Jump to content

Musikk!


Eboue

Recommended Posts

  • Replies 610
  • Created
  • Last Reply

Igjen. Latter!

 

Skvip som Sondre Lerche og Morten Abel. Det neste blir vel at Radiohead er dårlig også.. :D

 

Jeg må si jeg er skuffet over at det er så mange av dagens unge som faktisk hører på metal.

La meg få høre hva du hører på, Gunner. (skriv det ned her, altså.)

 

Hæ???

 

Skuffa over dagens unge som hører på metal? Kan du forklara kvifor du er det??

 

No er eg verken glad i metal eller Lerche for å ha sagt det, men la no folk få høra på det dei vil!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet, Atald. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg irriterer stadig vekk metalfolk. Hmm, det må jo bare være at jeg ikke liker dem, og de liker ikke meg. Så.. ferdig med det.

 

Såååååå....

 

Arcade Fire - (Antichrist Television Blues) er en fenomenal sang! Jeg tror dere metalfolk vil like den, altså!

Link to comment
Share on other sites

Huff, så mye tåpelig her inne nå. Føyer meg inn i rekken, ved å si meg enig med Ryan Jarvis.

 

Synes så absolutt ikke at metal passer inn til en så koselig og fin feiring som julen er. Julen skal være fine og positive sanger. Ikke brøling og tull og vas.

 

I tillegg synes jeg det blir veldig tåpelig å prøve å ende en diskusjon med frasen: "Metal up your ass".

 

Nå skal det sies at jeg gjerne hører metal (i begrensede former, og ikke ren brøling) til vanlig, og i det rette humøret kan kose meg med en sang av f.eks Soilwork eller In Flames. Men jeg klarer ikke å høre på det til daglig, da det blir for bråkete i lengden.

 

Shinedown passer til alle anledninger. Går i begge ender, fra helt rolig, til relativt hardt. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Igjen. Latter!

 

Skvip som Sondre Lerche og Morten Abel. Det neste blir vel at Radiohead er dårlig også.. :blink:

 

Jeg må si jeg er skuffet over at det er så mange av dagens unge som faktisk hører på metal.

La meg få høre hva du hører på, Gunner. (skriv det ned her, altså.)

 

Jeg hører på Iron Maiden, Dio, Led-Zeppelin, Metallica og andre legendariske 80-talls band, men jeg kan også høre på nyere metal, som Soilwork, Children of Bodom, Soil og Lamb Of God. Og til dere som tror at all Metal og Rock er noe bråk uten mening, det ER ikke det. Ikke i det hele tatt. Det er stor forskjell på sanger som dette og dette. Og for de som liker Rock og Metal, så er det den perfekte sjangeren til jul. Er det noe galt med det? Kan jeg ikke få lov til å velga hva jeg vil høre på til jul selv? Og når det gjelder "Metal Up Your Ass", så var jo det bare ment som tull. Det er ikke akkurat noe jeg sier til folk vanligvis, men hvis noen føler seg dypt såret av det, så beklager jeg.

 

Metal har vanligvis mer sjel og mening i sangene enn for eksempel Rap og Techno. Her er for eksempel et lite utsang fra en av 50 Cents sanger, I Smell Pussy:

 

Y'all niggas is pussy

I'm ballin' now nigga now watch me (watch me)

Ain't nothin' you can do to stop me (stop Me)

You niggas get so emotional (emotional)

You remind me of my bitch.

 

Og et fra Erik Prydz klassiker, Call On Me:

 

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

 

Og enda et fra Iron Maidens Paschendale:

 

Whistles, shouts and more gun-fire

lifeless bodies hang on barbed wire

battlefield nothing but a bloody tomb

be reunited with my dead friends soon

many soldiers eighteen years

drowned in mud, no more tears

surely a war no one can win

killing time about to begin

 

Hvilket som er smartest, kan dere selv dømme, men jeg foretrekker Paschendale.

Link to comment
Share on other sites

Når AC/DC lager en sang som heter highway to hell, blir det ikke då litt feil og begynne å lage julesanger ??

ja så satanistisk som Highway to hell er, så er det jo rart at de tør det mener jeg..

Nesten rart de ikke blir satt inne ass.. det er jo livsfarlig å lage julesanger om du har en annen sang med ordet "Hell" i

Link to comment
Share on other sites

Igjen. Latter!

 

Skvip som Sondre Lerche og Morten Abel. Det neste blir vel at Radiohead er dårlig også.. :rolleyes:

 

Jeg må si jeg er skuffet over at det er så mange av dagens unge som faktisk hører på metal.

La meg få høre hva du hører på, Gunner. (skriv det ned her, altså.)

 

Jeg hører på Iron Maiden, Dio, Led-Zeppelin, Metallica og andre legendariske 80-talls band, men jeg kan også høre på nyere metal, som Soilwork, Children of Bodom, Soil og Lamb Of God. Og til dere som tror at all Metal og Rock er noe bråk uten mening, det ER ikke det. Ikke i det hele tatt. Det er stor forskjell på sanger som dette og dette. Og for de som liker Rock og Metal, så er det den perfekte sjangeren til jul. Er det noe galt med det? Kan jeg ikke få lov til å velga hva jeg vil høre på til jul selv? Og når det gjelder "Metal Up Your Ass", så var jo det bare ment som tull. Det er ikke akkurat noe jeg sier til folk vanligvis, men hvis noen føler seg dypt såret av det, så beklager jeg.

 

Metal har vanligvis mer sjel og mening i sangene enn for eksempel Rap og Techno. Her er for eksempel et lite utsang fra en av 50 Cents sanger, I Smell Pussy:

 

Y'all niggas is pussy

I'm ballin' now nigga now watch me (watch me)

Ain't nothin' you can do to stop me (stop Me)

You niggas get so emotional (emotional)

You remind me of my bitch.

 

Og et fra Erik Prydz klassiker, Call On Me:

 

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

 

Og enda et fra Iron Maidens Paschendale:

 

Whistles, shouts and more gun-fire

lifeless bodies hang on barbed wire

battlefield nothing but a bloody tomb

be reunited with my dead friends soon

many soldiers eighteen years

drowned in mud, no more tears

surely a war no one can win

killing time about to begin

 

Hvilket som er smartest, kan dere selv dømme, men jeg foretrekker Paschendale.

 

 

no er ikkje alle rappesongar slik då

Link to comment
Share on other sites

Igjen. Latter!

 

Skvip som Sondre Lerche og Morten Abel. Det neste blir vel at Radiohead er dårlig også.. :rolleyes:

 

Jeg må si jeg er skuffet over at det er så mange av dagens unge som faktisk hører på metal.

La meg få høre hva du hører på, Gunner. (skriv det ned her, altså.)

 

Jeg hører på Iron Maiden, Dio, Led-Zeppelin, Metallica og andre legendariske 80-talls band, men jeg kan også høre på nyere metal, som Soilwork, Children of Bodom, Soil og Lamb Of God. Og til dere som tror at all Metal og Rock er noe bråk uten mening, det ER ikke det. Ikke i det hele tatt. Det er stor forskjell på sanger som dette og dette. Og for de som liker Rock og Metal, så er det den perfekte sjangeren til jul. Er det noe galt med det? Kan jeg ikke få lov til å velga hva jeg vil høre på til jul selv? Og når det gjelder "Metal Up Your Ass", så var jo det bare ment som tull. Det er ikke akkurat noe jeg sier til folk vanligvis, men hvis noen føler seg dypt såret av det, så beklager jeg.

 

Metal har vanligvis mer sjel og mening i sangene enn for eksempel Rap og Techno. Her er for eksempel et lite utsang fra en av 50 Cents sanger, I Smell Pussy:

 

Y'all niggas is pussy

I'm ballin' now nigga now watch me (watch me)

Ain't nothin' you can do to stop me (stop Me)

You niggas get so emotional (emotional)

You remind me of my bitch.

 

Og et fra Erik Prydz klassiker, Call On Me:

 

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

 

Og enda et fra Iron Maidens Paschendale:

 

Whistles, shouts and more gun-fire

lifeless bodies hang on barbed wire

battlefield nothing but a bloody tomb

be reunited with my dead friends soon

many soldiers eighteen years

drowned in mud, no more tears

surely a war no one can win

killing time about to begin

 

Hvilket som er smartest, kan dere selv dømme, men jeg foretrekker Paschendale.

 

 

no er ikkje alle rappesongar slik då

 

Nei, men alle Metal-sanger er ikke bare brøling og skriking heller. Det jeg prøver å komme frem til her, er at all denne kritikken mot Metal er idiotisk, for Metal-sanger har minst like mye mening og sjel som de andre sjangrene.

Link to comment
Share on other sites

Igjen. Latter!

 

Skvip som Sondre Lerche og Morten Abel. Det neste blir vel at Radiohead er dårlig også.. :angry:

 

Jeg må si jeg er skuffet over at det er så mange av dagens unge som faktisk hører på metal.

La meg få høre hva du hører på, Gunner. (skriv det ned her, altså.)

 

Jeg hører på Iron Maiden, Dio, Led-Zeppelin, Metallica og andre legendariske 80-talls band, men jeg kan også høre på nyere metal, som Soilwork, Children of Bodom, Soil og Lamb Of God. Og til dere som tror at all Metal og Rock er noe bråk uten mening, det ER ikke det. Ikke i det hele tatt. Det er stor forskjell på sanger som dette og dette. Og for de som liker Rock og Metal, så er det den perfekte sjangeren til jul. Er det noe galt med det? Kan jeg ikke få lov til å velga hva jeg vil høre på til jul selv? Og når det gjelder "Metal Up Your Ass", så var jo det bare ment som tull. Det er ikke akkurat noe jeg sier til folk vanligvis, men hvis noen føler seg dypt såret av det, så beklager jeg.

 

Metal har vanligvis mer sjel og mening i sangene enn for eksempel Rap og Techno. Her er for eksempel et lite utsang fra en av 50 Cents sanger, I Smell Pussy:

 

Y'all niggas is pussy

I'm ballin' now nigga now watch me (watch me)

Ain't nothin' you can do to stop me (stop Me)

You niggas get so emotional (emotional)

You remind me of my bitch.

 

Og et fra Erik Prydz klassiker, Call On Me:

 

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

 

Og enda et fra Iron Maidens Paschendale:

 

Whistles, shouts and more gun-fire

lifeless bodies hang on barbed wire

battlefield nothing but a bloody tomb

be reunited with my dead friends soon

many soldiers eighteen years

drowned in mud, no more tears

surely a war no one can win

killing time about to begin

 

Hvilket som er smartest, kan dere selv dømme, men jeg foretrekker Paschendale.

 

 

no er ikkje alle rappesongar slik då

 

Nei, men alle Metal-sanger er ikke bare brøling og skriking heller. Det jeg prøver å komme frem til her, er at all denne kritikken mot Metal er idiotisk, for Metal-sanger har minst like mye mening og sjel som de andre sjangrene.

 

det skal eg ikkje sei nåke i mot, mykje bra og mykje piss i alle sjangrar :)

Link to comment
Share on other sites

Igjen. Latter!

 

Skvip som Sondre Lerche og Morten Abel. Det neste blir vel at Radiohead er dårlig også.. :angry:

 

Jeg må si jeg er skuffet over at det er så mange av dagens unge som faktisk hører på metal.

La meg få høre hva du hører på, Gunner. (skriv det ned her, altså.)

 

Jeg hører på Iron Maiden, Dio, Led-Zeppelin, Metallica og andre legendariske 80-talls band, men jeg kan også høre på nyere metal, som Soilwork, Children of Bodom, Soil og Lamb Of God. Og til dere som tror at all Metal og Rock er noe bråk uten mening, det ER ikke det. Ikke i det hele tatt. Det er stor forskjell på sanger som dette og dette. Og for de som liker Rock og Metal, så er det den perfekte sjangeren til jul. Er det noe galt med det? Kan jeg ikke få lov til å velga hva jeg vil høre på til jul selv? Og når det gjelder "Metal Up Your Ass", så var jo det bare ment som tull. Det er ikke akkurat noe jeg sier til folk vanligvis, men hvis noen føler seg dypt såret av det, så beklager jeg.

 

Metal har vanligvis mer sjel og mening i sangene enn for eksempel Rap og Techno. Her er for eksempel et lite utsang fra en av 50 Cents sanger, I Smell Pussy:

 

Y'all niggas is pussy

I'm ballin' now nigga now watch me (watch me)

Ain't nothin' you can do to stop me (stop Me)

You niggas get so emotional (emotional)

You remind me of my bitch.

 

Og et fra Erik Prydz klassiker, Call On Me:

 

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

Call on me, call on me

 

Og enda et fra Iron Maidens Paschendale:

 

Whistles, shouts and more gun-fire

lifeless bodies hang on barbed wire

battlefield nothing but a bloody tomb

be reunited with my dead friends soon

many soldiers eighteen years

drowned in mud, no more tears

surely a war no one can win

killing time about to begin

 

Hvilket som er smartest, kan dere selv dømme, men jeg foretrekker Paschendale.

Jeg ser ikke helt hvorfor du legger ut tekster av 50 Cent og Eric Prydz. Altså, hiphop og slike sanger som Eric Prydz lager (han messer til og med med Pink Floyds sanger!) er jo kun lagd for å tjene penger. Alternativt for å provosere og vise at man er kul og ikke tar imot "bullshit" fra noen.

 

Metal er da bedre tekstmessig enn for eksempel Eric Prydz. Og i hiphopen er det jo stort sett damer og dop man synger om. En ting jeg la merke til med en gang jeg leste Iron Maiden-teksten... Det handler om død og drap. Jeg må innrømme at jeg ikke leser alle slags metaltakster, men jeg synes da det virker som om det er gjennomgangstema i mange av tekstene? Og ikke minst i symboler bandene bruker. Correct me if I'm wrong, men den følelsen har nå jeg. Ikke at det er galt i å synge om døden og sorg, men hele tiden, og i hvertfall så ufyselig som "lifeless bodies hang on barbed wire" er ikke å foretrekke. (fortsatt bare min mening)

 

Sondre Lerche - I Wanna (Call It Love)

 

There is romance

And there is love

There are reports of a heart-robbing beauty whose victim I know

I can't hesitate or wait

'Cause I don't speak that language

I don't know that tone

I can't translate from right to wrong

I can just call it love

Yes, you heard right

I call it love

 

 

Hmm... Jeg har en merksnodig følelse av at temaene er litt forskjellige. Men gud bedre, om døden og å møte dine falne venner interessere deg, så gjerne for meg.

Link to comment
Share on other sites

Fremdeles enig med Ryan Jarvis her. Mye fornuftig fra den kanten i denne diskusjonen.

 

Er også enig i at Maiden-lyricen også var noe på kanten. Synes ikke den var så inspirerende og vakker som du kanskje synes.

 

Tror heller ikke vi skal dra inn hip-hop og "gængsta'" musikk inn i denne diskusjonen. Så nettopp Get Rich or Die Tryin' med 50 Cent i hovedrollen. Der ser vi bakgrunnen til tekstene disse afroamerikanerne skriver. Greit at de vil få frem sannheten i disse miljøene, men allikevel synes jeg ikke tekstene er så veldig fantastiske.

 

Dog finnes det også lysere sider av rap. Da vil jeg faktisk dra frem Eminem, av alle folk, som et bra eksempel. Foruten en del fyord, finner jeg flere av tekstene hans meget gode.

 

Utdrag fra Eminem - When I'm Gone:

Have you ever loved someone so much, you'd give an arm for?

Not the expression, no, literally give an arm for?

When they know they're your heart

And you know you were their armour

And you will destroy anyone who would try to harm 'her

But what happens when karma, turns right around and bites you?

And everything you stand for, turns on you, despite you?

What happens when you become the main source of her pain?

"Daddy look what I made", Dad's gotta go catch a plane

"Daddy where's Mommy? I can't find Mommy where is she?"

I don't know go play Hailie, baby, your Daddy's busy

Daddy's writing a song, this song ain't gonna write itself

I'll give you one underdog then you gotta swing by yourself

Then turn right around in that song and tell her you love her

And put hands on her mother, who's a spitting image of her

That's Slim Shady, yeah baby, Slim Shady's crazy

Shady made me, but tonight Shady's rocka-by-baby...

 

Og en annen god tekst, denne gangen fra Shinedown:

 

Utdrag fra Shinedown - Simple Man:

Mama told me when I was young

Come sit beside me, my only son

And listen closely to what I say.

And if you do this

It will help you some sunny day.

Take your time... Don't live too fast,

Troubles will come and they will pass.

Go find a woman and you'll find love,

And don't forget son,

There is someone up above.

And be a simple kind of man.

Be something you love and understand.

Be a simple kind of man.

Won't you do this for me son,

If you can?

Forget your lust for the rich man's gold

All that you need is in your soul,

And you can do this if you try.

All that I want for you my son,

Is to be satisfied.

 

Og så vil jeg dra frem et eksempel på dårlig metal-teksting. Nå vil jeg gi et eksempel fra System of a Down. Det kan diskuteres om det er metal, men jeg mener det. Jeg vil også ta med at jeg hørte en del på dette bandet selv før, for å ikke la noe være usagt. Nå er det mindre, og eventuelt bedre sanger enn eksemplet under.

 

Utdrag fra System of a Down - Vicinity of Obscenity:

Banana banana banana banana terracotta banana terrecotta terracotta pie!

Banana banana banana banana terracotta banana terrecotta terracotta pie!

Do we all learn defeat from the whores with bad feet

Beat the meat (beat the meat),

Treat the feet (treat the feet)

To the sweet, milky seat

Banana banana banana terracotta banana terracotta terracotta pie!

Banana banana banana terracotta banana terrecotta terracotta pie!

Is there a perfect way of holding you baby! (Liar)

Vicinity of Obscenity in your eyes!

Terracotta pie (Hey!)

Terracotta pie (Hey!)

Terracotta pie (Hey!)

Terracotta pie!

 

Fascinerende, don't you think? :angry:

Link to comment
Share on other sites

Fremdeles enig med Ryan Jarvis her. Mye fornuftig fra den kanten i denne diskusjonen.

 

Er også enig i at Maiden-lyricen også var noe på kanten. Synes ikke den var så inspirerende og vakker som du kanskje synes.

 

Tror heller ikke vi skal dra inn hip-hop og "gængsta'" musikk inn i denne diskusjonen. Så nettopp Get Rich or Die Tryin' med 50 Cent i hovedrollen. Der ser vi bakgrunnen til tekstene disse afroamerikanerne skriver. Greit at de vil få frem sannheten i disse miljøene, men allikevel synes jeg ikke tekstene er så veldig fantastiske.

 

Dog finnes det også lysere sider av rap. Da vil jeg faktisk dra frem Eminem, av alle folk, som et bra eksempel. Foruten en del fyord, finner jeg flere av tekstene hans meget gode.

 

Utdrag fra Eminem - When I'm Gone:

Have you ever loved someone so much, you'd give an arm for?

Not the expression, no, literally give an arm for?

When they know they're your heart

And you know you were their armour

And you will destroy anyone who would try to harm 'her

But what happens when karma, turns right around and bites you?

And everything you stand for, turns on you, despite you?

What happens when you become the main source of her pain?

"Daddy look what I made", Dad's gotta go catch a plane

"Daddy where's Mommy? I can't find Mommy where is she?"

I don't know go play Hailie, baby, your Daddy's busy

Daddy's writing a song, this song ain't gonna write itself

I'll give you one underdog then you gotta swing by yourself

Then turn right around in that song and tell her you love her

And put hands on her mother, who's a spitting image of her

That's Slim Shady, yeah baby, Slim Shady's crazy

Shady made me, but tonight Shady's rocka-by-baby...

 

Og en annen god tekst, denne gangen fra Shinedown:

 

Utdrag fra Shinedown - Simple Man:

Mama told me when I was young

Come sit beside me, my only son

And listen closely to what I say.

And if you do this

It will help you some sunny day.

Take your time... Don't live too fast,

Troubles will come and they will pass.

Go find a woman and you'll find love,

And don't forget son,

There is someone up above.

And be a simple kind of man.

Be something you love and understand.

Be a simple kind of man.

Won't you do this for me son,

If you can?

Forget your lust for the rich man's gold

All that you need is in your soul,

And you can do this if you try.

All that I want for you my son,

Is to be satisfied.

 

Og så vil jeg dra frem et eksempel på dårlig metal-teksting. Nå vil jeg gi et eksempel fra System of a Down. Det kan diskuteres om det er metal, men jeg mener det. Jeg vil også ta med at jeg hørte en del på dette bandet selv før, for å ikke la noe være usagt. Nå er det mindre, og eventuelt bedre sanger enn eksemplet under.

 

Utdrag fra System of a Down - Vicinity of Obscenity:

Banana banana banana banana terracotta banana terrecotta terracotta pie!

Banana banana banana banana terracotta banana terrecotta terracotta pie!

Do we all learn defeat from the whores with bad feet

Beat the meat (beat the meat),

Treat the feet (treat the feet)

To the sweet, milky seat

Banana banana banana terracotta banana terracotta terracotta pie!

Banana banana banana terracotta banana terrecotta terracotta pie!

Is there a perfect way of holding you baby! (Liar)

Vicinity of Obscenity in your eyes!

Terracotta pie (Hey!)

Terracotta pie (Hey!)

Terracotta pie (Hey!)

Terracotta pie!

 

Fascinerende, don't you think? :)

Helmik'n du er helt :angry:

Link to comment
Share on other sites

Når AC/DC lager en sang som heter highway to hell, blir det ikke då litt feil og begynne å lage julesanger ??

ja så satanistisk som Highway to hell er, så er det jo rart at de tør det mener jeg..

Nesten rart de ikke blir satt inne ass.. det er jo livsfarlig å lage julesanger om du har en annen sang med ordet "Hell" i

 

Kva då med bibelen og andre kristine media som bruker ord som helvete og satan.

Og kan ikkje det vere ein bra julesong sjølvom den ikkje har med jul å gjere.

 

Syns foresten at den diskusjonen dere har føre dere der på kanten til "pappaen min er sterkere enn din!"

Respekter at noken lika fløtepop og boyband, mens andre god gammaldags rock og metall.

 

Eg trur foresten heller at ingen har eit så svart/kvitt syn på musikk at dei kan f.eks kan sei at dei kun høyrer og liker ein sjanger eller type musikk.

 

Min musikksmak er meir delt inn at eg liker ymse sanger eller artister innen en genre, mens andre igjen liker eg ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig det, Tony. Men allikevel godt å ta den diskusjonen. For pappaen min ER sterkere enn pappaen din! (ikke din, altså, Tony)

 

Hva mente du med kristen media?

 

Vel, jeg hører jo for det meste på god indiepop/indierock. Og alternativ og uklassifiserbar musikk som Sufjan Stevens og Architecture in Helsinki. Artister som alle bør sjekke ut!

 

JEG har faktisk så svart/hvitt syn på musikk. Men jeg hører på rock som Kings of Leon, Franz Ferdinand og annen god britrock. Har også litt sansen for Wolfmother. Ergo - jeg har ikke så svart/hvitt syn allikevel!

Så bra å oppdage det.

 

Å, jeg skjønner. Men det virker som du heller mot rock/metal, Tony?

Link to comment
Share on other sites

Metal sangene har sikkert fine tekster, det er bare synd du aldri hører teksten nårr de bare skriker. Da tenker jeg på band som Children Of Bodom og Dimu Borgir.

 

Nei, til julen syns nå jeg det er fint med litt mere rolige sanger :angry:

 

Men alle har rett til å høre på den musikken de liker..

Link to comment
Share on other sites

 

Hva mente du med kristen media?

 

Tenkte då på foreksempel bibelen.

 

 

 

Å, jeg skjønner. Men det virker som du heller mot rock/metal, Tony?

 

Det spørs heilt på dagsforma.

En dag er eg i mood for skikkeleg rock, mens ein annan dag passer det mest med noko rolig.

Link to comment
Share on other sites

Metal er da bedre tekstmessig enn for eksempel Eric Prydz. Og i hiphopen er det jo stort sett damer og dop man synger om. En ting jeg la merke til med en gang jeg leste Iron Maiden-teksten... Det handler om død og drap. Jeg må innrømme at jeg ikke leser alle slags metaltakster, men jeg synes da det virker som om det er gjennomgangstema i mange av tekstene? Og ikke minst i symboler bandene bruker. Correct me if I'm wrong, men den følelsen har nå jeg. Ikke at det er galt i å synge om døden og sorg, men hele tiden, og i hvertfall så ufyselig som "lifeless bodies hang on barbed wire" er ikke å foretrekke. (fortsatt bare min mening)

 

No offence, men jeg tror ikke du helt forstår temaet i sangen. Det er ikke "Oi, krig er kult! Yeah, masse blod og gørr!" Du ser jo helt klart på teksten at de er i mot krig, ikke for

. De synger liksom med litt sterk tekst, som dere tydeligvis syntes er litt på grensen, for å få frem at krig er meningsløst. Og ja, krig er et viktig tema i mange av sangene til Iron Maiden, for eksempel The Legacy, The Longest Day, The Trooper og selvfølgelig Paschendale.

 

We seem destined to live in fear

And some that would say Armageddon is near

But where there's a life while there's hope

That man won't self destruct

 

Why can't we treat our fellow men

With more respect and a shake of their hands

But anger and loathing is rife

The death on all sides is

becoming a way of life

 

We live in an uncertain world

Fear understanding and ignorance

is leading to death

Only the corpses are left

For vultures that prey on their bones

 

But some are just not wanting peace

Their whole life is death and misery

The only thing that they know

Fight fire with fire life is cheap

 

But if they do stop to think

That man is teetering right on the brink

But do you think that they care

They benefit from death and pain and despair

 

I denne sangen, The Legacy, sier de rett ut at de ikke er for krig, snarere tvert i mot.

 

Og Helmik'n, det jeg prøver å si er ikke at alle Metal-sanger har fantastiske tekster, og alle Rap/techno osv har forferdelige drittekster. Jeg prøver bare å motbevise hva de fleste her sier, nemlig at all Metal er brølete, talentløst søppel uten noe mening i sangene. Eminem har sikkert noen gode tekster han og, og for all del, Shinedown er egentlig ganske kult, men det jeg prøver å si, er som sagt at Metal har minst like mye mening og sjel som resten av sjangrene.

Link to comment
Share on other sites

 

Hva mente du med kristen media?

 

Tenkte då på foreksempel bibelen.

 

 

 

Å, jeg skjønner. Men det virker som du heller mot rock/metal, Tony?

 

Det spørs heilt på dagsforma.

En dag er eg i mood for skikkeleg rock, mens ein annan dag passer det mest med noko rolig.

Ja, bibelen. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg nesten blir litt provosert over det som står i bibelen.

 

Ja, jeg skjønner det. Sånn er det vel med alle. Nå hører jeg for eksempel på Placebo, rock. Rett før Arsenal-kamper hører jeg ALLTID på Sigur Rós sitt fantastiske album "()". Det er noe av det vakreste som er lagd noensnne, og hjelper på min nervøsitet før Arsenal-kampene. Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Metal er da bedre tekstmessig enn for eksempel Eric Prydz. Og i hiphopen er det jo stort sett damer og dop man synger om. En ting jeg la merke til med en gang jeg leste Iron Maiden-teksten... Det handler om død og drap. Jeg må innrømme at jeg ikke leser alle slags metaltakster, men jeg synes da det virker som om det er gjennomgangstema i mange av tekstene? Og ikke minst i symboler bandene bruker. Correct me if I'm wrong, men den følelsen har nå jeg. Ikke at det er galt i å synge om døden og sorg, men hele tiden, og i hvertfall så ufyselig som "lifeless bodies hang on barbed wire" er ikke å foretrekke. (fortsatt bare min mening)

 

No offence, men jeg tror ikke du helt forstår temaet i sangen. Det er ikke "Oi, krig er kult! Yeah, masse blod og gørr!" Du ser jo helt klart på teksten at de er i mot krig, ikke for

. De synger liksom med litt sterk tekst, som dere tydeligvis syntes er litt på grensen, for å få frem at krig er meningsløst. Og ja, krig er et viktig tema i mange av sangene til Iron Maiden, for eksempel The Legacy, The Longest Day, The Trooper og selvfølgelig Paschendale.

Jo, det gjør jeg faktisk. Honnør til Iron Maiden som synger om krigen og at den er meningsløs. Men fortsatt sirkler temaet rundt krig og drap. Død og dommedag. Og på sceneopptredener virker det da som om det er om å gjøre å ha flest mulig dødningehoder o.l. så godt synlig som mulig?

 

Men ja, jeg er enig med deg i at Iron Maiden i alle fall legger sjela si i sangene sine.

Link to comment
Share on other sites

Metal er da bedre tekstmessig enn for eksempel Eric Prydz. Og i hiphopen er det jo stort sett damer og dop man synger om. En ting jeg la merke til med en gang jeg leste Iron Maiden-teksten... Det handler om død og drap. Jeg må innrømme at jeg ikke leser alle slags metaltakster, men jeg synes da det virker som om det er gjennomgangstema i mange av tekstene? Og ikke minst i symboler bandene bruker. Correct me if I'm wrong, men den følelsen har nå jeg. Ikke at det er galt i å synge om døden og sorg, men hele tiden, og i hvertfall så ufyselig som "lifeless bodies hang on barbed wire" er ikke å foretrekke. (fortsatt bare min mening)

 

No offence, men jeg tror ikke du helt forstår temaet i sangen. Det er ikke "Oi, krig er kult! Yeah, masse blod og gørr!" Du ser jo helt klart på teksten at de er i mot krig, ikke for

. De synger liksom med litt sterk tekst, som dere tydeligvis syntes er litt på grensen, for å få frem at krig er meningsløst. Og ja, krig er et viktig tema i mange av sangene til Iron Maiden, for eksempel The Legacy, The Longest Day, The Trooper og selvfølgelig Paschendale.

Jo, det gjør jeg faktisk. Honnør til Iron Maiden som synger om krigen og at den er meningsløs. Men fortsatt sirkler temaet rundt krig og drap. Død og dommedag. Og på sceneopptredener virker det da som om det er om å gjøre å ha flest mulig dødningehoder o.l. så godt synlig som mulig?

 

Men ja, jeg er enig med deg i at Iron Maiden i alle fall legger sjela si i sangene sine.

 

Da tror jeg nok du tenker mer på

Hehe, neida, men jeg skjønner ikke helt hvor du har det ifra, kanskje du kan sende en link der dette er tilfelle? De har jo for eksempel et gigantisk monster (Eddie) som maskot, som ofte kommer inn på slutten av konsertene, hvis det var det du tenkte på, men det er jo bare for showets skyld.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...