tor Rune Haugen er fabelaktig god. Ganske enkelt. Energisk og sprudlende. Han skjuler ikke hva han han setter høyest; underholdende fotball. Mannen er svoren Leeds supporte, men det er ikke noe man legger merke til selv om Leeds spiller mot ManU eller Arsenal. Rett og slett den beste vi har for øyeblikket.

 

Knut Theodor Gleditsch var konge. Oppriktig interessert i all fotball. Kunnskaper om det aller meste innen fotball og annen sport. I tillegg var han så entusiastisk at det smittet over på seerne. Hans kjappe replikker og iver i forbindelse med sporten fotball var rett og slett fantastisk. Absolutt min favorittkommentator.

 

Ser gjerne at noen fortsetter og skrive om de andre kommentatorene som enten er til glede eller irritasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg irriterer meg til stadighet over Arve Fuglum !

Han er en latterlig dårlig kommentator. De forskjellige kommentarene i de forskjellige situasjonene er tragiske å høre på !

og når et lag scorer høres han helt latterlig ut...

Link to comment
Share on other sites

Fredheim og Thor-Rune Haugen er definitivt best!

 

Ellers synes jeg Thor Eggen er en artig kommentator.

 

"Det er bra spill. Hva gjør du med den?! DEN SCORER DU PÅÅÅÅÅÅ!!"

(Sitat fra Thor Eggen på Eduardos mål i ekstraomgangene mot Blackburn i Ligacupen.)

 

 

Enten det eller så sier han " og det er MÅÅÅÅÅL FOR ARSENAL!! " og gud eg blir så lei han, det skjer i hver kamp nå han kommenterer Arsenal omtrent. :blink:

 

Nei la oss heller få Alsaker over til Canal + igjen ;)

Link to comment
Share on other sites

Synes han fyren som kommenterer de fleste kampene i Afrikamesterskapet har ganske god forståelse for fotball. Ikke idioten Espen Tvedt, men en annen fyr.

 

Det kan vere at eg har hørt feil person, men eg har hørt har holdt et lavert nivå.

Link to comment
Share on other sites

Tor Rune Haugen er fabelaktig god. Ganske enkelt. Energisk og sprudlende. Han skjuler ikke hva han han setter høyest; underholdende fotball. Mannen er svoren Leeds supporte, men det er ikke noe man legger merke til selv om Leeds spiller mot ManU eller Arsenal. Rett og slett den beste vi har for øyeblikket.

 

Thor Rune Haugen er totalt blottet for fotballforståelse, og ekstremt irriterende å høre på. Jeg husker 4-4 kampen mellom Spurs og Villa tidligere denne sesongen hvor Agbonlahor(?) var i en offsideposisjon på ett av Villas mål, drøssvis av repriser av situasjonen ble vist, uten at Haugen skjønte hvorfor. I 2. omgang begynte han plutselig å snakke om den, tydelig at noen hadde kviskret han noen ord i pausen. Haugen funka i bua, men noen fotballkommentator er han ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har hørt royalleague kommentetorene ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Fredheim er konge bra! Fuglum er bare komisk dårlig.

Men hvis jeg skal velge en favorittkomentator så må nok det bli Nils Johan Semb, kunne kanskje blitt litt mer entusiastisk, ,men han har utrolig peilling på fotball.

Også synes jeg han nordlendingen på canal + er flink selv om faget hans er Serie A.

Link to comment
Share on other sites

Må faktisk si meg veldig enig i Nils Johan Semb. Det oser av fotballkunnskap. Merker ikke hvilket lag han heier på. Men veit ikke om han hadde klart seg så bra alene. Han er litt stille til tider. Men det han sier er veldig fornuftig. Også må man jo nevne Rolf Otto Eriksen. Syntes han er fantastisk morsom. Var veldig enig i hans uttalelse om Senderos

Link to comment
Share on other sites

Synes han fyren som kommenterer de fleste kampene i Afrikamesterskapet har ganske god forståelse for fotball. Ikke idioten Espen Tvedt, men en annen fyr.

 

Hva får deg til å kalle Espen Tvedt for en idiot?

Synes også det er teit å kalle Tvedt for en idiot. Han er stort sett en hyggelig kar, men han kan kalles idiot pga én ting. Hver eneste gang han kommenterer sier han: "Det var nesten, men nesten skremmer som kjent ingen man på hesten", eller noe i den duren, og det er så teit!.

 

Når det gjelder det at topiccreator skriver at Arne Scheie snakker om mye utenom det som skjer på fotballbanen, mens du opphøyer TR Haugen!!! Han må jo være den som snakker mest usaklige ting. For eksempel kan han finne på å si: "...og det var forøvrig samme år som Beatles ga ut Yellow submarine"...

 

Når alt kommer til alt så er det uansett slik at fotball er ikke fotball uten Martin T. og Andy G. som kommentatorer... :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle akkurat til å nevne at det var rart at ingen hadde nevnt Semb. Ja, han er kanskje den dølleste kommentatoren (etter Drillo så klart), men du lærer noe av han. Ikke minst, han legger merke til detaljer og forteller deg om dem. Elsker å høre på han forklare gode løp, smarte valg o.s.v. Hvem trenger energiske kommentatorer når man har trøkk på tribunen? :)

Link to comment
Share on other sites

ame='Chaz' date='Jan 27 2008, 12:34 PM' post='117657']

Synes han fyren som kommenterer de fleste kampene i Afrikamesterskapet har ganske god forståelse for fotball. Ikke idioten Espen Tvedt, men en annen fyr.

 

Hva får deg til å kalle Espen Tvedt for en idiot?

 

Espen Tvedt var forferdelig under U17 VM i fjor, men etter det synes jeg han bare har blitt bedre og bedre. Han var ok i Strandfotball VM, og nå i Afrikamesterskapet har han vært den norske kommentatoren det er best å høre på. Allikevel synes jeg han virker litt for uprofessionell og urutinert som kommentator. Du kan si jeg har gått litt lei av å høre "du store allverden!" i annenhver setning. I tillegg presterer han å alltid kritisere den gode stemningen på tribunen. Det er jo halve sjarmen med Afrikamesterskapet spør du meg. Han kan holde seg for god til å si at "noen bør kverke folka med trompetene".

 

Men de andre norske på Eurosport er da enda verre, så han er helt grei å høre på, og tar alltid selvkritikk når han sier noe feil. Det er et pluss. Har aldri hørt det fra noen av C+ kommentatorene at de sier "huff, jeg bør nok få meg sterkere linser" etter at han har hatt en liten glipp.

 

Forresten er jeg uenig med deg, Magnus87, i det du sier om Semb. En kommentator som skal analysere alt og alle, er helt forferdelig. Det er irriterende nok med gjøkene i studio som slår i hjel litt tid med å analysere et par angrep. Men en slik som Semb, som hele tiden skal analysere under hele kampen, er helt forferdelig spør du meg. Det er mye bedre med en kommentator som er med i spillet, og sier spillernavnene når de får ballen, og som det lyser glede av når et av lagene scorer. Altså en som liker fotball, og får glede av når hvilketsomhelst av lagene scorer mål.

 

Men jeg skulle gitt mye for å fått engelske kommentatorer til hver kamp på C+. Det er jo en helt annen opplevelse å se kamper da.

Link to comment
Share on other sites

Holder meg til engelske kommentatorer når jeg kan, de går norske en lang vei.Og det er STOR kvalitetsfoskjell på engelske og norske...

Er enig der når det gjelder Engelsk fotball.

 

Når det gjelder kamper i Champions League, så har jeg sans for de svenske kommentatorene på Viasat og foretrekker det i de kampene.

(Og dette er en mening som kommer fra en "liten" svenskehater :) )

Link to comment
Share on other sites

Bryr meg egentlig ikke så om hvem som kommenterer. Forandring fryder! ;)

 

Skal noen nevnes må det bli Alsaker, Fredheim og Haugen. Nils Johan er klart den beste som ekspertkommentator.

 

Må også nevnes at alt ble mye bedre når Ernst A. Lersveen ble flyttet fra fotballbanen og over i skisporet. Han var virkelig forelsket i Man U og Cantona. :)

 

Ellers duger denne:

Når alt kommer til alt så er det uansett slik at fotball er ikke fotball uten Martin T. og Andy G. som kommentatorer... ;)

Link to comment
Share on other sites

ame='Chaz' date='Jan 27 2008, 12:34 PM' post='117657']

Synes han fyren som kommenterer de fleste kampene i Afrikamesterskapet har ganske god forståelse for fotball. Ikke idioten Espen Tvedt, men en annen fyr.

 

Hva får deg til å kalle Espen Tvedt for en idiot?

 

Espen Tvedt var forferdelig under U17 VM i fjor, men etter det synes jeg han bare har blitt bedre og bedre. Han var ok i Strandfotball VM, og nå i Afrikamesterskapet har han vært den norske kommentatoren det er best å høre på. Allikevel synes jeg han virker litt for uprofessionell og urutinert som kommentator. Du kan si jeg har gått litt lei av å høre "du store allverden!" i annenhver setning. I tillegg presterer han å alltid kritisere den gode stemningen på tribunen. Det er jo halve sjarmen med Afrikamesterskapet spør du meg. Han kan holde seg for god til å si at "noen bør kverke folka med trompetene".

 

Men de andre norske på Eurosport er da enda verre, så han er helt grei å høre på, og tar alltid selvkritikk når han sier noe feil. Det er et pluss. Har aldri hørt det fra noen av C+ kommentatorene at de sier "huff, jeg bør nok få meg sterkere linser" etter at han har hatt en liten glipp.

 

Forresten er jeg uenig med deg, Magnus87, i det du sier om Semb. En kommentator som skal analysere alt og alle, er helt forferdelig. Det er irriterende nok med gjøkene i studio som slår i hjel litt tid med å analysere et par angrep. Men en slik som Semb, som hele tiden skal analysere under hele kampen, er helt forferdelig spør du meg. Det er mye bedre med en kommentator som er med i spillet, og sier spillernavnene når de får ballen, og som det lyser glede av når et av lagene scorer. Altså en som liker fotball, og får glede av når hvilketsomhelst av lagene scorer mål.

 

Men jeg skulle gitt mye for å fått engelske kommentatorer til hver kamp på C+. Det er jo en helt annen opplevelse å se kamper da.

Hehe, da har vi tydeligvis to helt forskjellige syn på kommentatorer ;). Tviler på at det er noe vits i å diskutere så mye videre på akkurat det der. Blir vel som å diskutere musikksmak ;). Men jeg enig i at det er viktig at det er positivt om kommentatoren er med i spillet og viser entusiasme. Irrelevante statistikker og mimringer fra gamle tider (les: Arne Scheie) synes jeg setter fokuset vekk fra kampen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...