Jump to content

Åpen Wenger snakker ut om ting han angrer på


Magnus87

Recommended Posts

Link til noen av svarene til Wenger under en webchat på arsenal.com

 

http://www.soccer365.com/EUROPEAN_NEWS/Pre...99_128441.shtml

 

I et webchaten kommer det fram at Wenger angrer på at vi ikke kjøpte Makelele (rett etter kjøpet av Vieira) og Eto'o (før Barca snappet han opp). Jeg orker ikke å tenke over hvor gode vi ville blitt med disse. Tenk dere Bergy bak de to superspissene og Vieira + Makelele på midten osm på det franske landslaget. Det nevnes ikke i artikkelen, men vi skulle jo egentlig få Ronaldhino før han dro til Paris SG, men han fikk ikke oppholdstilatelse i England :D - og song har senere fått fordi han er et eksepsjonelt talent :D.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men vet aldri om eto'o slår til i premier league. Du ser bare på sheva, han er ikke noe od. Wenger handlet nok rigkti og makelele hadde ikke trengt å utvikle seg til en superstjerne under wenger. jeg er velig fornøyd med det han gjør.

Link to comment
Share on other sites

Han har nok mye rett i att han skulle ha hentet Eto`o og Makelele. jeg føler meg bombe sikker på att de hadde slått igjennom i Arsenal. Eto`o er relativt stor og sterk og har rette avsluttingsevenene. Ronaldinho(!) hadde blitt Ronaldinho(?) i arsenal og england. Han hadde ikke passet inn. for mye triksing og fiksing til å være i england. Men jeg mener Wenger har gjort rett helt ok å ikke hente dem. Vi har mange gode unge talenter og vi har Henry.

 

Wenger er kongen av Arsenal.

Bergkamp er kronprinsen.

Henry er Prinsen.

 

Lenge leve Wenger.

Link to comment
Share on other sites

Dette innlegget passer sikkert ikke her men siden det står Wenger snakker ut

så legger jeg ut denne sendinga fra Kick off

Fryktet nedrykk? Andre som gjor det?

Jeg fryktet nedrykk, men visste samtidig at det ikke skulle skje. Arsenal måtte skjerpe seg hvis dem skal ha sjangs på gullet, og det har dem gjort. Frykter ingenting lengre nå!

Link to comment
Share on other sites

Dette innlegget passer sikkert ikke her men siden det står Wenger snakker ut

så legger jeg ut denne sendinga fra Kick off

Fryktet nedrykk? Andre som gjor det?

Trur vel ikkje på at han frykta nedrykk. Det han sa var vel at fortsatte det slik, så ville vi rykke ned - og det er som vanlig heilt rett frå mr. Wenger. At han reellt sett frykta nedrykk trur eg ikkje på.

Link to comment
Share on other sites

Dette innlegget passer sikkert ikke her men siden det står Wenger snakker ut

så legger jeg ut denne sendinga fra Kick off

Fryktet nedrykk? Andre som gjor det?

Trur vel ikkje på at han frykta nedrykk. Det han sa var vel at fortsatte det slik, så ville vi rykke ned - og det er som vanlig heilt rett frå mr. Wenger. At han reellt sett frykta nedrykk trur eg ikkje på.

 

Kunne ikke vært mer enig. Kick off sa også at Wenger sa at Arsenal nå kommer til å ta seriegull. Det han sa var noe som at at han var glad for at Chelsea ikke er så overlegne og han tror noen kommer til å ta fram dem seriegullet i år. Og han håpet dette laget ville være arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Sidan sist helg markerte Arsene Wenger's 10 år som Arsenal manager, og det heile stort sett vart forbigått i det stille på forumet, er det absolutt på sin plass med ein takk og ein hyllest til mannen som på desse 10 åra har gjort Arsenal til ein europeisk toppklubb.

Eg likte nok å tru at det var tilfelle før også, men i realiteten befann klubben seg eit stykke nede på lista i selskap med klubbar som Benfica, Feyenoord, Anderlecht etc.

I dag står toppspelarar i kø for å spele for Arsenal og Wenger, og eg skulle gjerne sett lista med spelarar Wenger har sagt nei til. Den er lang.

 

Så kan ein spekulere i kva som hadde skjedd dersom Wenger ikkje hadde overteke for 10 år sidan. Det kunne gått bra sjølvsagt, men neppe med Bruce Rioch ved roret. Det er ikkje umogleg at Arsenal hadde vorte ein klubb som dreiv for vær og vind (a la Tottenham), som sleit med å fylle opp Highbury, og der tanken om eit nytt 60 000 seters stadion var veldig fjern.

 

Takka være David Dein's framsyn og klokskap fekk me altså Arsene Wenger. Snakk om å vinne i lotto. Som Arsenal-patriot har desse 10 åra vore ein fest. Rett nok med ein og annan nedtur, men like fullt ein fest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte ikke tanken enganpå at vi kunne rykke ned.

Men tenkte at det kunne gå virkelig ille med oss!

Men nå har jeg fått troen på gullet, hvis vi vinner mot mot Wigan(uts) så er det bare to poeng opp til WOman og Ch£l$ki.

 

Jeg husker etter 1-1 mot Villa og tapte 0-1 for City, sa Chaz: Vi vinner serien!

Bra gjort, Chaz! ;)

Link to comment
Share on other sites

Sidan sist helg markerte Arsene Wenger's 10 år som Arsenal manager, og det heile stort sett vart forbigått i det stille på forumet, er det absolutt på sin plass med ein takk og ein hyllest til mannen som på desse 10 åra har gjort Arsenal til ein europeisk toppklubb.

Eg likte nok å tru at det var tilfelle før også, men i realiteten befann klubben seg eit stykke nede på lista i selskap med klubbar som Benfica, Feyenoord, Anderlecht etc.

I dag står toppspelarar i kø for å spele for Arsenal og Wenger, og eg skulle gjerne sett lista med spelarar Wenger har sagt nei til. Den er lang.

 

Så kan ein spekulere i kva som hadde skjedd dersom Wenger ikkje hadde overteke for 10 år sidan. Det kunne gått bra sjølvsagt, men neppe med Bruce Rioch ved roret. Det er ikkje umogleg at Arsenal hadde vorte ein klubb som dreiv for vær og vind (a la Tottenham), som sleit med å fylle opp Highbury, og der tanken om eit nytt 60 000 seters stadion var veldig fjern.

 

Takka være David Dein's framsyn og klokskap fekk me altså Arsene Wenger. Snakk om å vinne i lotto. Som Arsenal-patriot har desse 10 åra vore ein fest. Rett nok med ein og annan nedtur, men like fullt ein fest.

 

Sant det, har ikke vært allverdens av hyllest til den store Wenger her på forumet. Personlig har jeg gledet meg stort med diverse artikler og sitater rundt omkring på nettet rundt 10 års jubileet, og er sjeleglad for at DD overtalte styret til å ansette Wenger :

 

http://home.skysports.com/list.aspx?hlid=4...#39;s+qualities

 

Her er også en fin oppsumering av Wengers 10 år i klubben, og en del poenger som er lett å glemme for "nyere" supportere, fra Amy Lawrence, The Guardian :

 

http://football.guardian.co.uk/comment/sto...usrc=rss&feed=5

 

Hilsen Nilsen

Link to comment
Share on other sites

Her er også en fin oppsumering av Wengers 10 år i klubben, og en del poenger som er lett å glemme for "nyere" supportere, fra Amy Lawrence, The Guardian :

 

http://football.guardian.co.uk/comment/sto...usrc=rss&feed=5

 

Hilsen Nilsen

 

En herlig artikkel. Jeg merket tårene presset på. Måtte det bli 10 like suksessfulle år framover!!

 

Elsker dette sitatet fra Wenger: 'Everyone thinks they have the prettiest wife at home'

Link to comment
Share on other sites

Så kan ein spekulere i kva som hadde skjedd dersom Wenger ikkje hadde overteke for 10 år sidan. Det kunne gått bra sjølvsagt, men neppe med Bruce Rioch ved roret. Det er ikkje umogleg at Arsenal hadde vorte ein klubb som dreiv for vær og vind (a la Tottenham), som sleit med å fylle opp Highbury, og der tanken om eit nytt 60 000 seters stadion var veldig fjern.

 

Takka være David Dein's framsyn og klokskap fekk me altså Arsene Wenger. Snakk om å vinne i lotto. Som Arsenal-patriot har desse 10 åra vore ein fest. Rett nok med ein og annan nedtur, men like fullt ein fest.

 

Å tenke på hva som kunne vært alternativet dersom vi ikke hadde fått Wenger tør jeg ikke en gang tenke på. Det holder med å se på Tottenham. Det er så "sterke" scener at små barn helst burde vært skånet for dem...! :D :unsure:

 

Og ja, det har vært en fest under Wenger, riktignok litt "ødelagt" av spesielt ManU, men likefullt en fest. Det har blitt litt for mange andreplasser - vi samler jo ikke på slike - og i perioder har laget sett ut som evige toere, og det er liten tvil om at Wenger fortsatt har noe å gå på når det gjelder å utnytte lagets potensiale maksimalt. Det blir for ineffektivt og lite kynisk i perioder. ManU for eksempel har jo fått ut sitt potensiale og vel så det....

 

Men selv om jeg ikke alltid har vært enig med alle Wengers disposisjoner, så har jo alle svakhetene til Wenger blitt oppveid av de sterke sidene. Jeg har ihvertfall aldri mistet troen på ham som den rette mannen for Arsenal, selv om jeg aldri trodde han skulle klare å gjøre Arsenal til en stormakt i Europa. Fjoråret forandret til og med på det. Og enig eller ikke, det står virkelig respekt av en manager som tør å gå sine egne veier, og er lojal mot sin strategi, uten å begynne å vakle selv når det begynner å blåse rundt ørene hans.

 

Det er liten tvil om at Wenger er blant historiens største managere, ikke bare når det gjelder sølvtøy, men også når det gjelder det som skjer utenfor banen. Her er hans visjoner i en helt annen klasse enn selv AF, som først og fremst har levert varene på banen. Og i en helt annen grad enn de fleste andre har Wenger tilført engelsk fotball noe helt nytt også på banen. For det er jo virkelig clou'et med Wengers Arsenal. Man har ikke bare vunnet pokaler, og satt omtrent alle de rekordene som er mulig å sette, og omtrent umulige å slå, han har gjort det med STIL. Wengers lag gjør fotball til kunst. Og bare dette alene gjør det så utrolig mye mer tilfredstillende å følge Arsenal nå enn tidligere. Jeg virkelig gleder meg til hver kamp på en helt annen måte enn før. Ikke bare vinner de, men det er jo så spektakulært, spennende og morsomt å se på i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

 

Og ja, det har vært en fest under Wenger, riktignok litt "ødelagt" av spesielt ManU, men likefullt en fest. Det har blitt litt for mange andreplasser - vi samler jo ikke på slike - og i perioder har laget sett ut som evige toere, og det er liten tvil om at Wenger fortsatt har noe å gå på når det gjelder å utnytte lagets potensiale maksimalt. Det blir for ineffektivt og lite kynisk i perioder. ManU for eksempel har jo fått ut sitt potensiale og vel så det....

 

Men selv om jeg ikke alltid har vært enig med alle Wengers disposisjoner, så har jo alle svakhetene til Wenger blitt oppveid av de sterke sidene. Jeg har ihvertfall aldri mistet troen på ham som den rette mannen for Arsenal, selv om jeg aldri trodde han skulle klare å gjøre Arsenal til en stormakt i Europa. Fjoråret forandret til og med på det. Og enig eller ikke, det står virkelig respekt av en manager som tør å gå sine egne veier, og er lojal mot sin strategi, uten å begynne å vakle selv når det begynner å blåse rundt ørene hans.

 

Det er liten tvil om at Wenger er blant historiens største managere, ikke bare når det gjelder sølvtøy, men også når det gjelder det som skjer utenfor banen. Her er hans visjoner i en helt annen klasse enn selv AF, som først og fremst har levert varene på banen. Og i en helt annen grad enn de fleste andre har Wenger tilført engelsk fotball noe helt nytt også på banen. For det er jo virkelig clou'et med Wengers Arsenal. Man har ikke bare vunnet pokaler, og satt omtrent alle de rekordene som er mulig å sette, og omtrent umulige å slå, han har gjort det med STIL. Wengers lag gjør fotball til kunst. Og bare dette alene gjør det så utrolig mye mer tilfredstillende å følge Arsenal nå enn tidligere. Jeg virkelig gleder meg til hver kamp på en helt annen måte enn før. Ikke bare vinner de, men det er jo så spektakulært, spennende og morsomt å se på i tillegg.

 

Andreplassar kan være greit det, om ein tenkjer på alternativa lengre nede på tabellen. Det fekk meg til å tenkje på legendariske Bob Paisley, som under glanstida på 70-talet kom med fylgjande klassikar:

"Yes, we've had bad times at Liverpool. One year we came second."

 

At det vert ein del andreplassar er kanskje ikkje til å undrast over, når ein tenkjer på dei økonomiske rammevilkåra Wenger har hatt i desse 10 åra. Trekkjer ein frå spelarsal, har Wenger totalt lagt ut 45 mill. pund, d.v.s. 4,5 mill. pund per år. Det er det ein kallar lommerusk, og er ikkje meir enn det Abramovich brukar på luksusyachten sin, eller kva Ferguson brukar på hestekjøp. At Wenger likevel klarer å halde Arsenal i toppen år etter år, er det etter mi meining berre å bøye seg i støvet for. Som Wenger seier det: Chelsea konkurrerer i ein liga for seg sjølv.

Vinn me ligaen i år vil det være eit mirakel i seg sjølv.

 

Det er nok rett at også Wenger har sine begrensningar. Taktisk naiv meiner nokon. Tja, det kan diskuterast om det er mogleg å være så suksessfull, og samstundes taktisk naiv. Likevel, eg vedgår at det irriterer meg når ein ser etter fem minuttar at somme spelarar ikkje har dagen, og Wenger ventar til langt ut i andre omgang med å nytte reservane. Positivt er det imidlertid at Wenger ser ut til å ha lagt vekk dei defensive bytta, som til tider kosta oss ein del poeng. I tillegg viste kampen mot Man. Utd til fulle at me no omsider beherskar 4-5-1 formasjonen. Så det går på fram :D

 

Elles er eg heilt samd i at Wenger har skapt noko meir er berre fotball. Det er kunst. Og skulle eg få valet mellom Arsenal's sesongvideoar dei siste 10 åra, eller ein tur til kunstgalleria i Paris, veit eg kva eg ville velje. 10 timars nistirring på Mona Lisa vert liksom ikkje heilt det same :unsure:

Link to comment
Share on other sites

 

Men selv om jeg ikke alltid har vært enig med alle Wengers disposisjoner, så har jo alle svakhetene til Wenger blitt oppveid av de sterke sidene. Jeg har ihvertfall aldri mistet troen på ham som den rette mannen for Arsenal, selv om jeg aldri trodde han skulle klare å gjøre Arsenal til en stormakt i Europa. Fjoråret forandret til og med på det. Og enig eller ikke, det står virkelig respekt av en manager som tør å gå sine egne veier, og er lojal mot sin strategi, uten å begynne å vakle selv når det begynner å blåse rundt ørene hans.

 

 

Det siste er et veldig viktig poeng. Wenger er 100% lojal mot sitt eget opplegg - alltid. Når noen her på forumet tidligere i år ropte etter grep fra Wenger, så ropte en egentlig helt forgjeves. Wenger jakter alltid etter den flyten som gjør Arsenal ustoppelige. Det har ført til vår unbeaten-sesong og til 01/02-sesongen hvor vi scoret i alle PL-kampene. Men marginal-ballen som Wenger forfekter fører også til lange down-perioder. Unødvendig lange når de først intreffer mener mange. Hvor er plan B, hvorfor gjør ikke Wenger grep, hvorfor ikke banke ballen inn i feltet?

Sannsynligvis er dette noe vi må leve med. Wenger-ball kjenner ingen middelvei. Enten er det drepende frustrerende, inneffektivt og stillestående, eller så er det tåredryppende vakkert og umulig å stoppe. Og i jakten på det siste nytter det ikke å vakle eller og forsøke plan B, C eller D. Vi er nødt å forsøke plan A helt til den sitter, fordi det er den vi kan og det er den som har gitt titler under Wenger. Et tog fungerer som kjent svært dårlig utenfor skinnegangene. Men når først toget er på skinner, skal det mer til enn f.eks. en N17-hane i skinnegangene for å spore av.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur det er eit viktig poeng at Wenger er tru mot sin Wenger-ball som Safe Hands så treffande poengterte det. Å utvikle ein filosofi som ein trur på, er kanskje det viktigaste ein fotballtrenar gjer i si karriere. Det er mange som eg trur ikkje ofrar filosofien mykje tanke, eller endrar den med "popularitetsvinden" så og seie. Det kan du i alle fall ikkje ta Wenger på. At ein kan modifisere og gjere mindre endringar til filosofien og spelestilen er sjølvsagt. Kontinuerlig utvikling er viktig ellers kan stagnasjon bli resultatet og stagnasjon i fotball er om lag lik regresjon.

 

Å halde på grunntanken i filosofien, i alle fall ein filosofi som Wenger sin som er så suksessfull, er viktig av fleire grunnar. Det gjev ein signaleffekt til spelarane, og ein tryggheit om at dette er slik vi spelar. Ein får tid til å drille korleis det skal vere - noko som er vesentleg. Ein plan B eller alternativ spelestil kan forvirre og bryte opp mønsteret i hovudfilosofien, noko eg trur er grunnen til Wenger si vegring for ein target-man. Somme vil hevde at Adebayor er ein slik type, men då ser dei seg blinde på kroppstype. Han kan kallast ein mellomting, og ei tilnærming.

 

Wenger jobba nok kontinuerlig med vidareutvikling av stilen, men ei revolusjonerande endring av den vil vi ikkje sjå, og takk for det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...