Jump to content

Tour de france


arsenal_1886

Recommended Posts

Helvette for et krasj! Flech ble nettopp kjørt ned av en pressebil(!). To stykk rett i grøfta, den ene rett i piggtråd. Har egentlig alltid lurt på hva vitsen med disse bilene som kjører helt oppi rytterne til enhver tid. Er det ikke nok med at 30-40 ryttere sykler i godt over 40 km/t tett i tett?

 

Dagens etappe er noe av det sykeste jeg har sett, siden jeg begynte å følge med på sykkel for alvor i 2004. Den episoden med Flecha som blir regelrett meiet ned av bilen, og Hoogerland som i samme situasjon flyr av sykkelen og i piggtrådgjerdet var stygg. Vil også gi en liten smekk på fingrene til de tre andre rytterne i bruddet som bare fortsetter å kjøre istedet for å stoppe opp og sjekke at alt er i orden, slik som hovedfeltet gjorde når de slakket ned på farten til de fikk oversikt over hva som hadde skjedd i velten i utforkjøringen, som førte til at Vinokourov og van den Broeck måtte bryte touren. Lurer også litt på den situasjonen hvor det ser ut som Contador blir regelrett presset av veien av en Katusha rytter.

 

Dagens etappe var rett og slett dramatikk fra start til mål

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Kan ikke si meg overrasket over at det var en russer som testet positivt. Synd for Touren og sykkelsporten generelt når slike tilfeller dukker opp, men det var vel bare et spørsmål om tid før en ny dopingsak rullet frem.

 

Uansett, beundringsverdig å se Johnny Hoogerland kjempe seg gjennom dagens etappe. Hadde vært utrolig moro om han kom seg til Paris!

Link to comment
Share on other sites

Det er nok langt mindre doping i sykkelsporten enn det har vært tidligere. Det er en enorm testing av syklister fortiden, hvor man har tester foran under og etter touren, på de aller, aller fleste syklistene. Det er grundig, og det lagres i databaser for å få oversikt over blant annet blodverdier. Jeg tror de som blir tatt er dopet, og at det er unntakene som er dopet. Om noen flere blir tatt i touren så er det bare positivt, man tar dem og blir kvitt dem. Synd straffene ikke er hardere.

 

Det skal også sies at det ikke er store oversikten over doping i fotballen, det er godt mulig at det er et stort problem. Man har ikke de samme systemene som i sykkelsporten, sykkelsporten har kommet mye, mye lengre! Er vi sikre på at vi faktisk har en ren sport i fotballen? Nei, så absolutt ikke! Jeg tror vi hadde tatt mengder av fotballspillere i doping, med de systemene man bruker i sykkelsporten! Anti-dopingarbeidet i sykkelsporten er det mange idretter som har noe å lære av!

 

Etter min mening har sykkelsporten fått et ufortjent dårlig rykte, det er et helt annet arbeid i dag enn det var fot bare 5 år siden. Utviklingen er enorm og det er færre og færre som blir tatt, noe som vil tilsi at det er færre dopede ryttere.

Link to comment
Share on other sites

Man kan si så mye man vil om sykling og doping. Men faktum er at sykkelsporten virkelig tar dopingen på alvor, og det finnes ikke mange andre idretter som kan vise til samme antidopingarbeide.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...