Jump to content

Skotsk fotball


Jannis

Recommended Posts

Guest kje_sim

Bryr meg egentlig ikke noe særlig om skotsk fotball, men det laget jeg "heier" på er Celtic av denne grunnen:

Har brukt dem på FIFA 2005 og synes de var ganske gode :P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
Guest Roman

Nå er det ny manager i Rangers på gang, så da kommer Liga trofeet snart tilbake der det hører hjemme. IBROX.

 

Rangers - Celtic 51 - 39

Link to comment
Share on other sites

Chelsea, Rangers (.. og Linfield?), ja det er litt av en kombinasjon! ;)

 

Skal komme med en bekjennelse; da jeg var liten hadde jeg mest sympatier for Rangers, litt på det samme grunnlaget som jeg ble gooner; tradisjoner (flest seriemesterskap), og litt fordi alle andre sympatiserte med Celtic. Og særlig de sterke båndene mellom Pool og Celtic gjorde det jo egentlig uaktuelt å støtte de! ;) Nå har jeg egentlig aldri vært supporter av noen annen klubb enn Arsenal. De andre klubbene jeg kortvarig har "flørtet" med opp gjennom årene har bare vært en motvekt til mine nære venner og rivaliserende fans. Det var jo også slik jeg hadde en kort "affære" med Brann på 1970-tallet fordi alle mine venner fulgte Lillestrøm, og det syns jeg ble litt mye "saueflokkmentalitet", og jeg synes faktisk geografi er et litt tynt argument, særlig når du bor noen mil unna! ;) Så tilbake til Skottland; etterhvert som jeg ble eldre, og forsto mer om bakgrunnen for den sterke rivaliseringen mellom Rangers og Celtic, mistet jeg vel mer og mer sympati for begge klubber, og i dag er jeg vel å betrakte som HELT nøytral. Å blande fotball med religion, slik man historisk sett har gjort i Skottland, har jeg like lite til overs for som å blande religion og politikk. For skotsk fotballs del, burde man heller håpe at en av de andre klubbene snart klarte å vippe Celtic og Rangers av tronen. Stenhousemuir og Arbroath er slett ikke dårlige alternativer, men kanskje Hearts of Midlothian er mer realistisk å tro på? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hearts? Edinburgh`s svar på Rangers? Vel, vel Piscator.....

 

Nei, da er eventuelt Stenhousemuir eller Arbroath, bedre alternativer. Eller muligens enda bedre; Albion Rovers, Partick Thistle eller Inverness Clacnacuddin! ;)

 

Nei, for undertegnede er og forblir det de grønn/hvite. Jeg prøver å ikke blande politikk og religion inn for mye, men grunnlaget har blitt lagt gjennom den tradisjonelle "norske" holdningen, nemlig støtte til "de svake" og i en skotsk/irsk sammenheng blir det katolikkenes lag, Celtic.

Link to comment
Share on other sites

Hearts? Edinburgh`s svar på Rangers? Vel, vel Piscator.....

 

Nei, da er eventuelt Stenhousemuir eller Arbroath, bedre alternativer. Eller muligens enda bedre; Albion Rovers, Partick Thistle eller Inverness Clacnacuddin! ;)

 

Nei, for undertegnede er og forblir det de grønn/hvite. Jeg prøver å ikke blande politikk og religion inn for mye, men grunnlaget har blitt lagt gjennom den tradisjonelle "norske" holdningen, nemlig støtte til "de svake" og i en skotsk/irsk sammenheng blir det katolikkenes lag, Celtic.

 

he he, nå er det vel ikke slik at jeg sympatiserer noe særlig med Hearts, og som sagt prøver jeg ei blande andre elementer inn i fotballen. At jeg nevnte Hearts var mer fordi de har vært den sterkeste utfordreren til rangers/Celtic de seneste årene. Om du heller ville sett Partick Thistle, Motherwell, St.Johnstone eller Hibs utfordre de to store, så gjerne for meg. Og Stranraer - the ultimate outpost in british football, var det ikke det Simon Inglis skrev (?), er jo også et alternativ? Og som gooner burde vi kanskje støtte moderklubben til Alex James. Hva var det den het igjen? ahh, RAITH ROVERS, var ikke det moderklubben til Alex James? Chaz? Eksisterer den klubben fremdeles?

 

For øvrig er det jo helt andre ting enn fotball jeg egentlig forbinder med det skotske - nemlig de edle brune dråper - særlig de som kun er produsert av malt. Jeg har lenge fantasert om en destilleritur, kanskje kombinert med et Old Firm derby, og litt laksefiske i River Spey, en av verdens mest berømte lakseelver. Skjønt da må jeg først spare litt penger, for med en døgnpris på opp mot 20000kr på de mest attraktive strekningene blir det neppe en billig fornøyelse. Og med alle de gamle dråpene som må tas med hjem og tolles (her snakker vi ikke bare om å ta med kvota! ;) ) sier det seg selv at man ikke kan stille opp med et ordinært feriebudsjett!

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som et MEGET godt feriealternativ, Piscator. ;)

 

Og joda, gamleklubben til wee Aleck er still going strong. Skjønt strong og strong, fru Blom; Kirkcaldy`s stolthet ligger og dupper i skotsk 2 divisjon. På en 6 plass, og realtivt sett i ingenmannsland. Banen Starks Park har fått en liten ansiktsløftning i løpet av de siste årene, i form av en ny kortside tribune, The South Stand.

 

Legg også merke til den noe spesielle buede hovedtribunen, The Main Stand.

 

http://www.footballgroundguide.co.uk/

 

Gå inn på Other Grounds i hovedmenyen oppe, gå på Scottish Grounds, 2 divisjon, og klikk på Raith Rovers.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ny manager i Rangers på gang, så da kommer Liga trofeet snart tilbake der det hører hjemme. IBROX.

 

Rangers - Celtic 51 - 39

 

Fint lite som hører hjemme på castle greyscull enn frimurere og fascister. Vet jeg tar i nå, men historisk sett er ikke dette langt unna sannheten.

Nå har de blå skjerpet seg betraktelig de siste 15 årene, men jeg husker veldig godt når Mo Johnston ble presentert som ny spiller, med en fortid i Hoops, på ibrox. Stakkars Mo prøvde å kysse hun-trøya, men ble bombardert med skjellsord og patriotiske sanger. Ble dermed ingen stor blå spiller.

 

Skal prøve å unngå diskusjoner her om forskjellene mellom Celtic og rangers samt de religiøse koblingene de respektive klubbene har hatt fra tidenes morgen, men å påstå at trofeet hører hjemme på ibrox blir for mye for meg. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hearts? Edinburgh`s svar på Rangers? Vel, vel Piscator.....

 

Nei, da er eventuelt Stenhousemuir eller Arbroath, bedre alternativer. Eller muligens enda bedre; Albion Rovers, Partick Thistle eller Inverness Clacnacuddin! ;)

 

Nei, for undertegnede er og forblir det de grønn/hvite. Jeg prøver å ikke blande politikk og religion inn for mye, men grunnlaget har blitt lagt gjennom den tradisjonelle "norske" holdningen, nemlig støtte til "de svake" og i en skotsk/irsk sammenheng blir det katolikkenes lag, Celtic.

 

he he, nå er det vel ikke slik at jeg sympatiserer noe særlig med Hearts, og som sagt prøver jeg ei blande andre elementer inn i fotballen. At jeg nevnte Hearts var mer fordi de har vært den sterkeste utfordreren til rangers/Celtic de seneste årene. Om du heller ville sett Partick Thistle, Motherwell, St.Johnstone eller Hibs utfordre de to store, så gjerne for meg. Og Stranraer - the ultimate outpost in british football, var det ikke det Simon Inglis skrev (?), er jo også et alternativ? Og som gooner burde vi kanskje støtte moderklubben til Alex James. Hva var det den het igjen? ahh, RAITH ROVERS, var ikke det moderklubben til Alex James? Chaz? Eksisterer den klubben fremdeles?

 

For øvrig er det jo helt andre ting enn fotball jeg egentlig forbinder med det skotske - nemlig de edle brune dråper - særlig de som kun er produsert av malt. Jeg har lenge fantasert om en destilleritur, kanskje kombinert med et Old Firm derby, og litt laksefiske i River Spey, en av verdens mest berømte lakseelver. Skjønt da må jeg først spare litt penger, for med en døgnpris på opp mot 20000kr på de mest attraktive strekningene blir det neppe en billig fornøyelse. Og med alle de gamle dråpene som må tas med hjem og tolles (her snakker vi ikke bare om å ta med kvota! ;) ) sier det seg selv at man ikke kan stille opp med et ordinært feriebudsjett!

 

De edle brune dråper ja... Hmmm...En god gammel single malt....og et Old Firm... Bedre blir det ikke! Årets sommerferie legges til Skottland og en tur på destilleri blir nok ikke til å unngå uansett hvor mye fruen klager. Vært over noen ganger, me da har fotballen vært prioritert så derfor ser jeg virkelig frem til en sommer på rundreise i Skottland. Laksefiske i River Spey hadde heller ikke vært å forakte! Noe annet enn å prøve seg på ørreten i Mjøsa. :)

Neste tur blir dog i løpet av april. Venter på oppsettet for skottenes særegne sluttspill. Mange attraktive kamper å velge mellom, men Old Firm på Parkhead eller nok en kamp mot hearts (mini-huns :) ) hadde vært gull.

 

I couldn`t agree more, Gooner6. Og kombinasjonen Rangers & Celtic er stygg, både religiøst og ikke minst politisk sett. Slenger man på Linfield så er den forferdelig stygg!

 

Historien er dog forferdelig interessant! Den irske arbeidsinnvandringen til Skottland og da spesielt til Glasgow/Clyde og ringvirkningene av dette er spennende lesning. Hva de religiøse og politiske aspektene ved fotballen der har bidratt med kan man diskutere i det evige, men ikke alle episodene og periodene er like pene.

Linfield hører vel til de man kan kalle "the dark side"! :P

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, for undertegnede er og forblir det de grønn/hvite. Jeg prøver å ikke blande politikk og religion inn for mye, men grunnlaget har blitt lagt gjennom den tradisjonelle "norske" holdningen, nemlig støtte til "de svake" og i en skotsk/irsk sammenheng blir det katolikkenes lag, Celtic.

 

Då kunne det vore interessant å vite om du forklarer interessa for Arsenal på same måten. Eg ser ikkje bort i frå at du har satsa på feil klubb, for samanlikna med Arsenal er det da verkeleg Tottenham som er "dei svake". ;) (Me snakkar trass alt om ein klubb som ikkje har vunne ligaen på snart 45 år--.)

 

For eigen del støttar eg meg til Charles Darwin's teori om "survival of the fittest". I så måte er Arsenal etter mi meining den klart beste klubben å halde seg til.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
  • 5 months later...

Lenge siden det har vært noen innlegg i denne tråden. Må bare nevne at Paul Hartley, skotsk landslagsspiller, har signert for Celtic. Enda en klassespiller som forlater den litauiske mafiaen hos HoM. :D

 

Og hvor mange poeng etter var det blånesene lå???:blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lenge siden det har vært noen innlegg i denne tråden. Må bare nevne at Paul Hartley, skotsk landslagsspiller, har signert for Celtic. Enda en klassespiller som forlater den litauiske mafiaen hos HoM. :)

 

Og hvor mange poeng etter var det blånesene lå???;)

 

19 i skrivende øyeblikk. Og la oss nå inderlig håpe at både Aberdeen og mini-huns`en passerer de arrogante blå.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...