Jump to content

Glazer wins control over Man United


Guest Lynet

Recommended Posts

Guest Lynet

BBC News melder at Malcolm Glazer har kontroll over mer enn 62% av aksjene i Man United.

 

Har vi fått den engelske varianten av Disneyland (eller har vi hatt det i mange år allerede)?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Fakta er som følger, og da kan vi mislike så mye vi vil personer som Glazier og Roman; Manchester United gikk på børs for ørten år siden. Hvorfor gjør man det? Jo, man mener man har et firma med et økonomisk vekstpotensiale, og ønsker å oppnå en bedre kapitalisering av firmaet. "Få ut" potensialet på en bedre, og mer lønnsom måte, for eierne. Fotball er business, og fotball er world-wide business. Jeg liker heller ikke typene, men i all rettferdighet, det er ikke bare fullt lovlig det som skjer, det er faktisk talt en del av arbeidsbetingelsene for å være et børsnotert selskap.

 

Vi må ikke være så snevre, og blåøyde, at vi ikke ser virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Malcolm Glazer kjøper ikke United fordi han er interessert i fotball. Glazer kjøper klubben fordi han mener han kan tjene penger på å eie den. Akkurat som enhver annen aksjonær i ethvert annet selskap.

 

For at han skal tjene penger på denne investeringen sin, betinger det selvsagt at Manchester United fremdeles vil ha sportslig suksess. Hvis ikke vil klubbens popularitetet dale på sikt, inntjeningen vil bli mindre - ergo; Glazer vil tjene mindre. Det er han selvsagt ikke interessert i. Derfor er det ingen grunn til å tro at han vil gjøre drastiske grep. Glazer ser at United tjener penger. Han vil rett og slett bare ha en del av (rettere sagt hele) kaken.

 

Sportslig vil derfor denne overtagelsen ha minimal betydning. På kort sikt kan det til og med gi klubben en viss oppsving, fordi Glazer sannsynligvis vil vinne tillit hos fansen ved å sette av en store penger til oppkjøp.

 

På sikt ser jeg at det er en viss fare for at billettprisene kan stige, uten at jeg helt ser dramatikken i det, all den tid billettene relativt sett er rimelige i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det vet vi fint lite om. Interessen altså. Det ble sagt om Roman også. La oss slutte å være så puritanistiske. Og ikke minst blåøyde. Fotball er big business. Og har vært det i sin setting, og sin tid, i uminnelige tider. Settingen endrer seg, det gjør også størrelsen på midlene, men The Beautiful Game består!

 

United gikk på børs for å skape økonomiske gevinst. Skal noen kritiseres, hvis det er et mål, så må det være det gamle styret, under ledelse av Martin Edwards. De tok klubben på børsen. Det var forøvrig ikke så mange som hylte dengang. Da så man kun muligheter. Nå ser man problemer. Er man med på leken, så man også tåle steken! Det er et godt jungelordtak!

Link to comment
Share on other sites

Guest Lynet
På kort sikt kan det til og med gi klubben en viss oppsving, fordi Glazer sannsynligvis vil vinne tillit hos fansen ved å sette av en store penger til oppkjøp.

Glazer er tilsynelatende ikke interessert i fotballen, men i pengene. For øyeblikket er fansen mot ham, og det ser ikke ut til at han vil bruke penger på det sportslige, men heller bruke klubbens penger til å finansiere oppkjøpet hans.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal er børsnoterte jo, men på en mye mindre likvid liste enn Manchester United. Det betyr at Manchester United-aksjer handles mye oftere. Det er mye større omløpshastighet. Arsenal-aksjene handles vel så og si aldri. Eierstrukturen er veldig stabil. Klubben eies langsiktig og aksjene går nær sagt fra "generasjon til generasjon".

 

Det har imidlertid vært spekulert i at Arsenal kan komme til å flyttes over til hovedlisten på London Stock Exchange. Dette ville innebære at aksjen blir mye mer synlig og ikke minst tilgjengelig for allmennheten. En mer tilgjengelig aksje betyr selvsagt også en dyrere aksje, fordi den blir lettere å få omsatt og dermed blir mer attraktiv.

 

Det er selvsagt denne forskjellen som gjør at mens Manchester United er verdsatt til over 9 milliarder norske kroner, er Arsenal 'bare' verdt et par milliarder, give or take.

 

Dersom Arsenal også ble notert på hovedlisten ville verdiene i klubben i så måte blitt synliggjort mye bedre og kursen ville skutt i været, noe som ville vært at det gode for dem av aksjonærene som ville være fristet til å cashe inn sine eierandeler i Arsenal. De ville fått mer penger i lomma ved salg.

 

En bakdel ville vært at det ville blitt stilt strengere krav til åpenhet, og alle transaksjoner, f.eks overgangssummer, måtte blitt offentliggjort. Slik er det for United i dag.

 

Heldigvis har Arsenal mer tradisjonsbundne og langsiktige eiere enn Manchester United. Og, knock on wood, la oss også håpe at det fortsetter å være tilfellet, slik at ikke vår klubb også setter seg lagelig til for hugg fra store investorer som Malcolm Glazer.

Link to comment
Share on other sites

Guest fakey

La meg som United fan få si mine ord. Galzer har ikke kjøpt opp denne klubben på et blunk. IMUSA, Shareholders United og andre supporterforreninger har nå kjempet en del måneder mot Malcom Glazer. Vi trodde vi endelig hadde klart det da styret satte en siste frist for et formelt bud fra Glazer nemlig 17. mai. Det har egentlig gått ganske rolig helt til i forigårs/igår da jeg sjekket innom og han var oppe i 58%. Senere på kvelden var han helt oppunder 70%.

 

Det ble en jævela trist dag for United. Klubben er fullstendig ødelagt, og vi oppfordrer ingen til å kjøpe noe som helst av United nå. Effekter, drakter, biletter osv. La det ligge. Selv abonnementet på MUTV, ikke se kampene, siste er ihvertfall min oppfordring.

 

Når det gjelder FC United tror jeg ikke den blir gjennomført, isåfall tviler jeg på suksess. Eneste vi kan gjøre nå er å sitte å på klubben rakne.

 

Vil oppfordre alle til å bestille disse armbåndene til for ikke bare å støtte det som skjer, men også vise sin støtte mot slike oppkjøp..

 

I går døde United.

Link to comment
Share on other sites

Guest fakey

Ja jeg tror det. Forskjellen er at ABRAMOVITCH hadde gode hensikter med Chelsea. Glazers hensikter er å tjene penger og å ha en klubb å leke med, sånn at han kan sparke alle sjefene å sette inn sine sønner som visstnok skal være litt interessert i "soccer".

 

Ja? Abramovich hadde faktisk råd til Chelsea, og har flere milliarder til spillerkjøp. Glazer har ikke engang råd, og måtte ta opp lån og wow, nå skal dere få høre :)

 

:lol: Han har lovet utrolige 20 millioner £ til spillerkjøp :lol:

 

 

 

Dere som ikke vet det kan jo nå også få vite at United har nå 6 milliarder i gjeld

Link to comment
Share on other sites

Guest Young Gun

Selv hvor mye jeg misliker united er det synd for engelsk fotball og for laget at dette skjer.. Blir vel et nytt kjøpelag.

Link to comment
Share on other sites

Guest fakey
Selv hvor mye jeg misliker united er det synd for engelsk fotball og for laget at dette skjer.. Blir vel et nytt kjøpelag.

8729[/snapback]

 

Blir ikke noe nytt Chelsea nei. Det kommer til å bli omvendt. For å betale tilbake gjelden må spillere selges. Iløpet av de neste 10 årene tenker jeg meg at United vil ligge 1 eller 2 divisjoner nede.

Link to comment
Share on other sites

Selv hvor mye jeg misliker united er det synd for engelsk fotball og for laget at dette skjer.. Blir vel et nytt kjøpelag.

8729[/snapback]

 

Blir ikke noe nytt Chelsea nei. Det kommer til å bli omvendt. For å betale tilbake gjelden må spillere selges. Iløpet av de neste 10 årene tenker jeg meg at United vil ligge 1 eller 2 divisjoner nede.

8731[/snapback]

Ja, er enig med deg der. Dette ser stygt ut, og uansett hvor mye jeg har mislikt United til tider, så håper jeg at de klarer å fortsette i samme stil som de har gjort. De har kjempet seg opp til å bli et av englands beste lag på ærlig vis, Og disse oppgjørene mellom Arsenal og Utd er bare helt fantastiske når det gjelder dramatikk og underholdning;)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke situasjonen er så svart-hvitt som mange vil ha det til her...

 

Abramovich har også uttalt at han vil tjene penger på fotballen, men Chelsea trengte store innvesteringer først. Blir nok ikke innkjøp av spillere som Parker for 150mill. i stor skala framover.

 

Når det gjelder Glazer tegner ihvertfall tabloidene opp et negativt bilde.

Men Glazer er også opptatt av å tjene penger, og på lang sikt er han da nødt til å ha et produkt/lag som presterer.

Blir spennende å se om United nå i nærmeste framtid blir et lag som kjøper "t-skjorte spillere" slik Real Madrid gjør. Det skaffer ihvertfall penger og publisitet på kort sikt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Det vet vi fint lite om. Interessen altså. Det ble sagt om Roman også. La oss slutte å være så puritanistiske. Og ikke minst blåøyde. Fotball er big business. Og har vært det i sin setting, og sin tid, i uminnelige tider. Settingen endrer seg, det gjør også størrelsen på midlene, men The Beautiful Game består!

 

United gikk på børs for å skape økonomiske gevinst. Skal noen kritiseres, hvis det er et mål, så må det være det gamle styret, under ledelse av Martin Edwards. De tok klubben på børsen. Det var forøvrig ikke så mange som hylte dengang. Da så man kun muligheter. Nå ser man problemer. Er man med på leken, så man også tåle steken! Det er et godt jungelordtak!

8670[/snapback]

 

:) Helt enig.

 

 

 

:lol: Et annet relevant jungelord er muligens "Den som ser Fantomets øyne går en grufull død i møte?"

Link to comment
Share on other sites

Synes det er trist hvis United skal bli ødelagt av det her.. Ikke bare hadde Alex Ferguson klart det på egen hånd, men dette viser hvor stor kontroll penger har over fotballen, nå i negativ forstand. Vi vet riktignok ikke at United blir ødelagt av dette, men det er ille når eierne av klubben totalt ignorerer fansen. Da mener jeg det har gått altfor langt. Nei, jeg får håpe United kommer seg gjennom det her, og at United som klubb ikke blir ødelagt.

 

For å være helt ærlig, så har jeg vondt for å se at United faktisk skal ende opp langt nedover i divisjonssystemet på så kort tid. Til det er de en for stor klubb, tross alt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...