Jump to content

Blir Arsenal "diskriminert" av dommerne ?


Guest Viggo Viking

Blir Arsenal "diskriminert" av dommerne ?  

36 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Guest Viggo Viking

I kamp etter kamp mener jeg å ha registrert at Arsenal oftere får gule kort i situasjoner, der motstanderne slipper unna.

 

I dagens semifinale så utmerker dommeren seg med å unnlate å gi Blacburn-spillerne gule kort i flere situasjoner som helt klart burde blitt slått ned på! Spesielt hardt gikk det ut over Reyes og til dels Ljungberg som ble "slaktet" uten at dommerene gjorde jobben sin.

 

Arsenal-spillerne derimot ble straffet med kort i samtlige situasjoner der regelboka tilsier det.

 

Som Arsenal-fan kan en lett bli subjektiv, men Opta-statistikken viser at vi fikk 3 gule kort på 14 "fouls, mens Blacburn fikk 4 gule kort på 28 "fouls".

 

Dersom vi ser på status i PL for de fem lagene som topper tabellen synes statistikken å bekrefte dette:

 

- Arsenal har begått 365 "fouls" og blitt belønnet med 37 gule og 1 rødt kort.

 

- Chelsea har begått 407 "fouls og blitt belønnet med 37 gule kort, mens

- United har begått 389 "fouls" og blitt belønnet 32 gule og 3 røde kort.

- Liverpool har begått 380 "fouls" og blitt belønnet med 31 gule og 1 rødt kort.

- Everton har begått 393 "fouls" og blitt belønnet med 34 gule og 4 røde.

 

Dersom man ser på forholdet mellom "fouls" og kort (Både gule og røde) viser statistikken at tallene for Arsenal utgjør 10,4 %, mens Chelsea, United, Liverpool og Evertons tall utgjøre henholdsvis 9,1, 9,0, 8,4 og 9,7%.

 

Selv om statistikken ikke viser i hvilken grad kortene er resultat av andre forhold enn "fouls" f.eks kjeftbruk og bortsparking av ball etc., mener jeg at Opta-statistikken kan brukes som indikasjon på at Arsenal-spillerne blir strengere bedømt enn spillerne fra de andre lagene i toppen av tabellen.

Link to comment
Share on other sites

Guest gunner13

Jeg er enig med dere det var litt "diskriminering" i dagens kamp mot blackburn. :P

Men i tidliere kamper jeg har sett har det bare vært sjeldne enkelttilfeller hvor arsenal har fått gult mens motstanderen slipper unna.

Men jeg må vel stole på statistikken til kjære viggo viking:P hehe..

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke akkurat forvente mere av en dommer som Dunn. Det er en skam at en dommer som er så overvektig at han ikke klarer å være der det skjer får lov til å dømme premier leauge og en semifinale i FA-cupen.

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann
Man kan ikke akkurat forvente mere av en dommer som Dunn. Det er en skam at en dommer som er så overvektig at han ikke klarer å være der det skjer får lov til å dømme premier leauge og en semifinale i FA-cupen.

6067[/snapback]

 

 

Forsiktig nå, husk Rune Bratseth...

Link to comment
Share on other sites

3-3 i gule kort i dagens kamp er iallefall galskap!!!

Burde vært 6-1 til blackburn.

6055[/snapback]

 

6-1? :o Hva med de røde Blackburn skulle hatt? Utrolig slett dømming!

6062[/snapback]

 

 

Enig med dere begge.... :(

 

Dommeren kunne jo ha stappa et rødt kort inni kjeften på mange der!!!!!!! :P

 

Hva tenker dommeren på???

 

Mot arsenal så eg dommerne stygge synes jeg!!! :D

 

SÆRLIG MOT MAN'SHIT UNIT'HEAD :P

 

____________________________________________________________________________

 

 

Arsenal 1 time, arsenal 4 ever...

 

-"Det beste forsvar er angrep"

(Dennis Bergkamp)

 

----- Emirates Stadium is gonna' be our new home -----

Link to comment
Share on other sites

Guest Marius

Man kunne skrevet bok om dommeravgjørelser som har gått i favør Arsenals motstandere.

6144[/snapback]

Og en bok om dommeravgjørelser som har gått i favør Arsenal. To bøker med ca likt antall sider.

Link to comment
Share on other sites

Guest gunner13

Vi kan nesten ikke prate om dommeravgjørelser når vi vet hva som skjedde med Tottenham mot Manchester :(

Dommeren der var heilt blåst i hodet. Selv om dommeren ikke så det skulle linjedommeren sett det.

 

Men nok om Tottenhamlolet.

 

Jeg syns det har skjedd alt for mange ganger at Arsenal har blitt diskriminert. :angry:

Men hva kan man gjøre med det :angry:

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
I kamp etter kamp mener jeg å ha registrert at Arsenal oftere får gule kort i situasjoner, der motstanderne slipper unna.

 

I dagens semifinale så utmerker dommeren seg med å unnlate å gi Blacburn-spillerne gule kort i flere situasjoner som helt klart burde blitt slått ned på! Spesielt hardt gikk det  ut over Reyes og til dels Ljungberg som ble "slaktet" uten at dommerene gjorde jobben sin.

 

Arsenal-spillerne derimot ble straffet med kort i samtlige situasjoner der regelboka tilsier det.

 

Som Arsenal-fan kan en lett bli subjektiv, men Opta-statistikken viser at vi fikk 3 gule kort på 14 "fouls, mens Blacburn fikk 4 gule kort på 28 "fouls".

 

Dersom vi ser på status i PL for de fem lagene som topper tabellen synes statistikken å bekrefte dette:

 

- Arsenal har begått 365 "fouls" og blitt belønnet med 37 gule og 1 rødt kort.

 

- Chelsea har begått 407 "fouls og blitt belønnet med 37 gule kort, mens

- United har begått 389 "fouls" og blitt belønnet 32 gule og 3 røde kort.

- Liverpool har begått 380 "fouls" og blitt belønnet med 31 gule og 1 rødt kort.

- Everton har begått 393 "fouls" og blitt belønnet med 34 gule og 4 røde.

 

Dersom man ser på forholdet mellom "fouls" og kort (Både gule og røde) viser statistikken at tallene for Arsenal utgjør 10,4 %, mens Chelsea, United, Liverpool og Evertons tall utgjøre henholdsvis 9,1, 9,0, 8,4 og 9,7%.

 

Selv om statistikken ikke viser i hvilken grad kortene er resultat av andre forhold enn "fouls" f.eks kjeftbruk og bortsparking av ball etc., mener jeg at Opta-statistikken kan brukes som indikasjon på at Arsenal-spillerne blir strengere bedømt enn spillerne fra de andre lagene i toppen av tabellen.

6048[/snapback]

 

 

Jeg er positiv til at bare litt over 50 % var enige i mitt "provokative" innlegg like etter Blackburnkampen. Forklaringen er forhåpentligvis ikke at vi vant kampen.

 

Jeg beklager dersom noen føler seg støtt, men innlegget er et eksempel på hvordan statistikk kan tas ut av sammenhengen og "misbrukes".

 

Selv om referansene til statistikken både i Blackburnkampen og i forholdt til PL er riktig, så manglet noen vesentlige opplysninger:

 

- I forhold til Blackburnkampen så var det kun en Arsenal-spiller som fikk kort pga tacklinger. På tidspunktet da kortet kom, hadde dommeren strammet inn og begynt å ta tak i kampen, slik han burde gjort allerede fra kampstart. Dersom han ikke hadde gitt kort til Fabregas ville han lett ha mistet kontrollen på kampen igjen.

 

Konklusjonen i forhold til Blacburnkampen er altså at dommerne sannsynligvis ikke "diskriminerte" Arsenal, men "bare" hadde en dårlig dag, der han ikke fikk kontroll før ut i andre omgang.

 

Dog:

savagecesc2.jpg

 

- I forhold til statistikken i PL, tok jeg ikke med at Arsenal er det av topplagene som får minst frispark mot seg i forhold til tacklinger. Hvis en sammenlikner antall kort med antall tacklinger i stedet for frispark, så utjevner forskjellen mellom Arsenal og de nevnte lagene seg.

 

På samme måte kan det være faktorer som f.eks medfører at Freddie Ljungberg har et lavere poengsnitt enn øvrige spillere, jfr. annen tråd på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Guest stianarn

Jeg tror kanskje at grunnen til at vi får endel kort er spillestilen vår.

 

Arsenal spiller ofte hurtig langs bakken i lengderetning med mange mann på løp framover, og små marginer.

 

Mister vi ballen da er det lett for at det kommer "panikktaklinger" for å hindre at motstanderne skal kunne benytte seg av de rom som vi etterlater oss.

 

Tempo og aggresivitet er viktige faktorer for å få Arsenal-spillet til å fungere, og da pådrar man seg også noen kort!

 

Ellers tror jeg dommerne er gode nok til å ikke dømme etter hvilket lag som er på banen, men de er mennesker og kan nok bli påvirket av publikum, spillere og managere til en viss grad.

 

Men jeg tror, som før nevnt, at dette jevner seg ut over sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, FA har bedt samtlige dommere om å dømme mest mulig mot arsenal!

6869[/snapback]

 

Du misforstår mekanismene her Petter. Ikke mest mulig mot Arsenal, men mest mulig for United.

6904[/snapback]

 

 

Mulig jeg sier det samme som dere snart, da jeg har en ekkel følelse av at de 2 poengene vi ble frarøvet på OT iår kommer til å avgjøre om vi spiller europacup neste år eller ei ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...