Jump to content

Nye regler fra UEFA


Guest Rufsen

Recommended Posts

Guest Rufsen

... ok. Jeg ser at regelen egentlig ikke betyr så mye for toppklubbene. Men hvorfor er det likevel slik at toppklubbene protesterer, mens de andre ikke gjør det? Hm...

 

Ja, jeg vet ikke jeg... Det eneste jeg håpet på i denne sammenheng, var at jeg skulle få se flere engelskmenn i Arsenaldrakt. Jeg ser at regelen ikke trenger å føre til dette, da utenlandske ungutter som Lupoli, Quincy, Clichy m.f. blir hentet inn og vil kunne være sterke kandidater for en plass i troppen (europa). De går også sannsynligvis inn i troppen før flere engelske gutter...

 

... så da må vi kjøpe Owen og SWP i sommer for å få engelsk blod i laget.

Link to comment
Share on other sites

At engelske toppklubber protesterer er ikke merkelig.

Arsenal har pr. dags dato ingen problemer med regelen, men

når de øker fra 4-6-8 så kan Arsenal og Chelsea få et problem.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner poenget med regelen, men ser ikke fordelene. Det som skjer er at klubber begynner å se seg om etter gode 12, 13 og 14 åringer i håp om å gjøre han klassifisert som et egenprodukt - og klubbene som sitter på disse gode 12, 13 og 14 åringene sitter igjen med, om ingenting, en ørliten del av sin egen kake.

 

Situasjon; Braga i Portugal sitter på et megasuper talent på 14 år, som er ettertraktet rundt om i hele Europa. Braga har ikke lov til å signere kontrakt med gutten, for det sier UEFA. Chelsea og Peter Kenyon går til faren til dette stortalentet og overbeviser han om at Chelsea, det er rette plassen å gjøre fotballspiller ut av seg!

Faren nikker med, og hele familien flytter til London og gutten begynner på akademiet til Chelsea.

 

Braga kan da grine seg hele veien til graven.

Er det slik UEFA vil ha det? ManU jakter allerede et stortalent på 9 år fra Brasil, så vi ser tendensene.  :D

175[/snapback]

 

Enig. Jeg lurer på om ikke det må være vanskelig for en 11- åring og flytte til f.eks Real Madrid fordi han er et supertalent. Må det ikke være vanskelig å skule leve opp til klubbens og foreldrenes foventninger?

 

Forhåpentligvis blir de ikke like merket som Michael Jackoson ble av å bli oppdaget så altfor tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Slik som Per-Mathias Høgmo sa: "Fotball handler om ha de beste spillerene og om utlendingene er gode jo da lar vi de spille".

 

Er man god da er man god. Det er derfor fotballen er spennende.

Link to comment
Share on other sites

Slik som Per-Mathias Høgmo sa: "Fotball handler om ha de beste spillerene og om utlendingene er gode jo da lar vi de spille".

 

Er man god da er man god. Det er derfor fotballen er spennende.

6656[/snapback]

 

Hvorfor forteller du oss hva Per-Mathias Høgmo har sagt? Ingen bryr seg om den fettklumpen.

Link to comment
Share on other sites

Slik som Per-Mathias Høgmo sa: "Fotball handler om ha de beste spillerene og om utlendingene er gode jo da lar vi de spille".

 

Er man god da er man god. Det er derfor fotballen er spennende.

6656[/snapback]

 

Hvorfor forteller du oss hva Per-Mathias Høgmo har sagt? Ingen bryr seg om den fettklumpen.

6672[/snapback]

 

Jeg trodde du var ferdig med sånt prat, for jeg vet at du har en meget bra side. Jeg hendviser til denne tråden som du har skrevet for ikke så lenge siden der du tar opp integrering og tilgivelse...

 

Back to topic så mener jeg at Per-Mathias har helt rett. Fotballen er et tøft yrke og man må være god for å spille for de beste lagene. Utlendinger, ikke utlendinger på banen det er det samma det, men så lenge det er kvalitetsspillere så er det greit.

 

Er man god, er man god.

Link to comment
Share on other sites

Klippet og limt direkte fra aftenpostens diskusjonsforum, oversatt fra ashburtongrove.co.uk:

 

Tenkte jeg skulle lage en aldri så liten oversikt over hvilke spillere Arsenal kan ha under disse kriteriene når 2006/07 sesongen sparkes igang.

 

Vi antar at andre regler samt troppen ikke endrer seg.

 

Følgende spillere har kommet via Arsenalsystemet, og vil ved 2006/07 sesongens start være hjemmelagede spillere:

 

Ashley Cole, Stuart Taylor, David Bentley og Justin Hoyte.

 

Følgende spillere har blitt hentet til Arsenal i løpet av sommeren 2003 (eller før) og vil ved 2006/07 sesongen ha vært i tre sesonger i Arsenal mens de var i alderen 15-21 [edit her skrev jeg opprinnelig 16, det skal være 15 iflg UEFA.com]:

 

Cesc Fabregas, Phillipe Senderos, Gael Clichy, Jeremie Aliadiere og Quincy Owusu-Abeyie.

 

I tillegg så kommer Sol Campbell under denne regelen, ettersom han er trent opp av en klubb i samme forbund. Tottenham altså.

 

Dette gjelder altså spillere på den såkalte A-lista, maksimalt 25 spillere. I 2006/07 sesongen må det være 4 spillere som er fostret i klubben (evt kan inntil 2 av disse være fostret i en annen klubb i samme forbund, slik som Sol Campbell). For 2007/08 sesongen vil tallet være 6 (3 + 3 evt) og året etter må det være 8 hjemmelagde spillere (4 + 4 evt). Fortsatt maksimalt 25 spillere. Dersom klubbene ikke har nok spillere til disse plassene, kan man selvsagt melde på færre spillere (slik jeg har tolket reglene...).

 

I år opererer man også med en B-liste. Det vil si spillere som er født på eller etter 01011983 og som har spillt for klubben i to år etter femtenårsdagen.

 

I 2006/07 sesongen vil følgende spillere kunne føres på B-listen for Arsenal, om reglene holder seg (vi plusser på to år slik at det blir født på eller etter 01011985): Quincy, Fabregas, Senderos, Clichy, Djourou, Larsson, Lupoli og Smith, for å nevne de kanskje mest aktuelle.

 

Pr idag har Arsenal 15 førstelagsspillere som ikke passer inn under noen av disse kvotene, og må føres på de 21 vanlige plassene: Lehmann, Vieira, Ljungberg, Pires, Reyes, Bergkamp, van Persie, Lauren, Henry, Flamini, Cygan, Gilberto, Almunia, Eboue og Toure. Antallet hjemmelagde spillere kan selvsagt overstige de minimum 4 stk (så 6, så 8).

 

Arsenal er altså meget godt skodd for denne regelen, allerede.

 

Noen som gidder å gjøre samme research for sin klubb?

 

 

--- Ashburton Grove is going to be our new home. ---

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Viggo Viking
skjønner ikke. Leita jo. Sorry ihvertfall

13772[/snapback]

 

:( Fant heller ikke tråden før jeg søkte på ordet "egenprodusert"!

Dersom jeg ikke hadde husket tråden fra tidligere hadde jeg heller ikke funnet frem!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...