Jump to content

Kontrakter


ben lakris

Recommended Posts

Er det slik Arsenal er den eneste klubben som viser så store restriksjoner på å gi spillere over 30 år kontrakter med utvidelser på mer enn et år. Eksempel på dette er forhandlingene med Bergkamp og Pires. For Bergkamp er det selvsagt greit med kontrakter med så kort varighet. Annerledes stiller det seg med Pires. Vi risikerer nå å miste han fordi han ikke blir tilbudt kontrakt på to år utover det han allerede har.

 

Er det slik det bør være i Arsenal. Risikerer vi ikke at det kan bli vanskelig å signere store spillere fordi det ikke ser ut til å være bruk for dem i samme grad etter at de har fylt 30 år

 

Og hva med Henry. Han nærmer seg også 30 år. Han vilø kunne være verdens beste spiller i mange år ennå. I følge Wenger har han ennå ikke nådd sin topp. Jeg ser med gru frem til følgende scenario: Han velger å gå på toppen av sin karrierre fordi han ikke får betingelsene sine oppfylt på grunn av en uheldig personalpolitikk.

 

Jeg synes Arsenal absolutt ikke skal ha en slik filosofi i dette spørsmålet. Det er klart vi skal ha et ungt og fartsfylt image, men det må være grenser.

Link to comment
Share on other sites

spillestilen til wenger er basert på hurtige angrepspillere som spiller ball langs bakken, dette reflekteres i at hodesterke tankspisser og targetmenn ikke blir kjøpt. Fotballspillere har sin gullalder rett før de når 30. For eksplosive spisser og vinger vil det være litt før, for midtbanespillere er mellom 27 og 32 deres høydepunkt i karrieren mens f.eks stoppere og keepere er ofte erfaringsbaserte talenter som spiller gjerne i storklubber lenger enn fartsavhengige spillere.

 

ta campbell f.eks, han vil ikke falle under denne stramme kontraktspolitikken fordi han vil klare yte bra på toppnivå til han er minst 35-36.

derimot pires som er en hurtig ving som er god med ball, vil etterhvert miste fart og stagnere.

Figo er et annet eksempel her, han er 32 og mister plassen på høyrekanten.

Jeg syns det er helt riktig å bare gi ham ett år til, han blir 32 i oktober og med 12mnd forlengning som han får vil han være nesten 34 ved kontraktslutt. Hvis han da enda har det i beina vil han få lik ordning som bergkamp.

 

det er ikke noe image som må opprettholdes, det er bare at visse spilletyper holder kortere enn andre, men det finnes jo unntak, roberto carlos og cafu f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Henry har sagt at han vil være i Arsenal til han blir 60,

eller får sparken... Ergo tror jeg faktisk han fikser helt

fint å gå på ettårskontrakter. Problemet i hans tilfelle

vil nok da bli at om lønnen skal markedstilpasses i

forhold til prestasjoner for hvert år blir det dyrt for

klubben...

 

Pires føler seg nok god nok til å spille i flere år enda, og

personlig tror jeg ikke vi er tjent med å la ham gå. I alle

fall ikke NÅ som vi er minus Edu&Vieira (og pluss Hleb)

på midtbanen. Jeg tviler ikke på at Arsenal/Wenger mener

Pires er verdt lønna si denne sesongen, men at de tror

klubben vil tjene på paycut neste år - og at sannsynlig

"verdi" på Pires neste år er betydelig mindre - kanskje.

 

Det største problemet i dag er jo nettopp at alle kontrakter

må reforhandles 2 år før de går ut, ellers synker prisen på

spillerne dramatisk - og det er jo ikke så praktisk med korte

kontrakter da...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Synes det hadde vært interessent å vite noe om spillernes kontrakter, spesielt lengden på kontraktene, når de går ut. vet ikk eom det er noen på forumet som har noen kunnskaper på dette området. Her er det så mye viten om så mye forskjellig så kanskje noen vet noe om dette også.

Link to comment
Share on other sites

Guest Thomaz1989

har ikkje gode kunnskaper om det men eg trur at henry har til sesongslutt i år, det samme har vel bergkamp.

Har også hørt at Reyes har til 2011, men eg er ikkje sikker.

Link to comment
Share on other sites

har ikkje gode kunnskaper om det men eg trur at henry har til sesongslutt i år, det samme har vel bergkamp.

Har også hørt at Reyes har til 2011, men eg er ikkje sikker.

26571[/snapback]

Henry har til sesongslutt neste år. Bergkamp sin går ut til sommaren.

Reyes og Fabregas har vel begge til 2011.

Ashley Cole har til 2008.

Link to comment
Share on other sites

har ikkje gode kunnskaper om det men eg trur at henry har til sesongslutt i år, det samme har vel bergkamp.

Har også hørt at Reyes har til 2011, men eg er ikkje sikker.

26571[/snapback]

Henry har til sesongslutt neste år. Bergkamp sin går ut til sommaren.

Reyes og Fabregas har vel begge til 2011.

Ashley Cole har til 2008.

26575[/snapback]

Neste år på Henry????? hva mener du med det?? 2006 eller 2007

Link to comment
Share on other sites

har ikkje gode kunnskaper om det men eg trur at henry har til sesongslutt i år, det samme har vel bergkamp.

Har også hørt at Reyes har til 2011, men eg er ikkje sikker.

26571[/snapback]

Henry har til sesongslutt neste år. Bergkamp sin går ut til sommaren.

Reyes og Fabregas har vel begge til 2011.

Ashley Cole har til 2008.

26575[/snapback]

Neste år på Henry????? hva mener du med det?? 2006 eller 2007

26589[/snapback]

2007.

Pires går ut 2006 for øvrig, sammen med Bergkamp.

Link to comment
Share on other sites

Det som er verdt å nevne her er at man ikke snakker om 1 års kontrakter fra fylte 30, men at eksisterende kontrakter kun blir forlenget med 1 år. For Pires startet forhandlingene i fjor og man ga tilbud om 1 års forlengelse på en kontrakt som går ut sommeren 2006.

Det er flere grunner til dette. Usikker skadesitusjon, høye lønninger, endringer i spillestil i forhold til spilletyper etc. Jeg syns det er en fornuftig og realistisk måte å forholde seg til den usikre økonomien som til en hver tid vil prege fotball-lag. Nå er Arsenal bedre stilt enn mange andre, men dette er først og fremst Wenger sin fortjeneste. Han har vært måteholden og fornuftig og ikke inngått lange dyre avtaler man ikke kommer seg ut av.

 

For Henry som har kontrakt ut 2007 blir det spennende og se hvor mange år han får tilbudt. I 2007 fyller han 30, han har vært mer skadeplaget de siste 2 sesongene enn tilsammen tidligere i karrieren og man må lokke med en monster lønn samt spillerforsterkninger. Kan bli en dyr kontrakt for Mr Wenger det..

Link to comment
Share on other sites

For Henry som har kontrakt ut 2007 blir det spennende og se hvor mange år han får tilbudt. I 2007 fyller han 30, han har vært mer skadeplaget de siste 2 sesongene enn tilsammen tidligere i karrieren og man må lokke med en monster lønn samt spillerforsterkninger. Kan bli en dyr kontrakt for Mr Wenger det..

26598[/snapback]

 

Det er også andre ting man kan lokke Henry med. I 2011 har Wenger sittet ved roret i 15 år. Henry er da 34 år. Det kan være at tilbud om en fremtidig managerjobb kan være en del av en avtale. Ikke helt utenkelig spør dere meg. Han ville helt klart fremstå som den rette mannen, med sin sosiale intelligens og sine anmbisjoner. Og best av alt hans måte å spille fotball på.

I så fall ville et visst måtehold fra Henry sin side være en god investering i en eventuell karriere som manager.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting som gjer en stor spelar til ein god manager. Ser ingen grunn til å tilby Henry ei rolle som manager umiddelbart etter at han legg opp. Så lenge ein ikkje gjorde dette med Adams er det vel rimelig uaktuelt å gjere det med Titi?

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det ikke er nok å få en slik jobb etter lang og tro tjeneste. Men Adams er dessverre ikke et manageremne. Henry er det. Og det er kun intuisjonen min som sier det. Jeg vil vel tro at en karriere i klubben etter spillestopp er noe styret har tenkt på i forhold til Henry.

Dessuten vet jeg ikke om hvilke trenere som gjør det best. De fra trenerskolen eller de med livets eller spillets erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det ikke er nok å få en slik jobb etter lang og tro tjeneste. Men Adams er dessverre ikke et manageremne. Henry er det. Og det er kun intuisjonen min som sier det. Jeg vil vel tro at en karriere i klubben etter spillestopp er noe styret har tenkt på i forhold til Henry.

Dessuten vet jeg ikke om hvilke trenere som gjør det best. De fra trenerskolen eller de med livets eller spillets erfaring.

26640[/snapback]

 

Lurer litt på hvordan du kom fram til disee konklusjonene?

I mine øyne er Tony Adams et mye bedre manageremne enn Henry.

Blant annet pga at Tony har alt i seg av GG og Wenger.

Tony sin store styrke var dirigering og motivering, og lærte

blant annet taktiske disponeringer av de overnevnte.

At han har hatt en litt skeiv start er en annen ting, men at han kan bli en dyktig manager

har jeg ennå tro på.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det ikke er nok å få en slik jobb etter lang og tro tjeneste. Men Adams er dessverre ikke et manageremne. Henry er det. Og det er kun intuisjonen min som sier det. Jeg vil vel tro at en karriere i klubben etter spillestopp er noe styret har tenkt på i forhold til Henry.

Dessuten vet jeg ikke om hvilke trenere som gjør det best. De fra trenerskolen eller de med livets eller spillets erfaring.

26640[/snapback]

Som regel dei med ein kombinasjon. Wenger er dog eit produkt av "trenerskolen".

 

Tviler faktisk på at ei karriere i klubben etter endt spelarkarriere er noko verken klubben eller Henry har ofra ein tanke så langt. Mannen er 28 år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...