Jump to content

Diving (og annen juksing)


Evju

Recommended Posts

Tror uansett det kan være vansklig å avgjøre hva som er klar filming og hva som ikke er. Skal det gjøres noe med problemet må det settes helt klare regler og definisjoner på hva som er hva. For det er ikke lett, selv på reprisene å se om det faktisk var kontakt eller ikke. Et fall kan også komme av et dytt i ryggen, en hånd på skulderen(!) og et klønete spark.

Senderos sin situasjon mot Yakubu er et glimrende eksempel på hvordan en situasjon kan diskuteres:

(Selv så jeg selvfølgelig at situasjonen startet utenfor 16-meteren, men la oss anta at den startet innenfor)

 

- Det Senderos gjør er helt klart destruktivt, selv om den lille labben på skulderen ikke BURDE være nok til å få en mann av Yakubu sitt kaliber til å gå i bakken som han gjorde, så er det helt klart en destruktiv tanke bak det Senderos gjør. Han gjør det fordi han skjønner at han blir løpt fra og gjør det for å prøve å stoppe Yakubu.

Han kunne ha valgt å stått på beina og kanskje mista sjansen, eller falle og få det straffesparket han faktisk burde ha fått.

 

Er det da filming? Han følger regelboka, gjør han ikke?

 

Jeg tror verken bøter eller kort i ettertid er veien å gå, i mine øyne bør dommere og assistentdommere være oppmerksomme på det og slå ned på det NÅR det skjer. Dele ut kortene mens kampen går. Dette har vi sett har hatt en konstruktiv effekt både i mesterskap der det er satt fokus på det og på spillere som har fått "filme"-stempelet på seg.

 

Jeg tror uansett denne diskusjonen også eksisterer om 10 år, for det er en suppe av regler, definisjoner og tabu som må tas opp før det kan i det hele tatt legges en slagplan for å luke ut denne utingen. Forhåptentligvis vokser de fleste spillerene opp etterhvert å legge fra seg dette..

 

Nå har jeg ikke sett Ronaldo-fallet, men regner med at de drama-timene han tok på barneskolen betaler seg nå.. gutten er jo rimlig teatralsk.. bare synd han også er en av verdens ypperste kantspillere og spiller i ManU(re).

 

B)

Nå må vi ikke glemme at det aldri skulle vært straffe siden Senderos faktisk slapp før 16-meteren...

Link to comment
Share on other sites

Sånn usportslig oppførsel Henry driver med i dag bør straffes i etterkant. Han er et idol for mange, og bør i det minste gå ut å beklage den latterlige oppførselen sin i dag. Den diven hans er oppførsel som bør straffes med bøter...

Link to comment
Share on other sites

Sånn usportslig oppførsel Henry driver med i dag bør straffes i etterkant. Han er et idol for mange, og bør i det minste gå ut å beklage den latterlige oppførselen sin i dag. Den diven hans er oppførsel som bør straffes med bøter...

Ikkje den verste diven eg har sett. Han signaliserer jo med ein gong at det er forseelsen utanfor han vil ha frispark for. Likevel bør han halde seg for god til sånt, ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjemmes faktisk når Arsenalspillere diver, for det å prøve å filme seg til noe vi ikke har rett til børe være under spillernes verdighet. Når vi scorer på straffespark som er feilaktig dømt for oss, så har gledesfølelsen en vanvittig sur bismak. Jeg er selvsagt glad for å få disse målene, men jeg skulle gjerne sett at de ble byttet ut med faire mål.

 

Det er ikke uten grunn at chanten alle våre motstanderlag bruker mot oss har oppstått.

Link to comment
Share on other sites

Angående det som er tatt opp her, med at hvis nøkkelspillere får gule eller røde kort og deretter suspensjon, vil jeg gjerne komme med et forslag. Det er tatt opp at man kanskje skal prøve med såkalte "to-minutters-utvisninger" som i håndball, bare øke det til ti minutter. Hva med å gjøre det med røde og gule kort også, altså få en slik ordning som det er i håndball på dette. I håndball får man gule og røde kort, men disse står ikke igjen til neste kamp. Hva om man gjorde slik i fotballen. At man fortsetter med gule og røde kort i kampene, men at disse ikke står på spilleren til neste kamp. At man istedet tar tak i farlige taklinger og slikt som vil føre til suspensjoner nå og gir suspensjoner på grunnlag av det etter kampene. At fotballforbundet ser gjennom klipp av kamper og situasjoner som har gitt røde kort og vurderer om det er stygt/farlig nok til å kunne gi spilleren suspensjon. Personlig synes jeg dette er mer praktisk enn at spillere skal bli straffet automatisk med 1-2 kamp bare fordi man har fått "for mange" gule kort over en periode, eller ett rødt kort i en kamp.

Link to comment
Share on other sites

Angående det som er tatt opp her, med at hvis nøkkelspillere får gule eller røde kort og deretter suspensjon, vil jeg gjerne komme med et forslag. Det er tatt opp at man kanskje skal prøve med såkalte "to-minutters-utvisninger" som i håndball, bare øke det til ti minutter. Hva med å gjøre det med røde og gule kort også, altså få en slik ordning som det er i håndball på dette. I håndball får man gule og røde kort, men disse står ikke igjen til neste kamp. Hva om man gjorde slik i fotballen. At man fortsetter med gule og røde kort i kampene, men at disse ikke står på spilleren til neste kamp. At man istedet tar tak i farlige taklinger og slikt som vil føre til suspensjoner nå og gir suspensjoner på grunnlag av det etter kampene. At fotballforbundet ser gjennom klipp av kamper og situasjoner som har gitt røde kort og vurderer om det er stygt/farlig nok til å kunne gi spilleren suspensjon. Personlig synes jeg dette er mer praktisk enn at spillere skal bli straffet automatisk med 1-2 kamp bare fordi man har fått "for mange" gule kort over en periode, eller ett rødt kort i en kamp.

 

rett og slett genialt, men om det passer i fotball er en annen ting! ;)

Link to comment
Share on other sites

Angående det som er tatt opp her, med at hvis nøkkelspillere får gule eller røde kort og deretter suspensjon, vil jeg gjerne komme med et forslag. Det er tatt opp at man kanskje skal prøve med såkalte "to-minutters-utvisninger" som i håndball, bare øke det til ti minutter. Hva med å gjøre det med røde og gule kort også, altså få en slik ordning som det er i håndball på dette. I håndball får man gule og røde kort, men disse står ikke igjen til neste kamp. Hva om man gjorde slik i fotballen. At man fortsetter med gule og røde kort i kampene, men at disse ikke står på spilleren til neste kamp. At man istedet tar tak i farlige taklinger og slikt som vil føre til suspensjoner nå og gir suspensjoner på grunnlag av det etter kampene. At fotballforbundet ser gjennom klipp av kamper og situasjoner som har gitt røde kort og vurderer om det er stygt/farlig nok til å kunne gi spilleren suspensjon. Personlig synes jeg dette er mer praktisk enn at spillere skal bli straffet automatisk med 1-2 kamp bare fordi man har fått "for mange" gule kort over en periode, eller ett rødt kort i en kamp.

 

Dette håper og tror jeg aldri kommer til å skje i fotball! Funker bra som det gjør!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Flott at du også forsvarer ham i samme post. Du kan umulig ha sett film nummer fire om du mener det er filming.

 

 

KLART DET ER FILMING, og ikke kom si her at eg forsvarer noen av scum spillere for da kan vi ta en heftig debatt om det via PM eller noe liknende ;)

Link to comment
Share on other sites

Klart han er en stor filmer, men han har skjerpet seg enormt siden i fjor da hev han seg hele veien nå prøver han av og til å stå på bena... Merk : av og til ..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...