Jump to content

1Bergkamp0s betraktninger


1Bergkamp0

Har du troen på trofeer neste sesong?  

15 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

1Bergkamp0s betraktninger, om denne sesong og klubbens fremtid.(Fasiten :P )

Nå som en lang sesong begynner nærme seg slutten, og lynsjestemningen på forumet her er høyere enn noensinne tenkte jeg å oppsummere sesongen og fortelle om mine visjoner for klubben, taktisk, på overgangsmarkedet og i ledelsen.

 

 

Overganger

Noen av ønskene som kommer frem i trådene her er merkelige i mine øyne, andre er forståelige og flere som andre også har foreslått er nevnt her i spillere jeg vil ha, en Hangeland som ikke har prestert stort i år og dessuten er treig, en Given som aldri har klart feltarbeidet, en Lukaku som har spilt elendig i det siste etter hva jeg har hørt(Og hvor mange her har faktisk sett han spille?) Blir interessant å leke med litt med overganger, da jeg tidligere har ønsket spillere som Melo, Barry og Gourcuff til klubben(For å nevne tre nylige, som ikke har standarden inne i det hele tatt)

 

Overganger ut:

 

Manuel Almunía: Jeg er lei tullet hans, ville gjerne latt han bli som en reservekeeper, men kommer aldri til å tilgi han for WBA kampen, hvor han var nær ved å klare å tape kampen på egenhånd, har gode reflekser og er til tider kapabel i feltet også, men tabbene hans gjør at jeg mener de tre andre vi vil ha neste år er bedre. Pris ca 2 millioner pund

Gael Clichy: Jeg går utifra at den sympatiske franskmannen forlater oss nå, rapporter om en sum fra 10-15 millioner pund florerer rundt over nettet, og jeg vil være svært fornøyd med dette. Clichy var lenge en av mine store favoritter, han var rask, angrepsvillig og god defensivt, han har mistet sitt defensive bidrag helt, han klarer ikke være med i linja, gjør skjebnesvangre feil og innleggene treffer ikke.

Prisanslag 12 millioner pund

 

Sebastian Squillacci: En spiller jeg hadde stor tro på, fungerer ikke med Koscielny og blir bortprioritert til fordel for Koscielny når Djourou er frisk, det betyr at Squillacci som også er eldst av de to blir valgt bort av meg. Det til tross for at han viser herlig oppfordrelse når han spiller, han gjør alt for å redde mål hver gang, desverre så strekker ikke ferdighetene til.

Prisanslag 5 millioner pund

 

Denilson: Store syndebukken i troppen, personlig syns jeg det er en god spiller, jeg mener han er en av få som tør å gå i krigen for oss, han tør å takle og treffer på de fleste av pasningene sine. Desverre går det litt tregt med han, både i hodet og i bena og han har gang på gang vært for sen hjem.

Prisanslag 6 millioner pund

 

Abou Diaby: Verdens mest ustabile spiller? Verdensklasse på dagen, søppel de andre dagene, Arshavin klarer hvertfall å blande sammen de to så han kan være begge deler samtidig. Vanskelig å skrive om, pasningssikker når han har dagen, ikke så god til å slå pasninger ellers, forseringene hans er herlige når han har dagen, han dribler ikke en stillestående bestemor når han ikke har dagen. Tror vi kan få en del penger for han, han har blant annet en del kamper for Frankrike, tror også at han kan bli en stor stjerne et annet sted hvor han får spille playmaker fast, noe han pga skader og at han ikke klarer spille ut Cesc, aldri har fått gjort her.

Prisanslag 10 millioner pund

 

Cesc Fabregas: Min lillebrors store helt, kaptein, playmaker, likevel vil jeg ha han ut. Faktum er at han tilbringer nesten like mye tid på skadelista som på banen og som oftest bruker tid på å komme seg i form, han er nok ikke den beste kapteinen og det går lenger og lenger mellom de geniale pasningene hans og de forrykende langskuddene ser vi heller ikke mer. Arbeidsinnsatsen bakover har blitt verre i år også, virker lat og borte.

Prisanslag 35 millioner pund

 

Armand Traore: Et supertalent på FM i sin tid på venstrebacken, der er han ikke god nok, klarer ikke posisjonere seg godt nok bakover og blir for dårlig teknisk til å spille på vingen, fikk nok sin siste sjanse da han gikk til Juve og han har ikke akkurat revolusjonert Torino etter hva jeg har fått høre.

Prisanslag 3 millioner pund.

 

Sum: 73 millioner pund

73 millioner pund, en veldig respektabel sum, som nesten ville dekket forbruket til City over en hel sommer, hva ville nå jeg brukt pengene på?

 

Overganger inn:

 

Simon Kjær: Ønsket av hele Europa da han forlot Palermo, gikk merkelig nok til Wolfsburg, nå vil jeg ha han til Arsenal, vi trenger en som han, hodesterk, pasningssterk og en leder på banen. Er også villig til å gå i krigen for klubben sin.

Prisanslag: 10 millioner pund

 

Leighton Baines: Om Clichy drar vil vi trenge en kvalitetsback på venstresiden, da jeg anser Gibbs som altfor injuryproned og for dårlig defensivt på nåværende tidspunkt vil jeg ha inn Baines, han har hatt en god sesong for et ellers dårlig Everton og har vartet opp med hurtighet, teknikk og innlegg i svært god Premier League klasse, dårlig defensivt er han heller ikke, vil være et røverkjøp!

Prisanslag 12 millioner pund

 

Blaise Maitudi: Sto mellom Sissoko og Maitudi her for meg og gikk for Maitudi da jeg anser han for å bli billigere enn Sissoko. Uansett, Maitudi er sterk, pasningssikker og er egentlig god i de fleste faser av spillet. Tror også han vil være billig i forhold til verdi han kan ha for laget.

Prisanslag: 8 millioner pund

 

Eden Hazard: For mange ville det stått mellom Hazard og Sanchez her, men da jeg finner Sanchez over-rated så blir Hazard valgt. Hurtigtog fra Belgia som til daglig spiller i Lille, utmerket teknikk og pasningsbein, er en spillertype vi i Arsenal savner, smart i både hode og ben samtidig som rask, tror virkelig dette kan bli en av verdens beste spillere.

Prisanslag: 20 millioner pund

 

Kevin Garneiro: Vil ha inn enda en spiss, kansje fordi jeg elsker spisser, men også fordi Garneiro er en rask relativt tobent spiss, som er målfarlig og er i riktig alder. Vil passe godt i en 442 formasjon og i et lag der de fleste snakker fransk.Bringer laget noe ingen andre enn Walcott vil kunne gi fra før, nemlig en bakromstrussel, vi har trengt en bakromsspiss som putter lenge og jeg har troen på at Garneiro er svaret.

Prisanslag: 12 millioner pund

 

Samlet pris: 62 millioner pund

Er ikke ille å få inn de spillerne og fortsatt gå i pluss på overgangsfronten, men om vi signerer disse og selger de andre og absolutt vil bruke pengene så har jeg sett meg ut et par andre spillere jeg ikke har noe imot å signere heller:

Josip Ilic: Kom fra "ingensteds" og spilte seg rett inn i hjertet mitt, behersker spillet både defensivt og offensivt, men er nok best offensivt, har til tider blendene teknikk, blir nok kanskje litt dyr.

Marouane Fellaini: Blir nok også dyr, en av de aller dyreste spillerne som har gått til Premier League, taper sjeldent en duell på midten i Everton, er taklingssterk og sender greie pasninger(ikke mange avanserte, men det er like greit om du skal spille med kreative sjeler som Nasri, Wilshere og Ramsey)

Hulk: Ville vært på listen over spillere jeg vil ha umiddelbart om han hadde prestert bedre ute i Europa, i Portugal har han derimot vært enorm, blir nok også veldig dyr, har så og si alt.

Falcao: Hulks spissmakker i Porto er også fantastisk, blir nok billigere enn Hulk, han er rask og er nok som Garneiro en ypperlig bakromsspiss, tror dog det blir vanskeligere for Falcao å tilpasse seg Premier League enn Garneiro.

Edison Cavani: Hele fotballeuropa sikler etter Cavani for tiden, med rette. Uruguyaneren hadde ikke et sterkt VM og ble utlånt til Napoli da han ikke hadde blomstret som forventet i Palermo, der blomstret han derimot. Har allerede 25 mål i ligaen for Napoli, har som Hulk, alt. Prisen er nok derimot for høy på Cavani også

Robert Huth: Alltid likt Huth, han har målfarlig på dødballer og har gode stopperferdigheter, samt han er tysk, noe som alltid er et pluss for spillere i min bok, da jeg anser tyskere for å være hardtarbeidende med en ekstrem vinnervilje. God i lufta, ok langs bakken, prøver seg ikke på noe dilldall, en stopper av den gamle skolen, kan utvilsomt være greit å ha i klubben. Tror ikke prisen ville vært så verst høy heller.

Mamadou Sakho: "Alle" kjenner til Sakho, vært et vidunder på alt av spill siden han var 16 og viste seg tilliten verdig kort tid etter, spilte seg til fast plass i PSG i svært ung alder, debuterte vel også som kaptein om jeg ikke tar helt feil og er for tiden vise-kaptein i klubben i en alder av 21. Minner om Thuram i spillestilen, rask til bens og god i lufta, legger ingenting i mellom i duellene. Allerede 2 landskamper. Vil være et kupp!

 

Formasjon

Jeg drømmer om at Arsenal legger om til en 442, jeg drømte om en 433 når vi hadde 442, men har i ettertid sett hvor vanskelig det er å gjennomføre en slik formasjon uten den defensive kynismen som United har og arbeidskapasiteten til Chelsea og Barcelona. Jeg ønsker meg en 442 formasjon med fokus på kontringer, når jeg tenker på god taktikk drifter jeg tilbake fra de første kampene med Arsenal som jeg så når jeg virkelig fikk interessen, en Ljungberg og en Pires på hver sin kant, ekstremt smarte spillere som kunne kunsten å kontre. To backer i Lauren og Cole som var like solide offensivt som defensivt, en keeper i Lehmann som kunne kaste til midtbanen og startet de fleste av kontringene våre. Midtbanen som kunne jobbe opp og ned og hadde fart nok til å være med i angrepene. Campbell og Adams i forsvar som var en duo som du fikk blåmerker av å møte, til tross for at de fulgte reglene. En angrepsrekke med Thierry Henry og Dennis Bergkamp..

 

Jeg mener vi kunne bygd opp noe liknende, jeg tror at Nasri som spiller er bedre enn det Pires var, samt kjappere og jeg tror at Sagna er en bedre spiller enn Lauren. Jeg tror VP kan fungere som en Bergkamp og at Song og Wilshere vil kunne duge i en slik formasjon.

 

Grunnen til at jeg vil bytte er at jeg ser problemene vi har med 4-5-1/4-3-3 formasjonen mot etablerte forsvar, det hjelper ikke spille en million pasninger på egen banehalvdel Barcelonastyle om laget står igjen på 16 meteren som foreksempel Stoke, vi må være mer gjennombruddshissige og dessuten er det lurere å ha to spisser som hefter forsvaret enn kun en som vi har pdd. Kampen mot WBA som jeg nevnte over, hvor Almunia ødela for oss er et fint eksempel på at 442 kunne fungere for oss spillemessig, så snart vi havnet under med 2 hev Wenger på Bendtner og Chamakh og la om til en 4-4-2 formasjon, noe som gav uttelling i to mål. Ville ikke gjort meg noe om vi hadde bytta på de to systemene heller, slik United og Chelsea har gjort, saken er at jeg vil ha en plan B, vi blir for enkle å lese med den ene taktikken vår og trenger mulighet til å endre i løpet av kamp og fra kamp til kamp.

 

Spillerstallen

Om klubben gjør som jeg ville gjort her jeg sitter og drømmer, vil stallen neste år se ut som dette:

Keepere

 

21 Łukasz Fabiański: Starta sesongen på benken, kom inn som førstelagskeeper og mista plassen igjen til en tredjemann da han ble skadd, mener han og Szczesny er omtrent like gode, men at Tech9 har høyere potensiale og er bedre i feltarbeid, noe som gjør at Fabiański ender opp som en meget god nummer to.

 

53 Wojciech Szczęsny: Vår beste keeper etter min mening, hadde en god sesong for oss frem til den ble ødelagt av skade inn mot slutten, er en matchvinner i buret.

 

24 Vito Mannone: Tredjekeeper neste år sannsynligvis, aldri sett en keeper ha en så god kamp som han hadde mot Fulham da han debuterte for klubben, tok over som førstekeeper en stund. men hans svakheter begynte raskt å åpenbare seg, er 23 år nå og har bare 16 ligakamper til sammen, likevel vil han nok være en av verdens beste tredjekeepere, reflekser i ypperste verdensklasse etter min mening.

 

Kommentar: Fra å være vårt svakeste ledd til å bli et av våre jevneste på en sesong? Jeg sier ikke at det ikke er av de svakeste fremdeles, men potensiale vi har i de tre overnevnte keeperne er massivt og jeg er ikke lenger en av dem som vil hente inn en keeper eksternt.

 

Venstrebacker

28 Kieran Gibbs: Tidligere venstreving omskolert til back av Wenger, akkurat som Clichy i sin tid ble, mannen med det interessante mellomnavnet Ricardo, er en veldig angrepsvillig back som også tar i et tak defensivt, har nok bedre innlegg enn Clichy, men er for svak i kroppen til å ta plassen for øyeblikket, dessuten er han skadd stort sett hele tiden.

 

** Leighton Baines: Skrevet om over, fantastisk driv nedover venstresiden sin, god fot på dødballer, pasninger og innlegg, ville også være forfriskende med en brite som er god nok til å spille fast i forsvaret til Arsenal, er en stund siden vi har sett det.

 

Kommentar: Jeg mener vi vil være godt besatt på venstrebacken om vi får inn Baines, Gibbs er riktignok mye ute med skade, men vi har Eboue og Vermaelen som også kan gjøre god jobb på venstrebacken om det må til.

 

Høyrebacker

3 Bakary Sagna: Ikke helt det samme nivået som førstesesongen i år heller, men Sagna gir alltid alt for laget, defensivt og offensivt og er nok en undervurdert del av stallen vår. Om han nå bare kunne lære seg å slå bedre innlegg ville vi hatt verdens beste høyreback.

 

27: Emmanuel Eboue: Var før Sagna et udiskutabelt valg på Høyreback og gjorde sakene sine meget bra, ikke like mye spilletid mer, men gir alltid alt når han spiller, klager aldri over lite spilletid og kan spille stort sett overalt også. En nøkkel å ha gode squadspillere som Eboue i mine øyne.

 

Kommentar: En veldig god posisjon dette her, ser folk etterlyser backup til Sagna, det trengs ikke i mine øyne da jeg har full tiltro til Eboue, dessuten kan Eastmond, Ramsey og Coquelin også gjøre jobben på høyrebacken.

 

Stopperplass

5 Thomas Vermaelen: Kapteinsemne, skadd i hele 2010/2011 sesongen, håper han kommer tilbake til neste, oppfordrene, gir alt og har fantastiske ferdigheter, minner om Vidic.

 

6 Laurent Koscielny: Usikker på hva jeg syns om Laurent, mener han er for svak, men mener også han har en sjelden autoritet med ballen, Kos har tabba seg ut gang på gang i år, men har også vært med på å nøytralisere Messi, Torres, Drogba osv. Mener han kan bli god, men at han ikke er god nok pdd til å spille fast.

 

20 Johan Djourou: Kom inn når jeg var og overvar Arsenal i Desember mot Fulham, og spilte seg til fast plass, enorm autoritet, ballsikker og slo en spiller som Hangeland i lufta gang etter gang, desverre veldig skadeutsatt.

 

48 Ignasi Miquel: Fikk sin debut i 2010/2011 sesongen, overbeviste meg ikke nevneverdig, er i følge YoungGunsBlog ikke god nok for Premier League enda og jeg støtter meg som oftest på herr Sanderson sine meninger, har greie stopperferdigheter og er nok en veldig brukbar pasningsspiller.

 

** Simon Kjær: Skrevet om i overgangspratet mitt over.

 

** Kyle Bartley: Enorm i Sheffield United, urutinert, men er etter min mening bedre å ha en dominerende stopper som Bartley uten rutine enn å ha en Senderos/Toure/Squillacci som løper rundt i forsvar og ikke vet hva man skal gjøre uten å få beskjed om det fra makkeren.

 

Kommentar: Sterk plass, bare vi ikke hadde vært så skadeutsatte hadde den vært sterk nok i år også etter min mening, Djourou og Vermaelen er world class, håper de får til et bra sammarbeid, Kjær er også world class og om vi får inn han så vil vil ha et luksusproblem i forsvar, selv om Vermaelen eller JD er ute.

 

Sentral midtbane

 

16 Aaron Ramsey: Tilbake igjen fra skade, er ung og sulten, var i ferd med å slå gjennom for alvor da Shawcross skadet han mot Stoke, nå er han tilbake og har startet så som så, virker å ha lite fart for tiden, men satser på at han blir hurtigere til neste sesong. Kan virkelig kunsten å slå en pasning!

 

17 Alex Song: Mer og mer komplett, begynte karrieren i Arsenal som et stort talent, gikk over til å bli en fringespiller og en huggestabbe når Flamini brillierte, så dro Flamini og Song slo ut i full blomst, spilleren med 27 søsken og de rare hårfrisyrene er etter min mening Arsenals viktigste, og Arsenal har vel pdd en seiersprosent i Premier League på 0% uten Song. Etter å ha vært en defensiv spiller gav han første halvdel av sesongen innblikk på at han også kunne være brilliant offensivt, andre halvdel har han gått mer tilbake til det defensive igjen, det er jo der vi egentlig har trengt han hele tiden også.

 

19 Jack Wilshere: Hva skal man si om denne mannen? Allerede en boks-til-boks spiller i verdensklasse! Opprinnelig en playmaker, men tilpassa seg til de defensive oppgavene i formasjonen vår på en fantastisk måte, er bare 19 år og har allerede vært banens beste mot Barcelona. Eneste jeg har å kritisere er temperamentet hans, som er en byrde for han.

 

35 Emmanuel Frimpong: Arsenals beste i Østerrike i preseason? Jeg syns det hvertfall, han var sterk, rask og visste hva jobben hans var, han slo korte enkle pasninger og konsentrerte seg om sitt defensive ansvar, intet utenom det. Ble så tatt opp på A-laget til Arsenal før han ble skadd ut sesongen.Frimpong overrasket meg i Østerrike, jeg følger en del med på reserver og u18, jeg får ikke sett mye kamper og slik og Frimpong har jammen meg godt stille gjennom dørene helt til han nå begynte banke på a-lagets dør. Nylig gått ut og valgt Ghana over England på landslagsnivå.

 

40 Craig Eastmond: Slo gjennom i 09/10 sesongen, som Frimpong vært stille for reserver og u18, men slo brått igjennom da han bytta posisjon fra høyreback til defensiv midtbanespiller, er som Frimpong en spiller som gjør jobben uten noe ekstra dilldall og er en bra squadspiller, burde nok legge på seg et par kilo om han vil spille i Premier League.

 

46 Henri Lansbury: Allerede en publikumsyndling i London, aldri sett det helt store i Lansbury selv, men han er lokal og en god pasningsspiller, har etter alt å dømme gjort sakene sine meget bra i Norwich. Blitt med en ligakamp for gutten. Som en ekte Arsenalgutt så kom nok hans første mål for klubben i kampen han drømte om å score det, nemlig i cupkampen mot Tottenham 21 september 2010

 

** Blaise Maitudi: Skrevet om i overgangspratet mitt. Er i korte trekk: Dominerende, sterk, pasningssikker og god jevnt over.

 

** Francis Coquelin: Kom til Arsenal som er kjempetalent, men har så langt ikke innfridd, er enda bare 19 og har tid til å slå gjennom, vært på lån i Lorient i år, der han har spilt med vår venn Garneiro, og han står med 18 ligakamper for Lorient så langt i år.

 

** Samuel Gallindo: Bolivianer som er på utlån i år for å få arbeidstillatelse, tror nok desverre at det bare er han av de som er utlånte av den grunnen som har mulighet til å få arbeidstillatelse til neste sesong. En lang playmaker som også er sterk, kaptein for Bolivia u21 i en alder av 16 om jeg ikke husker feil!

 

Kommentar: Ikke mange steder hvor det finnes så mye talent på midtbanen som i Arsenal, har mine tvil om at alle de unge skal slå igjennom, Eastmond, Coquelin og Lansbury er spillere jeg har tro på som squadspillere at best.

 

Høyre ving:

8 Samir Nasri: Fantastisk preseason, får så en skade på verst tenkelig tidspunkt, rett før seriestart, spiller seg så opp igjen til et fantastisk nivå, litt lenger nede nå, men er likevel en nøkkelspiller selv når han ikke er i form.

 

14 Theo Walcott: Vår raske brite er i år også like mye skadd som han er spilleklar, desverre, for alt lå til rette for en Walcott som åpna sesongen med å score hat-trick mot Blackpool og skyte hull i nettet mot Blacburn(!) Kan også spille spiss.

 

** Ryo Miyiachyi: Rask, driblesterk ving som allerede har gjort seg bemerket i Nederland, vil bli en utrolig økonomisk suksess om han lykkes også, håper han får komme inn i klubben etter sesongen, fikk ikke arbeidstillatelse.

 

Kommentar: Veldig sterke spillere, eneste minuset her er at det ikke faller naturlig for noen av dem å være ute på vingen de gjør likevel en fantastisk jobb på vingen for The Arsenal!

 

 

Venstre ving:

23 Andrey Arshavin: Spiller som jeg bruker å si kan score fire mål på en dårlig dag og bomme på åpent fire ganger på en god dag. Til tross for at han er forferdelig ustabil så har han nesten et av de høyeste sluttproduktene i ligaen i forhold til spilletid(Assists og mål) spiller på høy risiko og kan gjøre det geniale og det forferdelige i løpet av sekunder.

 

** Eden Hazard: Skrevet om over, i korte trekk: Rask ving med dribleferdigheter.

 

Kommentar: Hazard og Arshavin som konkurrerer om en ving er en drømmesituasjon, begge to liker å gå innover og begge to har en fantastisk teknikk, forskjellen er nok at Hazard også kan gå utover langs siden, noe vi knapt har opplevd under Wenger.

 

Spissplassen

 

10 Robin Van Persie: Nederlenderen jeg mente vi kunne selge før sesongen, selv om jeg påsto da, og fortsatt hardnakket påsto var knallgod for Nederland i VM. Om han fungerer som en spiss som binder sammen spiss og midtbane for Nederland, som ving eller en god gammeldags goalgetter for oss er ett fett, han gjør jobben sin fantastisk uansett. Overbevist om at han hadde blitt topscorer i Premier League uten skader, desverre er han skadet halve sesongen hvert år.

 

11 Carlos Vela: Lånt ut til WBA i 2010/2011 sesongen, gjør det rimelig der, selv om jeg synes det er svakt å ikke spille til seg fast plass i de offensive rekkene til WBA. Har enda ikke klart å lære seg engelsk, er hurtig, teknisk god og har et par gode chip-mål over årene. Overbevist om at han ikke blir en suksess i engelsk fotball..

 

29 Maraoune Chamakh: Spiller som frustrerer meg, startet utmerket, ble så sliten og har vel kun nettet ett ligamål siden November eller noe slikt, vanskelig å slå i lufta og god til å binde sammen angrep og midtbane. Effektiviteten er det eneste jeg virkelig har noe å utsette på.

 

33 Benik Afobe: Kan bli en joker som bakromsspiss neste år, trent med A-laget og vært ønsket av Barcelona til tross for sin unge alder, for tiden på utlån i litt mindre lukrative Huddersfield, der hvor han gjør sakene sine ok, spørsmålet er om han er klar for et høyere nivå.

 

41 Jay Emmanuel-Thomas: Han er bred som en vegg, rask, teknisk og i tillegg engelsk, minuset med JET er at han er lat desverre, han er for tiden(2010/2011) sesongen på utlån i Cardiff, der hvor han slår til med fantastiske assists og mål av og til, men han jobber ikke nok for laget enda. Spennende spiller likevel, som sannsynligvis har stor fremtid i britisk fotball, han kan jo spille overalt!

 

52 Nicklas Bendtner: En hoggestabbe hos Arsenalfansen i flere sesonger, selv om det av og til virker som han er mer interessert i tyggisen sin enn i klubben så er jeg en fan. Jeg mener Bendtner bringer noe til laget som Chamakh ikke bringer, han er en annen type spiller og er til tross for sin effektive statistikk, like opptatt av å sette opp andre som å score selv. Synes han sammarbeider bra med laget og neste gang du ser Bendtner; legg merke til antall veggspill han legger opp til hver kamp, dette er spesielt merkbart når han spiller med Arshavin og Nasri, der hvor han blir spilt opp til og spiller tilbake på et eller to touch.

 

** Kevin Garneiro: Skrevet om på overganger. I korte trekk: Bakromssspiss som også bekler begge vingene.

 

Kommentar: Spissplassen er sterk den også, JET og Afobe er de store unge talentene som enda ikke kan forvente å få spilletid, Bendtner og Vela er de eldre talenetene som får spilletid, men man har på følelsen at enda ikke har slått ut i full blomst. De tre andre er spillere som bør kunne lede angrepsrekka fremover og fikse mange mål til klubben.

 

Ledelsen

 

Wenger har i alle år hatt min fulle tillitt, selv om jeg begynner å tvile om vi ikke vinner noe neste år. Brady, som er en av de store legendene i klubben, gjør en fantastisk jobb med ungdommene i klubben og Pat Rice har etter 28 år i klubben vår annonsert at han gir seg etter sesongen, han var en stabil høyreback som også var kaptein for klubben en stund. Jeg tror desverre Pat har vært en del av det som har gått galt de siste årene, vi har mista de rutinerte spillerne og når ikke Vieira, Bergkamp, Henry, Adams og Campbell ikke kan fortelle Wenger hva som går galt er det viktig at vi finner noen som kan det. Assisterende managere omtales ofte som en managers høyre hånd, jeg tror vi bør finne noen som ikke er en del av Wenger, men en som har en plan B og tør å si sine meninger. Selv om jeg tror at den nye assistenten blir Boro Primorac som har fulgt Wenger gjennom karrieren så håper jeg at Martin Keown blir den nye assistenten. Han coacha i sin tid en backrekke med Eboue-Senderos-Toure-Flamini til Champions League finale uten å slippe inn mål, det sier litt om coachingferdighetene hans, dessuten så er han en mann som aldri vil være redd for å si sine meninger.

 

Denne mannen tør å si sine meninger:

martin_keown_2702_76406a.jpg

 

Jeg tror også at et av våre problemer er savnet av Dein, han er nå "tilgjengelig" for klubben, om vi lar oss kjøpe opp av Umanov og hans Red Holdings(?), jeg har ikke satt meg fullstendig inn i situasjonen da det virker veldig langt unna et eierbytte i Arsenal, men om vi kunne fått tilført litt kapital og David Dein i styret så hadde vi nok dratt VELDIG nytte av det, da jeg tror han var en av Wengers viktigste støttespillere.

 

Analyse av årets sesong

Det gjenstår enda et par kamper, men jeg ser på ligagullet som tapt, liker å se på meg selv som optimist, men i denne sammenhengen så handler det om å kunne se realistisk på ting også, jeg ser at om vi slår United og Chelsea slår United er det en liten sjanse, men det kommer nok ikke til å skje. Om jeg fikk vite at vi skulle ligge an til andreplass i serien og være finalist i ligacupen hadde jeg personlig syntes det var en skuffelse, jeg trodde på en 1.plass i år og jeg mener det alltid bør være målet for en klubb som Arsenal.(Oppvokst i verdens rikeste land i tiden landet har vært på det rikeste og vært fan av laget i en tid de aldri har havnet utenfor fjerdeplass, bortskjemt? Oh yes!)

 

Eneste jeg stusset ved når transfervinduet stengte for siste gang i 2010 var at vi ikke hadde handlet inn en ny keeper, noe som viste seg å være et lite problem for oss når polakkene viste hva de var hentet inn for i tur og orden.

 

Vi kan klage på mye denne sesongen: Uten å sjekke så kan jeg nok si at vi har vært laget med flest skader i ligaen denne sesongen, men det må vi etterhvert bare regne med å være. Vi har mista Vermaelen hele sesongen, noe som var utenkelig for meg før sesongen, mannen misset vel knapt en kamp i 09/10? Vi har hatt skade på våre to beste keepere og møtt vanskeligst mulig motstand i Champions League. Vi har blitt bortdømt, den og den har skylda. Vi kan skylde på alt mulig her i verden, poenget er å se på det positive og forbedre det som ikke er så positivt:

 

Vi har i sesongen 2010/2011:

Vært vitne til Van Persie sin beste form hittill.

Sett Nasri drille flere lag opp på tribunen.

Sett Jack Wilshere vise verden at han allerede er klasse.

Sett laget spille fantastisk fotball.

Det vi må forbedre er:

* Den defensive organiseringen(Dødball..) noe som jeg tror ville bedret seg med Keown inn i trenerteamet hvertfall.

* Mentaliteten, det er ikke tvil om at vi mangler vinnermentalitet, vi skulle helt klart knust Birmingham i ligacupen

* Kynismen, går litt inn i mentaliteten, vi har fortsatt lett for å bli for overmodige og å slippe motstandere inn i kampen igjen

* Personlige feil, er samme mennesker som går igjen og igjen, Almunía, Koscielny og Clichy, for å nevne tre.

Kort sagt: Slutte å fremstå som små gutter, og tre frem som menn!

 

Det var det jeg hadde for nå gutter og jenter(?), det gjenstår enda 8 kamper, vi har fremdeles ikke sikret oss topp 4 for neste år, og med tap for Tottenham kan det se faretruende ut, selv om det er lenger ned til 5 plass enn opp til 1.plass så kan jeg se for meg at vi driter oss ut, men jeg kan ikke se for meg at United mister dette. Lykke til Gooners, vi får håpe Wenger ser dette og får det oversatt, for da er det ingen tvil, da vil vi vinne alt i 2010/2011 :P

.

Uansett, jeg er optimistisk for fremtiden, PROUD TO BE A GOONER!

 

Gratulerer om du kom til enden! Ble litt lenger enn jeg hadde tenkt meg da jeg skulle skrive et kjapt innlegg i tråden "Hvilke nye spillere ønsker du" og endte opp med å notere det ned i notisblokk fordi nettet klikka ;) Og her er premien til alle som har lest så langt

Link to comment
Share on other sites

En meget god analyse 1Bergkamp0.

 

Når det gjelder spillere ut og inn, så treffer du ganske godt i forhold til mine meninger. I motsetning til deg, så ønsker jeg å beholde Diaby, og jeg er også usikker på om det er så lurt å selge Fabregas ennå. I forhold til kjøp av spillere, så ønsker jeg heller Subotic i Dortmund enn Kjær. Subotic vil nok koste en del mer, men er også i mine øyne en bedre midtstopper enn Kjær

Link to comment
Share on other sites

En meget god analyse 1Bergkamp0.

 

Når det gjelder spillere ut og inn, så treffer du ganske godt i forhold til mine meninger. I motsetning til deg, så ønsker jeg å beholde Diaby, og jeg er også usikker på om det er så lurt å selge Fabregas ennå. I forhold til kjøp av spillere, så ønsker jeg heller Subotic i Dortmund enn Kjær. Subotic vil nok koste en del mer, men er også i mine øyne en bedre midtstopper enn Kjær

Lagt fokus på å hente inn spillere vi kan ha i ti år som allerede ser ut til å være gode nok, Subotic ville nok også vært en knallsignering, og han er nok mer vant til å spille for et offensivt lag. Angående Diaby er jeg 100% sikker på at han vil slå gjennom med en gang vi ikke har han mer, han trenger tillit hver uke og det vil han nok ikke få her.

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg, enig i det meste men er litt uenig når det kommer til Squillaci. Som alle vet så funker han og Koscielny ganske dårlig, men når jeg har sett han spille med andre partnere har han gjort det ganske bra. Han er tross alt 4. valget vårt og jeg tviler på at Kjær/Cahill/Koscielny hadde akseptert det. Hvis jeg kjenner Wenger rett så henter han ingen midtstoppere neste sesong. Vi får tilbake Vermaelen. Da gjenstår vi med Vermaelen, Djourou, Koscielny og Squillaci. At Wenger skal handle her er for meg urealistisk! Det samme gjelder Baines, han blir for dyr og jeg tviler på at Clichy selges/ønsker seg bort. Husk at han er en del av denne 5-årsplanen til Wenger :P

 

Det som blir spennende å se er hva han gjør med keeperplassen. Satser han på Sczc og Fab som 2.valg, motsatt eller henter han en Neuer eller hvem det nå skulle være? Det blir ihvertfall spennende, men for å være helt ærlig har jeg ikke noe tro på at Wenger braker inn store spillere..

Link to comment
Share on other sites

Angående Diaby er jeg 100% sikker på at han vil slå gjennom med en gang vi ikke har han mer, han trenger tillit hver uke og det vil han nok ikke få her.

 

Det har du forsåvidt rett i. Men jeg er overbevist om at Diaby kan bli fast inventar i Arsenal om han blir kvitt skadeproblemene. Dette er kanskje lite sannsynlig, etter som dommerne i England fortsetter å tillate spillere å grisetakle Diaby på verst tenkelig måte uten at det får konsekvenser.

 

Jeg har fortsatt troen på Diaby, og både håper og tror at han er å finne i Arsenal også neste sesong

Link to comment
Share on other sites

Vil bare påpeke to ting. Det ene er at dette var meget meget velgjort og selv om jeg ikke er 100% enig i alt så er det et fantastisk innlegg. Det andre er kun flisespikkeri, men det skrives Kevin Gameiro og ellers er jeg helt enig i at han ville vært en spiller vi kunne trengt i Arsenal. Rask og teknikk som matcher, men mest av alt så er han effektiv og ikke temmelig skadeutsatt.

 

På spillere ut er jeg helt enig bortsett fra med Fabregas. Ser gjerne at han blir en sesong eller to til såfremt det ikke kommer inn et kjempebud for Cesc er verdt mer enn £35M.

 

Når det gjelder taktikk og formasjon er jeg igjen helt enig og som jeg har påpekt flere ganger tidligere så fungerer kun 4-3-3 (4-2-3-1) optimalt når Cesc, Song og RvP er med i laget. Ellers så savner jeg den meget direkte spillestilen vi hadde når vi spilte 4-4-2 og når den formasjonen vi har i dag passer optimalt til kun 2 spillere på laget vårt i Cesc og RvP som attpåtil er skadet halve sesongen hver så blir det vanskelig.

 

Som sagt tidligere oppe her så skulle dette innlegget ha blitt oversatt til engelsk for så å bli sendt til Wenger :P

Link to comment
Share on other sites

God lesing dette 1Bergkamp0, meget bra :P

 

Som jeg har skrevet tidligere, så mener jeg at det vil være svært vanskelig å hente noen som er bedre enn Clichy på backplass. For all del; han har mangler som å orientere seg i ulike situasjoner, og en middels innleggsfot for å si det mildt. Dette tror jeg likevel kan være mulighet for å bedre, om det blir tatt noen grep.

 

Hvor ofte havner han ikke i 1mot1 situasjoner defensivt, der det er stor avstand til medspiller/ingen sikring?

Hvor ofte er det ikke fraværende av bevegelse innenfor 16-meteren, når han kommer i innleggsposisjon? (vi har ingen typiske fox in the box/spisser som jakter muligheter innenfor 16-meteren, går på første stolpe osv)

 

Defensivt trenger laget en ny klassestopper, bedre defensiv organisering (sikring, mindre avstand, bedre komunikasjon), og bedre balanse med/til midtbaneleddet. Song skal jobbe i dette rommet bak midtbanen, og demme opp rom for overganger imot i mellomleddet ,og sikre sonen når en av backene går fremover på raid. Dette vil helt klart gi andre arbeidsforhold, for spillere som Clichy. Dette føler jeg er nøkkelen. Gjøres det ikke noen endringer på disse områdene jeg nevner, så vil det være en nesten håpløs oppgave uansett hvilke kvaliteter backen har i laget og hva han heter.

 

Gjøres dette, så vil også vår unge polakk ha mulighet til å føle seg mer trygg som bakerste mann. Man er ikke så avhengig av rutine, når det defensive er bunnsolid iforhold til dagens situasjon.

 

Når man ser på midtbaneleddet, så er det flere spillere som ikke har utviklet seg. Diaby og Denilson må evalueres, selv om jeg også tror sistnevnte har slitt med selvtilliten den siste perioden med mye rare personlige feil til han å være. Denilson er en viktig brikke i et lag, som kan gå inn i kamper å ikke gi en meter til motstanderen. Gjør normalt en hard jobb som sliter. Kommer han tilbake i form, kan jeg gjerne beholde han en sesong til om ikke Frimpong allerede er klar....

 

Diaby har jeg dessverre mistet troen på, og det handler ikke om mangel på individuelle ferdigheter. Nei, det handler om å forstå spillet (taktiske ferdigheter), og der ser jeg absolutt ingen fremgang. Klart at han har slitt med skader, og at det er vanskelig å føle seg frem når man til stadig er ute. Likevel er det mange dårlige valg, og tenker da spesielt på hvor ofte han feiler med når han skal sentre ballen videre og i hvilket rom pasningen skal komme. Dette er noe som går igjen sesong etter sesong, og da er det kanskje umulig å luke vekk akkurat dette?

 

Jeg mener også at både Rosicky og Arshavin må ut. Lille Mozart pga alder og kvalitetene han har mistet etter alle skadene, mens Arshavin føler jeg ikke har stått frem (lagmessig) på to sesonger. En av de største profilene i laget, men har i store perioder virket umotivert og ikke dratt lasset som man kan kreve av slike spillere.

Hazard er nevnt som erstatter, og dette er en gammeldags vingtype som kunne gitt oss flere strenger å spille på.

 

Fabregas er en av de aller beste playmakerene i verden, og er nesten håpløs å erstatte på dette tidspunktet. En spiller som vi må gjøre alt for å beholde.

Å spille i en 4-4-2 rolle sentralt med Song, det hadde vært helt optimalt for Fabregas sine kvaliteter slik jeg ser det. Der vil han antakelig få litt mere tid før han blir presset, og det vil jo ikke være noen ulempe med den foten og det fotballhodet.

Man kan også spille litt skjevt, med en kantspiller som mer førende/drivende enn den typiske "rettvendte" på motsatt side. Nasri-Hazard/Lennon.

 

Jeg vil ha inn en ny spiss, siden Theo aldri får en slik rolle i laget. Persie og Theo kunne vært en meget spennende angrepsduo, siden de har så ulike styrker som spillere og som kan passe hverandre meget godt. Vi trenger virkelig flere spillertyper fremover på spissplassen, enn det vi har idag.

 

Pr.d.d ønsker jeg meg:

Salg: Almunia, Squillacci, Diaby, Arshavin, Rosicky, Denilson (om Frimpong tar steget kjapt etter skaden) Bendtner (vi har Chamakh), Vela (ser ikke ut som om han tar steget opp..)

Kjøp: Hazard, Cahill/Sakho, Aron Lennon (og inn med Theo som spiss....)

Inn fra reservelag/lån: Afobe, Frimpong (om han ikke trenger mer tid etter skaden), Bartley, JET, + Miyaichi (work permit?) og Wellington (januar 2012?)

 

Ellers har jeg sett lite av Gameiro, noen som kan gi litt mer info. Har hørt en del gode ord om denne spissen..... Takler han PL tempoet? Er han god nok, til å sette farge på Arsenal?

 

Det kan/skal bli en spennende sommer i vente. Nå må det ryddes opp i stallen, for det håper jeg virkelig t.o.m den lojale Wenger ser. Det må også tas noen grep på hvordan man spiller, for vi utnytter ikke potensialet og ferdighetene laget har i dette 4-3-3 / 4-5-1 systemet.

 

 

btw; takk for premien!

Link to comment
Share on other sites

Gameiro altså, alltid lest han som Garneiro når jeg har sett han, vanskelig når r og n står så tett sammen, da blir det nesten m :P

 

Arshavin mener jeg vi bør beholde fordi han har så mye assists og mål selv på dårlige dager, spesielt om vi kan ha han som backup på benken for en spiller som Hazard. Ellers er jeg enig med deg i mye Vieira04 til tross for at du ønsker Lennon fra Tottenham. Denilson ser vi på likt føler jeg, han kan ta ut mange utmerkede spillere når han er i form, men han får ikke den rosen han fortjener og spørs nok om han sliter med selvtilliten for tiden, for i år har han vært ganske dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Gameiro altså, alltid lest han som Garneiro når jeg har sett han, vanskelig når r og n står så tett sammen, da blir det nesten m :P

 

Arshavin mener jeg vi bør beholde fordi han har så mye assists og mål selv på dårlige dager, spesielt om vi kan ha han som backup på benken for en spiller som Hazard. Ellers er jeg enig med deg i mye Vieira04 til tross for at du ønsker Lennon fra Tottenham. Denilson ser vi på likt føler jeg, han kan ta ut mange utmerkede spillere når han er i form, men han får ikke den rosen han fortjener og spørs nok om han sliter med selvtilliten for tiden, for i år har han vært ganske dårlig.

 

Helt enig med deg angående Arshavin og jeg er også til dels enig om Denilson. Selv om jeg ikke tror han blir en klassespiller så tror jeg han kan bli en god spiller i La Liga f.eks. der tempoet er lavere og det ikke blir så stor strekk i laget som det blir i Arsenal. For han var til tider meget god når vi spilte 4-4-2 i 08/09 sesongen (men ikke like god som Song som tok plassen hans) og vi presset ikke motstanderne så høyt opp i banen som vi gjør nå og var like utsatt for kontringer som pdd.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Stefan, Denilson er en 4-4-2 spiller, var en stund en av de som fikk flest kamper for oss om jeg ikke tar helt feil.

 

Du husker helt riktig Bergkamp, han endte på 37 kamper i ligaen og 51 totalt :P

Link to comment
Share on other sites

God lesing dette 1Bergkamp0, meget bra :P

 

Som jeg har skrevet tidligere, så mener jeg at det vil være svært vanskelig å hente noen som er bedre enn Clichy på backplass. For all del; han har mangler som å orientere seg i ulike situasjoner, og en middels innleggsfot for å si det mildt. Dette tror jeg likevel kan være mulighet for å bedre, om det blir tatt noen grep.

 

Hvor ofte havner han ikke i 1mot1 situasjoner defensivt, der det er stor avstand til medspiller/ingen sikring?

Hvor ofte er det ikke fraværende av bevegelse innenfor 16-meteren, når han kommer i innleggsposisjon? (vi har ingen typiske fox in the box/spisser som jakter muligheter innenfor 16-meteren, går på første stolpe osv)

 

Defensivt trenger laget en ny klassestopper, bedre defensiv organisering (sikring, mindre avstand, bedre komunikasjon), og bedre balanse med/til midtbaneleddet. Song skal jobbe i dette rommet bak midtbanen, og demme opp rom for overganger imot i mellomleddet ,og sikre sonen når en av backene går fremover på raid. Dette vil helt klart gi andre arbeidsforhold, for spillere som Clichy. Dette føler jeg er nøkkelen. Gjøres det ikke noen endringer på disse områdene jeg nevner, så vil det være en nesten håpløs oppgave uansett hvilke kvaliteter backen har i laget og hva han heter.

 

Gjøres dette, så vil også vår unge polakk ha mulighet til å føle seg mer trygg som bakerste mann. Man er ikke så avhengig av rutine, når det defensive er bunnsolid iforhold til dagens situasjon.

 

Når man ser på midtbaneleddet, så er det flere spillere som ikke har utviklet seg. Diaby og Denilson må evalueres, selv om jeg også tror sistnevnte har slitt med selvtilliten den siste perioden med mye rare personlige feil til han å være. Denilson er en viktig brikke i et lag, som kan gå inn i kamper å ikke gi en meter til motstanderen. Gjør normalt en hard jobb som sliter. Kommer han tilbake i form, kan jeg gjerne beholde han en sesong til om ikke Frimpong allerede er klar....

 

Diaby har jeg dessverre mistet troen på, og det handler ikke om mangel på individuelle ferdigheter. Nei, det handler om å forstå spillet (taktiske ferdigheter), og der ser jeg absolutt ingen fremgang. Klart at han har slitt med skader, og at det er vanskelig å føle seg frem når man til stadig er ute. Likevel er det mange dårlige valg, og tenker da spesielt på hvor ofte han feiler med når han skal sentre ballen videre og i hvilket rom pasningen skal komme. Dette er noe som går igjen sesong etter sesong, og da er det kanskje umulig å luke vekk akkurat dette?

 

Jeg mener også at både Rosicky og Arshavin må ut. Lille Mozart pga alder og kvalitetene han har mistet etter alle skadene, mens Arshavin føler jeg ikke har stått frem (lagmessig) på to sesonger. En av de største profilene i laget, men har i store perioder virket umotivert og ikke dratt lasset som man kan kreve av slike spillere.

Hazard er nevnt som erstatter, og dette er en gammeldags vingtype som kunne gitt oss flere strenger å spille på.

 

Fabregas er en av de aller beste playmakerene i verden, og er nesten håpløs å erstatte på dette tidspunktet. En spiller som vi må gjøre alt for å beholde.

Å spille i en 4-4-2 rolle sentralt med Song, det hadde vært helt optimalt for Fabregas sine kvaliteter slik jeg ser det. Der vil han antakelig få litt mere tid før han blir presset, og det vil jo ikke være noen ulempe med den foten og det fotballhodet.

Man kan også spille litt skjevt, med en kantspiller som mer førende/drivende enn den typiske "rettvendte" på motsatt side. Nasri-Hazard/Lennon.

 

Jeg vil ha inn en ny spiss, siden Theo aldri får en slik rolle i laget. Persie og Theo kunne vært en meget spennende angrepsduo, siden de har så ulike styrker som spillere og som kan passe hverandre meget godt. Vi trenger virkelig flere spillertyper fremover på spissplassen, enn det vi har idag.

 

Pr.d.d ønsker jeg meg:

Salg: Almunia, Squillacci, Diaby, Arshavin, Rosicky, Denilson (om Frimpong tar steget kjapt etter skaden) Bendtner (vi har Chamakh), Vela (ser ikke ut som om han tar steget opp..)

Kjøp: Hazard, Cahill/Sakho, Aron Lennon (og inn med Theo som spiss....)

Inn fra reservelag/lån: Afobe, Frimpong (om han ikke trenger mer tid etter skaden), Bartley, JET, + Miyaichi (work permit?) og Wellington (januar 2012?)

 

Ellers har jeg sett lite av Gameiro, noen som kan gi litt mer info. Har hørt en del gode ord om denne spissen..... Takler han PL tempoet? Er han god nok, til å sette farge på Arsenal?

 

Det kan/skal bli en spennende sommer i vente. Nå må det ryddes opp i stallen, for det håper jeg virkelig t.o.m den lojale Wenger ser. Det må også tas noen grep på hvordan man spiller, for vi utnytter ikke potensialet og ferdighetene laget har i dette 4-3-3 / 4-5-1 systemet.

btw; takk for premien!

 

Du har nok mange av de spillerne Wenger skal og burde kvitte seg med ja, står i flere Engelske aviser i dag.

http://www.tv2sporten.no/fotball/england/p...al-3465530.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...