Jump to content

1993/94 vs 2005/06


Chaz

Recommended Posts

Med bakgrunn i tråden jeg startet i går etter Bolton kampen, og Anabole`s innlegg i nyss nevnte tråd som mener at det like fullt er en del ulikhet på disse to sesongene så tenkte jeg at her må det sammenlignes litt mer. :D

 

AnabOle skrev blant annet:

 

Når det gjelder sammenligningen med 93/94 sesongen så kan nok denne sesongen ved første øyekast minne en del om den legendariske cupwinnercupsesongen. Dessverre så er det også mange klare forskjeller fra den gangen. Den gangen hadde vi alltid et solid forsvar som kunne holde nullen for oss. Vi kunne hele tiden basere vår sukksess på solid forsvarsspill. Slik som også Liverpool kunne i fjor.

Dagens Arsenal har ikke noen defensiv stabilitet å snakke om. Vi er sårbare på alle områder.

I 93/94 hadde vi i tillegg et lag som var så samspilt at det var skummelt. Hver og en hadde en klar rolle i laget og alle visste hva som måtte gjøres for å vinne tøffe, tette bataljer. Den gangen gikk det ikke an å kjempe Arsenal ut av stilen, det var Arsenal som kjempet andre lag ut av stilen. Den gjengen visste hva som måtte til for å vinne fotballkamper. Det var 100% innsats og ofring av alt. I dag har de ikke kommet til det stadiet ennå. Gi dem et par år så er de der kanskje.

 

Dette er så absolutt en sannhet med modifikasjoner. Ingen i forsvarsfirerern spilte samtlige kamper. Dixon spilte 32 av 42 ligakamper. Keown vikarierte i 8 av disse. Nutty hadde 34 kamper på motsatt back. På stopper plassene hadde Our Tone 35 kamper. Mens Steve Bould var den spilleren med flest kamper på den andre plassen med kun 23 kamper. Følgende spillere spilte også i forsvaret: Keown som tidligere nevnt, Andy Linighan, Steve Morrow, Steve Bould og Eddie McGoldrick. Totalt så brukte vi 23 spillere i ligakampene i 1993/94 sesongen.

 

Videre så ble vi i 1993/94 beskyldt for å være veldig endimensjonale i spillestilen. Vi var alt for sårbare på grunn av Ian Wright og hans enorme spisskompetanse. WWW scoret 23 mål den gangen i ligaen. Hva skjer i år? Jo, Arsenal blir kritisert på akkurat det samme grunnlaget grunnet ikonet Thierry Henry.

 

Hva så med cupene? Jo i ligacupen slet vi med omkamper både mot Huddersfield og Norwich, før vi 4 runde røk ut for Aston Villa. I Fa cupen var også dengang eventyret over i 4 runde. Som det var i går. Om enn etter en omkamp. Motstander? Jepp, you`ve guessed it! Bolton "bloody friggin" Wanderers! Og Bolton hadde den gang som nå en manager som forlangte ekstrem arbeidsmoral. For Sam Allardyce, les Bruce Rioch i 1994. Med andre ord; i hjemlige turneringer var sesongen over i begynnelsen på februar. Nå "sluttet" sesongen i slutten av januar. Ja og btw; vi endte på 4 plass i PL.

 

Og hvordan gikk det i Cupvinner cup kampene den gang? Jo, vi spilte vår desidert beste og mest organiserte kamper. Ikke et eneste tap. Jevne, gode kamper hvor "the Arsenal spirit" gang på gang viste at Arsenal var et lag som man kunne regne med.

 

Kall meg gjerne en gammel, overtroisk tulling, og minn meg gjerne på denne tråden HVIS Arsenal skulle gå på en smell i det kommende CL spillet. Men tro meg, for sesongen 2005/06 står det allerede nå "inngravert" Arsenal på Big Ears. Og gudene skal vite at både Arsenal som klubb, Arsene Wenger og trenerteamet, spillerne og vi supportere virkelig fortjener å se Thierry Henry løfte CL trofeet i Paris i mai.

Link to comment
Share on other sites

Mange sammenligninger her ja..hehe.

 

Etter å ha sett Liverpool sin noe heldige CL-triumf i fjor, har jeg alltid ment at: Kan de vinne CL så kan jammen meg vi også gjøre det! De er jo ikke noe bedre enn Arsenal!

Akkurat pr. i dag har vi kanskje havnet et stykke bak Liverpool på tabellen og er ikke like stabil som før, men det trenger ikke bety at sjansene i CL er så dårlige for oss, spesielt siden trenden viser at forhåndsfavorittene IKKE vinner.

 

Likevel, selv om jeg lever i håpet om å få se Arsenal i en CL-finale, har jeg realistisk sett desverre litt for liten tro på at dagens mannskap har det som skal til.

Før sesongen var mitt tips exit i kvartfinale og at Barca, Milan eller Juve vinner, men fotball er jo full av overraskelser så kanskje vi får se noe magisk med Arsenal utover våren?? :D

F.eks. Walcott scorer og avgjør CL-finalen mot Chelsea i 89. min?? :D

Link to comment
Share on other sites

Modig gjort å være så optimistisk i forhold til dagens situasjon og spesielt i møte med så mange bortskjemte supportere!

Men det gjør inntrykk å lese sånt fra en som kjenner til det å være en normal hverdagssupporter. Det innebærer som kjent å tape jevne kamper mot vanlige lag og ikke vinne noen triumfer.

 

Men jeg har sansen for det å være optimistisk. Jeg lever bedre av å være det, enn å bare gi næring til alt som kan gå galt.

 

Så, Chaz - jeg drømmer også. Og gir meg ikke før alt håp er ute.

 

.... og da skal jeg være den første til å se fremover!

Link to comment
Share on other sites

Modig gjort å være så optimistisk i forhold til dagens situasjon og spesielt i møte med så mange bortskjemte supportere!

Men det gjør inntrykk å lese sånt fra en som kjenner til det å være en normal hverdagssupporter. Det innebærer som kjent å tape jevne kamper mot vanlige lag og ikke vinne noen triumfer.

 

Men jeg har sansen for det å være optimistisk. Jeg lever bedre av å være det, enn å bare gi næring til alt som kan gå galt.

 

Så, Chaz - jeg drømmer også. Og gir meg ikke før alt håp er ute.

 

.... og da skal jeg være den første til å se fremover!

38115[/snapback]

 

Det har vel ikke så veldig mye med å være optimistisk, Helge. Det har like mye med å tro på litt rettferdighet, å tro på det som virkelig betyr noe, samt å faktisk også tro på det litt mer "unaturlige". Ut i fra en objektiv fotballfaglig vurdering så er vi himmelvidt fra en CL triumf, men i fotball som i livet ellers er det ikke alltid det "riktige" og "naturlige" som gir sluttresultatet. Arsenal og spesielt Arsene Wenger fortjener virkelig å ta hjem dette trofeet i år. Og dermed sier min erfaring og gutfeeling at forhåpentligvis er det akkurat dette som skjer. George Graham var under sterkt press i 1993/94, det samme er Arsene Wenger nå. Begge var sterke personligheter. Vi gav Graham støtten. Det samme skal vi gi Arsene Wenger nå. Og tro meg; hvis det er noe Arsene Wenger trenger nå, så er det vår støtte. Og får han den, så er ingenting umulig. Tro kan flytte fjell!

Link to comment
Share on other sites

Jeg står likevel på at det Arsenallaget hadde noe dagens Arsenallag ikke har. Nemlig evnen til å kjempe seg til seire. Forsvarsspillet var også mye bedre den gangen enn det er nå. Nå sier det seg selv at det blir vanskelig å opprettholde max innsats og kjempe seg til seier i hver eneste kamp, og det er vel også noe av grunnen til at Arsenal var relativt dårlige i serien, men vant 3 cuptrofeer fra på 2 sesonger, samt at de tapte cupvinnercup finalen i 95.

 

Nå sier vel mange av dere at dagens Arsenal-lag også er et cuplag, vi vant jo FA-cupen senest i fjor! Til det er mitt svar at fjorårets Arsenallag og årets Arsenallag dessverre er to helt forskjellige lag. Vi har mistet for mange rutinerte spillere. Vi har mistet fighterne.

 

Du skriver at 93-94 laget hadde en del skader i forsvaret osv, og at det derfor var en del forskjellige spillere som vikarierte i forsvaret. HVordan kunne de være stabile bakover da? Det er jo hovedgrunnen til at dagens Arsenallag er så dårlige bakover! men Forskjellen er at Linighan og andre som kom inn gikk inn i et bunnsolid forsvar som var preget av selvtillit og sikkerhet i alle områder. Defensiv stabilitet ble opprettholdt uansett hvem som spilte.

 

I Køben 94 så stilte Parma med et vannvittig godt og stjernespekket lag, mens vi måtte klare oss uten vår store stjerne Ian Wright. Vi stilte i tillegg med spillere som Selley og Morrow.

Hvordan kunne de slå Parma den gangen? Jo, gjennom å legge ned et vannvittig arbeid. Dagens Arsenallag har dessverre ikke den evnen, de må rundspillere motstanderen for å få en seier. Ikke alltid de lykkes da engang.

 

 

Nå er det vel likevel slik at historien ofte gjentar seg, og det er som du sier mye med denne sesongen som minner om 93/94 sesongen. Vi sliter i serien, tidlig ut av cupene, må stole på at en mann scorer målene osv. Forskjellen fra den gangen er at vi må basere oss på fantastisk angrepsspill istedet for forsvarsspill. Når vi snakker om det, så er jeg livredd for at 4-5-1 kan bli Arsenals fall også i den turneringen.

 

P.S. Morrow var fantastisk den kvelden i Køben. Lurer på om noen av dagens spillere, som har evner som langt overgår Morrow, kunne gjort en lignende jobb.

Link to comment
Share on other sites

Modig gjort å være så optimistisk i forhold til dagens situasjon og spesielt i møte med så mange bortskjemte supportere!

Men det gjør inntrykk å lese sånt fra en som kjenner til det å være en normal hverdagssupporter. Det innebærer som kjent å tape jevne kamper mot vanlige lag og ikke vinne noen triumfer.

 

Men jeg har sansen for det å være optimistisk. Jeg lever bedre av å være det, enn å bare gi næring til alt som kan gå galt.

 

Så, Chaz - jeg drømmer også. Og gir meg ikke før alt håp er ute.

 

.... og da skal jeg være den første til å se fremover!

38115[/snapback]

 

Det har vel ikke så veldig mye med å være optimistisk, Helge. Det har like mye med å tro på litt rettferdighet, å tro på det som virkelig betyr noe, samt å faktisk også tro på det litt mer "unaturlige". Ut i fra en objektiv fotballfaglig vurdering så er vi himmelvidt fra en CL triumf, men i fotball som i livet ellers er det ikke alltid det "riktige" og "naturlige" som gir sluttresultatet. Arsenal og spesielt Arsene Wenger fortjener virkelig å ta hjem dette trofeet i år. Og dermed sier min erfaring og gutfeeling at forhåpentligvis er det akkurat dette som skjer. George Graham var under sterkt press i 1993/94, det samme er Arsene Wenger nå. Begge var sterke personligheter. Vi gav Graham støtten. Det samme skal vi gi Arsene Wenger nå. Og tro meg; hvis det er noe Arsene Wenger trenger nå, så er det vår støtte. Og får han den, så er ingenting umulig. Tro kan flytte fjell!

38120[/snapback]

 

Jeg siterer fra Bibelen: "så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærligehet. Men den største av dem er kjærligheten" 1. Kor. 13.

Alt dette har selvsagt med optimisme å gjøre... du bare prøver å nyansere hvor du står i forhold til dette. Jeg er ikke uenig, og kjenner både på tro, håp og kjærlighet! Vær sikker.

 

... og så litt mer konkret. Jeg har stor tro på at vi klarer å løfte oss til disse kampene. Mot Real vil vi være fryktelig godt forberedt og spille med hjerte langt, langt utenpå. Det er jeg veldig sikker på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg står likevel på at det Arsenallaget hadde noe dagens Arsenallag ikke har. Nemlig evnen til å kjempe seg til seire. Forsvarsspillet var også mye bedre den gangen enn det er nå. Nå sier det seg selv at det blir vanskelig å opprettholde max innsats og kjempe seg til seier i hver eneste kamp, og det er vel også noe av grunnen til at Arsenal var relativt dårlige i serien, men vant 3 cuptrofeer fra på 2 sesonger, samt at de tapte cupvinnercup finalen i 95.

 

Nå sier vel mange av dere at dagens Arsenal-lag også er et cuplag, vi vant jo FA-cupen senest i fjor! Til det er mitt svar at fjorårets Arsenallag og årets Arsenallag dessverre er to helt forskjellige lag. Vi har mistet for mange rutinerte spillere. Vi har mistet fighterne.

 

Du skriver at 93-94 laget hadde en del skader i forsvaret osv, og at det derfor var en del forskjellige spillere som vikarierte i forsvaret. HVordan kunne de være stabile bakover da? Det er jo hovedgrunnen til at dagens Arsenallag er så dårlige bakover! men Forskjellen er at Linighan og andre som kom inn gikk inn i et bunnsolid forsvar som var preget av selvtillit og sikkerhet i alle områder. Defensiv stabilitet ble opprettholdt uansett hvem som spilte.

 

I Køben 94 så stilte Parma med et vannvittig godt og stjernespekket lag, mens vi måtte klare oss uten vår store stjerne Ian Wright. Vi stilte i tillegg med spillere som Selley og Morrow.

Hvordan kunne de slå Parma den gangen? Jo, gjennom å legge ned et vannvittig arbeid. Dagens Arsenallag har dessverre ikke den evnen, de må rundspillere motstanderen for å få en seier. Ikke alltid de lykkes da engang.

 

 

Nå er det vel likevel slik at historien ofte gjentar seg, og det er som du sier mye med denne sesongen som minner om 93/94 sesongen. Vi sliter i serien, tidlig ut av cupene, må stole på at en mann scorer målene osv. Forskjellen fra den gangen er at vi må basere oss på fantastisk angrepsspill istedet for forsvarsspill. Når vi snakker om det, så er jeg livredd for at 4-5-1 kan bli Arsenals fall også i den turneringen.

 

P.S. Morrow var fantastisk den kvelden i Køben. Lurer på om noen av dagens spillere, som har evner som langt overgår Morrow, kunne gjort en lignende jobb.

38121[/snapback]

 

Det er nok visse ulikheter, det har du rett i. Den største er den grunnleggende holdningen til offensiv fotball. En holdning som er grunnleggende i det meste av Arsene Wenger`s fotballfilosofier. For Goggen så var defensiv trygghet prioritet nummer en. Men utover det så ser det ut som om vi er enige om det meste, Ole Erik. :)

 

Det som er så fint med fotball er at intet er forutsigbart.

Link to comment
Share on other sites

P.S. Morrow var fantastisk den kvelden i Køben. Lurer på om noen av dagens spillere, som har evner som langt overgår Morrow, kunne gjort en lignende jobb.

38121[/snapback]

 

Meget interessant vinkling. Svaret er NEI!

Og GG var enormt bedre taktikker enn Wenger er.

 

(Dessuten var Morrow en bedre fotballspiller enn Hleb og Flamini...... ;) )

38224[/snapback]

 

Dette mener du vel ikke helt seriøst Oskar, gjør du vel?

Link to comment
Share on other sites

P.S. Morrow var fantastisk den kvelden i Køben. Lurer på om noen av dagens spillere, som har evner som langt overgår Morrow, kunne gjort en lignende jobb.

38121[/snapback]

 

Meget interessant vinkling. Svaret er NEI!

Og GG var enormt bedre taktikker enn Wenger er.

 

(Dessuten var Morrow en bedre fotballspiller enn Hleb og Flamini...... ;) )

38224[/snapback]

 

Morrow ble en legende den kvelden, han var aldri bedre hverken før eller siden. Han har vel figurert på nesten samtlige verste Arsenal-11 gjennom tidene som jeg har sett.

 

Bedre enn Hleb og Flamini- drøyeste påstanden jeg har sett på veldig lenge ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er visse likheter mellom 93/94 og årets sesong. Men som noen også påpeker, det er viktige forskjeller også; dagens Arsenal har utvilsomt fotballmessige kvaliteter 93/94 årgangen manglet, og omvendt. Det som kanskje er mest relevant, er at hvis man ser på de typiske "outsider"-lagene som har vunnet CL, så har ALLE vunnet med samme medisin; sterkt defensiv organsiering og taktisk kløkt, nettopp de egenskapene dagens Arsenal mangler. Derfor tror jeg ikke Arsenal vinner CL. At det nok en gang kan bli en overraskende vinner ser jeg ikke bort fra, men sannsynligheten for at det blir nettopp oss, er liten. Og når det gjelder rettferdighet; ja, det ville vært rettferdig med Arsenal-suksess i Europa, der marginene nesten alltid har gått mot oss. Men jeg har sett for mange dustete Arsenal-tap, og ditto billige seire for lag som ManU og Pool til noen gang å tro på rettferdigheten....

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er visse likheter mellom 93/94 og årets sesong. Men som noen også påpeker, det er viktige forskjeller også; dagens Arsenal har utvilsomt fotballmessige kvaliteter 93/94 årgangen manglet, og omvendt. Det som kanskje er mest relevant, er at hvis man ser på de typiske "outsider"-lagene som har vunnet CL, så har ALLE vunnet med samme medisin; sterkt defensiv organsiering og taktisk kløkt, nettopp de egenskapene dagens Arsenal mangler. Derfor tror jeg ikke Arsenal vinner CL. At det nok en gang kan bli en overraskende vinner ser jeg ikke bort fra, men sannsynligheten for at det blir nettopp oss, er liten. Og når det gjelder rettferdighet; ja, det ville vært rettferdig med Arsenal-suksess i Europa, der marginene nesten alltid har gått mot oss. Men jeg har sett for mange dustete Arsenal-tap, og ditto billige seire for lag som ManU og Pool til noen gang å tro på rettferdigheten....

38328[/snapback]

 

Du har blitt en gammel, pessimistisk kyniker, Piscator. Husk kjellerpuben i Køben. ;)

Link to comment
Share on other sites

Du har blitt en gammel, pessimistisk kyniker, Piscator. Husk kjellerpuben i Køben. ;)

38329[/snapback]

 

Gammel er jeg ikke ( ;) ), men jeg er nok litt pessimistisk og realistisk. Der har du nok helt rett. Det er bedre å ikke ta noe på forskudd. Da er skuffelsene lettere å bære etterpå! :P Men du verden hvor moro det hadde vært med dacapo på Køben 94. Og en ting skal du ha, det er lov - og ikke minst riktig - å drømme. Og av og til blir drømmene realitet. Det er von i hangande snøre som kjent.. Måtte jeg ta skammelig feil i mine pessimistiske spådommer...! ;)

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd Brekke.

Mange gode poeng her, men som du sier tro kan flytte fjell.

Vi vet med sikkerhet at den gode årgangen fra 94 hadde troen på seg sjøl

og det de dreiv med, og ikke minst fandenivoldskheten med å tette igjen

på 1-0.

Ikke tvil om at laget fra 94 var bedre organisert og hadde flere spillere som

aldri ga seg.

Dagens lag er uten tvil et mer offensivt lag og svakere organiseringsmessig etter

min mening.

Spørsmålet er om ikke laget fra 94 var sterkere i 'hodet' også og tacklet

motgang bedre.

At Morrow skulle være bedre enn de som nevnes tolker jeg som ironi. ;)

 

Men hvorfor skulle vi ikke vinne CL? Vi har hatt mye stang ut nå. Når

ting snur seg snur det seg raskt så ja jeg tror vi kan vinne CL med

den nødvendige flaksen(som Liverpool var i besittelse av i fjor).

Link to comment
Share on other sites

Legende statusen fikk vel den bebrillede iren allerede den dagen Tony Adams hev ham i bakken så han brakk armen. Og det skjedde et drøyt år før. ;)

38320[/snapback]

 

At jeg ikke lærer, diskutere historie med deg må jo gå galt det ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...