Jump to content

2016.02.23 Barcelona


Polljen

Recommended Posts

Selv om jeg er enig med Marius i svært mye, både i denne tråden og ellers så er det ett punkt vi er fundamentalt uenig i, nemlig det at det er resultatet som er hovedsaken.

 

Jeg har tidligere sagt at jeg er sær i så måte og det kommer jeg forsatt til å være. For meg står det som skjer på banen som en helhet og de grep som tas fra benken før og under kamp som det viktigste for meg. Ikke misforstå meg resultatet er viktig, men hvis vi taper 0-2 etter å ha gjort vårt beste utfra de ressursene vi til enhver tid rår over både fra spillerne og fra lagledelsen, ja da er jeg likevel fornøyd. Taper vi mot et bedre lag og gjør vårt beste så kan jeg ikke forlange noe mer. Ja jeg kan faktisk være ganske "sur" også når vi vinner, men der jeg mener at laget vinner etter å ha spilt dårlig fotball (NB!! kynisk er ikke det samme som dårlig).

 

Så er selvsagt spørsmålet om vi gjorde vårt beste i kampen i går, og selv om jeg ikke så kampen så får jeg likevel et inntrykk fra det jeg leser over hele fjøla (her på forumet og i "nøytrale" referater + Wengers kommentarer), som gjør meg litt usikker. Spørsmålet er om et lag som er ineffektive foran motstanders mål og som gjør tabber foran sitt eget er et lag som gjør sitt beste? Kanskje er dette det beste som Arsenal kan levere med dagens mannskap og da får jeg være tilfreds med resultatet. Men hvis man mener at dette Arsenallaget er bedre enn det de viste så er det ingen grunn til å være tilfreds selv om laget i perioder er på høyde med motstander "spillemessig".

 

På sikt så spørs det også om det er godt nok også i fremtiden å være på høyde spillemessig mot et slikt lag og at et 0-2 resultat da er "hederlig" eller om det er på tide å ta flere grep i kommende sesong(er) slik at vi ikke bare vil være på høyde i deler av spillet, men at vi kan være en reell trussel mot et slikt lag. Min konklusjon har vel vært klar lenge om at grepene som har skjedd har vært for få og for "svake".

 

Jeg beklager at innlegget (som enkelte andre jeg har skrevet) sikkert kan være litt "forvirrende" og kanskje selvmotsigende, men slik er ofte verden :goaway:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

I fotball er det to ting som gjelder, det å score mål og det å unngå å slippe inn mål. Gjør man det så vinner man fotballkamper og diverse titler. At noen finner det spennende å se på 2000 støttepasninger på kryss og tvers finner jeg merkelig. Angrepspill som bølger frem og tilbake er spennende, og til syvende å sist så er det resultatet som teller. Det deles fortsatt ikke ut stilpoeng i fotball.

 

Skal man lokke til seg de beste spillerne, så må man jo til slutt vise frem resultater. Man kan gjerne lokke med store fete lønnsjekker, men i lengden så er det ikke nok, man må vinne noe av betydning, om ikke så risikerer man at de beste etterhvert forsvinner videre til enda bedre klubber som faktisk vinner noe.

Link to comment
Share on other sites

 

At jeg motsier meg selv til tider er godt mulig, men eksemplene du her kommer med er jeg slett ikke enig i.

0-2 hjemme er elendig alle dager i uka, jeg driter litt i om vi spiller fletta av motstanderen eller vinner kynisk. Resultat er det som teller, og 0-2 hjemme er ett elendig resultat okke som. At det er lyspunkt underveis er selvsagt positivt, men enden på visa er den samme.

 

FA cupen er nr3 for meg på rangstigen, fremdeles hakket føre charity shield. Grunnen ser vi vel på hvilke lag som har vært i finalen senere år (det er sjeldent to antatte topplag), noe som tilsier at mange klubber nedprioriterer denne. Tidligere hang FA høyt, det gjør den ikke lengere. Det er vel også derfor det engelske fotballforbundet nå vurderer å gjøre om til Top 3 i ligaen + vinneren av FA til CL. At vi har vunnet FA cupen de to siste årene er veldig hyggelig og jeg har selvsagt jublet hver gang. Men det ligger i bakhodet at det har vært bedre lag enn oss som har nedprioritert cup'en. Men FA er ett trofè; det 3dje beste på min personlige rangstige. Iår mener jeg vi bør opp på 2.valget (PL) for at skal kunne slippe jubelen i taket.

 

At vi ikke lærer av egne feil står jeg fremdeles på og nå sett i sammenheng av CL. Ja, vi dreit oss ut noen år tilbake i mikkimus cupen mot ett dårlig lag, noe vi klarte såvidt å unngå mot Hull i finalen 2013/14. I FA har det blitt gjort noen grep, men det er igjen i en turnering der vi ikke møter like god motstand som PL og CL (se over om du følte det uklart). I CL er det samme leksa år etter år; man feiler å vinne gruppa, kommer på 2 plass. Så møter vi ofte desidert værst motstand i første utslagsrunde (ingen regel uten unntak, Monaco slo oss likegodt ut som ett av de svakeste lagene vi kunne møte ifjor).

 

Ja, klassespillere går rett inn i laget. At de brillierer fra første spark på ballen er unntakene, men de spiller. Jeg forstår ikke hva du vil her? Han har slitt i duellene mot engelske lag, igår var det ett fysisk lett spansk lag.. Klarer han ikke de duellene rent fysisk har han ingenting å hente. (jeg personlig tror han klarer det).

 

Enkelte ting sies nok av meg, med fler; i kampens hete. Andre lar vær å skrive til dagen etter kamp. Noen ganger virker det som en kamptråd med spontane uttalelser ikke tolereres. Og da tenker jeg ikke bare på deg, så du ikke missforstår. Satt på spissen; hvis man ettergår kommentarer underveis i kamper med lupe til senere diskusjoner, er kamptrådene bare å legge dødt.

 

For strukturens orden så vil jeg si at grunnen til at jeg trekker frem motsigelsene er fordi jeg vil belyse de tingene vi ikke enes om. Basert på hva jeg har lest later det til at du ikke er helt enig med deg selv enda heller. Dette er ikke et forsøk på å henge ut hverken meninger eller person. Igjen, jeg er enig i mye av kritikken. Jeg syns derimot at ting ble vel svartmalt etter tapet. Det var derfor jeg belyste punkter som varsom integrasjon av Elneny og triumfer i FA-cupen som eksempler på at vi har tatt steg i riktig retning, selv om stegene har vært mindre enn ønsket. Dette er da punkter vi har blitt bedre på, og som har blitt gjort i tråd med dine ønsker. Når du da velger å bruke disse endringene mot Wenger eller overse forbedringene føler jeg for å si i fra.

 

Videre vil jeg si at jeg er enig i at det skal være lov å ytre seg i frustrasjon og glede i kamptrådene. Det har jeg kjempet for mang en gang. Fotball er lidenskap og det skal man få ytre i kamptrådene. Det betyr dog ikke at man ikke skal stå for sine ytringer.

Link to comment
Share on other sites

. At noen finner det spennende å se på 2000 støttepasninger på kryss og tvers finner jeg merkelig. Angrepspill som bølger frem og tilbake er spennende, og til syvende å sist så er det resultatet som teller. Det deles fortsatt ikke ut stilpoeng i fotball.

 

 

Det er helt korrekt at det ikke deles ut stilpoeng i fotball og det skal det heller ikke skje. Det er faktisk mulig å glede seg over det ens favorittlag gjør på banen selv om resultatet går feil vei, og en hel haug med støttepasninger er ikke det som gleder meg.

 

Når man blir kjent med spillerne som kommer til klubben og deres styrker og svakheter, da vil man selvsagt se mest mulig av deres styrke og minst mulig av deres svakheter. Det samme gjelder den som har det sportslige ansvaret for taktikk og lagledelse under kamp. Hvis både spillere og lagleder viser noe som gjør at du føler at laget spiller opp mot sitt optimale så er det faktisk veldig lett å glede seg over det som skjer på banen når laget likevel taper mot en bedre motstander. På samme måte så er det etter min mening helt greit å "kjefte litt" selv om laget klarer en (heldig) seier etter å ha vist en relativt begredelig forestilling.

 

PS!! Når vi først er inne på temaet om fotball ,resultater og stilpoeng, så er det et punkt som irriterer meg noe så forjævlig. Enkelte (og da gjerne fotballkommentatorer) mener ofte at et lag (som ikke fikk ett eller alle poengene) hadde fortjent en seier (eller et poeng) p.g.a. spill og sjanser. Jeg er fullstendig uenig, om et lag har 99% av spillet og haugevis av sjanser uten å lage mål samtidig som det andre får mål på sin eneste sjanse, så er det målene som teller og laget med en sjanse vinner da fortjent. Men ingen regel er uten unntak og i kamper der dommeravgjørelser (klare feil da selvsagt) avgjør en kamp så "aksepterer" jeg påstander om at et lag hadde fortjent noe bedre. Men hvis det beste laget taper poeng fordi de sløser med sjanser eller fordi motstander har en særdeles god målvakt, ja da fortjener de ikke mer en de fikk!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...