Jump to content

Arsenal Fanshare


termax

Recommended Posts

Arsenal Fanshare er igang!

 

Det er ikke mange månedene siden jeg leste noe om at noen supportere ville gjøre det lettere å bli aksjeeier i klubben ved å dele en aksje opp i 100 og selge/kjøpe/spare/formidle 1% av en aksje.

 

Jeg synes det er gledelig at det faktisk har kommet i stand et prospekt i regi av Arsenal Supporters Trust, som i mange år har vist seg som en seriøs aktør med innflytelse i Arsenal.

 

Har ikke satt meg inn i noe særlig ennå, men det virker som de skal verdisette en aksje til 9500 pund.

 

Dersom det skulle bli høy etterspørsel kan det være en grei pris for Lady Nina å selge ut på. Både Usmanov og Kroenke har vel kjøpt seg opp på lavere snittpris enn 8000, selv om yankeen kjøpte en del dyrt på slutten.

 

Jeg er positiv.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle som ser ut til å mene det.....

Jeg tror de aller fleste, inkludert meg, er glade for å ha deg på forumet. Du er en dyktig forumist med mer kunnskap enn de aller fleste. Det folk ikke liker er når du setter deg selv over andre forumister, og sier at de ikke er ekte goonere. Det provoserer, og det tror jeg du forstår.

 

For å holde meg on topic: jeg er positiv til et oppkjøp av Silent Stan, så sant han lar oss fortsette å drive klubben på en økonomisk sunn måte. Ellers hadde det jo vært litt gøy om klubben var eid av supportere ...

Link to comment
Share on other sites

For å få tråden tilbake til der den hører hjemme; det eksakte antallet Arsenal PLC aksjer er 62219. De omsettes enkeltvis for i overkant av £ 10000.

 

hvis jeg ikke har regnet helt galt betyr vel det at totalverdien av klubben er i overkant av 6 milliarder kroner. Hvor lett er det å skaffe aksjer? Jeg synes jo ideen om at supportere går sammen og spleiser på aksjer virker besnærende, men er det noen juridiske snags her? Kanskje den norske supporterklubben skulle skaffe seg en aksje? Hvis alle medlemmene spleiset ville jo det bli et par hundrelapper på hver.

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg ikke har regnet helt galt betyr vel det at totalverdien av klubben er i overkant av 6 milliarder kroner. Hvor lett er det å skaffe aksjer? Jeg synes jo ideen om at supportere går sammen og spleiser på aksjer virker besnærende, men er det noen juridiske snags her? Kanskje den norske supporterklubben skulle skaffe seg en aksje? Hvis alle medlemmene spleiset ville jo det bli et par hundrelapper på hver.

 

Tja, de omsettes jo, her kan dere se siste transaksjoner med priser. Til informasjon, aksjen prisen i pence, ikke i pund:

 

http://www.plusmarketsgroup.com/data.shtml...38/GBX/PLUS-exn

Link to comment
Share on other sites

"Importantly the four major shareholders in the club - US sports tycoon Stan Kroenke, Uzbek oligarch Alisher Usmanov, tax-exile Danny Fiszman, and Lady Nina Bracewell-Smith (who is looking to sell her stake) - have all backed the scheme." - Tim Payton (AST)

 

The new scheme has even drawn praise from the Government. The sports minister, Hugh Robertson, described it as "enlightened and forward-looking", and said: "This is a model I'd like to see other teams explore."

 

Les mer her.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk god ide og det syntes nok mange flere siden nettsiden deres er nede. Endelige har vi "vanlige dødelige" mulighet til å bli medeier i noe av det kjæreste vi har.

 

Ingen tvil om hva jeg skal ha på ønskelisten min til jul :) Men det blir vel et kjøp før den tid også LOL

Link to comment
Share on other sites

Men hvem er det som selger aksjer til Fanshare? Jeg ser ikke for meg at Stan eller Usmanov selger sine akjser selv om de sier de er positive til Fanshare.

 

Hvis det er sånn at de aksjene som selges er de som allerede eies av medlemmer av Arsenal Supporters’ Trust eller andre småaksjonærer, så går jo "vinninga opp i spinninga" (m.a.o. ikke mer makt til supporterne, bare en annen fordeling).

Link to comment
Share on other sites

Men hvem er det som selger aksjer til Fanshare? Jeg ser ikke for meg at Stan eller Usmanov selger sine akjser selv om de sier de er positive til Fanshare.

 

Hvis det er sånn at de aksjene som selges er de som allerede eies av medlemmer av Arsenal Supporters’ Trust eller andre småaksjonærer, så går jo "vinninga opp i spinninga" (m.a.o. ikke mer makt til supporterne, bare en annen fordeling).

 

Det omsettes aksjer ca. ukentlig på børsen. Siden de fire store eierne eier nesten 90% så er det få aksjer som omsettes. Både Kroenke og Usmanov har kjøpt seg inn på mye lavere kurs enn 9500 pund (i gjennomsnitt), så det er ikke utenklig at en eller begge selger seg ut med en hyggelig - men ikke voldsom - profitt.

 

Lady Nina har sagt klart fra at hun vil selge og 9500 pr. aksje burde være en strålende pris for henne, så jeg gjetter at det er hennes aksjer som i hovedsak selges ut til fans.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har gått til innkjøp av Arsenal fanshare? Har vurdert det selv, og sånn jeg har forstått dette så koster en Arsenal aksje £9500, men hvis man kjøper en Arsenal fanshare så koster dette en hundredel av aksjeprisen og det blir da £95 ca.

 

Og sånn jeg har forstått dette opplegget så kan man da sette inn et visst beløp hver måned inntil man f.eks har nok til en Arsenal fanshare hvis man ønsker det. Slik at man ikke må betale hele beløpet på £95 fra starten av? Membership på £20 må man betale da.

 

Har jeg forstått dette riktig sånn ca? Ser at man må ha en UK bank account for å få ordnet dette. Er det noen som vet om det er enkelt å opprette og hvilken bank er evt å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...