Jump to content

Nye regler fra UEFA


Guest Rufsen

Recommended Posts

Dersom de store lagene (inkl Arsenal) som akter å klage ikke når frem, blir fremtiden slik at lag som deltar i turneringer som Champions league og UEFA-cupen må stille med et visst antall egenproduserte spillere i troppen.

 

Som dere kjenner til ville ikke Arsenal tilfredstillt kravene med fjorårets tropp.

 

Når vi nå går mot slutten av sesongen og neste sesong nærmer seg, har jeg fundert på hvilke spillere vi bør ta med oss videre av de egenproduserte. Plutselig kan en ikke bare ta hensyn til om spillerene er gode nok for stallen. Stallen må også hele tiden ha en viss mengde av egenproduserte spillere (spillere som har vært i klubben et visst antall år før en viss alder).

 

Så derfor har jeg igjen begynt å vurdere spillerne Pennant og Bentley. Dersom regelen om egenproduserte spillere ikke hadde kommet, ville disse spillerene kanskje vært på vei ut av klubben. De har begge to fått en sjanse i år til å vise seg frem. Ingen av dem har klart det.

 

Hvem bør Arsenal satse på å ha med i troppen for Europa av egenproduserte spillere? Jeg husker ikke antallet og fra når den nye regelen trår i kraft. Beklager

Link to comment
Share on other sites

Nok et latterlig forslag fra UEFA. Har vel egentlig ventet på dette skulle komme. Taperne blir selvsagt oss som er supportere og glad i god fotball. På sikt vil nok kvaliteten bli dårligere med flere "lokale" spillere. Definitivt et steg tilbake, spør du meg. Blir spennende å se hva G14 foretar seg i sakens anledning.

 

Er det forresten noen her som kan svare på hva definisjonen på en egenprodusert spiller er? Hvor lenge må han ha vært i klubben? Vil eksempelvis Fabregas regnes som en egenprodusert spiller?

Link to comment
Share on other sites

Er det forresten noen her som kan svare på hva definisjonen på en egenprodusert spiller er? Hvor lenge må han ha vært i klubben? Vil eksempelvis Fabregas regnes som en egenprodusert spiller?

42[/snapback]

 

Er det ikke 4 år i klubben før man er 19, 20 eller 21 år ?

Link to comment
Share on other sites

Er det forresten noen her som kan svare på hva definisjonen på en egenprodusert spiller er? Hvor lenge må han ha vært i klubben? Vil eksempelvis Fabregas regnes som en egenprodusert spiller?

42[/snapback]

 

Er det ikke 4 år i klubben før man er 19, 20 eller 21 år ?

45[/snapback]

 

Jeg mener det er at man har vært 3 år i klubben mellom alderen 15-21. Fabregas vil være såkalt egenprodusert. Tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg forstod må en ha gått gradene i klubben, eller vært i klubben 3 år før en fylte 19.

Jeg er usikker på om Fabregas tilfredstiller kravene.

 

For å nevne noen jeg ville satset på:

2 keeper har vi Aluminia. Stack og Taylor er like gode eller bedre. Ville satset på S eller T.

 

Bentley ville jeg ha satset videre på, Pennant ikke. Historiene hans utenfor banen sier sitt.

Sol og Ashley har vi.

Vi må ha minst 4 til neste sesong skulle denne regelen gå igjennom...eller har den gjort det?

 

Dvs at denne regelen vil skape problemer for Arsenals ubritiske stall.

Innen 2008 var det vel 8 spillere som skulle være egenprodusert.

Link to comment
Share on other sites

Guest WiseGuy
Jeg mener det er at man har vært 3 år i klubben mellom alderen 15-21. Fabregas vil være såkalt egenprodusert. Tror jeg.

 

Fabregas blir ikke sett på som "egenprodusert" da han er fra Spania, og UEFA sier at kun spillere i alderen 15-21 år blir sett på som egenproduserte om de blir kjøpt fra lag som spiller i samme land som en selv.

 

Eks. Wayne Rooney i ManU blir sett på som "egenprodusert". Samme med Glen Johnson, Scott Carson...

Link to comment
Share on other sites

Wiseguy skreiv:

UEFA sier at kun spillere i alderen 15-21 år blir sett på som egenproduserte om de blir kjøpt fra lag som spiller i samme land som en selv.

 

Dette viser jo kun at dette er eit forslag for å styrke landslaga i dei mest attraktive ligaane (som t.d England). Det er jo heilt meiningslaust å påstå at t.d Fabregas er mindre "eigenprodusert" av Arsenal enn det Rooney er av man utd. Eller at spelarar som Joe Cole, Scott Parker eller Glen Johnson er "eigenutvikla" av Chelsea :D

 

Samtidig er det klart at når alle toppklubbane i England må ha minimum 8 engelskmenn i ein stall som maks skal vere på 25 mann, så vil sannsynlegvis kvaliteten på det engelske landslaget verte betre.

 

Ein annan garantert konsekvens slik eg ser det, er at prisane på engelske spelarar vil verte endå meir absurd høge, og for tida er det kun chelsea som kan vere med på den prisgaloppen. Ergo vil det økonomiske konkurransefortrinnet som chelsea har verte endå vanskelegare å kjempe mot, dersom dette UEFA-forslaget går gjennom. :D

 

mvh Stian

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Dersom de store lagene (inkl Arsenal) som akter å klage ikke når frem, blir fremtiden slik at lag som deltar i turneringer som Champions league og UEFA-cupen må stille med et visst antall egenproduserte spillere i troppen.

 

Som dere kjenner til ville ikke Arsenal tilfredstillt kravene med fjorårets tropp.

 

Når vi nå går mot slutten av sesongen og neste sesong nærmer seg, har jeg fundert på hvilke spillere vi bør ta med oss videre av de egenproduserte. Plutselig kan en ikke bare ta hensyn til om spillerene er gode nok for stallen. Stallen må også hele tiden ha en viss mengde av egenproduserte spillere (spillere som har vært i klubben et visst antall år før en viss alder).

 

Så derfor har jeg igjen begynt å vurdere spillerne Pennant og Bentley. Dersom regelen om egenproduserte spillere ikke hadde kommet, ville disse spillerene kanskje vært på vei ut av klubben. De har begge to fått en sjanse i år til å vise seg frem. Ingen av dem har klart det.

 

Hvem bør Arsenal satse på å ha med i troppen for Europa av egenproduserte spillere? Jeg husker ikke antallet og fra når den nye regelen trår i kraft. Beklager

37[/snapback]

 

Etter det jeg forstår skal 25 mannstroppen i UEFA-cupen fra og med sesongen 2006/2007 inneholde minst 4 egenproduserte spillere. Kvoten økes til først til 6 i sesongen 2007/2008 og til 8 i sesongen 2008/2009. :D Den enkelte liga bestemmer selv om regelen skal innføres i den nasjonale serien. :ph34r:

 

UEFA definerer egenproduserte spillere som spillere i alderen mellom 15 og 21 år som er utviklet i klubben eller av andre klubber i samme nasjonale forbund. Spillerens nasjonalitet er irrelevant så lenge denne er utviklet i klubben eller i samme land. :D

 

En egenprodusert spiller er en spiller som i alderen 15 til 21 år enten har vært registrert i samme klubb i minst tre sesonger eller som har vært tre sesonger i klubber fra samme nasjonale forbund. :blink:

 

;) Personlig håper og tror jeg at regelen vil være i strid med prinsippet i EU-retten om fri bevegelighet av arbeidskraft, og at EU-domsstolen ved første anledning vil sette regelen til side. En prosess med sak for domsstolen kan dog dessverre ta langt lenger tid frem til domsavsigels, enn fren til innføring av regelen.

 

Det bør imidlertid ikke være noe problem for Arsenal å overhold kravet på 4 i 2006/2007 sesongen dersom vi klarer å holde på spillere som Sol Campbell, Ashey Cole, Fabregas, Quincy Owusu Abeyie, Justin Hoyte, Jeremie Aliadiere, Graham Stack, Stuart Taylor (4 av disse må fortsatt være i Arsenal og samtidig være god nok for 25-mannstroppen). Fra 2007/2008 sesongen kan forhåpentligvis lista utvides med Arturo Lupoli og evt. andre lovende unggutter som har vært i Arsenal eller annen engelsk klubb i minst tre år mellom 15-21 år.

 

Regelen legger imidertid begrensninger på muligheten for å rekruttere etablerte spillere fra andre nasjoner enn England og kan også medføre at vi ikke kan gi slipp på spillere som aldri vil nå det nivået som forventes av en topp Arsenalspiller.

Link to comment
Share on other sites

 

UEFA definerer egenproduserte spillere som spillere i alderen mellom 15 og 21 år som er utviklet i klubben eller av andre klubber i samme nasjonale forbund. Spillerens nasjonalitet er irrelevant så lenge denne er utviklet i klubben eller i samme land.  :D

 

En egenprodusert spiller  er en spiller som i alderen 15 til 21 år enten har vært registrert i samme klubb i minst tre sesonger eller som har vært tre sesonger i klubber fra samme nasjonale forbund.  :D

 

Mener å ha lest en plass at av de 4 så må minst 2 være engelskmenn fra egen klubb (Cole, Pennant osv), mens de 2 siste kan komme fra en annen klubb i samme land (Campbell) evt. en utlending fra egen klubb (Ali).

 

Kan forsåvidt forstå den første delen, da dette helt klart vil fremme ungdommsarbeid blant CL klubbene, men hva som er grunnen for den siste delen kan jeg ikke fatte eller begripe. Strider forresten helt klart imot EU's lovverk om fri flyt av arbeidskraft og kommer nok til å bli stoppet.

Link to comment
Share on other sites

Guest WiseGuy

Skjønner poenget med regelen, men ser ikke fordelene. Det som skjer er at klubber begynner å se seg om etter gode 12, 13 og 14 åringer i håp om å gjøre han klassifisert som et egenprodukt - og klubbene som sitter på disse gode 12, 13 og 14 åringene sitter igjen med, om ingenting, en ørliten del av sin egen kake.

 

Situasjon; Braga i Portugal sitter på et megasuper talent på 14 år, som er ettertraktet rundt om i hele Europa. Braga har ikke lov til å signere kontrakt med gutten, for det sier UEFA. Chelsea og Peter Kenyon går til faren til dette stortalentet og overbeviser han om at Chelsea, det er rette plassen å gjøre fotballspiller ut av seg!

Faren nikker med, og hele familien flytter til London og gutten begynner på akademiet til Chelsea.

 

Braga kan da grine seg hele veien til graven.

Er det slik UEFA vil ha det? ManU jakter allerede et stortalent på 9 år fra Brasil, så vi ser tendensene. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking

 

UEFA definerer egenproduserte spillere som spillere i alderen mellom 15 og 21 år som er utviklet i klubben eller av andre klubber i samme nasjonale forbund. Spillerens nasjonalitet er irrelevant så lenge denne er utviklet i klubben eller i samme land.  :D

 

En egenprodusert spiller  er en spiller som i alderen 15 til 21 år enten har vært registrert i samme klubb i minst tre sesonger eller som har vært tre sesonger i klubber fra samme nasjonale forbund.  :D

 

Mener å ha lest en plass at av de 4 så må minst 2 være engelskmenn fra egen klubb (Cole, Pennant osv), mens de 2 siste kan komme fra en annen klubb i samme land (Campbell) evt. en utlending fra egen klubb (Ali).

 

Kan forsåvidt forstå den første delen, da dette helt klart vil fremme ungdommsarbeid blant CL klubbene, men hva som er grunnen for den siste delen kan jeg ikke fatte eller begripe. Strider forresten helt klart imot EU's lovverk om fri flyt av arbeidskraft og kommer nok til å bli stoppet.

165[/snapback]

 

Fremstillingen i min forrige post var noe forenklet:

 

Minst halvparten av spillerne i kvoten, dvs. 2 i 2006/2007 sesongen, 3 i 2007/2008 sesongen og 4 i 2008/2009 sesongen skal ha vært i klubben i minst i tre år i alderen mellom 15 og 21 år.

 

UEFA har imidlertid vært påpasselig med å ikke knytte dette opp mot nasjonalitet, da dette ville vært direkte i motstrid til prinsippet om fri bevegelighet av arbeidskraft. Jeg tror imidlertid regelen, på tross av å ikke knytte seg opp mot nasjonalitet, vil bli ansett som en inderekte hindring av prinsipet og dermed anses til å være i strid med EU-traktaten.

 

Den øvrige halvparte av kvoten knytter seg til spillere som har vært i en klubb i det aktuelle landets ligasystem i minst tre år i den perioden spilleren var mellom 15 og 21 år. Heller ikke her er det stilt krav til spillerens nasjonalitet.

 

UEFA har for øvrig en artikkel om forslaget på sin nettside: UEFA

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Skjønner poenget med regelen, men ser ikke fordelene. Det som skjer er at klubber begynner å se seg om etter gode 12, 13 og 14 åringer i håp om å gjøre han klassifisert som et egenprodukt - og klubbene som sitter på disse gode 12, 13 og 14 åringene sitter igjen med, om ingenting, en ørliten del av sin egen kake.

 

Situasjon; Braga i Portugal sitter på et megasuper talent på 14 år, som er ettertraktet rundt om i hele Europa. Braga har ikke lov til å signere kontrakt med gutten, for det sier UEFA. Chelsea og Peter Kenyon går til faren til dette stortalentet og overbeviser han om at Chelsea, det er rette plassen å gjøre fotballspiller ut av seg!

Faren nikker med, og hele familien flytter til London og gutten begynner på akademiet til Chelsea.

 

Oldham kan da grine seg hele veien til graven.

Er det slik UEFA vil ha det? ManU jakter allerede et stortalent på 9 år fra Brasil, så vi ser tendensene.  :D

175[/snapback]

 

Det er vel bare Omdal og gutta som ser fordelen med regelen?

 

Jeg tror ikke at kravet om at minst 4 av 25 spillere i troppen skal være "egenprodusert" og at minst 8 enten skal være "egneprodusert" eller "ligaprodusert" vil medføre store konsekvenser verken for Arsenal eller andre såkalte storlag, ettersom de uansett satser stort på å få unge spillere til klubbene. Med den politikken som i flere år har vært ført i toppklubbene ville det vært en fiasko om ikke 4 til 8 av 25, på sikt kommer fra egen klubb. For disse klubbene vil det etter min oppfatning derfor ikke være noe stort problem å oppfylle kvotekravet.

 

Problemet med "barnerov" vil nok bli mer utbredt, men om innføring av regelen vil påvirke trenden mer negativt enn uten regelen er jeg ikke sikker på.

 

Kravet om minst 4 egenproduserte spillere kan nok være vel så tøft å få gjennomført bl.a i Norge der en god del av tippeliga-klubbene ikke har "tradisjon" for å få egne stortalent til å bli gode tippeligaspillere.

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Unnskyld meg, men hvis det er et krav på at spilleren må vært 3/4 år i klubben før fylte 19 år, hvordan kan da Sol bli sett på som egenprodusert?

300[/snapback]

 

Sol vil ikke bli ansett som "egenprodusert" i klubben, men som "egenprodusert" i den engelske ligaen.

Link to comment
Share on other sites

Tviler sterkt på at dette forslaget kommer til å få igjennomslag, da det strider imot en av EU's grunnpillarer, nemlig fri flyt av arbeidskraft mellom medlemslandene. Får det likevel gjennomslag, så er det bare å anke dette vedtaket opp til EU domstolen, og da har vel ikke UEFA så mye de skulle ha sagt...

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til de fleste andre her på forumet, ønsker jeg en slik regelendring velkommen. Dette vil ikke ødelegge for Arsenal, slik jeg ser det. Arsenal er derimot med sin satsing på akademiet heller i førersetet når det gjelder å utvikle egenproduserte spillere. Med denne regelen vil en kunne få frem talenter og bygge fotballag. En må legge vekt på å finne unge talenter som har egenskaper som man vil bygge på i forhold til slik en velger å spille fotball. De klubbene som har penger vil fortsatt kunne kapre de beste talentene (Fabregas, Senderos...).

Jeg synes regelen er utfordrende men spennende. Er det en ting som er sikkert, så er det at jeg ønsker velkommen regler som kan hindre enkeltpersoner i å kjøpe seg suksess i løpet av en sesong. Da er det noe galt! Da får ikke klubber igjen for å satse på langsiktig satsing. Etterhvert blir det bare klubber som har ekstreme økonomiske ressurser som klarer å vinne noe. Dette ønsker jeg at det blir gjort noe med!

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
I motsetning til de fleste andre her på forumet, ønsker jeg en slik regelendring velkommen. Dette vil ikke ødelegge for Arsenal, slik jeg ser det. Arsenal er derimot med sin satsing på akademiet heller i førersetet når det gjelder å utvikle egenproduserte spillere. Med denne regelen vil en kunne få frem talenter og bygge fotballag. En må legge vekt på å finne unge talenter som har egenskaper som man vil bygge på i forhold til slik en velger å spille fotball. De klubbene som har penger vil fortsatt kunne kapre de beste talentene (Fabregas, Senderos...).

Jeg synes regelen er utfordrende men spennende. Er det en ting som er sikkert, så er det at jeg ønsker velkommen regler som kan hindre enkeltpersoner i å kjøpe seg suksess i løpet av en sesong. Da er det noe galt! Da får ikke klubber igjen for å satse på langsiktig satsing. Etterhvert blir det bare klubber som har ekstreme økonomiske ressurser som klarer å vinne noe. Dette ønsker jeg at det blir gjort noe med!

777[/snapback]

 

Jeg er enig med deg at Arsenal, i hvertfall på sikt, ikke vil tape på denne regelen, men forstår ikke hvorfor det skulle gjøre regelen bedre og mer hensiktsmessig.

 

Jeg kan ikke se at innføringen av regelen vil bidra til noe positivt i det hele tatt:

 

-Det vil fortsatt være mulig å kjøpe seg til suksess. Ettersom det bare er 4 som skal være egenprodusert i klubben vil det for "storklubber" med strek økonomisk ryggrad, ikke være problemer å hente inn stortalentene tidlig nok.

 

-Det også mulig å slenge inn 4 unggutter i 25-mannstroppen uten at går ut over de 21 innkjøpte spillerne. Reelt sett blir altså 25 mannstroppen på 21 spillere. Disse 21 kan i teorien være kjøpt inn i løpet av kort tid.

 

- I tillegg trenger klubbene bare sørge for at fire av de innkjøpte spillerne var minst tre år i den engelske ligaen i alderen 15-21 år.

 

Registrerer at du mener at det vil bli mer attraktivt å avle frem egne spillere. Foruten de momentene som anført ovenfor, er det et faktum at alle toppklubber, uavhengig av den foreslåtte regelen, anskaffer unge talentfulle spillere til klubbene. Av den grunn er jeg redd for at ditt ressonnement ikke holder, og at klubber med "ekstreme økonomiske ressurser" har like store/små sjanser for å vinne titler som tidligere.

 

Er det noen som ser noen reelle fordeler med den foreslåtte regel, som ikke med enkle grep kan omgås, er han/hun hjertelig velkommen til å overraske meg positivt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
http://fotball.aftenbladet.no/nyhetsarkiv/...articleID=77102

 

Av Arsenals spillere lurer jeg på hvilke vi kan stille med som egenproduserte ?

6582[/snapback]

 

Det bør ikke være noe problem for Arsenal. Der er det uhorvelig mange unge spillere under 20 år.

Er Fabregas utviklet i Arsenal, og ikke i Barca.....eller er det ikke slik.....

6585[/snapback]

Fabregas er utvikla i Arsenal, per definisjonen til UEFA trur eg. Syns dette blir heilt søkt.

Link to comment
Share on other sites

Chelsea vil nok ikke få så store problemer de heller. De har Terry, Lampard, Johnson, Bridge, Cole, Parker, samt at de også sikkert har en del unggutter de kan ta av.

 

Ifølge regelen, så er det ikke bare akademiet som teller. Så lenge spilleren har vært et visst antall år (tror det er snakk om 3 år) i en og samme engelsk klubb, i en viss aldersperiode, så kvalifiserer de i forhold til de nye reglene.

 

Så Sol Campbell vil regnes som en av spillerne som går inn under denne regelen for Arsenal sin del. Etter som han var i Tottenham i mer enn 3 år i den gitte aldersperioden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...