Jump to content

Glimt-Odd


Ravenghost

Recommended Posts

Nå leder Glimt 3-0 sammenlagt, og det er helt fortjent. Spørsmålet jeg stiller her er hvorfor i all verden Odd kan tro de kan vinne disse kampene når de spiller med talentløse spillere som P. Bruer Hansen, Zbynek Pospech og Andre Muri? Jeg er bedre enn de der!!!!!!!!!!!!!! Har aldri likt Glimt, og håpet mest på Odd i disse kampene, men etter å ha sett 120minutter av kval.kampene håper jeg Glimt rykker opp...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener helt klart at Opdal er bedre enn Jarstein, ikke minst på det mentale og jordnære plan. Og ikke minst må jeg si at ut fra de to kval.kampene, virker Glimt-keeperen langt mer spennende enn Jarstein...

 

Hvis fremtiden til Norge heter Espen Ruud, Jarstein, Strømstad, Hæstad osv da blir jeg bekymret...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bedre enn de der!!!!!!!!!!!!!!

 

Merkelig at ikke du spiller i tippeligaen eller i Adeccoligaen da, ikke sant? :huh: :blink:

Jeg burde nok heller skrevet at jeg hadde vært bedre enn dem, med samme treningsdoser.

 

For jeg e nok bedre på det å lese spill, ta riktige avgjørelser med og uten ball osv. Imagine me in the right environment. Nei, det siste va kødd, men er helt sikker på at det er mange nedover i divisjonene, som med samme treningsdoser som de på elitenivå, hadde vært bedre spillere...

Link to comment
Share on other sites

Nå er undertegnede trener, for et av Norge`s beste 15 årslag, samt ser RIMELIG mye fotball, og tro meg INGEN er så flinke til å overvurdere egne evner som middelmåige fotballspillere. Hvis som atte, osv er standardbegreper som går igjen. Det er som regel svært gode grunner til at noen spille i tippeligaen og en hel haug med kaver i 3 og 4 divisjon. Tro meg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er undertegnede trener, for et av Norge`s beste 15 årslag, samt ser RIMELIG mye fotball, og tro meg INGEN er så flinke til å overvurdere egne evner som middelmåige fotballspillere. Hvis som atte, osv er standardbegreper som går igjen. Det er som regel svært gode grunner til at noen spille i tippeligaen og en hel haug med kaver i 3 og 4 divisjon. Tro meg.

Nå har det seg faktisk slik at det har litt å si hvor i Norge man kommer fra. Jeg er fra et lite sted. Da jeg og mine kompiser var på kretssamlinger ble vi alltid plassert på plasser vi ikke spilte på, og selv om vi var bedre enn de som ble valgt ut til de siste samlingene ble vi ikke valgt. Hvorfor? Fordi at de som ble valgt "tilfeldigvis" var fra samme klubber som de som hadde kretssamlingene... Mange slike idiotiske ledere som tenker "mine spillere skal opp og frem, selv om de ikke er best"... Kanskje du selv kjener til slike ledere...

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg faktisk slik at det har litt å si hvor i Norge man kommer fra. Jeg er fra et lite sted. Da jeg og mine kompiser var på kretssamlinger ble vi alltid plassert på plasser vi ikke spilte på, og selv om vi var bedre enn de som ble valgt ut til de siste samlingene ble vi ikke valgt. Hvorfor? Fordi at de som ble valgt "tilfeldigvis" var fra samme klubber som de som hadde kretssamlingene... Mange slike idiotiske ledere som tenker "mine spillere skal opp og frem, selv om de ikke er best"... Kanskje du selv kjener til slike ledere...

 

Å joda. Det reflekter stort sett kretslagsopplegget i hele det ganske land, den beskrivelsen der. Men, i og med at vi til dels opplever akkurat det samme, så kan jeg si følgende; ikke blir du nødvendigvis bedre av å være på kretslaget, ei heller stopper karrieren om du IKKE kommer med. Kretslagsopplegget er oppskrytt og har alltid vært det.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg faktisk slik at det har litt å si hvor i Norge man kommer fra. Jeg er fra et lite sted. Da jeg og mine kompiser var på kretssamlinger ble vi alltid plassert på plasser vi ikke spilte på, og selv om vi var bedre enn de som ble valgt ut til de siste samlingene ble vi ikke valgt. Hvorfor? Fordi at de som ble valgt "tilfeldigvis" var fra samme klubber som de som hadde kretssamlingene... Mange slike idiotiske ledere som tenker "mine spillere skal opp og frem, selv om de ikke er best"... Kanskje du selv kjener til slike ledere...

 

Å joda. Det reflekter stort sett kretslagsopplegget i hele det ganske land, den beskrivelsen der. Men, i og med at vi til dels opplever akkurat det samme, så kan jeg si følgende; ikke blir du nødvendigvis bedre av å være på kretslaget, ei heller stopper karrieren om du IKKE kommer med. Kretslagsopplegget er oppskrytt og har alltid vært det.

Helt enig i at kretslag er oppskrytt, og mener de som har disse lagene og disse samlingene gjør en dårlig jobb (unntak fins jo). For meg og min to år yngre kompis (som var best på småguttenivå i 1977-klassen, mens han var født i 1982) ble det en demotiverende faktor at vi følte at vi ikke fikk som fortjent på samlingene. Og i og med at vi er fra et lite sted langt fra nærmeste storlag, ble det vanskelig å ta steget videre.

Link to comment
Share on other sites

Det var fortjent av Glimt ! Vant begge kampene fortjent !

Odd har ikke prestert en eneste ting i år ! Så gratulerer Glimt !

Link to comment
Share on other sites

Nå er undertegnede trener, for et av Norge`s beste 15 årslag, samt ser RIMELIG mye fotball, og tro meg INGEN er så flinke til å overvurdere egne evner som middelmåige fotballspillere. Hvis som atte, osv er standardbegreper som går igjen. Det er som regel svært gode grunner til at noen spille i tippeligaen og en hel haug med kaver i 3 og 4 divisjon. Tro meg.

 

Off Topic, men alikevel.. hva heter laget dit Chaz ??

Og gutter 15, vil det da si 92 eller 93 ??

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til Glimt. Det virker som Odd falt for eget grep. De jublet for kvalifiseringsplassen som Spurs jubler for uavgjort hjemme. De trodde jobben var gjort og klarte ikke å nullstille til den egentlige "finalen". Glimt vinner begge kampene og er vel verdt opprykket.

 

Ja, gratulerer til Bodø-Glimt. Når man tar seieren på forskudd slik Odd gjorde etter å ha sikret kvalik-plass, bør alarmklokkene slås på med full styrke. Det ble de ikke gjort i Skien, og de klarte ikke å mobilisere mot et godt og aggressivt Bodø-lag som hadde gjort hjemmeleksa si. Dermed så rykker Bodø-Glimt fortjent nok opp også! Og kanskje dette er et sunnhetstegn, at det tredje dårligste laget i tippeligaen ikke bare kan spasere seg til fornyet kontrakt mot det tredje beste laget i divisjonen under?

 

For øvrig er jeg så enig så enig med Chaz sine refleksjoner rundt dette med talenter og det å komme seg opp. Det er riktignok noen år siden jeg var involvert i arbeid med aldersbestemte lag og talentutvikling, og også den gangen kun perifert, men jeg kjenner igjen mange av de tingene som påpekes. Fotballspillere har alltid en tendens til å overvurdere sitt eget talent. Det er ihvertfall ytterst få som til fulle innser at talent ikke er nok i seg selv. Det må foredles gjennom knallhardt arbeide. Og det å ha en moden og tøff nok innstilling er kanskje den største bøygen for bortskjemt ungdom, som kanskje vill drive med tull og tøys sammen med kompiser heller enn å ta en ekstra joggetur ute i slaps og tåke på mørke høstkvelder? Og jeg kan forstå dem, det er ikke det, men det er noe med at HVIS man virkelig ønsker noe, da må man også være villig til å betale prisen det koster for å komme dit. Det er ytterst sjelden man får i pose og sekk, og dersom man sier A så bør man også si B.

 

Et annet poeng er at det ikke alltid er de største talentene som når lengst. For å ta et eksempel, Bjørn Dæhlie var aldri det største naturlige langrennstalentet, men han ble best takket være en overnaturlig vilje og evne til å presse seg, og en evne til å trene systematisk med et langsiktig mål. Og dette bør det være noe å lære av for fotballspillere. Man må ikke ha teknikk som Maradona for å bli en god fotballspiller, eller komme opp på toppnivå. det er også behov for grovarbeidere. Arsenal har jo hatt nok av dem opp gjennom årene; Adams, Parlour, Keown, og nå Flamini for å nevne noen. Ingen av disse var/er noen teknikere, men de hadde andre kvaliteter som det er behov for på en fotballbane, og de visste å gjøre det beste ut av sitt utgangspunkt.

 

Og så til det med å bli oppdaget. Ja, det KAN være en fordel å komme fra en større klubb. Mange av de som sitter i ledelsen av kretslagene, er også representert i større klubber. I seg selv en uting spør du meg. Her burde det vært uavhengighet, men det er et problem i et fotball-Norge der antall kvalifiserte lederskikkelser er for få. Dermed blir det som det blir. Men uansett hvor "urettferdig" mye kan virke; det er likevel mest opp til den enkelte spiller. Er man god nok og jobber riktig og hardt nok, kommer man også med, før eller senere.

 

Og husk at uansett hvor god man er, det er få idretter hvor nåløyet er så trangt som i fotball, rett og slett fordi sporten er så populær. Det er derfor også ingen idrett der talenter blir FORbrukt i like stor grad som fotball. Og dermed er vi inne på et annet relatert problem. Ungdom utvikler seg i forskjellig hastighet. Noen er bråmodne, og klar for det ypperste nivå som 17-åringer, slik som Cesc. Andre er late bloomers, og slår ikke til før langt opp i 20-årene. Problemet er at verken spillere eller system har tålmodighet eller tid til å vente. Ungdom som MÅ velge mellom toppfotball eller jobb/utdannelse blir ofte tvunget til å velge det sistnevnte, og trapper da typisk ned til lavere divisjoner, eller legger opp. Sånn sett tapes mange talenter.

 

Nå mener jeg at man ikke nødvendigvis må drive sin idrett på ypperste elitenivå for å kunne ha glede av den, men det er synd, ikke minst for fotball-Norge at man ikke klarer å ta vare på flere enn man gjør. Og dette problemet ser man kanskje i enda større grad i mange andre idretter, der rekrutteringen er enda smalere enn i fotball. Det viktigste sett fra spillerens ståsted er likevel at denne gjør det riktige valget for seg, og at han er bevisst sine valg. Sett fra samfunnets side, bør man finne ordninger som gjør at flest mulig tas vare på. Og husk, selv om man ikke har klart å kjempe seg opp på tippeliganivå før man har passert 20, så har ikke nødvendigvis toget gått. Var det ikke Briegel som begynte med fotball i en alder av 22, og debutterte på det tyske landslaget i en alder av 27?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...