Jump to content

Fair play


Runcie McAdams

Recommended Posts

PL ber spillerne om å la dommeren bestemme om spillet skal avbrytes

 

Jeg kjenner jeg er usikker på om dette er bra eller dårlig.. Men det tar effektivt bort det økende problemet med at spillere utnytter fiktive skader for å dra ut tiden eller hindre overganger. Kanskje må dommerne bli litt rausere med avblåsningene, da de tidligere har fått mye gratis av fair-play retningslinjene?

 

Jeg ser for meg at dette tar bort episoder, som den i kampen mot Tottenscum. Men det vil nok også føre til diskusjoner etter kontroversielle situasjoner der vi mener dommeren burde blåst av, eller ikke burde blåst av. Kanskje får vi se en økende tendens med at spillere holder seg til hodet hver gang de blir "skadet", slik at dommeren må blåse av?

 

Uansett. Spennende å se hvordan dette går. Det er vel en begynnelse, i kampen mot filme-problemet.

Link to comment
Share on other sites

Tja, er vel litt skeptisk til dette, jeg og.

I utgangspunktet synes jeg dette med å spille ut ballen når spillere er skadet har gått litt vel langt. Man dæljer jo ut ballen for den minste lille ting. Men jeg vet ikke om dette er rette veien å gå.

Tror vel det fort kan bli mer filming og flere kontroversielle avgjørelser. Og som Nataz peker på, dommerne har vel egentlig mer enn nok å gjøre fra før av; hvordan skal man avgjøre om en skade er så alvorlig at den fortjener en avblåsning, når det pågår en kontring i stor (Arsenal)fart i andre enden av banen.

 

Overskriften til Runcie er FAIR PLAY, og til syvende og sist er det vel det det egentlig handler om. Det å spille ballen ut ved skade er vel nærmest den siste Fair Play bastionen i dagens fotball.

Jeg har ikke sagt det før, men jeg gjentar det nå; Spillere, trenere og støtteapparatets generelle holdning til Fair Play er stort sett under enhver kritikk, og er for meg det største problemet i moderne fotball. Juks er lov, så lenge du kommer unda med det, og merker noen det har du aldri gjort det. Det er vel utopisk å tro på en slik endring, men likevel..

 

Hilsen Nilsen

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje heilt uproblematisk dette forslaget. Ein sjeldan gong er det alvor. Me hugsar alle Marc-Vivien Foe's tragiske død. Andre gonger hender det at spelaren svelgjer tunga, og då står det om sekundar.

Mitt forslag er at ein i skadesituasjonar let spelet gå sin gang, men heller lempar litt på regelverket, og let fjerdedommaren entre bana for i sikre seg at det ikkje er nokon fare med den aktuelle spelaren. Med dagens radiokommunikasjon skulle det være ei grei sak å stoppe spelet umiddelbart.

Hensynet til spelarens helse må gå framfor alt anna. Det er mi meining.

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke det blir noe av det!

 

Tar du ikke til deg kritikken du får her på forumet? Det er flere enn jeg som har sett seg lei av at du bare skriver tull og vas.

 

 

Nå skal jeg først si meg enig i at jeg ikke tror denne regelen tilfører dagens fotball noe mer, men heller bidrar til filming osv. Fra før av har allerede dommernen mulighet til å stoppe spillet dersom han mener skaden er alvorlig, og slik bør det nok forbli.

 

Greit at du og andre(?) synes persone skriver "tull og vas" på forumet, men det gir deg da ingen rett i kritisere? Dette har vært tatt opp før her inne, og det ble da en slags enighet om at moderator tar seg av dette "problemet". Hvis du derimot ikke greier å takle hans kommentarer, foreslår jeg at du henvender deg til moderator og forteller om problemet ditt.

 

- peace -

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke det blir noe av det!

 

Tar du ikke til deg kritikken du får her på forumet? Det er flere enn jeg som har sett seg lei av at du bare skriver tull og vas.

 

 

Nå skal jeg først si meg enig i at jeg ikke tror denne regelen tilfører dagens fotball noe mer, men heller bidrar til filming osv. Fra før av har allerede dommernen mulighet til å stoppe spillet dersom han mener skaden er alvorlig, og slik bør det nok forbli.

 

Greit at du og andre(?) synes persone skriver "tull og vas" på forumet, men det gir deg da ingen rett i kritisere? Dette har vært tatt opp før her inne, og det ble da en slags enighet om at moderator tar seg av dette "problemet". Hvis du derimot ikke greier å takle hans kommentarer, foreslår jeg at du henvender deg til moderator og forteller om problemet ditt.

 

- peace -

 

Det var ikke hans mening jeg kalte for tull og vås, men at han utelukkende skriver intetsigende oneliners. Jeg er forresten enig med ham at jeg håper at det ikke blir noe av denne regelen, men jeg mener at dersom han vil ha med et ord i laget her så bør han bidra med noe i innlegget sitt. Ikke verre enn det.

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke det blir noe av det!

 

Tar du ikke til deg kritikken du får her på forumet? Det er flere enn jeg som har sett seg lei av at du bare skriver tull og vas.

 

Ja og jeg er lei av at du går til person angrep hver gang du leser noe som du ikke liker . Du er da ikke "sjef" her inne er du? La folk få ytre sine meninger , og går de over streken og er ufin så tar sikkert Mod. seg av det .

 

Hva var galt med det "i love Arsenal " skrev?

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke det blir noe av det!

 

Tar du ikke til deg kritikken du får her på forumet? Det er flere enn jeg som har sett seg lei av at du bare skriver tull og vas.

 

Ja og jeg er lei av at du går til person angrep hver gang du leser noe som du ikke liker . Du er da ikke "sjef" her inne er du? La folk få ytre sine meninger , og går de over streken og er ufin så tar sikkert Mod. seg av det .

 

Hva var galt med det "i love Arsenal " skrev?

 

Nå synes jeg at du overdriver kraftig her, jeg går da vel vitterlig ikke til personangrep hver gang jeg leser noe jeg ikke liker. Jeg er riktignok som du påpeker ikke noen sjef her, men jeg sier av og til ifra når jeg føler at ting går over stokk og stein, for eksempel slik som når gutten med det fine nicket til stadighet poster oneliners selv etter at flere har påpeket det.

 

Dersom du hadde lest hva som jeg hadde skrevet et par innlegg litt høyere opp her, så hadde du fått med deg omtrent nøyaktig hva jeg skriver her nå. Jeg har ingen problemer med hva han mener, jeg er tilogmed enig med gutten, men jeg føler at måten han formidler synspunktet sitt på kunne enten vært formulert mer konstruktivt eller bare uteblitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig i at man kan og burde være litt skeptisk til akkurat dette, men de som vi kan "takke" for regelen er spillerne selv. De som hele tiden kaster seg ned og skriker som om dommedag har truffet dem så fort dem enser mulighetene for en overgang imot.

 

altså jeg vil påstå at vi lever i en høyteknologisk tidsalder, der vi har MASSE muligheter for å overvåke hva som skjer på banen. Noe så enkelt som en "over-dommer" som skal passe på enkelte ting i løpet av kampen. Dette være Mål/ikke mål - Offside (enkelt for han å si ifra via radiokomunikasjon til dommeren om dette er offside eller ikke) - Straffespark, corner/ikke corner etc.etc. Han kan også ha ett godt overblikk over hva som skjer når en spiller blir liggende nede. Var det hodeskade? evt. ser han at spilleren tar seg til hodet/halsen? i 99% av alle tilfeller av dette så tar de seg til en av beina sine. Så egentlig ikke vanskelig å bedømme.

 

Ett annet alternativ er å innføre 2 dommere som beveger seg sammen på banen, samme som vi idag har i Håndball, Innebandy, Basket etc. Skulle det da skje en skade kan den ene dommeren fint løpe og se hva som er feil med spilleren, mens den andre dommeren følger med på videre spill.

 

Jeg mener nå at det er mange andre ting enn akkurat å slutte med å spille ballen ut av spill og la en dommer alene ta avgjørelsen. Da blir det hvertfall ikke enklere å være dommer!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg synes om denne regelen.

For meg virket spillerne ganske forvirret når sånne situasjoner oppsto i seriestarten.

 

Jeg syns dommerne sliter nok med å følge i PL fra før og hvis de i tillegg må evt. sjekke om hvor mye spilleren er skadet, mister han fokus på spillet.

Det samme gjelder for linjedommerne. De har jo også mer enn nok med sitt og må følge med der hvis det ikke blir stopp i spillet.

 

Da får de heller hente inn et par observatørdommere gir signal hvis det MÅ blåses når spillere ligger nede.

 

 

I tillegg har vi en del spillere som ligger lenger eller kommer seg kjapt opp alt etter hvordan resultatet i kampen er.

 

LItt vanskelig dette og jeg tror vi får se ganske mye forskjellig tolkning av dette fra dommere og spillere utover sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Denne regelen er jo som skreddersydd for griselag som Bolton, Scum og Manure. Det er bare å sparke ned en forsvarsspiller akkurat i det man bryter spillet og da er veien åpen frem til mål. Jeg tror at juksemakere kommer til å utnytte dette, og at denne regelen ikke kommer til å føre noe godt med seg. Det er heller mer sannsynlig at regelen kommer til å føre til mer slåssing mellom de ulike lagene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bare for å oppklare litt, det finnes ingen regel i fotball i dag om å spille ballen ut ved skade. Det eneste som stopper spillet er dommerens fløyte. Videre skal dommeren allerede i dag vurdere enhver skade, om den er så alvorlig at spillet skal stoppes. Det PL ber om, er at spillerne slutter å lage innkast hver gang en spiller faller/blir felt. Arbeidsmengden for dommeren vil ikke øke, forutsatt at spillerne ellers holder seg til reglene ha ha ha, det er det jo mange som gjør...) som i dag. Det som kan bli problematisk hvis denne "fair play"-tradisjonen opphører, er at det nok vil føre til økt agressivitet fra spillere som er vant til den.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...