Jump to content

Spurs, selvfinansierende


Recommended Posts

Tottenham

 

Eierskap: Enic International Limited eier 82% av aksjene i spurs. Chairman Daniel Levy eier 29,41% i Enic. Hovedaksjonær er styrtrike Joe Lewis.

 

Omsetning: 1.17 milliarder kroner. Dette tilsvarer en oppgang på 11.34% fra 2007.

 

Inntekter:

 

Billettintekter og salg på kampdag: 291.8 millioner kroner.

 

TV-inntekter: 411 millioner kroner.

 

Sponsorinntekter: 283.6 millioner kroner.

 

Markedsføring: 98 millioner kroner.

 

Komersielle aktiviteter: 84 millioner kroner.

 

Lønnsutifter: 539.8 millioner kroner. Økning på 20.8% siden 2007

 

Lønnsutgifter i prosentandel av omsetning: 46%

 

Resultat: 30,6 millioner kroner profitt før skatt.

 

Gjeld: 663 millioner kroner.

 

Betalbare renter: 40 millioner kroner.

 

Høyeste direktørlønn: Styreformann Daniel Levy: 10 millioner kroner.

 

Notat: Tottenham er nummer fem på listen over omsetning i Premier League. De har en solid økonomi som ikke alltid står i likhet med de sportslige resultatene. Planleggingen av en ny stadion er påbegynt, noe som både vil gi større lån, men også betydelig bedre inntekter gjennom billettsalg.

 

Tall fra 2008

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

 

Hadde en diskusjon her om dagen om Spurs sin finansielle situasjon. Noen som vet om det er selvfinansierende på tross av at de ligger på topp 4 på innkjøpssiden siden 2003?

 

Her får du en solid gjennomgang av Tottenhams finansielle situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Her får du en solid gjennomgang av Tottenhams finansielle situasjon.

Solid? Det må være den mest omfattende analysen av klubbfinanser noensinne. Jeg er sikkert på Tottenham kan bruke den analysen som bilag ved en eventuell overtagelse der regnskapet skal gjennomgås :blink:

Link to comment
Share on other sites

Solid? Det må være den mest omfattende analysen av klubbfinanser noensinne. Jeg er sikkert på Tottenham kan bruke den analysen som bilag ved en eventuell overtagelse der regnskapet skal gjennomgås :blink:

 

Jeg elsker the swiss ramble, en fantastisk blogg. Bloggeren er en gooner btw :D

Link to comment
Share on other sites

Tall fra 2008

I og med at det er snakk om selvfinansiering er vel både sponsorinntekter og tv-inntekter uvesentlige. For å finne ut hvorvidt et foretak er selvfinansierende trenger man litt flere tall som for eksempel avskrivninger og betalbar skatt. Tallene sier derfor ikke så mye hva angår selvfinansiering, men jeg har studert årsregnskapet fra 2009/2010 og det viser til overskudd på driften og en helt ok gjeldsgrad. Det kan derimot bli spennende å se hva som skjer med tv- og sponsorinntektene nå som CL-plassen glapp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...