Jump to content

Fra Brady til Henry


piscator

Recommended Posts

Har tenkt enda mer på Henrys avgang, og det gjør meg egentlig vondere jo mer jeg tenker på det. Til å begynne med trakk jeg på skuldrene, men ved nærmere ettertanke sliter jeg rett og slett med å akseptere og venne meg til det som har skjedd! Og så sterke følelser rundt en Arsenal-avgang har jeg ikke hatt siden Brady forlot oss for 27 år siden.

 

Det er mulig at premissene for spørsmålet i tråd-beskrivelsen er basert på et feilaktig grunnlag, og slike avganger er kanskje noen dagligdags begivenhet når det kommer til stykket? Men likevel sitter jeg med en følelse av at Arsenal i større grad enn sine rivaler både hjemme og ute "sløser" med sin viktigste kapital, spillerne og deres talenter og ferdigheter. OK, kjøp og salg er en viktig del av fotballen, men i de virkelig store klubbene på kontinentet skjer dette nesten utelukkende på KLUBBENS premisser, selv i en tid der klubbene har fått stadig mindre makt over spillerne. Man selger en god spiller for å erstatte ham med en enda bedre en. Men når det ikke fins noen som er bedre ute på markedet, som med Henry, hvorfor skal man da selge?

 

Det kan være klare grunner til å selge, for eksempel at spilleren kommer på kant med klubb, manager, medspillere eller fans (sånn som for eksempel tilfellet med Beckham og RvN i ManU), men hvorfor skille lag dersom det ikke fins meget sterke grunner til dette? Som enhver skilsmisse bør dette sitte meget langt inne, eller hva? Problemet nå slik jeg ser det er at det REELT SETT ikke fantes noen gode grunner FOR HENRY å forlate oss (jeg synes hans tale bærer preg av sviktende troverdighet. Han elsker nok fortsatt Arsenal, men syntes at Barca ble for fristende), akkurat som når Brady dro. Og mens salget av Brady BARE var negativt, er det kanskje paradoksalt nok kanskje Arsenal som på sikt tjener mest på at Henry dro. Problemet er at jeg ikke føler meg overbevist om at dette er en planlagt prosess fra klubben og Wenger, selv om det er naturlig å stille seg et slik spørsmål. Nei, det hele virker heller litt amatørmessig tilfeldig, som jeg var inne på i en annen tråd. Man kan lett få det inntrykket av at Arsenal-ledelsen mangler den pondus de burde ha, og signalet i kjølvannet av denne sagaen kan lett være at Barca er en større klubb enn Arsenal. Det er en tanke jeg verken liker eller aksepterer.

 

Når det er sagt, er det kanskje viktig å ikke få for sterke bånd til en spiller fordi det da blir mye vanskeligere å skille lag, selv om dette er det rasjonelt beste for begge parter. Og her er kanskje noe av "problemet" med Henry. Han har blitt FOR sterkt assosiert med Arsenal, vi har blitt FOR glad i ham, og han var i ferd med å bli større enn klubben. Sånn sett burde man kanskje ha en policy der man selger og kjøper spillere oftere, og skaper en LITT større gjennomtrekk, selv om dette kanskje går noe ut over kontinuiteten, og det definitivt fordrer en langt mer offensiv strategi på spillermarkedet enn det Arsenal og Wenger har vist. Å få den rette balansen her er slett ikke lett, særlig i en tid hvor lojalitet er i ferd med å bli et fremmedord, men nettopp derfor bør man kanskje endre transferstrategi?

 

Til slutt; jeg forstår ikke de som forsoner seg med at Henry har dratt til Barca, med at dette er en såkalt "positiv" klubb. Det fins bare en positiv klubb i denne sammenhengen, og det er Arsenal. Alle andre er rivaler. Jeg sliter også med å kalle en klubb som driver aggressiv raiding (basert på tvilsomme metoder) av de beste spillerne som andre klubber har utviklet for positiv. Det eneste forsonende med denne sagaen er at Henry ikke dro til en annen PL-klubb.

 

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Er enig i mye av det du sier.

Som jeg ser det var salget av Brady mye tyngre å svelge og det tok oss lang tid å komme 'på fote igjen'.

Vieira salget..vel det var Wenger sitt valg..og med tanke på at han hadde erstatteren klar i Fabregas var det greit.

Salget av Henry tror jeg det ligger en del mer bak enn det som er kommet fram. Men felles for både Pires,Vieira og Henry er at de alle er rundt 30 og jeg tror spesielt Van Persie kommer til å bli den store spilleren nå.

 

Real Madrid,Barca og Chelsea kjøper etablerte store spillere. Og mange av kjøpene er kortsiktige investeringer. Wenger er lurere slik og kjøper for framtiden. Det tror jeg bare vi må forsone oss med så lenge vi har Wenger.

Vieira,Henry,Anelka og Toure er jo ypperlige eksempler på det.

Og framtiden tilhører Fabregas,Van Persie,Bendtner,Eboue,Clichy osv..

 

Når det er sagt så må jeg ærlig innrømme at en spiller som Henry som så åpenlyst har sagt at Arsenal er klubben i hans hjerte og slike ting så står ikke handlingene hans helt i tråd med det.

Link to comment
Share on other sites

Til å begynne med trakk jeg på skuldrene

 

Og det fortsetter jeg med. Det er greit at Henry har vært en av historiens største i Arsenal (det kan ingen ta fra han), men helt ærlig så er jeg ikke overbevist om at Henry ville kommet tilbake så god at vektskålen tipper i hans favør likevel. Vi får nå se hvordan det går i Barca. Det er også et lite knippe helt opplagte negative sider ved Henry. Tro det eller ei. Han var ikke mye til kaptein, i alle fall ikke i kampsituasjon og han "opptok mye plass" i klubben, for mye kan det være lov å hevde.

 

Den gang Brady dro til Juventus var det ikke så mye tilbake i klubben. Spesielt ikke da Stapleton fulgte hakk i hæl og Super-Mac hadde måttet kaste inn håndkleet pga kneskaden i forkant. Nå er det tross alt spillere som van Persie, Fabregas, Diaby og Clichy samt etablerte stjerner som Lehmann, Toure, Gallas og Rosicky. Samt Gilberto som kaptein.

 

Nei, avgangen til Brady var MYE værre enn dette. I alle fall slik jeg husker den.

Link to comment
Share on other sites

Det er også et lite knippe helt opplagte negative sider ved Henry. Tro det eller ei. Han var ikke mye til kaptein, i alle fall ikke i kampsituasjon og han "opptok mye plass" i klubben, for mye kan det være lov å hevde.

 

Må si meg enig i at han ikke var kapteinstypen. Tror Gilberto vil gjøre en bedre jobb.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det samme med noen andre og her sikker! :D

Jeg fikk melding av Taugooneren på Lørdagen og han skrev at Henry var nå solgt til Barcelona.Når jeg fikk den meldingen så tenkte jeg bare:Å filler og altså nå har vi mistet han.Men nå som jeg har sett mangen "Tribute filmer av Henry på Youtube så begynner jeg og forstå at nå har vi mistet vår toppscorer gjennom tidene,og han er solgt for Bare 190 millioner Kr.,til de som vant over oss i forrige CL finale. :P

 

Det er nå jeg begynner og bli Trist på en måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med dere som skriver at Bradys avgang var verre, både følelsesmessig og ikke minst i forhold til klubbens posisjon. Når Brady reiste falt bunnen på mange vis ut av laget, og Brady reiste allerede som 24-åring, lenge før han hadde nådd toppen, og altså minst fem år for tidlig. Dessuten er Arsenals posisjon, og dermed klubbens forutsetninger til å takle en slik episode, mye bedre i dag enn på begynnelsen av 1980-tallet. Likevel er det en ting som er verre nå enn i 1980, risikoen for en dominoeffekt er større. Den gangen var det jo knapt noe alternativ for de andre spillerne å reise (Stapleton var vel nesten den eneste som diltet etter Brady), og ingen spillere var SÅ knyttet til manageren som mange er i dag. Så selv om det fins mange rasjonelle grunner til at det var riktig å selge Henry nå, så har det destabilisert klubben, særlig fordi dette åpenbart ikke var særlig planlagt. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at det var Henry selv som presset dette igjennom. Denne "regien" av det hele, naturligvis kombinert med de rent følelsesmessige aspektene, gjør Henrys avgang problematisk.

 

Og som jeg stilte spørsmål ved; kanskje mitt inntrykk av at Arsenal sløser med talent er feil? Kanskje de snarere er flinkere enn de fleste i klassen på dette punktet når det kommer til stykket, på tross av at de har mistet to av sine største profiler på litt lurvete måte. For det er sant at de aller fleste som forlater Arsenal opplever at nåla peker nedover. Det er jo faktisk viktig erkjennelse, som viser at den som kanskje hadde mest å tape på at Henry dro var ham selv.

 

Og Arsenal er blant de beste til å finne talenter, og Wenger er den suverent beste til å transformere talentene til superstjerner. Og kanskje også klubben er blant de beste til å vite når man skal selge, selv om man ikke alltid har full kontroll med disse prosessene. Og selv om Arsenal kanskje fikk litt dårlig betalt for både Vieira og Henry, har de gjort mye god butikk tidligere; for eksempel når de solgte Overmars og Anelka.

 

Så kanskje konklusjonen når støvet har fått lagt seg blir at Arsenal har kommet styrket ut av dette, uansett hvor vondt det er "å skiljast frå venen sin" som det heter i sangen. Og dette blir i hvertfall konklusjonen når Arsenal vinner CL neste vår..! :D Da kan Henry sitt der med skjegget i postkassa, vel vitende om at han har gjort tidenes tabbe! Og selv om jeg nå høres skadefro ut på forskudd (vel vitende om at det like gjerne kan bli motsatt), så rokker ikke det ved mitt syn på Henry som en true gooner, og vår beste spiller ever. Jeg har ikke noe personlig mot Henry, men ironisk nok er det kanskje slik at Henry ikke hadde dratt om han hadde tenkt sitt eget beste også...?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg sliter aller mest med å akseptere med salget av Henry, er prisen. Jeg synes Arsenal er alt for dårlig til å melke kjøper for mest mulig penger, hvis man ser bort fra salget av Anelka og Overmars.

 

Henry var ønsket av mange toppklubber i Europa, og jeg er overbevist om at hvis Arsenal hadde satt hardt mot hardt, så hadde vi kunne fått mye mer. Det er rett og slett irriterende at de største klubbene bare kan bruke media til å fortelle hvor mye de ønsker spilleren, slik at denne spilleren blir interessert, for så å handle på billigsalg.

 

Se på prisene Chelsea har måttet ut med for enkelte spillere. Dette kommer av at selgende klubb visste at Chelsea hadde penger, og at de ønsket spilleren. Så hvorfor ikke la dem betale overpris? Hvorfor er det den kjøpende klubben som skal få diktere overgangsprisen? Vi vet alle at Barcelona har mer enn nok penger til å kunne betale minst det dobbelte for Henry.

 

Bare se på prisene på andre klassespisser. Torres er verdsatt til minimum £27 mill. Eto'o er vel verdsatt til minimum £25 mill. Greit nok at de har alderen på sin side ennå, men de har heller ikke vist i nærheten av det Henry har prestert på en fotballbane ennå. Det eneste som er sikkert, er at begge disse spillerne kommer til å koste flesk den dagen de eventuelt blir solgt. Rett og slett fordi klubbene ikke kommer til å selge hvis det ikke skjer på deres prinsipper

Link to comment
Share on other sites

Nå kan det se ut som vår eks kaptein var fryktelig ivrig etter å forlate Arsenal da Kim ifølge dagens rykter. Henry tok selv kontakt med Barca og da har Barca the upper hand ved forhandlinger så lenge Henry vil vekk.

 

http://www.thesun.co.uk/article/0,,2002390...7290591,00.html

Link to comment
Share on other sites

Nå kan det se ut som vår eks kaptein var fryktelig ivrig etter å forlate Arsenal da Kim ifølge dagens rykter. Henry tok selv kontakt med Barca og da har Barca the upper hand ved forhandlinger så lenge Henry vil vekk.

 

http://www.thesun.co.uk/article/0,,2002390...7290591,00.html

 

 

Dette beviser jo bare at han ikke er en true gooner, men heller en judas. Hadde han vært en gooner så hadde han hjulpet til å få opp prisen

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Nå kan det se ut som vår eks kaptein var fryktelig ivrig etter å forlate Arsenal da Kim ifølge dagens rykter. Henry tok selv kontakt med Barca og da har Barca the upper hand ved forhandlinger så lenge Henry vil vekk.

 

http://www.thesun.co.uk/article/0,,2002390...7290591,00.html

 

 

Dette beviser jo bare at han ikke er en true gooner, men heller en judas. Hadde han vært en gooner så hadde han hjulpet til å få opp prisen

 

BE

 

Jeg vil ikke gå så langt som det. Men eneste som skuffer er at Henry ikke var helt ærlig om dette som kommer fram nå. Men vil jo si også at dette beviser en ting klinkende klart. Noe kapteinsemne har han aldri vært.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan det se ut som vår eks kaptein var fryktelig ivrig etter å forlate Arsenal da Kim ifølge dagens rykter. Henry tok selv kontakt med Barca og da har Barca the upper hand ved forhandlinger så lenge Henry vil vekk.

 

http://www.thesun.co.uk/article/0,,2002390...7290591,00.html

 

 

Dette beviser jo bare at han ikke er en true gooner, men heller en judas. Hadde han vært en gooner så hadde han hjulpet til å få opp prisen

 

BE

 

Jeg vil ikke gå så langt som det. Men eneste som skuffer er at Henry ikke var helt ærlig om dette som kommer fram nå. Men vil jo si også at dette beviser en ting klinkende klart. Noe kapteinsemne har han aldri vært.

 

Nå bør det vel også nevnes at opplysninger fra konstellasjonen spansk klubbpresident/englands største tabloidavis bør taes med en neve salt..

Men det var ikke noe hyggelig lesing, dersom det stemmer.

 

Judas er forøvrig et begrep jeg tar sterk avstand fra om en mann som har gitt oss sine 8 beste fotballår.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Dette beviser jo bare at han ikke er en true gooner, men heller en judas. Hadde han vært en gooner så hadde han hjulpet til å få opp prisen

 

BE

 

Ska sei! Mener du det er vanlig at spillere påvirker transferforhandlingen mellom to klubber? Juda, my ass!

Link to comment
Share on other sites

 

 

Dette beviser jo bare at han ikke er en true gooner, men heller en judas. Hadde han vært en gooner så hadde han hjulpet til å få opp prisen

 

BE

 

Ska sei! Mener du det er vanlig at spillere påvirker transferforhandlingen mellom to klubber? Juda, my ass!

 

 

Reyes signerte jo en langtidskontrakt før han ble solgt til Arsenal for at klubben skulle få en bedre pris for ham.

 

Forøvrig er jeg enig i at judas er feil ord å bruke. Så ille er det ikke. Men noen true gooner er han i allefall ikke

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Det er også min oppfatning Brekke. Syns det blir helt

feil å kalle han Judas og forræder. Henry har gitt oss mye og

ingen tvil om at han er oppriktig når han sier Arsenal betyr mye for han.

Link to comment
Share on other sites

Naturligvis helt way off å kalle Henry for judas. Vi må bare akseptere at spillere kan endre oppfatning, og bestemme seg for å prøve noe annet. Sånn er bare fotballen blitt. At han dermed fraskriver seg muligheten til å bli en like stor legende som Adams og Bergkamp er så, men det verken forandrer eller ødelegger det faktum at Henry er en av de beste Arsenal-spillerne - om ikke DEN beste - noen gang, og en spiller vi bør føle takknemlighet for å ha hatt i klubben. At Henry også kunne regissert sin avgang bedre, og kanskje endog burde taklet ting på en annen måte, forandrer heller ikke på det.

Link to comment
Share on other sites

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/t...nal/6245462.stm

 

Herlig å lese sånne uttalelser i disse tider ;) Ljungberg er ihvertfall én stjerne vi klarer å holde på!

 

Og ja, Ljungberg ER en stjerne! Har veldig god tro på at Freddie har mye å tilføre oss de neste sesongene...

 

 

Akkurat Ljungberg har jeg ikke veldig god tro på med tanke på fortsettelsen. Og i forhold til tema, jeg mener Arsenal er helt på det jevnt ifht å holde på spillere. Å ha dem til de er rundt 30 er helt fint, for da er verdien på topp og prestasjonene på vei ned. Dette har jeg null problemer med. Og for meg betyr det ingenting om Henry, Vieira eller andre forlater Arsenal til fordel for en annen på tampen av karrieren. Da blir det ofte bare ekstra synlig hvor det var de hadde sin storhetstid ;) !

 

Det var værre med Brady. Og blir også fryktelig vanskelig å takle om Fabregas tar "en Brady".

Link to comment
Share on other sites

 

 

Dette beviser jo bare at han ikke er en true gooner, men heller en judas. Hadde han vært en gooner så hadde han hjulpet til å få opp prisen

 

BE

 

Ska sei! Mener du det er vanlig at spillere påvirker transferforhandlingen mellom to klubber? Juda, my ass!

 

 

Reyes signerte jo en langtidskontrakt før han ble solgt til Arsenal for at klubben skulle få en bedre pris for ham.

 

Forøvrig er jeg enig i at judas er feil ord å bruke. Så ille er det ikke. Men noen true gooner er han i allefall ikke

 

BE

 

Hvordan vet du at Reyes gjorde det bare for å få opp prisen?

Jeg tviler veldig sterkt på at spillere påvirker prisen sin i transferforhandlinger mellom to klubber

Henry er og blir en true gooner.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat Ljungberg har jeg ikke veldig god tro på med tanke på fortsettelsen. Og i forhold til tema, jeg mener Arsenal er helt på det jevnt ifht å holde på spillere. Å ha dem til de er rundt 30 er helt fint, for da er verdien på topp og prestasjonene på vei ned. Dette har jeg null problemer med. Og for meg betyr det ingenting om Henry, Vieira eller andre forlater Arsenal til fordel for en annen på tampen av karrieren. Da blir det ofte bare ekstra synlig hvor det var de hadde sin storhetstid ;) !

 

Det var værre med Brady. Og blir også fryktelig vanskelig å takle om Fabregas tar "en Brady".

 

Veldig enig i dine betraktninger her. Ja, det er bedre å selge når de er 30 enn i begynnelsen av 20-årene, og et salg av Fabregas vil svi, men jeg tror dessverre vi må innstille oss på at det kan skje i de nærmeste par årene. Barca og Real M kommer til å ligge langflate og sikle etter ham, det er vi nok bare nødt til å leve med... ;)

Link to comment
Share on other sites

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/t...nal/6245462.stm

 

Herlig å lese sånne uttalelser i disse tider ;) Ljungberg er ihvertfall én stjerne vi klarer å holde på!

 

Og ja, Ljungberg ER en stjerne! Har veldig god tro på at Freddie har mye å tilføre oss de neste sesongene...

 

Selvfølgelig vil Freddie bli. Han vet jo selv at ingen andre klubber av Arsenals størrelse har bruk for han og vil betale den lønna han har... Ljungberg har nok gjort sitt i Arsenal, og det tror jeg Wenger også forstår..

 

Men hvordan ser dere på Reyes-situasjonen? Henry som spiller og person, tar mye plass og mange mener at grunnen til at Reyes dro var forholdet til Henry... Er det mer sannsynlig at Reyes vender nesa hjem nå som Henry har dratt?

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan ser dere på Reyes-situasjonen? Henry som spiller og person, tar mye plass og mange mener at grunnen til at Reyes dro var forholdet til Henry... Er det mer sannsynlig at Reyes vender nesa hjem nå som Henry har dratt?

 

Et anstrengt forhold til Henry var nok kanskje medvirkende til at Reyes dro, men selv om forutsetningene nå er endret tviler jeg sterkt på om Reyes returnerer, dessverre. Hans hjemlengsel var åpenbart en enda viktigere årsak til at han dro, og det har jo ikke endret seg. Jeg har heller aldri sett en spiller som til de grader blitt sparket ned uten å få beskyttelse fra dommerne. Det bidrar vel også til at Reyes er lite lysten på en retur til England. Dessuten har han jo gjort det rimelig bra i Real M. Merkelig om ikke de skulle være interessert i en handel..?

Link to comment
Share on other sites

vil se på henry som en gooner for det han har gjort for klubben..

 

men utalelser som " jeg vil bli for arsenal det maldini er for milan" kunne han spart seg for..

 

og han er ikke arsenals maldini i mine øyne, og synes også unnskyldningene henry bruker for og stikke er feil..

men han er har levert mer enn vi forventet av han, og det skal han ha credd for ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...