Jump to content

Tippeligaen 2005


Guest civil

Recommended Posts

Iår tror jeg toppen av tabellen kommer til å bli som følger:

 

1. Rosenborg

2. Brann

3. Vålerenga

4. Viking

5. Bodø/Glimt

 

Jeg tror helt sikkert Viking vil komme blandt topp 5 iår. Fjorårets sesong var en ren skandale, og foreløpig har Viking forsterket stallen med R Deila fra Odd og Roberto Memba Mumba (ellerno sånt). I tillegg tror jeg Hodgeson kommer til å hente enda en forsterkning. Forhåpentligvis en høyrewing..

 

Hva tror dere om årets sesong?

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Iår tror jeg toppen av tabellen kommer til å bli som følger:

 

1. Rosenborg

2. Brann

3. Vålerenga

4. Viking

5. Bodø/Glimt

 

Jeg tror helt sikkert Viking vil komme blandt topp 5 iår. Fjorårets sesong var en ren skandale, og foreløpig har Viking forsterket stallen med R Deila fra Odd og Roberto Memba Mumba (ellerno sånt). I tillegg tror jeg Hodgeson kommer til å hente enda en forsterkning. Forhåpentligvis en høyrewing..

 

Hva tror dere om årets sesong?

142[/snapback]

 

Jeg er enig med deg i at topp 3 vil bestå av Rosenborg, Brann og Vålerenga. Medaljene trenger ikke nødvendivis bli frdelt slik du tror. Viking bør vel være god nok til å bli nr. 4, men Viking har vel som oftest utmerket seg mest med ikke å klare å leve opp til de forventningene som en har til dem.

 

Personlig mener jeg at det er helt åpent hvem som tar plassene bak topptrioen.

 

Hva er forresten bakgrunnen for din (for meg uforståelige) tro på Bodø Glimt?

Link to comment
Share on other sites

vålerenga og fornuft er sjelden nevnt i samme setning, men i år skal vi høste fruktene av flere år med kontinuitet! ;)

vi er styrket på flere områder, og trenger bare å tette hullet etter hagen for å bli norgest beste lag.

dette blir en sterk sesong av vif, sann mine ord.

 

vif

rbk

røkla

Link to comment
Share on other sites

vålerenga og fornuft er sjelden nevnt i samme setning, men i år skal vi høste fruktene av flere år med kontinuitet! :)

vi er styrket på flere områder, og trenger bare å tette hullet etter hagen for å bli norgest beste lag.

dette blir en sterk sesong av vif, sann mine ord.

 

vif

rbk

røkla

404[/snapback]

 

 

The treble 2005 !!!!!!!! (Serie, NM, Royal league, samt kvalikk til CL) :D

Link to comment
Share on other sites

Guest AlexanderS

Mine tips foran den kommende sesongen, ja. Jeg tør påstå at min evaluering ikke er av det spennende slaget, men en solid spådom pleier heller aldri å være det. Jeg tror faktisk 100 % ærlig, at det vil bli Vålerenga og Brann som til slutt vil kjempe om seriegull. Kanskje naivt å nærmest utelukke Rosenborg, men det er altså oppriktig ment.

 

Rosenborg

Rosenborg har ikke forsterket mannskapet nevneverdig etter sesongslutt. Ødegaard og Koppinen er vel de eneste jeg kommer på i farten - de handlet dog inn Helstad og Braathen den foregående sommeren. Framover på banen virker RBK skremmende sterke, med en fantastisk bredde av "stjernespisser". Det er i skrivende stund litt uoppklart hvordan RBK vil komponere laget sitt i angrep, men Helstad har fått en del tillit nå i oppkjøringen til sesongen. Brattbakk er nok ute, mens fjorårets toppscorer, Frode Johnsen, mest sannsynlig vil også få tillit den kommende sesongen. Braathen, Storflor og Ødegaard vil nok kjempe om vingplassene.

 

Men hva med forsvaret og midtbanen? Hoftun har etter min oppfatning for lenge siden gått ut på dato, Riseth blir heller ikke yngre med årene. Ørjan Berg er også et uroment.

 

Vålerengen

Skiri har vært strålende i Aalesund, men baksiden er at mannen ikke har den bredeste erfaringen hva angår spill i Tippeligaen. Jeg skal innrømme at jeg ikke har sett allverdens av Skiri, men av det jeg har sett, så vil jeg kategorisere ham som en dårligere forsvarer enn Hagen.

 

Hulsker er kjent som en solid bråkebøtte. Har uten tvil potensielle kvaliteter, men har heller aldri ligget blant de beste når det gjelder toppscorerlisten. Jeg tror nok at dette blir et bomkjøp, minimalt med spilletid.

 

Izhizaki er sikkert en fremragende spiller, og kanskje det beste kjøpet dere har gjort foran den kommende sesongen. Han slo vel igjennom i AIK som 16-åring, og har en del kamper for det svenske landslaget? Ser man dog på kurven til Izhizaki, så er den svært dalende. Fra å være en av de desidert største talentene i Sverige, så har han slitt stort de par siste sesongene. Han ble vel til og med leid ut til en italiensk andredivisjonsklubb grunnet hans dårlige form? Uansett, jeg tror dette kjøpet blir en stor suksess. Sammenligner man Ødegaards overgang til RBK (10 millioner) med Izhizhakis overgang til VIF (3 millioner) så vil jeg nesten betegne dette kjøpet som et realt røverkjøp - jeg skulle gjerne sett denne mannen i Brann.

 

Iversen kommer til å bære Vålerenga til suksess, helt klart den viktigste offensive spilleren. Han, Gashi, Fredheim Holm og Izhizaki kan gjøre underverker, noe som lett kan føre til seriegull. Skremmende sterkt. Man kan sette et par spørsmålstegn ved bredden på topp i Vålerenga, blir Iversen skadet (noe som jeg ikke utelukker) er ikke Dos Santos seriegull-materiall. Eller kan Izhizaki og spille spiss?

 

Hva vet vi om Grindheim? Har spilt godt i Haugesund, men her snakker vi tross alt om 1. divisjon. Prisen synes jeg var altfor høy, men han er helt sikkert en lovende spiller. Et dyrt framtidskjøp?

 

Brann

Når det gjelder Brann, så er ikke det mange nye kjøp som kan diskuteres. Mjelde har være passiv etter min oppfatning, men det skal tillegges at vi har handlet inn flere nye spillere i fjor, som forhåpentligvis kommer til å bli gode forsterkninger foran den kommende sesongen.

 

Martin Andresen, Paul Scharner og en Miller i form er alle spillere som vil heve Brann til den kommende sesongen. Scharner har den siste tiden virkelig vist sitt repetoar, og en Miller med 10 kg mindre på kroppen er heller ikke å kimse av. Andresen kommer mest sannsynlig til å ta plassen til den godeste Helge Haugen, noe som åpenbart vil være en stor tilvekst for Branns førsteellever. Begge har en enorm løpskapsitet, men Andresen er både mer kreativ og har større lederegenskaper enn Haugen. Soma blir heldigvis også en del av mannskapet, iallefall til den kommende sommeren.

 

Jeg har minimal kunnskap om Ørn2, men etter hva jeg har hørt, så er han en meget solid midtstopper, som også kan brukes som høyreback. Han er visstnok en sikker brikke i Islands førsteellever, der han for eksempel prioriteres foran Ørn1 -noe som lukter kvalitet. Skal vi dog stole på de seneste rapportene, så har han hatt et par problemer med å prestere under oppkjøringskampene til Tippeligaen på La Manga. Hvor mye man skal legge i disse kampene vet ikke jeg, men jeg velger å ikke sende Ørn2 til giljotinen allerede.

 

En annen spiller som jeg er veldig spent på, er den godeste Tom Sanne. Imponerte ikke noe særlig foregående sesong, men beviste tidvis hans nokså ekstreme kvaliteter. Betegnelsen "ekstreme kvaliteter" er kanskje å overdrive, men han på sitt beste må virke skremmende for de fleste Tippeliga-lag. Stor hurtighet, flotte og til vanlig effektive finter, men hans store svakhet er uten tvil innleggsfoten. Forbedrer Sanne den, så kan det bli en artig sesong. Overrask, Sanne, overrask!

 

1. Vålerenga

2. Brann

3. Rosenborg

4. Lillestrøm

5. Tromsø

6. Viking

7. Fredrikstad

8. Lyn

9. Odd Grenland

10. Ham Kam

11. Molde

12. Aalesund

13. Bodø Glimt

14.Start

 

Noen stusser kanskje ved Starts jumboplass, men hvilke forsterkninger har Start handlet inn til den kommende sesongen? De eneste jeg kommer på i farten er Bård Borgersen og den svensken som visstnok har vært toppscorer i Superettan. Start var overlegne i fjor, men hvis de ikke har handlet inn flere forsterkninger enn dette, så tviler jeg på noe betydelig suksess i Tippeligaen. La meg gjerne ta feil, jeg ønsker selvfølgelig de mest publikumssterke lagene i Tippeligaen - ikke i Adecco-ligaen. ;)

Link to comment
Share on other sites

ting skjer fort og dramatisk i vålerengaverdenen, plutselig har vi kjøpt muri og johnsen.

 

forutsatt at håkon schwabe kan få fart på gamle johnsen igjen, som han gjorde med iversen, så har vi i det minste en rutinert erstatning for hagen inne.

muri har også god erfaring fra tippeligaen og gjorde en bra kamp mot djurgården, selv om en og annet liten feil trakk ned inntrykket.

hulsker har jo skjerpa seg etter deg jeg hører. en fyr jeg prata med (husker ikke hvem, var det bård montro?) sa at en kamerat av ham er venn av hulsker og for første gang i hele sitt liv hadde hulsker droppa en bytur siden han skulle trene dagen etter.

 

han bringer i det minste fart inn i engas angrep, og med sitt vinnende vesen er han en favoritt blant motstanderenes supportere også... :D

 

med berre og hulsker på banen samtidig er vi garantert minst en straffe i hver kamp.

vi får se hva som skjer i kveld mot rbk, hvis vif tar kampen alvorlig vil vi kunne få en viss pekepinn på hvor styrkeforholdet ligger.

 

hoftun ødela ryggen da han skulle bøye seg for å knytte skoene. hvis ikke det er guds måte å fortelle deg at du bør legge opp, er det ingenting som er det!

Link to comment
Share on other sites

Guest Jon-Halvor
Rosenborg

Rosenborg har ikke forsterket mannskapet nevneverdig etter sesongslutt.

626[/snapback]

 

Koppinen var jo en av de mest solide stopperne i ligaen i fjor ved siden av Hagen. Ødegaard fjorårets komet uten tvil. I tillegg må vel Bjørn Tore Kvarme sies å være en solid forsterkning.

 

Ser ikke noen andre klubber som har styrket stallen mer, for å si det sånn.

 

Og Odd kommer langt høyere enn 9. plass. B)

 

Brann kneler jo hver gang forventnigspresset kommer. Blir spennede med VIF.

Link to comment
Share on other sites

Brann og VIF har begge veldig sterke staller i år og er forvente å utfordre RBK. All fornuft tilsier derfor at begge vil slite med å unngå nedrykk.

316[/snapback]

Hehe, er sant det der. Spesielt Brann kan gå på en kjempesmell i starten av ses. Er jo typisk. Men så lenge serien ikke er startet enda kan vi i Bergen kose oss med seriegullet. B)

 

1. RBK

2.Brann

3.VIF

 

Ikke spennende tips, men regner med det blir slik.

Link to comment
Share on other sites

Håper på suksess for VIF og Aafk. Øvrige lags tabellplassering stiller jeg meg i utgangspunktet tilnærmet likegyldig til, selv om det ikke hadde gjort noe om LSK fikk litt trøbbel.

 

Er usikker på betydningen av at R.Johnsen nå er VIF-spiller. Fyren er kronisk skadet og virket på TV-intervjuene i går omtrent like motivert som en dødsdømt fange.

Link to comment
Share on other sites

Guest AlexanderS
Rosenborg

Rosenborg har ikke forsterket mannskapet nevneverdig etter sesongslutt.

626[/snapback]

 

Koppinen var jo en av de mest solide stopperne i ligaen i fjor ved siden av Hagen. Ødegaard fjorårets komet uten tvil. I tillegg må vel Bjørn Tore Kvarme sies å være en solid forsterkning.

 

Ser ikke noen andre klubber som har styrket stallen mer, for å si det sånn.

 

Og Odd kommer langt høyere enn 9. plass. B)

 

Brann kneler jo hver gang forventnigspresset kommer. Blir spennede med VIF.

718[/snapback]

 

Rosenborg har styrket stallen med tre spillere (Kvarme, Koppinen og Ødegaard). Vålerenga har forsterket stallen med Amund Skiri, Bernt Hulsker, Ronny Johnsen, Stefan Izhizaki, Christian Grindheim og Andrè Muri. Rått parti.

 

Det er alltid forventningspress i Bergen, Jon-H. Men denne gangen synes jeg faktisk forventingspresset er av det realistiske slaget, noe det kanskje ikke har vært tidligere år. Forsvaret ser meget sterkt ut, ingen spesielt svake ledd. Midtbanen er etter min mening Tippeligaens beste, med tre landslagsspillere (Scharner, Andresen og Kvisvik). Et lite spørsmålstegn ved høyrekanten, men Tom Sanne har potensialet og Martin Knudsen viste lovende takter siste halvdel av foregående sesong. Sæternes-Winters er blant mange omtalt som Tippeligaens mest fryktinngytende spisspar, en Miller i form på benken er heller ingenting å kimse av.

 

Odd Grenland? Hvem har dem signet? Han Nilsson fra AIK? Ronny Deila til Viking kommer til å svi, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmålstegn ved høyrekanten, men Tom Sanne har potensialet og Martin Knudsen viste lovende takter siste halvdel av foregående sesong.

733[/snapback]

Nei min godeste Alexander, vi setter ikke et lite spørsmålstegn til høyrekanten. Vi skriker ut i sinne over at MIM og POL ikke har kjøpt en ny. Tro meg, jeg var ikke den eneste som gned meg i øynene da Knutsen dro av en mann på Ullevåll, men dette er unntaket som bekrefter regelen! Sanne er det dessverre ikke håp for. Ingen av de to nevnte herrer er god nok for Åsane i 2.div! POL hadde følere ute på han svensken som gikk til VIF(som trolig er det beste kjøpet i Tippeligaen kommende sesong), men brukte for mye krefter på Ødegaard.

 

Vi får håpe det kommer inn en ny, hvis ikke spiller vi med tre sentrale og en venstreving. B)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jon-Halvor
Rosenborg har styrket stallen med tre spillere (Kvarme, Koppinen og Ødegaard). Vålerenga har forsterket stallen med Amund Skiri, Bernt Hulsker, Ronny Johnsen, Stefan Izhizaki, Christian Grindheim og Andrè Muri. Rått parti.

733[/snapback]

 

Mulig det er rått parti for deg. Rosenborg har skaffet tre spillere av internasjonalt format. Skiri, Grindheim, Hulsker faller ikke akkurat i den kategorien. Johnsen er litt bingo spør du meg med tanke på skader, men slår han til vil han være en kjempeforsterkning selvfølgelig. Izhisaki virker so en solid forsterkning.

 

I tillegg mener jeg RBK hadde en sterker førsteellever fra før.

Link to comment
Share on other sites

bryr meg kun om ein ting i årets tippeliga, og det er at AaFK ikkje rykker ned igjen. uansett skal det verte fantastisk kjekt på nye color line stadion denne sesongen. :angry:

 

for the record, så trur eg at Brann vinn serien (men det interesserer meg altså ikkje ;))

 

mvh Stian

Link to comment
Share on other sites

over tid har vi sett tydelige tegn på at rbk er i ferd med å miste grepet om tippeligaen, og kampen i går var enda en bekreftelse på dette.

riseth viste jo hvorfor erik hagen satte ham på cuntlista og selv om vålerenga var heldige ved et par anledninger så var ikke dette imponerende av rbk på noen måte. midtstopperene til vif har jo aldri spilt sammen før, f.eks.

brann lå bak enga og rbk i fjor og jeg tror ikke de har reell sjans på et ligagull i år, siden vif er forsterket minst like mye som brann.

håper som ted-uh at aafk overlever i tippeligaen, vi trenger publikumslag som dem og start i toppen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jazzmakrellen

aafk overlever neppe. Er det et lag som peker seg ut som en solkeklar dumpekandidat så må det være dem.

 

I følge flere forskjellige kilder som så kampen mellom Start og Ålesund idag(4-0 til start), så ville 8-0 være et mer rettferdig resultat. Ålesund hadde visst nok to halvsjanser i hele kampen.

 

Det lover ikke godt for de oransje.

 

Det er synd å si det, men det blir nok tilbake til 1.div....

Link to comment
Share on other sites

Guest "jallis"

Hei, Start fan her.har spilt i Start siden jeg var 10 år gammel,blant annet sammen med "lyderman". både jeg og Pål var (er)Arsenal fans.Kun han spilte for dem.(Arsenal.heldiggrisen).Er fornøyd om Start Klarer seg i år. Ambisjoner om topp plaseringer får komme siden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...