Jump to content

ARSENAL - Wengers tanker videre med laget


GoldenGate

Recommended Posts

Jada, det har lagt i kortene i noen tid nå. For bare to-tre måneder siden ville jeg raskt ha avfeid slike oppslag som dagens "Henry til Barca" war-type headlines med et skuldertrekk, men de siste par ukene har det skjedd ting som har gjort at jeg har blitt litt mer i tvil. Neida, dealen er fortsatt ikke offisiell og det KAN jo hende at dette ikke blir noe av. Men denne gangen tror jeg faktisk på det.

 

Men hvordan kan AW finne på å gjøre noe slikt da? Selge lagets eneste store stjerne og derved også all vår fremtids eneste håp, om man skal tro enkelte av de oppgitte kommentarene fra mine fellow Gooners i dag?

 

Tja, kanskje saken er så enkel at AW - etter å ha fulgt ham forholdsvis nøye de siste 12 månedene - har kommet til at Titi har peaket så til de grader at det nå mere synes som et langt lurere alternativ å selge ham for rundt Nok 200 mill - The Times sier £16,2 mill nå, opp til maks £20,2 mill om alt slår til - enn det er å vente til han taper seg ytterligere og surner helt. Og kanskje til og med ødelegger miljøet i stallen vår. For, let's face it: Titi HAR blitt noe av en primadonna de siste 2-3 årene.

 

Ja, kanskje Henry simpelthen ikke lengre fortjente den drøye millionen han fikk i uka av oss rett og slett?

 

For nå, og dette bør man ha klart for seg, er det etter DD's avgang WENGER som har all makt i klubben. Og jeg mener ALL makt. Hadde det ikke vært for DD så hadde Wenger i følge rykter fra tidligere år hentet tilbake Anelka for lenge siden. Der DD ikke tålte fyren for det han hadde utsatt klubben sin for, var AW mer av den bibelske Fader som alltid var villig til å vente på sin fortapte sønn med en åpen favn.

 

Derfor: Mener Wenger at Anelka pr i dag er et bedre valg for Arsenal enn det Henry er, så kommer han til å selge Henry og kjøpe Anelka. Og så får fansen mene hva de vil. For styret tør uansett ikke å si ham i mot nå...

 

Det har foregått over tid, ja nesten umerkelig, men enten vi har vært klar over det eller ei så har nok Arsenal beveget seg bort fra det laget som bar frem Henry til å bli en av verdens stabilt topp-tre angripere gjennom et halvt ti-år. For Henry spilte ikke alene. Paddy sa en gang om laget at "her spiller vi alle for Henry", og mente da alle fra David S, Ash, Robbie, Dennis, Edu, Gilberto, Freddie og til seg selv.

 

Dette laget er i dag borte. Fotballverdenens giftigste venstrekant er gått over i historien akkurat som det Grahams - og Adams' - The Old Guard engang gjorde. Det er nemlig Fabregas' nye lag som nå er i ferd med å vokse frem fra asken, og ikke Henrys gamle som skal gjennoppstå.

 

Og i akkurat DETTE laget er kanskje Henry mer av en hemsko enn en inspirator? Jada, han er selvsagt fortsatt en av verdens aller beste angripere - slikt forsvinner da ikke over natten. Og han er fortsatt god for 20+ i PL. Men kanskje AW er redd for at han kommer til å bremse de øvriges utvikling?

 

Henry var enkel å spille FOR, men vanskelig å spille MED, for den som forstår forskjellen. Akkurat som det RvP er, forøvrig. Og den generasjonen som nå vokser frem rundt Fab4 har kanskje bedre av å finne sin egen spillestil enn å bli formet for Henrys? Noen ganger må man beskjære tredet for at det skal bringe mer frukt i morgen enn det gjør i dag, og denne beskjæringsprosessen kan undertiden virke rimelig hardhendt.

 

Men den har alltid treets beste for øye.

 

Derfor tror jeg ikke at vi skal fortvile så alt for mye over den beskjæringsprosessen Wenger har ført laget sitt igjennom de to siste årene, og som nå ser ut til å fortsette med den tykkeste grenen av dem alle. For vi må jo ikke tro at han selger sitt kjæreste barn uten å ha lagt alternative planer for fremtiden. Er det virkelig mulig for en Gooner, nå etter alle disse årene med AW, å tro at Wenger ikke har lagt planer for fremtiden?

 

Skulle vel engelsk fotballs fremste strateg (sammen med DD) gjøre slikt uten å ha en plan for fortsettelsen? Går det egentlig an å tro noe slikt? Nei, spørsmålet er vel kanskje heller hvilke planer AW går med nå om dagen? Hvilke kort han har i ermet nå om dagen og hvilke nye veier fremover han planlegger for laget sitt nå...

 

Selvsagt kommer Arsenal til å kjøpe inn en venstre kantspiller om man selger Henry. Hvem? Aner ikke, men Babel virker som et hett tips. Når dette er sagt så tror jeg faktisk at den fremste enkeltårsaken til at JAR mistrivdes så sterkt i London, var Henry. Primadonnaen som ikke tålte at en annen truet hans status. Nå som Henry er vekk, OM han forsvinner that is, så kanskje han åpner seg for tanken om å bli likevel?

 

Kjempespekulativt? I know. Omtrent som med Anelka: En meget god tanke som det skal bøttevis med mot og baller store som kornsiloer til for å gjennomføre. Og bare tiden vil vise om det blir noe av dette. Men koker Anelka bort til høyre og JAR bort til venstre, så tror jeg faktisk at Babel kommer. Selv om han kanskje ikke satt himmelen i brann nå under mesterskapet nå sist. Drenthe virket mye bedre, men vi får se hva som skjer.

 

Bendtner og Theo kommer tilbake for fullt. Men holder det med to ungsauer til i en stall fyllt til randen av nettopp slike om vi skal konkurrere om titler til året? Kanskje ikke? Enn Tevez da? Jada, om bare MSI roer prisen litt, så er han helt klart et fullgodt alternativ. Penger har vi jo nok av nå, men AW skal visst alltid handle på salg, og der står saken. RM er vel uansett foran oss i køen, men vi har GOD råd, så hvorfor ikke tenke STORT...

 

mvh

GoldenGate

 

som foreløpig gir seg med dette...

Link to comment
Share on other sites

Liker veldig godt hva du skriver her! Spesielt med tanke på å lage sitt eget lag, som kan holde på i mange år framover, framfor et rundt henry som vil blir dårligere om noen år når han gir seg (om han hadde blitt da). En egen spillestil, med mange unggutter kan føre til et tiår med mange trofeer om vi greier å holde på alle talentene våres, men da er det helt nødvendig at AW blir.

 

Jeg velger å tru at han blir til ungguttene har slått ut i full blomst, og se hans mesterverk bære frukter! Hva for han ut av å hente inn mange unggutter med massevis av talent, om han går til en annen klubb?!? Da har han mistet muligheten til å få de inn i sin nye klubb (om det skulle skje).

 

Jeg velger personlig å tru at Wenger faktisk åpner lommeboken i år og henter en fullgod erstatter til Henry, og kanskje en forsvarsklippe til. Altså to store signinger i sommer, og disse vil være unge, men likevel profilerte. Disse to, i kombinasjon med de unge talentene og verdensstjernene vi allerede har skal være med på å bygge et lag med egen spillestil, eget mønster, og egen fotball. Om alle får spilt sammen i 1-2 sesonger vil vi etterhvert bli et storlag i europa som spiller den vakreste fotballen, i tillegg til at vi blir umulige å slå.

 

Jeg tror altså at om henry går han det ha en positiv effekt på det sportslige, da alt har gått gjennom han før. Spillet ble alt for lett å lese. Nå vil vi få flere muligheter og vi vil få flere spillere som markerer seg. Vi vil altså få et fullverdig LAG, ikke mange som spiller FOR en annen (henry), som du nevner.

 

Så alle Gonners: FREMTIDEN ER LYS!!

Link to comment
Share on other sites

Hmm du skriver godt og har virkelig tenkt gjennom det du skriver. Men føler du går på en bom. Altså Henry, hva er Arsenal uten Henry? Ikke vet jeg, men uten Henry føler jeg Arsenal er dårligere. Henry er en av de største spillerene i Arsenals historie, uten Henry hadde vi ikke hadde noen unbeaten sesong, vi hadde kanskje ikke vunnet FA cupen, serien osv. Selvsagt skal ikke en leve på gamle meritter, han må vise at han fortsatt kan. Er det noe jeg ikke er i tvil om så er det nettop det, jeg VET at Henry fortsatt kan. Vi trenger den verdensspissen foran der. Henry ER bedre enn Anelka, han er bedre enn Babel, han er bedre enn Ade, og bedre enn Robin. Han er kongen, og vi trenger kongen. Det er klart, RvP og Ade eller Anelka for den saks skyld er jo genialt. Robin er en rising star, Ade er jeg usikker på, men kan bli stor, og Anelka vet vi hva står for, han vet fortsatt hvor målet står. Men Henry føler jeg er en mann Arsenal trenger. Han er vår kaptein, et symbol på Arsenal, han er rutinert, en gledesspreder, en mann man trenger i garderoben, en som kan vise talentene i klubben hvordan det skal gjøres. Nei selger vi Henry blir jeg utrolig lei meg, det går bare ikke, uansett hvilken plan Arsene har. Plan har han sikkert, men den planen burde ikke være å selge Henry.

Link to comment
Share on other sites

Godt innlegg GoldenGate, og jeg tror absolutt det er noe i det du skriver. Jeg mener å ha sett det i vinter, at når Henry var ute, spilte laget for hverandre, og flyten var til tider mer enn tilstede.

 

Når Henry var skadefri skjedde det en forandring med alle ungguttene, de spilte ikke lenger for hverandre, de spilte for Henry. Det var skremmende å se hvor involvert Henry skulle være i spillet, på tross av at han hadde flere elendige kamper.

 

Selvfølgelig ville vi Gooners helst sett Henry tilbake i toppform og som en lagspiller for Arsenal igjen, men vi er kanskje naive. Vi kan si oss misfornøyde med £16m i overgangssum, men dersom Henry hadde hatt flere sesonger som denne, ville han langt i fra forsvart £100k i uka, samtidig som markedsverdien hans ville gått ned ytterligere. Pokker ta, vi klarer oss alltid!

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd!

 

Jeg er enig i alt som sies om Henry, men mer avventende ifht til snakket om Anelka som event løsning, Fabregas som "fremtiden" og Wengers eventuelle videre rolle i klubben.

 

Det eneste jeg allerede nå kan si, er at jeg virkelig ønsker Reyes tilbake til klubben. Vi husker vel alle hvor mye bedre han presterte uten Henry på laget?!!!

Link to comment
Share on other sites

Enig i at dette er en spennende tråd og med en veloverveid start. Syntes fruktbildet ditt er bra GoldenGate. Viktig å la det unge gro. Slik at treet ikke råtner på rot. Merker vel på forumet her at tristheten vi alle føler er i ferd med å snu til en gryende optimisme. Og det trenger vi alle.

Link to comment
Share on other sites

Mi største bekymring er om Wenger har ein plan med det her laget, lenger enn eit år.....

Klare Wenger å gå ut å binde seg til Arsenal lenger enn ut neste sesong er eg lite bekymra. Går Wenger ut og sei han blir ut neste sesong og gir seg er eg litt bekymra. Det værste er etter mi meining om Wenger fortsette si la oss vente å sjå holdning, det gjer oss alle berre veldig bekymra, og er ein situasjon som er svært ugunstig

Link to comment
Share on other sites

Mi største bekymring er om Wenger har ein plan med det her laget, lenger enn eit år.....

Klare Wenger å gå ut å binde seg til Arsenal lenger enn ut neste sesong er eg lite bekymra. Går Wenger ut og sei han blir ut neste sesong og gir seg er eg litt bekymra. Det værste er etter mi meining om Wenger fortsette si la oss vente å sjå holdning, det gjer oss alle berre veldig bekymra, og er ein situasjon som er svært ugunstig

 

 

Trur du er inne på noe her. Wengers fremtidige plan betyr jo ingenting om ikke hans arvtager har samme filosifi som han. Er utrolig spent på hvem Wengers arvtager blir, når den tiden kommer.

 

Men som vi alle opplever - fotballspillere og trenere kommer og går!

:)

Link to comment
Share on other sites

Mi største bekymring er om Wenger har ein plan med det her laget, lenger enn eit år.....

Klare Wenger å gå ut å binde seg til Arsenal lenger enn ut neste sesong er eg lite bekymra. Går Wenger ut og sei han blir ut neste sesong og gir seg er eg litt bekymra. Det værste er etter mi meining om Wenger fortsette si la oss vente å sjå holdning, det gjer oss alle berre veldig bekymra, og er ein situasjon som er svært ugunstig

 

 

Trur du er inne på noe her. Wengers fremtidige plan betyr jo ingenting om ikke hans arvtager har samme filosifi som han. Er utrolig spent på hvem Wengers arvtager blir, når den tiden kommer.

 

Men som vi alle opplever - fotballspillere og trenere kommer og går!

<_<

Tror ikke vi trenger være redd for dette. Ny manager uansett hvem det er, vil ikke ta sjansen på å bygge på noe nytt og legge Wengeres arbeid til side. Et styre med ansvarlighet og respekt for seg selv vil ansette en leder som kan videreføre godt arbeid, gi det impulser, og ikke ansette en manager som kommer med helt nye ideer. Kontinuitet er stort fokus i ledertenkning i dag. Så sant men ikke gjør et lederskifte i desperasjon for ikke å rykke ned for eksempel. Da kan det kanskje være greit å riste hele organisasjonen litt.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det, og er sikker på at Arsenal vil vere eit topplag som vil kjempe om trofe også uten Henry og Wenger. Personleg håper eg likevel på at Wenger skriv under ein ny kontrakt, vi får 2-3 spelarar som hevar laget, og at unggutta framleis kan utvikle seg under Wenger.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det, og er sikker på at Arsenal vil vere eit topplag som vil kjempe om trofe også uten Henry og Wenger. Personleg håper eg likevel på at Wenger skriv under ein ny kontrakt, vi får 2-3 spelarar som hevar laget, og at unggutta framleis kan utvikle seg under Wenger.

Dette tror jeg kan stå som en oppsummering på hele forumets ønsker for framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med en følelse av at når nå Henry selges så må Wenger ha en eller annen spiss på gang. Kan en spiss være på vei inn i løpet av noen dager? Jeg tror det, fordi jeg tror ikke Wenger bare slipper Henry nå og lar uroen som har vært etter Dein sin avgang øker enda mer og skaper mer frustrasjon hos fansen. Nesten helt overbevist om at noe er på gang inn til klubben også, selv om jeg på sett og vis ikke tror helt på det selv. <_<

 

Vi trenger et svar fra Wenger med en storsigning for å skape ro både hos spillere og fans, men vil vi få det svaret?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med en følelse av at når nå Henry selges så må Wenger ha en eller annen spiss på gang. Kan en spiss være på vei inn i løpet av noen dager? Jeg tror det, fordi jeg tror ikke Wenger bare slipper Henry nå og lar uroen som har vært etter Dein sin avgang øker enda mer og skaper mer frustrasjon hos fansen. Nesten helt overbevist om at noe er på gang inn til klubben også, selv om jeg på sett og vis ikke tror helt på det selv. <_<

 

Vi trenger et svar fra Wenger med en storsigning for å skape ro både hos spillere og fans, men vil vi få det svaret?

 

Vi ventet på det samme etter Vieiras exit uten at noe skjedde... men det ville vært helt håpløst om ikke en erstatter er på veg inn. Med Baptista/Henry ut og Bendtner inn så er lagdelen betydelig svekket.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst vil jeg bare hive meg på bølgen for GoldenGate sitt innlegg. Du skriver presist og ekstremt godt. Jeg har vært litt deppa i morgentimene inntil jeg leste dette innlegget. For du (GoldenGate) seter ord på det mange av oss har sett underbevisst, men ikke har fått frem. Akkurat nå gleder jeg meg til resten av Silly Season.

Første pri nå bør være for Wenger og Fabregas å hevde at Arsenal er deres hjem for en lang stund fremover. Dette vil bidra til ro og mindre eller ingen spekulasjoner. Som neste prioritet bør Wenger handle, og han bør handle mye - men klokt. Om det er Anelka, Babel eler andre som vi har hørt om eller ikke, vel det tror jeg spiller mindre rolle, så lenge han faktisk handler. Vi har alle sett og, vi vet alle sammen virken enorm nese Wenger har for store ting. Og så lenge han blir frykter jeg ikke for sesongen verken neste sesong eller sesongene etter.

 

Takk for årets (tidenes?) beste innlegg på forumet GoldenGate. Jeg tror flere som meg vil snu sin fortvilelse til optimisme og håp etter å ha tatt seg tid til å lese innlegget ditt.

 

Nå skal jeg løpe meg en tur regnet, med et lurt smil om munnen, for ting er i ferd med å skje...og når ting skjer i Arsenal er det altid stort!

Link to comment
Share on other sites

Hmm du skriver godt og har virkelig tenkt gjennom det du skriver. Men føler du går på en bom. Altså Henry, hva er Arsenal uten Henry? Ikke vet jeg, men uten Henry føler jeg Arsenal er dårligere. Henry er en av de største spillerene i Arsenals historie, uten Henry hadde vi ikke hadde noen unbeaten sesong, vi hadde kanskje ikke vunnet FA cupen, serien osv. Selvsagt skal ikke en leve på gamle meritter, han må vise at han fortsatt kan. Er det noe jeg ikke er i tvil om så er det nettop det, jeg VET at Henry fortsatt kan. Vi trenger den verdensspissen foran der. Henry ER bedre enn Anelka, han er bedre enn Babel, han er bedre enn Ade, og bedre enn Robin. Han er kongen, og vi trenger kongen. Det er klart, RvP og Ade eller Anelka for den saks skyld er jo genialt. Robin er en rising star, Ade er jeg usikker på, men kan bli stor, og Anelka vet vi hva står for, han vet fortsatt hvor målet står. Men Henry føler jeg er en mann Arsenal trenger. Han er vår kaptein, et symbol på Arsenal, han er rutinert, en gledesspreder, en mann man trenger i garderoben, en som kan vise talentene i klubben hvordan det skal gjøres. Nei selger vi Henry blir jeg utrolig lei meg, det går bare ikke, uansett hvilken plan Arsene har. Plan har han sikkert, men den planen burde ikke være å selge Henry.

vet ikke hva jeg synes om denne overgangen enda, men å si at henry er en gledesspreder synes jeg blir feil.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg Goldengate, kanskje først og fremst fordi det er sånn alle her ønsker at realiteten er akkurat nå. Kjenner igjen litt av den forsiktige optimismen som andre her gir uttrykk for, men jeg er egentlig mer redd for at realiteten her er en ganske annen...

 

Er salget av Henry kalkulert og veloverveid fra AW's side? Eller er det bare et tegn på resignasjon og likegyldighet ovenfor en klubb han snart forlater?

 

Er dette slutten på en æra, der Wenger nå skal bygge laget rundt Cesc i stedet for Henry? Eller er både Arsene og Fabregas på tur til Spania, og vi på tur til Leicester med en ny Bruce Rioch?

 

Litt for lett å tenke sånne tanker nå. Håper så inderlig at du har rett Goldengate!

Link to comment
Share on other sites

Bare noen raske tanker om Tevez, sånn på en regnværsdag. Jeg ser på Tevez som en shadow-striker type angriper som fungerer best i Bergkamp-rollen. Han er et meget godt alternativ og er kanskje den beste tilgjengelige stjerneangriperen på markedet akkurat nå. Og ja, jeg mener da inkludert Torres. Som forøvrig også hadde vært en meget bra tilvekst til laget, men IKKE til £26 mill, som er galskap.

 

Som sagt umph antall ganger før, så er problemet med Tevez, foruten muligens en avsindig høy pris, at han ett eller annet sted bak tåken fortsatt eies av MSI, dvs et sammensurium av en organisasjon som igjen eies av en eller flere russiske oligarker a-la Roman. Og kanskje fortsatt delvis også av ham (han eide visstnok engang ca 15% av MSI, uvisst om han fortsatt gjør dette da han er uvenner med Boris). Man handler mao helst ikke med MSI. Om man ikke VELDIG gjerne vil ha Tevez da...

 

Arsenal kan, på en god dag, stille de nødvendige £18-20 mill eller mer på beina, men Wenger har ingen tradisjon for å bruke såpass mye på en spiller. Og siden Boris nok ikke er snill nok, egen luksusboks på Ashburton til tross, til å la oss få Tevez til cut-price, så er nok et slikt kjøp fortsatt helst en teoretisk mulighet. Men får man de €14 mill, som man visstnok krever for Reyes, så er man jo i det minste et stykke på vei.

 

Jada, jeg vet at Reyes til venstre, RvP på høyre, Tevez som shadowstriker og en målpoacher som Hunterlaar i boksen ville sendt både meg og andre til Nirvana før helgen var over, men dette er nok en kvartett vi ikke vil få se samlet på Ashburton. Men FOR en angrepsrekke det ville ha vært! Giftige målscorere i alle ledd og ørtenhundre kombinasjonsmuligheter fremover. Èndimensjonale? Ikke i stand til å ta vare på de sjansene vi skaper? Ikke med dette laget, nei...

 

For Wenger har selvsagt sett det samme som oss andre. Det er jo ikke det at vi ikke skaper sjanser, nei problemet er jo heller at vi ikke setter de syvhundreotolv sjansene vi får i løpet av en kamp. Der ManU kunne spille langt under pari og likevel vinne 1-0 fordi RvN fikk en halvsjanse på overtid, mangler vi pr i dag denne muligheten. Jada, RvP kan skape og score ut av ikkeno', men ikke hele tiden og Adebayor trenger som kjent åtte til ti clear-cut målsjanser pr mål minst. Vi mangler mao en poacher.

 

Hunterlaar er en sådan. Æresdivisjonen er ikke helt PL, I know. Men han vet da i det minste hvor målet står, den gutten. Men kommer Wenger - for første gang siden Jeffers, stjernekjøpet vårt fra Everton - til å kjøpe en ren fox-in-the-box da? Tvilsomt. Men OM han kjøper noen så tror jeg det blir fra Ajax. Henrys avgang har i hvertfall åpnet for denne muligheten, så får vi se.

 

Men en fox-in-the-box trenger baller å jobbe med, og innlegg er ikke det Wenger har prioritert mest opp gjennom årene. For der ManU har lagt vekt på et slitesterkt system med midtspiss som skal omsette innlegg fra kant, alternativt ta i mot gjennomspill fra midtbanen, og hvor de sentrale midtbanespillerene skal ta seg av eventuelle baller i returrommet og spissen eventuelle returer fra disse igjen, så har AW valgt et mye mer sårbart system.

 

For det er raske overganger i lengderetningen som har vært resepten vår siden han sparket ut Hartson for nesten en mannsalder siden. Flotte innøvde trekk fremover og glimrende enkeltspillere som kunne håndtere ballen i F1 hastigheter, og derigjennom score før motstanderlaget helt skjønte hva som skjedde med dem. Vakkert når det fungerer, ja helt ødeleggende for motstanderlagets moral. Helt til Alex lærte Big Sam hvordan han skulle stå seg mot dette:

 

Fire mann i forsvar, fem mann på midten, forsvar boksen med minst syv mann og spark ned alle som kommer nær nok. Knotter mot hælsener og gjentatte stemplinger på vristen og på tærnemens Riley later som om han ser en annen vei. Send Reyes på sykestua i to måneder uten at dommeren skjønner at nedsparkingene av ham er ment å skulle være nettopp dette før den åttende gangen han går i bakken. Slik taktikk fungerer nemlig fortsatt bra i PL. Og ble Arsenals bane som tittelutfordrer.

 

Derfor trenger vi nye tanker, mente AW. Og solgte Henry. Som ikke forlot oss for di han hadde ressonert seg frem til at dette var det beste for ham, men fordi Wenger hadde bestemt at han skulle selges lenge før Henry tenkte på dette selv. For jeg er overbevist om at Titi virkelig mente det da han sa at han skulle bli i Arsenal ut karrieren sin. Og at det var Arsène, og ingen andre, som fikk ham på andre tanker.

 

Men er ikke Henry fortsatt en av verdens tre beste angripere da? Joda, om han kommer tilbake i godt gammelt slag så. Og laget rundt ham får spille på den måten han vil ha det. Men saken er at det hadde ikke AW tenkt til å la dem gjøre mer. Fabregas' lag flytter ballen MYE mer i sideled i løpet av èn sesong enn det Henrys lag har gjort i løpet av de snart ti årene han har vært her. Spillestilen vår er mao forandret.

 

Hleb er slett ingen Freddie, RvP er åpenbart ingen Dennis og Rosicky er heller ingen Pires, og da kan vi selvsagt heller ikke fortsatt spille som om det er disse som utgjør angrepsrekka sammen med Henry. Så det AW driver med nå om dagen (vel, han er nok egentlig ferdig med dette allerede) er å definere fremtidens spillemønster og å forme laget sitt etter dette. Herunder beskjære stallen for dem som ikke passer inn.

 

Noe som førte til at selv Kong Titi ble overflødig og måtte dra. Og som fører ril at Freddie ikke kommer til å få noe særlig mer spilletid så lenge han velger å forbli på Ashburton. Noe han kommer til å gjøre så lenge kontrakten hans fortsatt løper, formoder jeg. Greit nok, for vi står i stor gjeld til deg Freddie!

 

Men beskjæring alene vinner ingen mesterskap, man må pode også. Og i løpet av sommeren kommer AW til å pode inn en del nye grener i stallen vår. Og da kommer han til å velge dem som han mener vi har mest bruk for, og ikke de som fansen nødvendigvis mener har det hotteste navnet eller ser tøffest ut på youtube...

 

Fremtiden kommer mao til å være sentrert rundt unge Fabregas' spinkle, men akk så besluttsomme skuldre. Finnes det NOEN andre spillere i hele det engelske ligasystemet som, når Alex hadde tatt tak i drakten deres for å skyve dem vekk, hadde hatt baller nok til å tenne på alle pluggene og kline pizzabiten sin inn i dressen hans? Jeg tviler. Selv ikke Roy Keane turte å gjøre slikt mot Alex. Men Fabregas turde...

 

Så da er det vel naturlig først å kikke litt på ham og da først og fremst se etter Fab4's naturlige spillemønster: Spiller helst entralt på midten eller noe ut mot høyre i en ballfordelerrolle. Ikke redd for å kaste seg inn i tacklinger eller å følge med tilbake, men har først og fremst en offensiv legning. Enn så lenge omsetter han ikke nok sjanser i mål, men disse kommer etterhvert og vi kan kanskje forvente 6-10 mål pr sesong.

 

Kan forbedre skuddfoten, men er ikke skuddredd. Har overblikk og spilleforståelse til å kombinere med en hver annen spiller på kloden, men mangler det fysiske nærværet til en Patrick Vieira, en Essien eller en Roy Keane. Han bør mao ha en enforcertype ikke så langt unna seg på midten, for to stk Fabregas blir noe vèl tynt. Han bør også kombineres med en defensiv midtbanespiller som tar ansvaret bakover slik at ikke Cesc blir belemret med dette også.

 

Diaby er sterk nok og kan fort bli den nye Paddy, men er også først og fremst offensiv av legning. Fran Merida skal ta over etter Cesc når han en gang om fire-fem år går til Barca for €100 mill, men blir intet førstevalg før dette. Denilson er en sterkere utgave av Cesc, om enn med noe mindre overblikk. Men hvem har vel ikke dette? Kanskje litt mer defensiv, men eller ganske lik. Gilberto er...nok ikke fremtiden. Kanskje vår bestemann i fjor, men er i mine øyne ikke tacklende og autoritær nok til å utfylle Fab4. Song er...eh...Song.

 

Neida, jeg vet ikke hvem vår nye defensive midtbanejuvel burde være, men jeg håper han kommer snart.

 

mvh

GG

Link to comment
Share on other sites

Bare noen raske tanker om Tevez, sånn på en regnværsdag. Jeg ser på Tevez som en shadow-striker type angriper som fungerer best i Bergkamp-rollen. Han er et meget godt alternativ og er kanskje den beste tilgjengelige stjerneangriperen på markedet akkurat nå. Og ja, jeg mener da inkludert Torres. Som forøvrig også hadde vært en meget bra tilvekst til laget, men IKKE til £26 mill, som er galskap.

 

Som sagt umph antall ganger før, så er problemet med Tevez, foruten muligens en avsindig høy pris, at han ett eller annet sted bak tåken fortsatt eies av MSI, dvs et sammensurium av en organisasjon som igjen eies av en eller flere russiske oligarker a-la Roman. Og kanskje fortsatt delvis også av ham (han eide visstnok engang ca 15% av MSI, uvisst om han fortsatt gjør dette da han er uvenner med Boris). Man handler mao helst ikke med MSI. Om man ikke VELDIG gjerne vil ha Tevez da...

 

Arsenal kan, på en god dag, stille de nødvendige £18-20 mill eller mer på beina, men Wenger har ingen tradisjon for å bruke såpass mye på en spiller. Og siden Boris nok ikke er snill nok, egen luksusboks på Ashburton til tross, til å la oss få Tevez til cut-price, så er nok et slikt kjøp fortsatt helst en teoretisk mulighet. Men får man de €14 mill, som man visstnok krever for Reyes, så er man jo i det minste et stykke på vei.

 

Jada, jeg vet at Reyes til venstre, RvP på høyre, Tevez som shadowstriker og en målpoacher som Hunterlaar i boksen ville sendt både meg og andre til Nirvana før helgen var over, men dette er nok en kvartett vi ikke vil få se samlet på Ashburton. Men FOR en angrepsrekke det ville ha vært! Giftige målscorere i alle ledd og ørtenhundre kombinasjonsmuligheter fremover. Èndimensjonale? Ikke i stand til å ta vare på de sjansene vi skaper? Ikke med dette laget, nei...

 

For Wenger har selvsagt sett det samme som oss andre. Det er jo ikke det at vi ikke skaper sjanser, nei problemet er jo heller at vi ikke setter de syvhundreotolv sjansene vi får i løpet av en kamp. Der ManU kunne spille langt under pari og likevel vinne 1-0 fordi RvN fikk en halvsjanse på overtid, mangler vi pr i dag denne muligheten. Jada, RvP kan skape og score ut av ikkeno', men ikke hele tiden og Adebayor trenger som kjent åtte til ti clear-cut målsjanser pr mål minst. Vi mangler mao en poacher.

 

Hunterlaar er en sådan. Æresdivisjonen er ikke helt PL, I know. Men han vet da i det minste hvor målet står, den gutten. Men kommer Wenger - for første gang siden Jeffers, stjernekjøpet vårt fra Everton - til å kjøpe en ren fox-in-the-box da? Tvilsomt. Men OM han kjøper noen så tror jeg det blir fra Ajax. Henrys avgang har i hvertfall åpnet for denne muligheten, så får vi se.

 

Men en fox-in-the-box trenger baller å jobbe med, og innlegg er ikke det Wenger har prioritert mest opp gjennom årene. For der ManU har lagt vekt på et slitesterkt system med midtspiss som skal omsette innlegg fra kant, alternativt ta i mot gjennomspill fra midtbanen, og hvor de sentrale midtbanespillerene skal ta seg av eventuelle baller i returrommet og spissen eventuelle returer fra disse igjen, så har AW valgt et mye mer sårbart system.

 

For det er raske overganger i lengderetningen som har vært resepten vår siden han sparket ut Hartson for nesten en mannsalder siden. Flotte innøvde trekk fremover og glimrende enkeltspillere som kunne håndtere ballen i F1 hastigheter, og derigjennom score før motstanderlaget helt skjønte hva som skjedde med dem. Vakkert når det fungerer, ja helt ødeleggende for motstanderlagets moral. Helt til Alex lærte Big Sam hvordan han skulle stå seg mot dette:

 

Fire mann i forsvar, fem mann på midten, forsvar boksen med minst syv mann og spark ned alle som kommer nær nok. Knotter mot hælsener og gjentatte stemplinger på vristen og på tærnemens Riley later som om han ser en annen vei. Send Reyes på sykestua i to måneder uten at dommeren skjønner at nedsparkingene av ham er ment å skulle være nettopp dette før den åttende gangen han går i bakken. Slik taktikk fungerer nemlig fortsatt bra i PL. Og ble Arsenals bane som tittelutfordrer.

 

Derfor trenger vi nye tanker, mente AW. Og solgte Henry. Som ikke forlot oss for di han hadde ressonert seg frem til at dette var det beste for ham, men fordi Wenger hadde bestemt at han skulle selges lenge før Henry tenkte på dette selv. For jeg er overbevist om at Titi virkelig mente det da han sa at han skulle bli i Arsenal ut karrieren sin. Og at det var Arsène, og ingen andre, som fikk ham på andre tanker.

 

Men er ikke Henry fortsatt en av verdens tre beste angripere da? Joda, om han kommer tilbake i godt gammelt slag så. Og laget rundt ham får spille på den måten han vil ha det. Men saken er at det hadde ikke AW tenkt til å la dem gjøre mer. Fabregas' lag flytter ballen MYE mer i sideled i løpet av èn sesong enn det Henrys lag har gjort i løpet av de snart ti årene han har vært her. Spillestilen vår er mao forandret.

 

Hleb er slett ingen Freddie, RvP er åpenbart ingen Dennis og Rosicky er heller ingen Pires, og da kan vi selvsagt heller ikke fortsatt spille som om det er disse som utgjør angrepsrekka sammen med Henry. Så det AW driver med nå om dagen (vel, han er nok egentlig ferdig med dette allerede) er å definere fremtidens spillemønster og å forme laget sitt etter dette. Herunder beskjære stallen for dem som ikke passer inn.

 

Noe som førte til at selv Kong Titi ble overflødig og måtte dra. Og som fører ril at Freddie ikke kommer til å få noe særlig mer spilletid så lenge han velger å forbli på Ashburton. Noe han kommer til å gjøre så lenge kontrakten hans fortsatt løper, formoder jeg. Greit nok, for vi står i stor gjeld til deg Freddie!

 

Men beskjæring alene vinner ingen mesterskap, man må pode også. Og i løpet av sommeren kommer AW til å pode inn en del nye grener i stallen vår. Og da kommer han til å velge dem som han mener vi har mest bruk for, og ikke de som fansen nødvendigvis mener har det hotteste navnet eller ser tøffest ut på youtube...

 

Fremtiden kommer mao til å være sentrert rundt unge Fabregas' spinkle, men akk så besluttsomme skuldre. Finnes det NOEN andre spillere i hele det engelske ligasystemet som, når Alex hadde tatt tak i drakten deres for å skyve dem vekk, hadde hatt baller nok til å tenne på alle pluggene og kline pizzabiten sin inn i dressen hans? Jeg tviler. Selv ikke Roy Keane turte å gjøre slikt mot Alex. Men Fabregas turde...

 

Så da er det vel naturlig først å kikke litt på ham og da først og fremst se etter Fab4's naturlige spillemønster: Spiller helst entralt på midten eller noe ut mot høyre i en ballfordelerrolle. Ikke redd for å kaste seg inn i tacklinger eller å følge med tilbake, men har først og fremst en offensiv legning. Enn så lenge omsetter han ikke nok sjanser i mål, men disse kommer etterhvert og vi kan kanskje forvente 6-10 mål pr sesong.

 

Kan forbedre skuddfoten, men er ikke skuddredd. Har overblikk og spilleforståelse til å kombinere med en hver annen spiller på kloden, men mangler det fysiske nærværet til en Patrick Vieira, en Essien eller en Roy Keane. Han bør mao ha en enforcertype ikke så langt unna seg på midten, for to stk Fabregas blir noe vèl tynt. Han bør også kombineres med en defensiv midtbanespiller som tar ansvaret bakover slik at ikke Cesc blir belemret med dette også.

 

Diaby er sterk nok og kan fort bli den nye Paddy, men er også først og fremst offensiv av legning. Fran Merida skal ta over etter Cesc når han en gang om fire-fem år går til Barca for €100 mill, men blir intet førstevalg før dette. Denilson er en sterkere utgave av Cesc, om enn med noe mindre overblikk. Men hvem har vel ikke dette? Kanskje litt mer defensiv, men eller ganske lik. Gilberto er...nok ikke fremtiden. Kanskje vår bestemann i fjor, men er i mine øyne ikke tacklende og autoritær nok til å utfylle Fab4. Song er...eh...Song.

 

Neida, jeg vet ikke hvem vår nye defensive midtbanejuvel burde være, men jeg håper han kommer snart.

 

mvh

GG

 

Tevez blir nok altfor dyr i tillegg til eierskapsmysteriumet... 4 - banden: Reyes, Van Persie, Tevez og Huntelaar er ikke nødvendigvis bedre enn mange andre "uvirkelige" sammensatte konstellasjoner av spillere som ikke er aktuelle for Arsenal. En beinete Huntelaar som smeller ballen i åpent mål fra 5-meteren, er heller ingen garantist for mange mål i en mye mer fysisk og krevende liga i England.

 

Gilberto kan kanskje ha en utfordrer, men jeg tror Denilson og Diaby lett kan bli hans erstatter. På tross av Denilsons ikke altfor lange erfaring som toppsspiller og Diabys litt for offensive spillestil. Men som tidligere sagt inne på forumet, er jeg åpen for å få inn en spiller med muskler som kan samle opp litt baller (les: Reo - Cocker).

 

Videre er jeg enig i at Fabregas er spilleren vi bygger laget vårt rundt. Det er sånn det skal være, men samtidig ser jeg som alle andre at han nok forlater oss en gang før den lange kontrakten går ut. "En Brady" som nevnt tidligere på forumet. Derfor tror jeg Merida bør få mer match-trening. Vi kan ikke regne med å finne ledige erstattere av Fabregas utenfor klubben. Det blir for dyrt.

 

At Wenger så til de grader skal ha stått bak avgangen til Henry, kan bare ikke være riktig. Nekter å tro at manageren har vært så aktiv i prosessen som du antyder. Til det er Henry rett og slett alt for god, på tross av at jeg ser hva du mener og til dels er enig i at Henry ikke har fungert like godt med Arsenals måte å spille på de siste to årene. Det betyr derimot ikke at Henry ikke hadde puttet mange mål for oss om han hadde spilt. Wenger har en fin oppave i å finne en erstatter i angrepsrekka, event en passende og effektiv utfordrer til Van Persie og Adebayor.

 

Jeg vil ikke ha en dyr Huntelaar og heller ikke erstatte Gilberto :P !

Link to comment
Share on other sites

En ting er nokså sikkert. Wenger ville ikke at Thierry Henry skulle forlate Arsenal. Det er jeg nokså sikker på både i forkant av transferen og i etterkant.

Wenger garanterte at Henry ikke skulle forlate Arsenal ca 1 mnd før Henry gikk. I etterkant er det vel også kommet fram at Henry var den som ville vekk og kontaktet Barca.

 

Den beste spilleren jeg mener som kan inneha Bergkamprollen er en spiller som må ha en fantastisk teknikk og et bra overblikk. Den spilleren jeg føler passer best i den rollen er Robin Van Persie.

 

Kan vi få Babel og Wenger får han til å overta Henry sin rolle er vi langt på vei. Anelka ja...Tevez har jeg ikke helt troen på.

Kan vi få Martins el Anelka og Bak også så er jeg rimelig fornøyd.

Da kan vi evt ha Eboue som høyreving.

 

Fabregas kan være framtiden ja..men etter hans uttalelser om å flytte på seg er det sådd en tvil om vi skal bygge fremtiden rundt en spiller som går hvis Wenger går. Det er jeg en smule skeptisk til.

 

Ellers så blir nok Gilberto en sentral spiller neste seste sesong og.

 

Og Reyes da....nå må du snart glemme han i Arsenal drakt Helge;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...