Jump to content

2018.08.12 Manchester City (H)


Polljen

Recommended Posts

Arsenal arsenal.png?2016-2017 v  Manchester City    crest    Manchester City
Søndag 12 august, kl. 17:00. Emirates Stadium
Premier League ,1. serierunde sesongen 2018/19
Kampen vises  direkte på TV2 Premium / Sumo.

Arsenal går i gang med en ny sesong der det har skjedd en del endringer i klubben. Arsene Wenger gav seg etter sist sesong og har blitt erstatter av Unai Emery. Flere spillere har forlatt Arsenal, eller gått over i nye roller i klubben og det har kommet flere nye fjes til klubben i sommerens overgangsvindu. Årets overgangsvindu stenger uvanlig tidlig dette året. Der vi normalt har måtte levd med usikkerheten om spillere inn/ut fram til utgangen av august, så stenger muligheten for engelske klubber til å registrere nye spillere allerede førstkommende torsdag (9. august) klokken 18:00 (norsk tid).
Det kan selvsagt skje endringer i spillerstallen fra skrivende stund og frem til torsdag kveld, men om det skulle komme inn nye spillere så antar jeg at den/de ikke vil spille i denne kampen mot City.

Arsenal går inn i sesongen med flere spillere som har pådratt seg skader eller er usikre.
Koscielny er ute kanskje hele høstsesongen p.g.a. akillesskaden han pådro seg mot slutten av sist sesong. Kolasinac pådro seg en kneskade mot Chelsea i Dublin og er ute i åtte til ti uker.
Ramsey pådro seg en midre skade i leggen i oppvarmingen til samme kamp, men planen er at han skal være i trening igjen denne uken.
Monreal har også slitt litt med ett mindre kneproblem etter VM-ferien og har ikke fått prøvd seg i oppkjøringskampene.

I sesongpremieren så møter vi sist sesongs PL-mester Manchester City, et lag som vel vil være favoritt til seriemesterskapet også kommende sesong. City må regnes som favoritter i denne kampen, men til Arsenals fordel så er nok City sterkere "rammet" av VM-ferierende spillere enn det Arsenal har vært.

Det å sette opp et forslag til lag i første kamp i en sesong er ikke så lett, det varierer hvor langt forskjellige spillere er kommet i formkurven og med ett nytt regime på benken så vil gjerne taktikken bli annerledes en den vi har blitt vant med under AW.

På målvaktsplass så har Cech fått konkurranse av nyinnkjøpte Leno. Vi har fått inn en ny stopper i Sokratis. På venstre back så er begge våre backer ute med skader (tviler på at Monreal blir klar). På høyre back har Bellerin endelig fått konkurranse av nyankomne Lichtsteiner.
På midtbanen så har vi (endelig) fått inn en ny DM i Torreira og vi har fått en stjernefunn i unge Guendouzi.

Valgets kval i forbindelse med dette laguttaket står først og fremst om målvaktsplassen og høyre back der spørsmålet er om Bellerin sitt klippekort skal oppheves. På stopperplass så har vi få reelle alternativer så der sier valget seg selv. På grunn av skadene på våre venstre backer så blir Maitland-NIles ett selvskrevet valg. På midtbanen så er min forutsetning at Ramsey ikke blir klar til søndag, og det er også et spørsmål om dette blir en for tøff debut for unge Guendouzi.
Offensivt så er spørsmålet om både Aubameyang og Lacazette skal starte og i så fall i hvilken formasjon. Ideelt sett så burde vi  da spilt med to rene spisser, men det er intet i oppkjøringen som tyder på at det vil skje. Jeg ønsker uansett å starte med de begge og da blir Aubameyang skjøvet litt ut på siden, noe jeg ikke ser som et problem siden de uansett vil være ganske mobile og bytte plasser underveis.

 

Mitt ønske om startelver:

Leno
Lichtsteiner - Mustafi - Sokratis - AMN

Xhaka - Torreira - Guendouzi/Mhiki

Özil - Laca - Auba

 

Jeg tror Emery satser litt mer på det "sikre" og at Cech og Bellerin starter i stedet for Leno og Lichtsteiner. Jeg tror heller ikke at Emery kaster unge Matteo ut til ulveflokken fra Manchester, så jeg tipper vi starter med noe slikt:

Cech
Bellerin - Mustafi - Sokratis - AMN
Xhaka - Torreira
Mhiki - Özil - Auba
Laca

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Gode tanker men jeg tror ikke Xhaka starter. Tipper det enten blir Elbeny eller Miniafro. Xhaka har hatt lenger ferie og denne kampen kommer for tidlig for ham. Jeg tror heller ille Unai velger det sikre, jeg tror han velger det laget han tror er best, og jeg er sikker på at Leno starter. 

 

Også verdt å nevne at seøv om overgansgsvinduet i England stenger 9. August så kan vi selge spillere til europeiske klubber ut august. Det er nok fortsatt en del som skal ut, som Ospina, Perez, Campbell med flere. 

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Torreira har heller neppe god nok form til å starte her. Ramsey er skadd, så blir nok håret og elneny på midten. Altså to hårmanker.

Siden BE er sikker på Leno, tipper jeg Cech i mål :)

Ellers er jeg spent på om han benker en av Auba/Laca eller tørr spille med begge.

Etter å ha sett City i går mot Chelsea (som vi møtte for ikke lenge siden) kan man trygt si at City er store favoritter her. De rett og slett rundspilte Chelsea i går.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, ben elfen said:

Gode tanker men jeg tror ikke Xhaka starter. Tipper det enten blir Elbeny eller Miniafro. Xhaka har hatt lenger ferie og denne kampen kommer for tidlig for ham. Jeg tror heller ille Unai velger det sikre, jeg tror han velger det laget han tror er best, og jeg er sikker på at Leno starter. 

 

Også verdt å nevne at seøv om overgansgsvinduet i England stenger 9. August så kan vi selge spillere til europeiske klubber ut august. Det er nok fortsatt en del som skal ut, som Ospina, Perez, Campbell med flere. 

 

BE

Du har rett i det med salg. Men for Arsenals del så gjelder dette i praksis kun spillere som tross alt er uaktuelle for spill på A-laget. (du har nevnt noen av de mest aktuelle).
Samtidig så kan raske salg på flere av disse spillerne (inkludert Welbeck) være med på å finansiere en ekstra forsterkning før torsdag kveld.
 

Det har også versert rykter om at Mustafi kan være på vei ut for å gi plass til en ny spiller. Selv om jeg ikke tror så mye på disse ryktene så kan det likevel skje noe på denne fronten de nærmeste dagene.

Når det gjelder Xhaka så ser jeg poenget ditt og det samme gjelder Marius sitt poeng vedrørende Torreira, men jeg er ikke like sikker som dere på at de to blir spart tross lite treningsgrunnlag. Spesielt gjelder dette Torreira, som det kan være nødvendig å bruke for å hjelpe til å demme opp for en en sterk motstander.
Jeg vet ikke hva som er verst på søndag, dobbel hårmanke eller en/to spiller(e) med litt lite grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

En oppdatering av skadesituasjonen : Ramsey er tilbake i trening og må da antas klar til søndag. 

Kolasinac er som tidligere nevnt ute i åtte til ti uker. 

Koscielny forventes å komme i (vanlig?) trening mot slutten av året. 

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett lagene igår og oppstilling idag, er det ganske klart at welbeck ikke er ønsket i troppen. Han har knapt vært på en trening og langt fra kampklar, mens blandt annet rashford, kane og vardy enten starter eller spiller deler av kampene. 

Link to comment
Share on other sites

Joda, Metro er ikke verdens mest pålitelige kilde, men de har skrevet noen ord om målvakter og kaptein(er). 

Emery har tidligere sagt at han ser for seg en tropp med flere (fem) kapteiner. Foruten skadde Koscielny så skal dette være Cech, Xhaka, Ramsey og Özil. 

Ifølge Metro så skal Emery også valgt å starte sesongen med Cech som vårt førstevalg i buret og han vil også være vår kaptein mot City. 

https://metro.co.uk/2018/08/11/unai-emery-finally-decides-arsenals-first-choice-goalkeeper-names-five-leaders-new-season-7826048/

Link to comment
Share on other sites

Det med at de tror Cech skal starte er kokt på en usedvanlig tynn suppe. Tipper det kommer av at han sa han ville ha 5 ledere i laget, og siden Cech var blant «kapteinene» så tolker de dithen at han skal starte. 

Jeg tror fortsatt at Leno starter. 

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonen blir opprettholdt siden Kos har blitt utnevnt til "hovedkaptein", de andre fire blir visekapteiner der en av de vil være fungerende kaptein. 

Så sånn sett er det lite nytt. Sist sesong var Per hovedkaptein og Kos første visekaptein. Denne sesongen er Kos hovedkaptein og Cech første visekaptein. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Marius- said:

Welbeck trenes til venstre back rolle:

http://www.espn.co.uk/football/arsenal/story/3593140/arsenals-danny-welbeck-training-at-left-back-amid-injury-crisis

 

kanskje han kan få en ny karriere der? Da slipper han avslutte så mye på mål;) løpe er han jo relativt god til. 

Leste dette selv og...det høres faktisk ikke så dumt ut! 

Må si jeg gleder meg fælt til kampen i ettermiddag. Kommer sikkert til å slippe inn noen mål og sannsynligvis tape, men jeg skal si meg fornøyd dersom vi taper PÅ TROSS AV mindre naivitet, mer innsats og bedre struktur. 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en del som ser et tap som sannsynlig i dag. Selvsagt håper jeg på poeng mot City, men det er ikke nødvendigvis noe krise om vi taper. Det beror mye på hvordan vi eventuelt taper i dag. Et tap etter "hederlig" spill mot et bedre lag er forsåvidt greit. Et tap fordi våre surrer det til og rett og slett ikke fungerer, er mindre bra. 

Så lenge jeg ser noen bevis om at laget er på rett spor, så skal jeg fint takle et tap... 

Så da er det snart tid for å vende nesa mot sentrum og så videre til N5 og satse på at det spådde regnværet holder seg borte ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mest skuffet over at Torreira ikke starter, men samtidig veldig spennende med Guendouzi fra start. 

At Cech starter er ikke overraskende, men jeg skulle gjerne sett Leno jeg også. 

Når det gjelder Laca så er Auba det mest naturlige valget hvis Arsenal forventer å bli presset og må satse på kontringer. Med Laca på laget så må Auba på kant og Mhiki på benken. Jeg tipper at det stod mellom Laca og Mhiki. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, ben elfen said:

Synes også det er rart at Xhaka starter. Han har vel ikke trent lenge med klubben etter VM?

 

BE

Jeg tipper at når Torreira ikke starter så vil Xhaka spille i sin gamle rolle med Ramsey og ungjyplingen foran seg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...