Jump to content

2018.08.12 Manchester City (H)


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Utrolig at vi ikke klarer å score et ordentlig mål her i dag, men synes vi var vesentlig bedre i andre omgang enn vi var i første. Sokratis var virkelig sjef baki der i dag, mens Lichsteiner, Mustafi og Bellerin (minus på målet) var solide.

Cech burde droppes for Leno.

Link to comment
Share on other sites

Same old same old... nest best i alt hele kampen.

OK samlet press i 1. omgang, faller helt sammen i 2. omgang. Er utrolig nok dårligere organisert enn under Wenger. Kan ikke fatte og begripe hvorfor man skal presse halvhøyt med 4 mann? Det er jo tomt på midten etter ett pass. Forsvaret har ingen kommunikasjon med midtbanen og siste 10 minutter står alle stille og ser på. 

Helt grusomt å se på. Gir Emery 6 kamper før han fyker hvis det ikke skjer enorme endringer i struktur, innsats og plan. 

Link to comment
Share on other sites

Langt fra noen god start hverken resultatmessig (selvfølgelig) eller prestasjonsmessig. 

Men. Synes definitivt ikke man skal male fanden på veggen. Viktig å huske at dette er år 3 prosjekt Guardiola (med utømmelige ressurser) mens det er uke 6 prosjekt Emery!

Personlig håpet og trodde jeg vi skulle ligge mer riktig og disiplinert i midtbaneleddet. Mkhi overlater AMN fullstendig til seg selv gang etter gang og det er bare flaks det ikke kom noen mål fra den sida. Videre er det skuffende vi ikke klarer å sette inn noe skikkelig støt når City gir fra seg initiativet. Ser nesten ut som spillerne ikke trodde på det.. Her har trenerteamet en jobb å gjøre.

Øzil veldig svak, Xhaka sådan. To spillere som er nødt til å ta tak og vise seg fra en bedre side om vi skal ha sjans! 

Link to comment
Share on other sites

Guest Sas2002

Dette kommer til å ta tid. Det har aldri funket med Øzil, Mikkemus og Xhaxa på banen samtidig mot topplagene. Jeg vil ha Lichensteiner på høyre og Monreal på venstre mot Chelsea. Torreira inn sentralt og Ramsey eller Mikke ut. Idag ble vi som forventet for små.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Tapapa said:

Laca var ræva i dag også. 

 Lacas sluttprodukt var ræva, men det ble et helt annet tempo offensivt med han innpå. Han involverer seg mye mer enn Auba i banespillet. Sammen tror jeg de to kan bli et fryktet angrepsvåpen med Özil og Mkhi bak pluss Ramsey med løp fra dypet. Med Torreira som ryddegutt tror jeg vi får se mer av hva Emery ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig møkkakamp. Omtrent som forventa, Mikki var horribel, samme med Ozil. Altså vår to tilnærmet dyreste spillere. Auba får ingenting å jobbe med, mens xhaka bør degraderes til junior laget en periode. Bellerin var knapt på ett løp oppover kanten, trodde emry ønsket breddespill. Tydelig det naive fra forrige regime henger igjen.

Link to comment
Share on other sites

Vi tapte mot City. Egentlig ingen dramatikk i det. Allikevel drømmer man jo alltid om en god start, noe vi ikke fikk.

Overrasket over hvordan vi forsøkte å spille oss ut, spesielt i 1. omgang. Satt med hjertet i halsen hver gang.

Mikki og Xhaka er ikke topplagverdi. Cech hadde noen gode redninger, men gjorde for mye rart. Skaper ikke akkurat trygghet. Vil se Leno de neste kampene. 

Torreira er mannen vi må ha på banen, og starter nok neste helg.

Er et prosjekt i startfasen og vil nok ta tid. Stiller meg dog spørsmålet om spillerne rett og slett er gode nok. Samtidig er det alt for tidlig å konkludere, så har troa på minst ett poeng neste helg.

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Stefanb said:

Vi møter helt ærlig det absolutt verste laget vi kan møte her i vår første kamp.

Har null tro på at dette er "benchmark"-et for resten av sesongen. Ting kommer til å bli bedre.

Å møte City hjemme i første hjemmekamp med publikum i ryggen og en tropp som har hatt god tid til forberedelser i sommer var en gavepakke til Emery. Han feilet på alle fronter. 

Møter du City så er organisering det viktigste sammen med spillere som er villige til å stupe i press. City hater å møte lag som er gode i tidlig og høyt kollektivt press, det har Liverpool vist oss hver gang de to lagene møtes. City gjør i dag så mange feil i det oppbyggende spillet som Arsenal burde utnyttet mye bedre enn hva de gjorde. Men, når avstanden fra de som presser til resten av laget blir så stort klarte ikke Arsenal å sette City under vedvarende press og bølge nr 2 uteble. Nesten hver gang Arsenal brøt høyt var de i mindretall etter noen sekunder. Stones og Laporte falt av noen meter og lot midtbanespillerene ta unna de spede forsøkene. 

Emey skal være en taktiker og analytiker av rang. Han har hatt god tid til å sette opp laget før denne kampen og hvis dette er resultatet så kommer denne sesongen til å bli fryktelig svak. Det er i lange perioder ingen kommunikasjon og kun 3-4 spillere ser ut til å skjønne hva høyt kollektiv press betyr. Det er tilfeldigheter og ingen offensiv samhandling. Tror ikke vi spiller oss til en sjanse etter godt oppbygget angreps- og kombinasjonsspill. Kontringene var også upresise og jeg så ingen plan med løpene og hvordan et ryggende forsvar skulle utfordres.

Mhiki er helt utafor og faktisk verre enn i United. Han jogger hjemover og jukser verre enn Helland i presset sitt. Når han i tillegg trekker seg i dueller og ikke klarer å spille seg gjennom ledd så skjønner jeg ikke at han får spille  

Uendelig mye må bedres på kort tid. 

Link to comment
Share on other sites

En lite inspirerende dag på Emiratestribunen og det ville være en lett sak å svartmale ståa, men det er selvsagt alt for tidlig å gjøre det. 

Vi møtte ligaens sannsynligvis beste lag og hvis man ikke er for blåøyd så er en femte- eller sjetteplass den mest sannsynlige plasseringen i ligaen. 

Selvsagt smaker det å ta poeng eller vinne mot topplagene i ligaen, men for meg så er det hva laget leverer mot lagene som normalt ligger fra syvendeplass og nedover som virkelig betyr noe. De siste sesongene har vi tapt altfor mange poeng mot slike lag. Wengers taktikk, uten en plan B, var lett å lese for middelmådige managere. Hvis Emery klarer å få laget til å levere i de kampene så vil avstanden til topp fire bli merkbart redusert. 

Link to comment
Share on other sites

hva skal man si om dette? skuffende at Emery ikke i større grad har klart å ta tak i Arsenals problemer de senere årene; den defensive strukturen. Det var der han burde ha startet. Fortsatt alt for mye kaos og kamikaze defensivt. Gir bort to unødvendige mål, selv om man må berømme City på det andre målet. Mer direkte i lengderetningen, enn den omstendelige Wenger-fotballen, og mye mindre balltrilling, men alt for upresist. Cech gjorde mye bra, men mye rufs bidro til å spre usikkerhet. Sokratis en god duellspiller, Lichtsteiner godkjent pluss. Han er ingen fremtidsløsning, men kan kanskje bidra med erfaring, og få banket litt fandenivoldskhet inn i hodene på lagkameratene. Xhaka er for dårlig; Torreira er MYE bedre, og var lyset i tunnelen. Kom inn alt for sent, og han må starte neste kamp. Guendozi et friskt pust; mye bra men også mye lurveri. Kan bli veldig bra. Fremover kan ingen få helt godkjent; mange gode tilløp, men som sagt alt for dårlig presisjon, og de klarte ikke å ta de sjansene de fikk. Men man er likevel nær, det er ikke mye som skal til...?

Aller verst er at man sitter igjen med den samme følelsen man hadde under Wenger; et fullstendig unødvendig tap som skyldes at man har marginer i mot og svikter der det gjelder, i en kamp man egentlig er fullt på høyde med motstanderen. At dette skjer gang på gang er likevel uttrykk for et dypere problem. Og det er der Emery bør starte oppbygningen av et nytt lag; først bygge den defensive strukturen. Hvis tryggheten defensivt kommer på plass, vil mye av det andre trolig følge litt av "seg selv"? Men jeg merker jeg er litt trist og har en følelse av at sesongen nesten er over før den har startet, en følelse jeg dessverre har hatt alt for mye de senere årene. Det endret seg dessverre ikke med Emery...! ?

Link to comment
Share on other sites

Som Polljen påpeker, er det nok viktig at vi lar koster og spannet med sortmaling stå i urørt en god stund. Dette var den første tellende kampen for Emery, attpåtil mot ligaens soleklart beste lag. Da terminlisten ble offentliggjort i juni, skjønte vel de fleste realister hvordan dette kom til å ende. En verst tenkelig start på sesongen, med også Chelsea ventende på brua om ei uke. Sjelden har behovet for en "enkel" start vært større. Aldri, i min tid som gooner, har vi hatt en tøffere start.

De fleste realister har vel også allerede innsett at denne sesongen kan bli lang og slitsom. Peps først sesong i City var ingen parademarsj, ei heller Klopps debutsesong i Liverpool (og han har ennå ikke vunnet så mye som en tekopp). Vi må finne frem spannet som inneholder tålmodighetskrem, og koste på over hele kroppen. Dette vil ta tid. Wenger var matros, maskinist og kaptein på denne skuta i to tiår, og hele klubben er støpt i hans ånd. Å snu dette skipet krever så mye. United-skuta seiler fortsatt uten kurs, fem år etter Fergusons landgang. Wengerball er så drillet inn i noen av spillerne våre, at de vil bruke måneder på å omstille. Derfor var det lite overraskende å se at det var noen av nyervervelsene som så mest komfortable ut. Lichtsteiner, Guendouzi og Sokratis presterte alle ok, mens flere av våre mer etablerte spillere slet stort. Spesielt Xhaka.

Poenget mitt, godt gjemt i seilemetaforer, er vel at konklusive mishagsytringer på sosiale medier, og på stadion, ikke er den rette reaksjonen etter et VELDIG forventet nederlag. Dessverre er dette svært markant.

Når det gjelder kampen, synes jeg vi var for framtunge. Med både Özil, Mkhi og Auba i elleveren, synes jeg det ble vel overmodig å bruke Ramsey som hengende spiss. City bare trillet igjennom oss og ut på kant, hvor backene våre ofte ble utfordret 2 mot 1. Mot Sterling og Mahrez, er det selvdestruksjon. Jeg synes backfireren vår kom godt fra det, sånn sett, selv om det det kan pirkes ved samtlige av dem ved baklengsmålene. Konsentrasjonen må opp, men aller viktigst er det at de får skikkelig beskyttelse fra midtbanen. Det fikk de kun delvis i dag. Offensivt lugget det veldig, og mye slurv førte til at vi ikke evnet å gripe de mulighetene vi fikk. Dette føler jeg meg ganske trygg på at vil bedres raskt. Vi har såpass mye kvalitet der fremme, tross alt. Utfordringen blir å finne den rette balansen og relasjonene, i Emerys nye system.

Bring on Chelsea, and keep the faith!

Link to comment
Share on other sites

Håper Leno, Torreira, Lichsteiner og Lacazette starter neste kamp. Førstnevnte er vesentlig bedre med ballen i beina enn Cech, og når keeperen vår var den spilleren med nest flest touch på ballen under kampen i går så er det ganske vesentlig med en keeper som er god med ballen. Torreira tilfører oss noe som verken Xhaka, Guendouzi eller Ramsey gjør. Hvem han starter sammen med for meg er uvesentlig, men han må starte. Lichsteiner behøver vel ikke så mye forklaring. Lacazette er en veldig flink link-up spiller som passer veldig godt sammen med Aubameyang, Özil og Mkhitaryan.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke sett hele kampen, men sett nok til at jeg er fornøyd. Ja, vi var ikke godt nok forberedt til seriestart, men vi så jo ganske klart følgende: 

Emery har en helt egen spillestil, og når vi blir mer samspilte kan vi bli ordentlig gode. 

Emery tør å satse. 

 

Jeg gleder meg til fortsettelsen. 

 

BE

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, ben elfen said:

Emery har en helt egen spillestil, og når vi blir mer samspilte kan vi bli ordentlig gode. 

Emery tør å satse. 

---

enig i disse to utsagnene. Ja, dette kan bli bra på sikt; men likevel synes jeg - ut fra kampen mot ManC å dømme - at Emery har begynt i feil ende. Man må lære å krype før man kan gå; og det Arsenal først burde gjøre, var å fokusere på defensiv struktur, og bli mer kyniske. Vil naturligvis ikke at de skal bli like ekstreme på dette som Mourinho og ManU, men det er viktig å få gode resultater i starten for å holde optimismen ved like. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, piscator said:

---

enig i disse to utsagnene. Ja, dette kan bli bra på sikt; men likevel synes jeg - ut fra kampen mot ManC å dømme - at Emery har begynt i feil ende. Man må lære å krype før man kan gå; og det Arsenal først burde gjøre, var å fokusere på defensiv struktur, og bli mer kyniske. Vil naturligvis ikke at de skal bli like ekstreme på dette som Mourinho og ManU, men det er viktig å få gode resultater i starten for å holde optimismen ved like. 

Jeg så kampen på nytt i går kveld og merket meg en haug forbedringer defensivt. 

Mustafi var ikke lenger hjernedød i det å alltid bryte foran. 

Forsvaret var flinkere til å holde seg på bena. 

Vi var mye bedre forberedt, man kan se det veldig tydelig på Cechs sine bevegelser da City kom rundt på kantene  han gikk alltid fram på første og kastet seg ut og med det hindret han alle 45 graders pasninger han kunne  mine tanker rundt dette er at det kommer som resultat av videoanalyse «galskapen» til Unai  

forsvaret gjorde endringer underveis.  etter at AMN ble gjort til rundingsbøye i starten  av kampen justerte han seg og det siste han gjorde før han ble skadet var å ta ut riktig dybde slik at Kyle Walker tapte løpsduellen  dessverre ble AMN skadet i den situasjonen  

vi så godt organisert ut på cornere i mot  

Forsvaret hadde knapt en feilpasning inforsøk på å spille seg ut  feilene var det stort sett Xhaka, Cech og Guendouzi som stod for  

Lichsteiner er god  

Bellerin spilte bedre enn på lenge selv han klareringen hans som førte til Citys første mål var elendig  

 

alt i alt synes jeg det var en defensiv svært oppløftende kamp  

det er midtbanen som var problemet  satser på torreira inn, Xhaka ut neste kamp, og at Ramsey brukes lenger bak på banen  synes også man bør starte med Leno, og Laca (til fordel for Henrikh)  

 

dette blir bra

 

BE

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, ben elfen said:

Jeg så kampen på nytt i går kveld og merket meg en haug forbedringer defensivt. 

Mustafi var ikke lenger hjernedød i det å alltid bryte foran. 

Forsvaret var flinkere til å holde seg på bena. 

Vi var mye bedre forberedt, man kan se det veldig tydelig på Cechs sine bevegelser da City kom rundt på kantene  han gikk alltid fram på første og kastet seg ut og med det hindret han alle 45 graders pasninger han kunne  mine tanker rundt dette er at det kommer som resultat av videoanalyse «galskapen» til Unai  

forsvaret gjorde endringer underveis.  etter at AMN ble gjort til rundingsbøye i starten  av kampen justerte han seg og det siste han gjorde før han ble skadet var å ta ut riktig dybde slik at Kyle Walker tapte løpsduellen  dessverre ble AMN skadet i den situasjonen  

vi så godt organisert ut på cornere i mot  

Forsvaret hadde knapt en feilpasning inforsøk på å spille seg ut  feilene var det stort sett Xhaka, Cech og Guendouzi som stod for  

Lichsteiner er god   

Bellerin spilte bedre enn på lenge selv han klareringen hans som førte til Citys første mål var elendig  

  

alt i alt synes jeg det var en defensiv svært oppløftende kamp   

det er midtbanen som var problemet  satser på torreira inn, Xhaka ut neste kamp, og at Ramsey brukes lenger bak på banen  synes også man bør starte med Leno, og Laca (til fordel for Henrikh)   

  

dette blir bra

 

BE

  

Enig i det du skriver. Det var midtbanen som var problemet i denne kampen. Vi våger i denne kampen og jeg må få berømme Emery for at han lot Matteo spille hele kampen, til tross for at han gjorde mange stygge feil. Under kampen ville jeg ha han byttet ut, men det var riktig å bytte en av seniorene i stedet. Matteo gjemte seg aldri, han våger. Sånne spillere skal det satses på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...