Jump to content

Diving (og annen juksing)


Evju

Recommended Posts

Nå skriver jeg det her etter å ha sett først Ronaldo dette som en murstein i fritt fall, og så Berbatov som prøver seg på en blek kopi... Det utvikler seg stadig til å bli et større og større problem. I utgangspunktet gode spillere, som kan være med å heve fotballen til nye nivåer, benytter i stedet anledningen til å bringe sporten i vanry.

 

C. Ronaldo, Robben, Zokora, Drogba, Eboue etc. er alle ypperlige fotballspillere, som kan heve omtrent alle lag i verden. De blir sett av millioner av mennesker hver helg, er forbilder for unge fotballspillere verden over, men de oppfører seg overhodet ikke som det. Hadde det vært opp til meg skulle jeg gjerne kastet alle sammen ut av Premier League...

 

Skal vi la det gå, og skylde på dommerne som ikke får det med seg, eller skal vi straffe de i etterkant? Selv mener jeg bøter bør være en fin start. Videodømming er et annet alternativ. Håper virkelig FA snart bestemmer seg for å reagere, for jeg klarer ikke nyte en god fotballkamp når spillerne bruker alle de feigeste triksa for å vinne fotballkamper. England begynner å nærme seg et nivå på usportslighet som kun Serie A og Primera Division klarer å matche.

 

Slik det er nå lønner juks seg. Sånn skal det ikke være!

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke glemme Yakubu...

 

Og Pires i 1-1 kampen mot Psmouth i 03/04 sesongen (på highbury), da han filma seg til straffe. Men de du nevner (særlig Ronaldo) kaster seg hele tiden. På tide en dommer gir han gult kort for det, for det er nok det eneste som hjelper...

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke glemme Yakubu...

 

Og Pires i 1-1 kampen mot Psmouth i 03/04 sesongen (på highbury), da han filma seg til straffe. Men de du nevner (særlig Ronaldo) kaster seg hele tiden. På tide en dommer gir han gult kort for det, for det er nok det eneste som hjelper...

 

I situasjonen til Yakubu var det taktisk klokt av Yakubu å slenge seg ned. Det er utvilsomt kontakt mellom Senderos og Yakubu og det hadde da vært dumt av Yakubu å prøve på holde seg på beina. Det hadde gavnet oss voldsomt å vært fair, men ikke bra for Middlesbrough og det er det Yakubu selvfølgelig tenker på.

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke glemme Yakubu...

 

Og Pires i 1-1 kampen mot Psmouth i 03/04 sesongen (på highbury), da han filma seg til straffe. Men de du nevner (særlig Ronaldo) kaster seg hele tiden. På tide en dommer gir han gult kort for det, for det er nok det eneste som hjelper...

 

I situasjonen til Yakubu var det taktisk klokt av Yakubu å slenge seg ned. Det er utvilsomt kontakt mellom Senderos og Yakubu og det hadde da vært dumt av Yakubu å prøve på holde seg på beina. Det hadde gavnet oss voldsomt å vært fair, men ikke bra for Middlesbrough og det er det Yakubu selvfølgelig tenker på.

Fotball er då for f*** ein kontakt-sport. Latterleg at folk kaster seg berre så vidt det er kontakt.

 

Når det gjelder løysinga på dette problemet, er eg i utgongspunktet imot videodømming. Men straffing i ettertid kunne vore ei ok løysing på problemet. Det nyttar iallefall ikkje å skulde på dommaren. Filmerane har nå blitt såpass gode at det er svært vanskelig å se utan TV-reprise.

Link to comment
Share on other sites

Tror gult kort som deles ut etter kampen på bakgrunn av tvbildene kan gjøre problemet noe mindre, selvsagt ikke løse det helt, men det må da hindre mye filming om spillerene vet at de kommer til å få gult kort for det uansett.

 

Tror ikke gule kort hjelper noe. Heller bøter og evt suspensjoner. En kamps suspensjon for en stygg dive bør være en fin straff :blink:

Link to comment
Share on other sites

Stå i gapestokk på neste kamp. Det burde virke bra!!

 

Hadde ikke vært meg i mot og spytte på og håne Ronaldo før og etter en kamp i hvert fall :blink:

Link to comment
Share on other sites

Tror uansett det kan være vansklig å avgjøre hva som er klar filming og hva som ikke er. Skal det gjøres noe med problemet må det settes helt klare regler og definisjoner på hva som er hva. For det er ikke lett, selv på reprisene å se om det faktisk var kontakt eller ikke. Et fall kan også komme av et dytt i ryggen, en hånd på skulderen(!) og et klønete spark.

Senderos sin situasjon mot Yakubu er et glimrende eksempel på hvordan en situasjon kan diskuteres:

(Selv så jeg selvfølgelig at situasjonen startet utenfor 16-meteren, men la oss anta at den startet innenfor)

 

- Det Senderos gjør er helt klart destruktivt, selv om den lille labben på skulderen ikke BURDE være nok til å få en mann av Yakubu sitt kaliber til å gå i bakken som han gjorde, så er det helt klart en destruktiv tanke bak det Senderos gjør. Han gjør det fordi han skjønner at han blir løpt fra og gjør det for å prøve å stoppe Yakubu.

Han kunne ha valgt å stått på beina og kanskje mista sjansen, eller falle og få det straffesparket han faktisk burde ha fått.

 

Er det da filming? Han følger regelboka, gjør han ikke?

 

Jeg tror verken bøter eller kort i ettertid er veien å gå, i mine øyne bør dommere og assistentdommere være oppmerksomme på det og slå ned på det NÅR det skjer. Dele ut kortene mens kampen går. Dette har vi sett har hatt en konstruktiv effekt både i mesterskap der det er satt fokus på det og på spillere som har fått "filme"-stempelet på seg.

 

Jeg tror uansett denne diskusjonen også eksisterer om 10 år, for det er en suppe av regler, definisjoner og tabu som må tas opp før det kan i det hele tatt legges en slagplan for å luke ut denne utingen. Forhåptentligvis vokser de fleste spillerene opp etterhvert å legge fra seg dette..

 

Nå har jeg ikke sett Ronaldo-fallet, men regner med at de drama-timene han tok på barneskolen betaler seg nå.. gutten er jo rimlig teatralsk.. bare synd han også er en av verdens ypperste kantspillere og spiller i ManU(re).

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Dette med gule kort er et interessant tema. F.eks. om vi spiller mot Wigan og de får 7 gule kort. Dette kan føre til suspansjon for noen spillere. De spiller mot United i neste kamp, og mangler 2-3 førstelagsspillere. Da tjener faktisk United på at Wigan spilte grisespill mot oss. Dette vil muligens jevne seg ut over en sesong, men det er negativt for de lagene som får mange gule mot seg. Kanskje burde det vært slik at de 6 gule kortet automatisk blir rødt, slik at laget faktisk blir straffet i den kampen problemene oppstår??

Link to comment
Share on other sites

Dette med gule kort er et interessant tema. F.eks. om vi spiller mot Wigan og de får 7 gule kort. Dette kan føre til suspansjon for noen spillere. De spiller mot United i neste kamp, og mangler 2-3 førstelagsspillere. Da tjener faktisk United på at Wigan spilte grisespill mot oss. Dette vil muligens jevne seg ut over en sesong, men det er negativt for de lagene som får mange gule mot seg. Kanskje burde det vært slik at de 6 gule kortet automatisk blir rødt, slik at laget faktisk blir straffet i den kampen problemene oppstår??

Hvis det 6 gule kortet skal bli rødt så får du jo akkurt samme problem som sånn det er nå. Da vil jo for eksempel Arsenal få fordel av at en spiller fikk kort mot United i forrige runde. Det blir jo helt galt.

 

Da har jeg mer troen på at de straffes i ettertid som en foreslo over. Men det blir jo utrolig vanskelig å bedømme hva som sal straffes og ikke. Sånn jeg ser det så er det ikke Yakubu som er syndebukken på lørdag. Det er Riley som gjør en slett jobb!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det Internettansvarlig mener er at hvis f.eks Henry får sitt 6. gule kortet for sesongen når vi spiller mot Sheffield United, så drar ikke Sheffield nytte av det, men motstanderen i neste kamp.. der Henry faktisk må stå over. Så istedenfor å straffe spilleren i kampen etterpå, så bør man kanskje utvise han den aktuelle kampen.. altså.. vise ut Henry mot Sheffield fordi han pådrar seg sitt 6. gule kort i DEN kampen.

 

Var det noe sånt du mente IA? :blink:

 

Tanken er i utgangspunktet veldig bra, en effekt av det ville kanskje vært at folk tenker seg godt om før de går uregelmessig til verks i kamp. Desverre tror jeg det ville bli enda vanskligere for dommere og holde telling og det vil også kunne resultere i mange utvisninger for lag/spillere som faktisk bruker fysikken aktivt i spillestilen sin. Så er det jo også et spørsmål om hvilket lag som skal "dra nytte" av at en spiller pådrar seg 6 gule i løpet av en sesong? Burde heller ikke spilleren eller laget han spiller for straffes på en måte? Økonomisk eller sportslig?

 

Jeg debatterer kanskje litt i hytt og pine her og skaper flere spørsmål en svar, men det er et veldig aktuellt og spennende tema. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det Internettansvarlig mener er at hvis f.eks Henry får sitt 6. gule kortet for sesongen når vi spiller mot Sheffield United, så drar ikke Sheffield nytte av det, men motstanderen i neste kamp.. der Henry faktisk må stå over. Så istedenfor å straffe spilleren i kampen etterpå, så bør man kanskje utvise han den aktuelle kampen.. altså.. vise ut Henry mot Sheffield fordi han pådrar seg sitt 6. gule kort i DEN kampen.

 

Var det noe sånt du mente IA? :blink:

 

Tanken er i utgangspunktet veldig bra, en effekt av det ville kanskje vært at folk tenker seg godt om før de går uregelmessig til verks i kamp. Desverre tror jeg det ville bli enda vanskligere for dommere og holde telling og det vil også kunne resultere i mange utvisninger for lag/spillere som faktisk bruker fysikken aktivt i spillestilen sin. Så er det jo også et spørsmål om hvilket lag som skal "dra nytte" av at en spiller pådrar seg 6 gule i løpet av en sesong? Burde heller ikke spilleren eller laget han spiller for straffes på en måte? Økonomisk eller sportslig?

 

Jeg debatterer kanskje litt i hytt og pine her og skaper flere spørsmål en svar, men det er et veldig aktuellt og spennende tema. :blink:

Ser du ikke at det er akkurat dette jeg argumenterer for at blir feil? Hvorfor skal Sheffied United i dette tilfellet tjene på at Henry har fått gule kort mot Blackburn Tottenham etc tidligere i sesongen????

 

Spør du meg blir dette skjevt akkurat som dagens system. På bakgrunn av dette jeg ikke kan skjønne at for eksempel en Arsenal fan jubler over ett gult kort til en Wigan spiller når dette åpenbart svekker Wigan i en kamp de for Arsenal sin skyld burde stiltmed fult lag.

Link to comment
Share on other sites

Du ser jo at det er så og si alle utleningen i England som filmer mest, jeg blir så jævla iritert og kvalm når jeg ser det er mer og mer filming i England. Robben, Ronaldo, Ronny og Drogba er på toppen av min liste, spillere jeg hater mest, vi har Van Persie og Eboue som filmer. At spiller på det høyeste nivå tåler så lite og kaster seg bare noen tar så hvit bort i dem er bare lattelig, iriteranes og se på. Værste er at Dommeren lar seg lure av de samme spillere gang på gang, serlig Ronaldo han er en man som alle vet filmer til de grader og Dommeren lar seg lure gang på gang. Filmingen avgjør ofte en fotball kamp, slik som i går da Man Utd vant , hva tror du det gjør med Ronaldo? jeg mener noen dommere har skyld her. Når de gir straffer til spillere som har svart belte i filming, klart Ronaldo forsetter å filme mer når han vet at Dommeren gir straffe og avgjør fotball kamper. Syns det er veldig ødleggenes for fotballen og vi som ser på kampene, syns det snart at Dommeren må få mer hjelp for å ta de som filmer :blink:

Link to comment
Share on other sites

Dette med gule kort er et interessant tema. Kanskje burde det vært slik at de 6 gule kortet automatisk blir rødt, slik at laget faktisk blir straffet i den kampen problemene oppstår??

 

Da måtte Graham Poll lagt opp på dagen!

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at det kommer noen regel mot filming, som f.eks å straffe dem i ettertid. Men med videodømming og flere dommere kan man slå ned på slikt. Er imot filming men jeg er ganske sikker på at ingen var misfornøyd med Campbells mål i CL-finalen, selv om det kom på et feilaktig frispark og Eboue skulle vel ha fått sitt andre gule for filming.

 

Det vil selvfølgelig være slik at vi alltid vil klage over at spillere som Drogba og Ronaldo filmer veldig mye, men jeg har sett Henry med flere idiotiske forsøk på filming de siste årene. Men vi spiller ikke kampene og vet egentlig ikke hvordan det er utpå der. Hva hvis vi spilte mot United og Henry hadde blitt lagt i bakken 2 ganger innenfor 16-meteren og blitt snytt for begge straffene, for så å filmet seg til en straffe. Er det greit da?

Link to comment
Share on other sites

Dette med gule kort er et interessant tema. F.eks. om vi spiller mot Wigan og de får 7 gule kort. Dette kan føre til suspansjon for noen spillere. De spiller mot United i neste kamp, og mangler 2-3 førstelagsspillere. Da tjener faktisk United på at Wigan spilte grisespill mot oss. Dette vil muligens jevne seg ut over en sesong, men det er negativt for de lagene som får mange gule mot seg. Kanskje burde det vært slik at de 6 gule kortet automatisk blir rødt, slik at laget faktisk blir straffet i den kampen problemene oppstår??

Hvis det 6 gule kortet skal bli rødt så får du jo akkurt samme problem som sånn det er nå. Da vil jo for eksempel Arsenal få fordel av at en spiller fikk kort mot United i forrige runde. Det blir jo helt galt.

 

Da har jeg mer troen på at de straffes i ettertid som en foreslo over. Men det blir jo utrolig vanskelig å bedømme hva som sal straffes og ikke. Sånn jeg ser det så er det ikke Yakubu som er syndebukken på lørdag. Det er Riley som gjør en slett jobb!

 

Kanskje teksten min var litt vanskelig å forstå, men poenget var at dersom et lag får 6 gule kort i en og samme kamp, så blir kort nummer 6 av fargen rødt. Altså en form for lagstraff som da inntreffer i den aktuelle kampen og dermed kommer "offeret" tilgode.

Link to comment
Share on other sites

Dette med gule kort er et interessant tema. F.eks. om vi spiller mot Wigan og de får 7 gule kort. Dette kan føre til suspansjon for noen spillere. De spiller mot United i neste kamp, og mangler 2-3 førstelagsspillere. Da tjener faktisk United på at Wigan spilte grisespill mot oss. Dette vil muligens jevne seg ut over en sesong, men det er negativt for de lagene som får mange gule mot seg. Kanskje burde det vært slik at de 6 gule kortet automatisk blir rødt, slik at laget faktisk blir straffet i den kampen problemene oppstår??

Hvis det 6 gule kortet skal bli rødt så får du jo akkurt samme problem som sånn det er nå. Da vil jo for eksempel Arsenal få fordel av at en spiller fikk kort mot United i forrige runde. Det blir jo helt galt.

 

Da har jeg mer troen på at de straffes i ettertid som en foreslo over. Men det blir jo utrolig vanskelig å bedømme hva som sal straffes og ikke. Sånn jeg ser det så er det ikke Yakubu som er syndebukken på lørdag. Det er Riley som gjør en slett jobb!

 

Kanskje teksten min var litt vanskelig å forstå, men poenget var at dersom et lag får 6 gule kort i en og samme kamp, så blir kort nummer 6 av fargen rødt. Altså en form for lagstraff som da inntreffer i den aktuelle kampen og dermed kommer "offeret" tilgode.

Skal en av de elleve spillerne få rødt da?

F.eks at manageren velger en spiller som ikke år være med....

Jeg er for dette forslaget.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...