Jump to content

Hvilken kamp er hatkamp nr.1?


Daggy

Recommended Posts

Jeg har vært Arsenal fan siden jeg var liten gutt, men det er ikke før de siste fem årene av mitt 20 år lange liv at jeg har vært virkelig engasjert. Og alle lag har sine hat oppgjør. Og for oss er det Nord-London derby mot Tottenham, som er den bitre fienden. Jeg har bare litt vanskelig for å hate Tottenham (noen blir kanskje irriterte nå). Klarer liksom ikke å engasjere meg noe ekstra for den kampen. Det pleier jo å bli litt fler kort enn vanlig, men vi vinner jo svært ofte. Vi har et skikkelig grepa tak på dem.

 

For historien er vel sånn (korriger meg om det er feil):

Årstall husker jeg ikke eksakt men mellom 1910-1920, bestemte det engelske fotballforbundet seg for å utvide toppdivisjonen med noen lag. Dette gjorde at noen ekstra lag måtte rykke opp, og noen ekstra måtte ned. Dermed rykka Tottenham ned og Arsenal opp. Og det er de bitre på den dag i dag, og mye sjalusi for at vi har gjort det bedre opp i mellom årene.

 

Det er greit nok, men det er jo snart hundre år siden. Idag er det annerledes, men tanke på motstander i sportstlig suksess. For det fins jo nesten ikke noe bedre enn å ta ligagullet på Old Trafford. Manchester United hater jeg tvers igjennom med hele hjertet, det er oppgjøret mot dem som er hat, og ikke Tottenham.

Kjenner jeg ikke historien godt nok? :) håper på svar..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Dette har ikke bare med historie å gjøre. Det er viktig å tenke på at klubbene ligger like ved hverandre. Hatet er nok tydelig om en fra området og møter Tottenhamsupportere daglig. For meg er Tottnehamkampen den kampen jeg er mest nervøs. Det bunner mye i hvordan jeg vet Spursfansen kommer til å reagere mer enn hat basert på historie.

Link to comment
Share on other sites

Guest devon

Enig med torgis kampene mot manchester united er hat oppgjør nr.1 i mine øyne. Med det er mest fordi jeg har hatet man u siden jeg var rimelig ung og alle vennene mine er store man u fant, det fins ikke no mer befriende enn at arsenal slår manchester united. :) :D

Link to comment
Share on other sites

Halla Folk, For rundt 2 år siden, var man.u min største fiende, men ikke nå lengre.....Det er ingen ting som er mer irriterende enn at Chelsea får milliarder av en stygg russer....Det er ikke rettferdig. Fotball skal ikke være slik!!!!!

 

Men vi skal være stolte, med tanke på laget vi har uten

å brukt milliarder.

 

Go Gunners

Link to comment
Share on other sites

Guest Young Gun

Alltid artig å slå tottenham, men ingenting er bedre enn å slå man u! det er da livet gir mening! For meg er det viktig å slå topplagene, ikke laget du hater mest.

Link to comment
Share on other sites

Hatkamp nr. 1 er uten tvil kampene mot Manure. Klasseforskjellen mellom Arsenal og Tottenham er for stor til at det blir noen skikkelig rivalisering mellom klubbene, men den dagen Tottenham blir et storlag igjen (vi får nok ikke opplevd det ) så vil rivaliseringen bli MYE større. Tror nok Tottenham hater oss mer enn vi hater dem.

 

Kampene mot United er definitivt landets hat-oppgjør nr.1, og grunnene til det er mange.

Det tok seg skikkelig opp i 2003, kampen da Van Nistelrooy gjorde en skuespillerprestasjon som fikk Leif Juster til å snu seg i graven, og Keown beviste sitt mildt sagt dyriske temperament.

 

FA-cup finalen kan bli et blodbad!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært Arsenal fan siden jeg var liten gutt, men det er ikke før de siste fem årene av mitt 20 år lange liv at jeg har vært virkelig engasjert. Og alle lag har sine hat oppgjør. Og for oss er det Nord-London derby mot Tottenham, som er den bitre fienden. Jeg har bare litt vanskelig for å hate Tottenham (noen blir kanskje irriterte nå). Klarer liksom ikke å engasjere meg noe ekstra for den kampen. Det pleier jo å bli litt fler kort enn vanlig, men vi vinner jo svært ofte. Vi har et skikkelig grepa tak på dem.

 

  For historien er vel sånn (korriger meg om det er feil):

Årstall husker jeg ikke eksakt men mellom 1910-1920, bestemte det engelske fotballforbundet seg for å utvide toppdivisjonen med noen lag. Dette gjorde at noen ekstra lag måtte rykke opp, og noen ekstra måtte ned. Dermed rykka Tottenham ned og Arsenal opp. Og det er de bitre på den dag i dag, og mye sjalusi for at vi har gjort det bedre opp i mellom årene.

 

Det er greit nok, men det er jo snart hundre år siden. Idag er det annerledes, men tanke på motstander i sportstlig suksess. For det fins jo nesten ikke noe bedre enn å ta ligagullet på Old Trafford. Manchester United hater jeg tvers igjennom med hele hjertet, det er oppgjøret mot dem som er hat, og ikke Tottenham.

Kjenner jeg ikke historien godt nok? ;)  håper på svar..

7076[/snapback]

Enig med deg, klarer ikke helt å engasjere meg så mye i den kampen. Fotball i dag er jo internasjonelt, og spillerne på de forskjellige lagene er ikke akkurat vokst opp med hatet mot hverandre

Link to comment
Share on other sites

Lokalt sett blir det jo totten,men som sagt tidligere her så blir jo ikke desse kampene en målestokk.

Manure derimot , er selve definisjonen av hat ! Vi har tatt ligagullet på deres hjemmbane og nå skal vi sannelig ta fa-cupen oxo.

Jeg har holdt med Arsenal siden 1992 og da var samtilge jeg kjente manure fans ,mens jeg var en ensom gooner. Det er nok det at jeg har vokst opp med med rivaliseringen og hatet mellom desse to.

Men lokal derbya er store ,for all del ,bare en ting er morsomere enn å slå totten ,eller ikke klare å huske sist chelski slo oss i prem, og det er å banke manure

Link to comment
Share on other sites

Det står jo helt klart mellom Tottenham og Manure. Som kommentatorene på Arsenal Plus sa: Arsenal supportere i alderen 0-30 ser stort sett på kampene mot Sumchester som de hardeste, og som den største hatkampen. Supportere 30+ vil stort sett si Hottentotts.

 

Hvem har rett? Ikke vet jeg..

 

Men det er ting som tyder på et generasjonsskifte, mellom Tottenham og United. Men det kommer jo sikkert til å skifte, avhengig av hvem som rykker ned først ;)

Link to comment
Share on other sites

Den er gjerne drøy Oskar, men jeg står for hvert ord jeg skrev. Lag som United og "hatet" mot denne klubben er situsasjonsbetinget. Det samme vil det være mot Chelsea. Det er helt avhengig klubbenes suksess. Det var akkurat det samme med Liverpool på -80 tallet. Og vær ærlig nå, ikke kom og si at du "hatet" United mer nn Liverpool dengang.

 

Nei mine herrer, de enkelte lagene kommer og går, Tottenham består!

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Chaz at Spurs er vår hovedfiende nr. 1.

 

Årsaken til at United er så hatet av mange supportere, ikke bare Arsenals, men generelt....

er at United har mange usympatiske spillere på laget.

Nevner Keane,Nistleroy,Neville.....for ikke å glemme Fergusmoan.

 

Tror aldri Chelsea vil oppnå samme 'hatstatus' som United....mye pga

at de har mer sympatiske og finere spillertyper

på laget. Her holder det å nevne Terry og Lampard som eksempler.

Skulle derimot Cole gå til Chelsea........

 

Men Tottenham er laget vi ALDRI skal tape for. De er og vil alltid bli

Arsenals fiende nr. 1 i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, morsom lesing det her, men jeg tror nok mye kan spores tilbake til genereasjonskløften her.. Jeg hører vil til de "nye" supporterne ettersom jeg bare har heiet på arsenal rundt 15 år, mens de som har 30 og 40 år fartstid havner i den andre generasjonen...Tror derfor forskjellene kan spores tilbake til dette.... Jeg har aldri oppplevd at Tottenham har vunnet et trofe omtrent, ei heller at de har slått oss, men når man vokser opp met total United dominans og tusenvis av idiotiske venner som forguder dem, så blir nok hatlaget dessverre United for meg... Skulle gjerne hatet Tottenham i samme grad, men klarer det ikke ennå. Nettopp fordi jeg bare ser på dem som en travel lillebror som står å hopper deg opp etter knærne og vil være som deg... ;)

 

Jeg lever og ånder for fotballen og vil derfor at den skal være så ren som mulig... Derfor bærer jeg nag og hat ovenfor lag som Chelsea og Real Madrid... Å bruke penger er helt greit, men ikke å bruke penger som ikke er tjent opp gjennom god forretningsskikk... (les: Roman og Kong Carlos).

Link to comment
Share on other sites

Det eventuelle "hatet" man må ha, vil nok være større mot ManU pr. tid. Dette trur eg dog er rimelig tilfeldig, og kun fordi dei er gode. Akkurat no er nok mitt "hat" mot ManU større enn tilsvarande mot Tottenham.

 

Tottenham vil alltid vere der, og rivaleriet vil alltid vere der - det er forskjellen. Alt anna kjem og går.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruben_The_Gooner

Hatkamp nr 1 er selvsagt mot Tottenham Hotspur. Ingen virkelig e Arsenal-supportere kan mene noen annet - og det tror jeg alle er enig med meg om.

Link to comment
Share on other sites

Det eventuelle "hatet" man må ha, vil nok være større mot ManU pr. tid. Dette trur eg dog er rimelig tilfeldig, og kun fordi dei er gode. Akkurat no er nok mitt "hat" mot ManU større enn tilsvarande mot Tottenham.

 

Tottenham vil alltid vere der, og rivaleriet vil alltid vere der - det er forskjellen. Alt anna kjem og går.

7179[/snapback]

 

Helt korrekt, Paddy.

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig innrømme at det gnager ikke like mye når tottencrap gåller mot oss som når manure gjør det.

Klart at tottenham og Arsenal har historien for rivaliseringen, men jeg har vært Arsenal supporter i ca 15 år, og jeg har alltid sett på tottenham som noe smått og litt tragisk ,som desperat prøver å bli som oss. De har aldri vært på tilsvarende nivå som oss, så lenge jeg har vært supporter (har de i det hele tatt vært det noen gang?). Men man.utd derimot, det er en klubb som JEG har vokst opp med å hate på grunn av rivaliseringa , litt misunnelse, kvalme typer i klubben, fergie og Wenger vs. Fergie feidene.

 

Det er 4 kamper hver sessong,eventuelt flere hvis de møtes i cup,hvor neglene mine får gjennomgå litt extra , og det er mot tott og man.utd. Men av de to så rager seieren over man.utd høyest (i år kommer den lovlig sent).

 

Mange av de eldre supporterene hater seffølgelig tottenham mest, og det skjønner jeg veldig godt. Men for meg kommer ikke hatet automatisk, det er noe oppbyggende, og derfor hater jeg manus mest.

Dermed basta :angry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker at jeg laget akuratt en slik tråd på det gamle forumet og resultatet viste det at fleste parten av oss mente at Spudz er våre rivaler nr. 1.

 

Slik som jeg ser det så er det Tottenham som riktig nok er våre rivaler nr. 1. Men på den annen side så er det ikke de jeg ser på som rivaler nr. 1. Det jeg prøver å si er det at for Arsenal-fansen som bor i London er det sikkert Tottenham de hater, men vi som er her i Norge og utlandet kan ha litt vanskeligheter med å hate et lag som Tottenham. For oss så blir det det sportslige. Norske Arsenal fans er ikke like som Engelske Arsenal fans, men den røde tråden gjennom oss er at vi begge "tilber" Arsenal.

 

De av dere som mener at Tottenham ikke er våre rivaler i det hele tatt må nok sette dere ned å tenke litt over dette: Jeg "lier" IK Start og holder med de i motvind og medvind og elsker å se kamper ned på Kr.sand stadion, men når Mandalskameratene kommer på besøk, jo da er det ekstra stas. Start har jo flere tilskuer rekorder med MK på banen. Føler ikke dere det samme folkens? RBK fans hater Glimt/Kjelsås/eller-hva-søren-det-er. Enga fans hater Lyn fans. Det er slik det er. For meg personlig er det ikke så veldig gøy å se Vålerenga spille mot Lyn, men for Oslo folk osv. er det den beste kampen. Jeg ville heller sett Vålerenga - Rosenborg. Slik er det med Arsenal også. AFC - Tottenham kamper er ikke så spesielle for meg som Arsenal - Man Utd/Liverpool/Chelsea.

 

Så slik er det, kommer bare ann på hvordan du ser det...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...