Jump to content

Artikkel om Thierry Henry


Fabregas4

Recommended Posts

Thierry Daniel Henry

 

Den 30 år gamle franske spissen Thierry Henry startet karrieren sin i AS Monaco. Franskmannen sin største tid var uten tvil for Arsenal FC. Der ble han tidenes toppscorer, med ca. 230 mål for klubben på åtte år. Det er ca. 25 mål hver sesong!

 

Klubbfotball

 

 

Thierry har spilt for fire forskjellige fotballklubber: AS Monaco, Juventus, Arsenal FC og FC Barcelona.

 

 

AS Monaco

 

 

AS Monaco var den første klubben til Henry og perioden han var i Monaco var fra 1995-1999. På 105 kamper for laget fekk han 20 mål. Takket være treneren dies på den tida, Arsene Wenger, ble han brukt som midtspiss.

I 1997 vart han fransk ligamester med Monaco.

 

 

Juventus

 

 

Etter Henry sin VM suksess i 1998, ble han kjøpt av Juventus i 1999. Thierry likte seg ikke godt utenfor banen, i Italia, og med få mål for klubben, kjøpte Arsenal han etter berre et halvt år i Torino-klubben.

 

 

Arsenal FC

 

 

Da franskmannen kom til Arsenal i 1999, ble han trent av den gamle treneren sin i Monaco, Arsene Wenger. Det er ingen som er i tvil om at tiden hans som nummer 14 i Arsenal er den beste tiden i karrieren hans. Der oppnådde han stor suksess. I de to første årene hans i klubben, scorte han 48 mål.

Etter åtte år i klubben er han klubbens toppscorer gjennom tidene med ca. 230 mål, som er i gjennomsnitt 25 mål kvar sesong! Han gjekk forbi den tidligere toppscoreren, Ian Wright med 185 mål, 18. oktober 2005. Da scorte han begge målene for Arsenal i 2-0 seier over Sparta Praha. Da sto han med 186 mål for klubben.

Thierry er og på tredje plass med scorte mål gjennom alle tider i Premier League.

Thierry ble ligamester med Arsenal i 2002 og i 2004. Han var med på laget ”49 unbeaten”, som var Arsenal sitt lag som de spilte med i sesongen 2003/2004 og 2004/2005 da de spilte 49 kamper uten å tape!

Henry har vunne FA-Cupen med Arsenal i sesongene: 2002, 2003 og 2005.

Han har og blitt toppscorer i Premier League i sesongene 2002, 2004, 2005 og 2006.

Franskmannen har fått utmerkinga ”årets spiller” i Premier League i årene 2003, 2004 og 2006. Han er den eneste spilleren som har fått denne utmerkingen tre ganger.

Thierry har og fått ”Gullstøvelen” for årets toppscorer i Europa i 2004 og 2005.

 

 

FC Barcelona

 

 

I år 2007 gikk Thierry Daniel Henry til FC Barcelona. Der skreiv han under på en fireårs kontrakt og fekk og nummer 14 for klubben.

 

 

Landslagspill

 

 

Thierry Henry har spilt 94 kamper for det franske landslaget, og har scoret 44 mål.

Thierry ble verdensmester med Frankrikes U-lag i 1996, han ble verdensmester med Frankrikes A-lag i VM 1998 og han ble Europamester med Frankrikes A-lag i EM 2000.

 

 

 

 

 

Dette er min første artikkel, så tilbakemeldinger hadde vert flott :)

 

Var litt i tvil hvor jeg skulle plassere artikkelen...

Link to comment
Share on other sites

hva er det du skal skrive artikkelen til?

 

Det er en norsk oppgave jeg har...

Da burde du kanskje ta en liten korrekturlesing...

Veldig mye blanding av både nynorsk og bokmål, noe norsklæreren din nok ikke vil like...

 

Innholdet i teksten virket derimot bra, men det er nok litt tynt det du har av stoff under de andre lagene utenom Arsenal...

Link to comment
Share on other sites

Virker meget patent! Men kanskje det hadde vært spennende med litt info om barndommen hans, barndoms klubben osv:P men det er bare meg:P Ellers meget bra! Får King 14 til å virke like stor som han er og har vært! :)

 

Tror det var en liten skriveleif der men det fikser du sikkert på uten at jeg behøver å nevne det :P Hvis det er tilfelle da vell og merke :)

Link to comment
Share on other sites

Mye positivt å ta tak i her. Du har fått med mye faktastoff om Henry, men det jeg lurer på er hva oppgaven egentlig er? Dersom du har fått i oppgave å skrive en artikkel bør du ha med litt annet stoff enn ren oppramsing av statistikk og fakta. Ta med litt om bakgrunnen hans, oppvekst, interesser og familie. Kanskje er det noe Henry brenner for, et engasjement / hjelpeprosjekt etc. Noe som forteller litt mer om personen, og ikke bare fotballspilleren.

 

Dette er bare tips, og jeg vet jo ikke ordlyden på oppgaven din. Hva slags trinn er du på? Det er også ganske relevant her. Stor forskjell på 5. og 10. klasse :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...