Jump to content

The Highbury Years


Oh-To-Be-A-Gooner

Recommended Posts

Nesten så en fikk tårer i øynene her. En særdeles bra film fra ITV med mye virkelig god filming. Og ved å ha med de "rette typene" så får en frem, på en utrolig troverdig måte, hva Arsenal og IKKE MINST hva Highbury har betydd for vanvittig mange mennesker. Når Rodney, musikeren, forteller om rasehets rundt om, nesten over alt i England på 80 tallet, så stemmer det. Men Highbury VAR multikulturell, selv på den verste tiden. Rodney og hans like følte seg trygge på Highbury, enten de stod på siden av meg, eller på siden av hvem som helst. Jeg husker at akkurat det var jeg vanvittig stolt av.

 

70 årene var helt utrolige, anarki, krig og love & peace i en stor smeltedigel. North Bank i 70 årene? Helt, helt utrolig. Just luved it!!! :D Messebycupfinalen i 1970 mot Anderlecht ser vi glimt fra, og trekkes frem av Charlie George. Jeg var ikke på den, men på flere andre kamper med et vanvittig trøkk som en faktisk ikke forstår hvordan var. Du måtte rett og slett oppleve det. Være der. Tro meg, jeg er sinnsykt glad jeg har opplevd det, og vært en del av miljøet den gang da.

 

En del herlig filming på kveldstid. Kveldskamper har ALLTID vært min favoritt. Området rundt Highbury kunne være skremmende en mørk tirsdagskveld. Skikkelig skremmende, faktisk. Men jeg var aldri redd, fordi jeg visste at jeg var blandt mine egne. Jeg visste hvor jeg skulle gå, og ikke minst hvor jeg IKKE skulle gå. Highbury på hete midtukekvelder var MAGISK! :)

 

Det er herlig å se bildene og snuttene fra 20-30 og 50 og 60 årene. Det var før min tid, men jeg "kjenner" meg igjen likefullt. Og det at stadiaguru Simon Inglis bidrar med sine velvalgte ord, viser HVA Higbury både var, og hva den har betydd, ikke minst både arkitektonisk og historisk. Jeg er inderlig glad at alle minte 3 sønner også har fått oppleve Highbury slik Highbury en gang var!

 

Til slutt; Steve Bould til Tony Adams og bang i nota, tittelen var vår, Arsene var gud, og Upper North Bank svaien 1-2 meter. Husker du Ole? :)

 

Til alle som ennå IKKE har sett denne filmen, sett av en time og bare nyt! Både ord og bilde.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp sett filmen, og må si jeg likte den veldig godt! Savner virkelig Highbury, og den atmosfæren som var der, atmosfæren blir aldri den samme på Emirates som den det var på Highbury. For øvrig så kjente jeg igjen hun damen i part 2, hun med de tre bamsene. Husker jeg så henne da jeg var på Arsenal mot Charlton, la spesielt merke til hun fordi det nesten alltid var hun som begynte å synge, og engasjemante hennes var upåklagelig, hvertfall i den kampen.

Link to comment
Share on other sites

flott film dette, og ja Chaz, det er nesten til å få tårer i øynene av. For en herlig type Charlie George er, absolutt en av tidenes kult-figurer i denne klubben! :) Og bildene fra Fairs-cup finalen i 1970, dårlig teknisk kvalitet, men atmosfæren treffer deg jo rett i hjertet! Liten tvil om at dette var en gjeng som hadde vært sulteforet på suksess! Vil nok aldri oppleve slike ekstatiske scener igjen, til det er alt blitt for strømlinjeformet og "kontrollert"...

 

EDIT: må bare legge til noe her. Intervjuene med "baneguru" Simon Inglis var jo på mange måter det mest interessante av alt i filmen. Det var jo særlig rørende å høre han si at hvis man skulle bevare en av de "gamle" banene for ettertiden så burde det vært Highbury. Nå blir jo banen på sett og hvis bevart uansett, men kanskje ikke på den måten Inglis hadde ønsket. Og når han fremhevet Highburys egenart; "This is so wonderfully unique Arsenal". Og Arsenal, de bygget ikke en "Ground", som andre klubber, "they built a stadium" - et stadion som altså var langt forut for sin tid og besto tidens test helt opp til våre dager. Og ja, hadde man fått tillatelse til å bygge om Highbury til å huse nok mennesker for å møte fremtidens krav, ja da hadde nok Arsenal fortsatt spilt på Highbury....?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...