Jump to content

En uforbeholden hyllest til en stor spiller.


Chaz

Recommended Posts

Du entret Highbury en høstdag i 1996, i en kamp mot Sheffield Wednesday. En kamp hvor vi var på god vei mot et tap. Noe som ikke var så uvanlig den gangen. Det vi fikk se i 45 minutter i den kampen Paddy, bar preg av stil og klasse. Du snudde kampen helt alene. Fra 0-1 til 4-1.

 

Sammen med Manu Petit spilte du deg inn hjertene til gud og hvermann i doublesesongen i 1997/98. Siden gikk det slag i slag. Du vant absolutt alt. Både med klubblag, og med landslag. Periodevis har du utvilsomt vært verdens beste defensive midtbanespiller. Du har "lekt" med motstanderne dine. Vi gjorde deg god Paddy, og du gjorde Arsenal fantastisk, my friend! Vi var som skapt for hverandre. I ni år varte lykken Paddy, jeg tror med sikkerhet vi kan si vi har sett dine absolutt beste fotballår. Men tro meg; jeg håper inderlig du lykkes hos "den gamle damen". Det fortjener du nemlig!

 

Dine største øyeblikk? Doubelen i 97/98? Nja. Triumfene med landslaget, eller doubelen i 2001/02, eller FA cup triumfene mot Chelsea eller United? Nope. Den største triumfen din var at du var kaptein under 2003/04 sesongen. Du var kaptein og inspirator for The Untouchables, The Unbeatable og The Immortals!!! Det Paddy, tror jeg var din optimale triumf, og ditt optimale øyeblikk.

 

Du var alltid en rolig, ja kanskje litt beskjeden ung mann. Alltid høflig, og smilende. En gentleman rett og slett. Utenfor banen. På banen derimot var du som en løve. En løve som ikke aksepterte tap for ditt elskede Arsenal. Akkurat den kombinasjonen tror jeg gjorde deg til den unike spilleren du er. For du er fremdeles unik. Ingen må tro noe annet.

 

Vel, vel Paddy, nå skilles våre veier, og jeg ville lyve hvis jeg sa at jeg ikke ville savne deg. I`ll miss you a hell of a lot, mate! Du har vært en av tidenes aller største Goonere. Og slik vil jeg for alltid huske deg. Giganten på midten. Skulle vi, en gang i fremtiden, møte "den gamle damen" i CL, skal jeg applaudere ekstra for deg Paddy, det fortjener du nemlig.

 

Avslutningsvis; ditt siste spark på ballen for Arsenal kunne ikke vært bedre, kunne det vel? Straffen som senket United. Et siste "ballespark" til Alex. Du vet å gå ut med stil, Paddy!! :unsure:

 

You`ve been one helluva Gooner, Patrick! Thanks for the memories, and all the best in the future, mate. Ciao Paddy!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Ja dette er uvirkelig. For en gangs skyld trodde jeg at denne sommeren skulle bli rolig med hensyn på Paddy og overganger, men den gang ei. Ord kan ikke beskrive hva jeg føler nå. Ikke nødvendigvis fordi Vieira er en uerstatelig spilleren, men fordi Vieira har vært en stor Arsealspiller. Sitter med samme følelsen som etter at Rocky forsvant ut av klubben. Tomhet. Og jeg kan ikke se fremover, bare bakover på hva vi opplevde med Paddy. Jeg klarer nesten å le av ditt siste spark på ballen for klubben. Shit Alex kommer aldri til å glemme det heller...

 

Blir ikke det samme å gå tilbake til Highbury uten å synge Vieira å å å å, Vieira å å å å, he comes from Senegal, he captains (plays for) Arsenal. Men en ting er sikkert, jeg skal juble for deg den dagen du kommer tilbake. Du har Arsenal i hjertet og det vet vi. Det betyr mest for meg akkurat nå.

 

Lykke til videre Paddy!

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til hyllesten av Vieira. Takker for ni fantastiske år. Det er vanskelig å beskrive med ord hva denne mannen har betydd for klubben! Lykke til videre!

Link to comment
Share on other sites

You`ve been one helluva Gooner, Patrick! Thanks for the memories, and all the best in the future, mate. Ciao Paddy!

 

Kunne ikke sagt det bedre...

Link to comment
Share on other sites

Kva no Wenger?

 

Vieira var kanskje min første favorittspelar. Ja, etter Ian Wright då. Eg veit ikkje kvifor, men når det kjem til fotball har eg alltid syns mest om negrar. Det skulle vel begrave alle rykter som går om rasisme, men det er ei heilt anna sak.

 

Vieira var Wengers første kjøp. Ja, faktisk hadde Wenger så stor tru på gutungen som sleit benken for Milan, at han henta han før han kom til klubben. Vi visste vel ikkje kva vi hadde i vente, då Vieira debuterte mot Sheffield Wednesday ein haustdag i 96. Han var riktignok drivande god, og imponerande i den kampen. Lite visste unge Smørdal om at dette skulle bli drivkrafta på midtbana og ein av dei beste sentrale midtbanemenna i heile verda - der han sat foran skjermen og lot seg imponere av denne svarte juvelen. 0-1/4-1. Det var stillinga ved halv tid og full tid i den kampen. Han kom inn ved pause...

 

Måten Vieira tok tak i kampane på var det som første gjorde at eg likte han. Måten han slengte deg inn i taklingar på. Den opprinnelege Senegaleseren var kompromisslaus men fair - stort sett. Enkelte gongar kokte det over i hovudet - men det gjorde han berre meir fascinerande. Vieira var den spelaren alle byrja å hate - og elske. Eg trur alle elska fotballspelaren Patrick Vieira på slutten av 90-talet. Det gjorde han også til den mest hata. For han var ikkje den vanskeligaste å finne grunnar å mislike ved. Mange raude kort, og det som likna mest på ein vendetta frå dommarane mot Paddy var halmstrå for dei som mislikte Arsenal generelt og Vieira spesielt. Det var kanskje derfor Patrick Vieira blei favorittspelaren min.

 

Eg huska målet Vieira scorte mot Newcastle i påska 97.. eller var det kanskje 98? Det var i alle fall då eg fekk overbevist kompisen min om at Vieira var komplett. Han er Leeds-fan by the way, kompisen altså. Det er kanskje det augneblinket eg huska best frå Vieira. Og det sei litt, for det har vert nok av høgdepunkt med Vieira i Arsenal. Eg huska, før vi fekk Internett heime, at eg gjekk ned på biblioteket - der var det til og med gratis - for å surfe arsenal.com og arseweb etter informasjon om Vieira. Då var eg haudestups klin kokos fotballgal. No er eg berre Arsenal-gal. Mang ei side blei printa ut, og dei ligg nok ein plass. Boing-postera med Vieira på blei hengt opp på veggen. Kun få andre (Wright, Bergkamp, Adams og Maradona) har hatt same gleda - å henge på guteromsveggen min. Plakatane av Vieira har dog utnummerert dei andre, ganske klart.

 

Vieira og Bergkamp var på mange måter katalysatorane i det nye Arsenal. Det var dei Wenger bygde opp den offensive slagkrafta i Arsenal rundt. Bergkamp har tatt eit år til, men er heilt klart ikkje lenger førsteval. Vieira er borte. For godt. Det vil ei at vi no har gjennomført, meir eller mindre, eit offensivt sentrallinjeskifte. Kva vil det bety for neste sesong? Vi får sjå. Det er i alle fall heilt på det reine at vi treng ein erstattar. Han vil nok aldri bli fullgod, på nøyaktig same måten, men vi treng ein som i alle fall nesten kan trå inn i Paddy sine sko. Det blir vanskelig nok.

 

Neste sesong blir uten Vieira. Det blir vel min tredje sesong eg følger Arsenal, uten at Vieira er der. Dei to første var eg ikkje så veldig oppdatert. Eg kunne heller ikkje ha sett så mange kamper. No blir det annleis. Eg fyl Arsenal tett - og det blir fyrste gong uten Vieira - kapteinen dei siste åra. Vemodig er det. Ikkje det at Vieira dei seinare sesongane har vert uerstatteleg. Kanskje tvert om. Siste sesong gjorde han mykje rart og var i lange perioder ikkje like god som tidlegare sesongar - men i enkelte kampar var Vieira verdens beste også der. Han viste kvifor eg "forelska" meg i han. Eg kjem til å savne han. Et verdig punktum med straffemålet mot hans (og vår) hatklubb Manchester United.

 

 

Lykke til vidare. Eg håpar du lukkast. I alt anna enn Champions League. Hadde fryda meg om vi vann neste sesong...

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til hyllesten av Patrick Vieira. Det var nok ikke et lett valg han måtte ta, men det var nok enten nå eller aldri for han. Tidspunktet passer nok både Arsenal (økonomisk sett) og han selv perfekt.

 

Han har gitt oss 9 uforglemmelige sesonger i Arsenal trøyen og jeg er sikker på han vil sette sitt preg på Italiensk fotball i mange sesonger fremover.

 

En vemodig dag, men da ryktene satte igang iår satt jeg med følelsen av at dette ble sommeren han kom til å forsvinne. Lykke til videre Paddy, du kommer aldri til å glemt som Arsenal spiller.

Link to comment
Share on other sites

Noen minner jeg husker godt:

 

Paddy's debutkamp mot Sheff. Wed.:

Ligger under 1-0 og en ukjent og lang hengslete spiller kommer inn på midten.

Vi tenker....hvem er dette? hmm...vi stoler på likevel på at han er god..

Resultat: 4-1 til oss og en strålende forestilling av Paddy er overstått.

9 fantastiske år er i gang!

 

Målet mot Newcastle engang sent på 90-tallet....bang! glemmer det aldri! :(

 

FA-cupfinalen 2005: Paddy scorer det avgjørende målet i straffekonk'en og sier takk for seg med å gi Gunners nok en FA-cuptriumf! B)

 

Patrick Vieira: Takk for alt og lykke til i Italia! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Young Gun

Lykke til videre, Vieira. Juventus har ihvertfall forsterket lagte mange hakk nå bare ved hjelp av en spiller. Vil savne krigingen, pasningspillet og den eminente spillerforståelsen ute på banen. Men i løpet av de to siste årene syns jeg jeg har sett mindre av dette.

Så jeg tror nok denne overgangen er best for Vieira's del og ikke så hakkende dårlig for arsenal heller. Nå får vi bare lete etter en ny Vieira, selv om han ikke eksisterer.

Likevel spår jeg at Essien iLyon plutselig ble enda mer interresant.Over 200 nye millioner kan jo hjelpe litt på det.

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann
You`ve been one helluva Gooner, Patrick! Thanks for the memories, and all the best in the future, mate. Ciao Paddy!

13765[/snapback]

 

 

Jepp. Inntar trøye nr. 4 på mitt nostalgilag og bekler midtbanen sammen med Chippy. Uslåelig!!

13785[/snapback]

 

 

Spot on, innertier, sitter og leser hva dere skriver med en tåre i øyekroken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte å gråte da jeg fikk vite at Vieira hadde gått, at man aldri skulle se Vieira på Highbury, i Arsenals farger, at jeg aldri skulle få se Vieira lede laget sitt ut på den grønne matta på Emirates Stadium i fremtiden...

 

Men mått du ha ett hælvettes fint opphold i Italia Paddy! Det fortjener du! virkelig...

 

vanskelig å forklare følelsene sine når en så stor spiller som deg forlater klubben... bare sånn ut av ett dårlig rykte..

 

Men uansett, som sagt, Lykke til i svart og hvitt!

 

Og skulle du en dag returnere til London, så pliis la det være Arsenal og ikke Chelsea... selv om jeg aldri tror du kommer til å gå til en annen klubb...

 

Patrick Vieira, DU ER STOR, OG VIL AlltID HA EN PLASS I MITT HJERTE!

Link to comment
Share on other sites

Guest Arsene

Jeg har hele tiden vært av den opfatning at tiden endelig var inne for Vieira i Arsenals famoues red/white. Vi var mest tjent med å se han dra.

 

Når det nå har skjedd og alvoret har sunket ned over meg er det med stor tristhet. En av de største heltene i moderne tid har forlatt oss. Og sant og si så er jeg usikker på om han er mulig å erstatte. Kanske ikke... Trolig ikke... Definitivt ikke...

 

Vieira var unik dersom vi ser vi bort fra de årlige sommerflørtene. På banen gav han alltid 110% av seg sjøl. Han spillte med hjertet utenpå drakta. Og det faktum at hav var hatet av motstanderen gjorde han bare enda bedre i våre hjerter.

 

Tusen takk Paddy for 9 vidunderlige år og lykke til i Juventus. :(

Link to comment
Share on other sites

En spiller som var starten på Arsenals fantasifotball. En midtbanespiller

av verdensklasse. Sammen med Liam Brady det beste vi har sett på

Arsenals midtbane de siste 30 år.

Vieira var en rolig høflig og fin type. Han var en av mine favoritter

mye pga hans måte å spille på. En oppofrende spillestil og elegant

som tusan.

Det er ikke mange spillere jeg virkelig har hatt som favoritter

gjennom mine 30 år som supporter.

Vieira,Brady,Davis,Adams,Parlour er noen mye pga at de var goonere

through and through.

Lykke til i Juventus Vieira. Håper du vinner CL der!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...