Jump to content

Arsenal.no


1Bergkamp0

Recommended Posts

Kommenterte det i en annen tråd, men ser ikke ut til å ha blitt plukket opp, nettstedet arsenal.no viser nå "Tjener ikke funnet" og jeg tar det som at domenet ikke eksisterer. Jeg mener at vi, for nye fans, eldre fans og folk som generelt er nysjerrige på Arsenalmiljøet i Norge, bør få kjøpt dette domenet og koblet det sammen med gunners.no.

 

Vet ikke hvor mye et slikt domene vil koste per år, men burde vel ikke være et uoppnåelig prosjekt?

 

For meg som forumbruker som kjenner til gunners.no vil det ikke være stor forskjell, men jeg tror det kan hjelpe til med vår rekruttering. Jeg vet at i alle fall jeg satt på en utdatert Arsenal.no-side når jeg var liten fordi jeg ikke fant frem til gunners.no.(Kanskje det har noe med at jeg var tidenes verste på internett i min ungdom, men likevel et poeng.)

Link to comment
Share on other sites

En latterlig side. Det siste året eller noe sånt, var det vel maks 3 aktive brukere på forumet, samt at siden aldri ble oppdatert. Ble jo faktisk brukt en god del av ikke-vitende Arsenalsupportere for noen år tilbake. Håper det er mulighet for AN å få rettighetene på domenet, vil nok skape større trafikk. Har ofte sett at supportere av andre lag, som vil lese hva vi skriver, ender opp på arsenal.no.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo ringe eller maile eieren og spørre om han ikke kan legge inn en peker til gunners.no

 

Additional information:

Created: 2003-12-30

Last updated: 2012-03-01

 

NORID Handle...............: BBA728O-NORID

Type.......................: organization

Name.......................: BJERKEBO BJØRNAR ANTONSEN

Id Type....................: organization_number

Id Number..................: 869949442

Registrar Handle...........: REG657-NORID

Post Address...............: Nye Tindlundvei 76

Postal Code................: NO-1718

Postal Area................: GREÅKER

Country....................: NO

Mobile Phone Number........: +47.48301288

Email Address..............: post@iweb.no

Link to comment
Share on other sites

Selv om det ikke lenger ligger noen side der, så er ikke domenet tilgjengelig. Det er fortsatt samme eier, og han har tidligere ikke vært interessert i å selge.

Man har bruksrett over et domene, man eier det ikke. Sånn som ståa er nå så tror jeg Arsenal Norway kan overta den bruksretten uten at det skal betales noe. Da må i såfall nåværende innehaver vise til at man har en reell bruksrett til domenet

 

http://www.norid.no/...tikk.html#link1

 

Når det er sagt så går det an (som nevnt tidligere) å ta kontakt med nåværende innehaver og spørre om han kan legge en peker til gunners.no hvis han ikke akter å bruke domenet til noe vettugt

Link to comment
Share on other sites

Hva får deg til å tro at Arsenal Norway kan overta bruksretten? På hvilket grunnlag skal vi kunne gjøre det? Det er ingen regler som sier at han må ha en aktivt nettside for domenet. Det kan f.eks. være i bruk for e-postadresser uten at vi har oversikt over dette. Om du kaller det eier eller bruksrett har forsåvidt ikke så mye å si. Poenget er at han må må foreta en overføring av rettighetene, og dette er han ikke villig til å gjøre. Vertfall ikke til en fornuftig sum for supporterklubben.

Link to comment
Share on other sites

Hva får deg til å tro at Arsenal Norway kan overta bruksretten? På hvilket grunnlag skal vi kunne gjøre det? Det er ingen regler som sier at han må ha en aktivt nettside for domenet. Det kan f.eks. være i bruk for e-postadresser uten at vi har oversikt over dette. Om du kaller det eier eller bruksrett har forsåvidt ikke så mye å si. Poenget er at han må må foreta en overføring av rettighetene, og dette er han ikke villig til å gjøre. Vertfall ikke til en fornuftig sum for supporterklubben.

Man kan ikke inneha et domene bare for å ha det hvis det er en næringsvirksomhet eller organisasjon som kan påberope seg retten til det. Arsenal Norway er slik jeg forstår det den offesielle supporterklubben i norge, registert med eget foretaksnummer, å kan i så måte påberope seg retten til arsenal.no. Kan godt tenkes at det ikke er så enkelt, men det skader jo ikke å undersøke regelverket. Prøver forresten bare å komme med innspill så du trenger ikke slipe sabelen :)

 

Å som sagt så kan jo en gyllen middelvei være å be vedkommende om å legge inn en peker til gunners.no. Vil jo tro vedkommende er arsenalsupporter så det må jo være mulig å få til :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hengte på Arsenal.no for tre-fire år siden, og jeg vet at eieren av domenet driver med en slags "kapring" av eksklusive domener. Blant annet www.Tottenham.no, www.leeds.no og www.everton.no. Det er disse han har lagt ved på Facebook-profilen hans, men jeg vet det er snakk om flere. Og man tar jo ikke domener til rivalklubben og andre klubber uten at intensjonen er å tjene penger på det. Videresalg eller ved å få sidene aktive med reklamer og lignende. Jeg vet at han selv har kalt gunners.no-ledelsen for litt av hvert, men det skal vel gå an å komme fram til en slags avtale. Tidligere hadde han jo sida oppe å gå, i alle fall.

 

Vedkommende er utrolig nok Arsenal-supporter ja, det har du helt rett i. Men han tjener ikke noe på å ha domenet i sitt navn uten å hverken ha planer for å selge det eller å faktisk bruke det. Om Internettsansvarlig eller andre i ledelsen sliter med å få tak i eieren, så kan de ta kontakt med meg. Tror verdien av å ha en peker som nevnt ovenfor eller endre vår direktelink til arsenal.no ville vært enorm. Hadde jeg som utenomforstående forsøkt å finne Arsenals norske supporterklubb, hadde jeg definitivt forsøkt Arsenal.no først av alt.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal er ikke en beskyttet tittel i Norge knyttet opp mot fotballklubben i England, så vi vil få store problemer med å påberope oss retten til noe her. Vi har faktisk vært i kontakt med Arsenal, og registrarer for å sjekke hvilken muligheter vi har, og det ser ikke så bra ut så sant vi ikke får nåværende innehaver til å overføre til oss. Dette har han så langt kun vært interessert i for en urimelig sum, uten at jeg ønsker gå i detaljer. Dersom du Castor har noen andre opplysninger i følge regelverket som vi kan bruke, så takker vi for innspill. Ingenting hadde vært bedre enn om vi hadde fått tak på domenet.

 

Vi har vært i kontakt med han, til og med snakket med han personlig uten at han har vært interessert i å få til noen avtale. Som Umlaut skriver har han registrert flere tislvarende domenere og er ikke på godfot med supporterklubbene av disse lagene heller.

 

Personlig har jeg kun forsøkt å nå han via e-post og aldri fått noe svar tilbake. Dersom noen har anledning til å få informasjon om hvilken tanker han har med domenet, så er vi selvsagt interessert i dialog rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke inneha et domene bare for å ha det hvis det er en næringsvirksomhet eller organisasjon som kan påberope seg retten til det.

 

jo, det kan man, så vidt jeg har forstått. Det fins ingen beskyttede titler på internettdomener, derfor er det ingen som uten videre kan påberope seg noen naturlig "hevd" på eller rett til et domene. Og det er i prinsippet førstemann-til-mølla prinsippet som gjelder. Derfor er det mange "luringer" som tidlig forsto dette, og som så sitt snitt til å tjene lettvinte penger. De kjøpte opp domener billig, og solgte rettighetene dyrt videre til de organisasjonene som mest "naturlig" kunne assosieres med domenenavnet, og som derfor var interessert å ha disse rettighetene. Kommersielle selskaper med solid økonomi kunne prioritere på denne måten. En frivillig organisasjon som en supporterklubb må forholde seg til dette på en annen måte.

 

Vedkommende som har kjøpt domenet arsenal.no er naturligvis i sin fulle rett til å sitte på dette så lenge han vil, og han må naturligvis kreve det han mener domenet er verdt. På den annen side får han jo veldig lite ut av investeringen sin hvis han bare blir sittende og ruge på domenet. Ikke tjener han spesielt mye penger nå vil jeg tro (skjønt det sikkert fortsatt er noen som havner på siden hans ved en "feiltagelse"). Uansett tror jeg han kunne ha tjent mer penger, og ihvertfall raskere, ved å selge retten til domenene. Men hvis han ikke forstår at en supporterklubb ikke kan agere på samme måte som en pengesterk kommersiell bedrift, har han jo litt manglende virkelighetsoppfatning, og da er det jo egentlig verst for ham selv. Og hvis han primært er ute etter å tjene penger, er han jo rimelig lite rasjonell dersom han lar den gamle konflikten og rivaliseringen med denne siden være et grunnlag for sin policy i dag. Men som sagt, det er jo mest hans eget problem. Vår supporterklubb lever fint uten å ha retten til arsenal.no

Link to comment
Share on other sites

Domenenavn, ja. Det følgende er sakset fra E24. Den gang striden stod om statoilhydro.no:

 

"Advokat Anders Reiremo i Wikborg Rein har sikret en rekke domener for norske selskaper. Han tror de som har registrert statoilhydro.no har liten sjanse til å tjene penger på domenet.

- Det måtte være hvis StatoilHydro ikke ønsker å bruke tid eller penger på å sikre seg domenet ved å gå rettens vei.

- Hvem er det som har rettighetene til norske domener?

- I utgangspunktet er det førstemann til mølla, men du må forholde deg til varemerkeloven, markedsføringsloven og reglene til Norid. Når du registrerer et domene kan du ikke krenke andre rettighetshavere.

- Men i dette tilfellet er det jo ingen som har brukt akkurat det navnet?

- Nei, men jeg har vanskelig for å se at en person som ikke har noe med selskapene å gjøre, skal klare å rettferdiggjøre at han har krav på et domene som består av to så kjente merkevarer. Hadde han registrert et domene med et navn som ikke var brukt eller varemerkeregistrert i Norge før, for eksempel Stadro.no, blir saken annerledes, sier Reiremo."

 

Dette er fra jusstorget.no:

 

"At noen "stjeler" domenenavnet til kjente merkevarer for å selge dette tilbake til innehaveren, sjikanere merkevareinnehaveren eller urettmessig utnytte merkevaren via domenenavnet, forekommer ofte.

 

En sak om urettmessig utnytting av et varemerke på nettet, er nylig avgjort av en norsk domstol. Sony saksøkte et norsk firma som driver salg av dataspill via nettet. Dette firmaet hadde sikret seg domenenavnet playstation2.no, et varemerke som eies av Sony. I tillegg publiserte firmaet Playstation-logoen på sin web-side. Sony vant saken på alle punkter. Motparten må overføre domenenavnet til Sony, fjerne logoen, betale erstatning og saksomkostninger til Sony.

Dommen fastslår klart at en varemerkeinnehavers enerett til merket sitt også gjelder på internett, herunder ved etablering og bruk av domenenavn. Det er imidlertid et omstridt spørsmål om noen kan dømmes til å overføre domenenavnet til merkeinnehaver, slik retten gjorde i denne saken."

 

 

I vår sak gjelder det Arsenal.no. "Arsenal" er et vanlig ord i det norske språk, og det kan vise til helt andre ting enn fotballklubben. I likhet med for eksempel lyn, brann og start. Supporterklubbens navn er dessuten ikke "Arsenal", men "Arsenal Norway" (AN). Noen overordnet rett til arsenal.no kan derfor supporterklubben neppe påberope seg. Saken kunne stilt seg annerledes om det omstridte domenenavnet var "arsenalnorway.no". Men selv da skulle det være komplisert å få overført domenenavnet.

 

Det supporterklubben derimot ikke trenger å finne seg i, er hvis innehaveren av arsenal.no forsøker å utgi seg for å være AN, ha tilknytning til AN eller på annen måte utnytter seg av merkevaren AN. Men hvis siden er nede kan man neppe hevde dette. Her er nok eneste løsning å få innehaveren til å ville selge.

Link to comment
Share on other sites

Domenenavn, ja. Det følgende er sakset fra E24. Den gang striden stod om statoilhydro.no:

 

"Advokat Anders Reiremo i Wikborg Rein har sikret en rekke domener for norske selskaper. Han tror de som har registrert statoilhydro.no har liten sjanse til å tjene penger på domenet.

- Det måtte være hvis StatoilHydro ikke ønsker å bruke tid eller penger på å sikre seg domenet ved å gå rettens vei.

- Hvem er det som har rettighetene til norske domener?

- I utgangspunktet er det førstemann til mølla, men du må forholde deg til varemerkeloven, markedsføringsloven og reglene til Norid. Når du registrerer et domene kan du ikke krenke andre rettighetshavere.

- Men i dette tilfellet er det jo ingen som har brukt akkurat det navnet?

- Nei, men jeg har vanskelig for å se at en person som ikke har noe med selskapene å gjøre, skal klare å rettferdiggjøre at han har krav på et domene som består av to så kjente merkevarer. Hadde han registrert et domene med et navn som ikke var brukt eller varemerkeregistrert i Norge før, for eksempel Stadro.no, blir saken annerledes, sier Reiremo."

 

Dette er fra jusstorget.no:

 

"At noen "stjeler" domenenavnet til kjente merkevarer for å selge dette tilbake til innehaveren, sjikanere merkevareinnehaveren eller urettmessig utnytte merkevaren via domenenavnet, forekommer ofte.

 

En sak om urettmessig utnytting av et varemerke på nettet, er nylig avgjort av en norsk domstol. Sony saksøkte et norsk firma som driver salg av dataspill via nettet. Dette firmaet hadde sikret seg domenenavnet playstation2.no, et varemerke som eies av Sony. I tillegg publiserte firmaet Playstation-logoen på sin web-side. Sony vant saken på alle punkter. Motparten må overføre domenenavnet til Sony, fjerne logoen, betale erstatning og saksomkostninger til Sony.

Dommen fastslår klart at en varemerkeinnehavers enerett til merket sitt også gjelder på internett, herunder ved etablering og bruk av domenenavn. Det er imidlertid et omstridt spørsmål om noen kan dømmes til å overføre domenenavnet til merkeinnehaver, slik retten gjorde i denne saken."

 

 

I vår sak gjelder det Arsenal.no. "Arsenal" er et vanlig ord i det norske språk, og det kan vise til helt andre ting enn fotballklubben. I likhet med for eksempel lyn, brann og start. Supporterklubbens navn er dessuten ikke "Arsenal", men "Arsenal Norway" (AN). Noen overordnet rett til arsenal.no kan derfor supporterklubben neppe påberope seg. Saken kunne stilt seg annerledes om det omstridte domenenavnet var "arsenalnorway.no". Men selv da skulle det være komplisert å få overført domenenavnet.

 

Det supporterklubben derimot ikke trenger å finne seg i, er hvis innehaveren av arsenal.no forsøker å utgi seg for å være AN, ha tilknytning til AN eller på annen måte utnytter seg av merkevaren AN. Men hvis siden er nede kan man neppe hevde dette. Her er nok eneste løsning å få innehaveren til å ville selge.

Good job.

 

Det finnes dog et alternativ 2, og det er alternativet vi benytter oss av i dag, nemlig å gi fullstendig blanke i domenenavnet arsenal.no

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Det supporterklubben derimot ikke trenger å finne seg i, er hvis innehaveren av arsenal.no forsøker å utgi seg for å være AN, ha tilknytning til AN eller på annen måte utnytter seg av merkevaren AN. Men hvis siden er nede kan man neppe hevde dette.

 

Nei, dette er neppe aktuelt i dag. Men dette var jo kanskje stridens kjerne den gangen arsenal.no oppsto? For selv om de ikke direkte hevdet på være Arsenal FCs rette representanter i Norge, gikk de vel ganske langt i å "markedsføre" seg selv som den mest seriøse og troverdige internettsiden om AFC i Norge? Her mer enn tråkket de i supporterklubbens bed. Nå er jo dette historie, så hvis man kan komme til en minnelig ordning er jo ingenting bedre enn det. Det viktigste må da vel å pleie fotballklubbens interesser overfor det norske publikum, eller hur?

 

for øvrig interessant den juridiske betraktningen du hadde sakset.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes dog et alternativ 2, og det er alternativet vi benytter oss av i dag, nemlig å gi fullstendig blanke i domenenavnet arsenal.no

 

Absolutt. Men som det sies ville det vært gunstig å hatt retten til dette domenenavnet. Å få til en ordning her ville derfor vært det aller beste alternativet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette er neppe aktuelt i dag. Men dette var jo kanskje stridens kjerne den gangen arsenal.no oppsto? For selv om de ikke direkte hevdet på være Arsenal FCs rette representanter i Norge, gikk de vel ganske langt i å "markedsføre" seg selv som den mest seriøse og troverdige internettsiden om AFC i Norge? Her mer enn tråkket de i supporterklubbens bed. Nå er jo dette historie, så hvis man kan komme til en minnelig ordning er jo ingenting bedre enn det. Det viktigste må da vel å pleie fotballklubbens interesser overfor det norske publikum, eller hur?

 

Ja, virksomheten som ble bedrevet var helt klart problematisk. Umlaut sier han er Arsenal-supporter, likevel får ikke Internettansvarlig noe konstruktiv tilbakemelding. Veldig rare greier!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har "overvåket" domene i en periode, og fikk denne e-posten i helgen. Så nå kan dere bestille domenet direkte i domeneshop.

 

"Hei,

Den 09.02.2011 registrerte du deg hos oss som interessert i domenenavnet arsenal.no. Dette domenet er nå blitt ledig, og kan registreres. For å registrere domenet, gå til:

http://www.domeneshop.no/register.cgi

OBS! Det kan være andre som også er interessert i dette domenet, og vi anbefaler deg derfor å legge inn bestilling så raskt som mulig. Dersom vi mottar flere søknader om det samme domenet, vil vi behandle dem i den rekkefølgen vi mottar dem. For .no-domener er det rekkefølgen vi mottar den skriftlige egenerklæringen som er avgjørende for din plass i køen.

 

Med vennlig hilsen

 

Domeneshop"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...