Jump to content

2017.04.10 Crystal Palace (B)


Polljen

Recommended Posts

I mine øyne er kapteinen en galleonsfigur uansett. Hver lagdel bør ha sin klare leder som trekker i trådene. Pdd. har vi ingen ledere (Koscielny og Cech stiller sterkest, ingen av de er naturlige ledere, men må ta på seg rollen i mangel på alternativer)

Jeg tror ikke du skal undervurdere en figur som Adams, Vieira, Gerrard, Keane, Kompany på banen. En spiller som er villig til å knekke hvert bein i kroppen i hver eneste duell som maner frem de andre spillerne. Som ved å stå frem som eksempel på nettopp dette ikke tolerere at andre ikke gjør det samme, og som klarer å samle gjengen når det butter i mot slik det gjør nå.

 

I 2004 invincibles-sesongen røk vi ut på sure tap på rekke og rad i FA-cup mot United og i Champions League. Det var påske og Liverpool stod for tur i ligaen. Vi hadde ikke tapt i ligaen men to tap på rad i CL og FA-cupen gjorde stemningen nervøs. Drømmen og treble røk, var også ligatrofeet i ferd med å ryke? Vi låg under 2-0 til pause mener jeg. Alt så virkelig mørkt ut. Hva som ble sagt i pausen vet jeg ikke, men det var en fandenivoldsk Henry som kom utpå igjen og snudde kampen med et herlig soloraid og hattrick, kampen endte med.4-2 seier. The turningpoint. Ikke faen om de skulle kollapse nå.

Ser man slik brennende vinnerlyst i dagens lag? Jeg ser ingen tegn til gnist engang.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

I går så gutta ut som Leicester gjorde rett før Ranieri fikk sparken, som Chelski rett før Mourinho fikk fyken (igjen). Manglende innsats, tro på prosjektet, og vilje til å kjempe for å få det til å fungere. Resignasjon er å lese i ansiktene når baklengsmålene triller inn.

 

Ikke alle får det til, men oppskriften på å slå Arsenal, som Allardyce presenterer her, kjenner alle. "The players being aware of what had to happen to beat Arsenal. And I think the first thing was to defend correctly as an XI, to frustrate the Arsenal, keep them playing sideways and backwards. And then to use the ball into the spaces behind the full backs. Quickly. (..) I think the weaknesses of Arsenal have been defensive, because they leave (Shkodran) Mustafi and Gabriel (Paulista) really exposed."

 

Første bud, fundamentet, er det kollektive forsvarsspillet. Slik har det aldri vært for Arsene. Forsvarsspillet har alltid vært et nødvendig onde. Noe vi av og til må, men noe som han helst vil slippe. Og når da angrepsfotballen og midtbanen svikter, blir dette så altfor tydelig.

 

Carragher var heller ikke overbevist i går.

Link to comment
Share on other sites

 

Første bud, fundamentet, er det kollektive forsvarsspillet. Slik har det aldri vært for Arsene. Forsvarsspillet har alltid vært et nødvendig onde. Noe vi av og til må, men noe som han helst vil slippe. Og når da angrepsfotballen og midtbanen svikter, blir dette så altfor tydelig.

 

 

Det var en periode i en tidligere sesong da det virket som at Wenger lot Bould få innflytelse på det defensive og laget sto frem som en slagkraftig defensiv enhet. Etterhvert så vart det full Wengerkontroll igjen med mottoet "angrep er det beste forsvar", og som du skriver når det offensive svikter så blir de defensive svakhetene svært så tydelige. Wenger kommer aldri til å endre seg når det gjelder taktikk, uansett hvilke endringer som måtte skje i spillermateriellet, og selv om vi skulle få bedre kontroll offensivt så vil det defensive forbli Wengers "akilleshæl".

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du skal undervurdere en figur som Adams, Vieira, Gerrard, Keane, Kompany på banen. En spiller som er villig til å knekke hvert bein i kroppen i hver eneste duell som maner frem de andre spillerne. Som ved å stå frem som eksempel på nettopp dette ikke tolerere at andre ikke gjør det samme, og som klarer å samle gjengen når det butter i mot slik det gjør nå.

Ser man slik brennende vinnerlyst i dagens lag? Jeg ser ingen tegn til gnist engang.

Poenget mitt var at den som bærer kapteinsbindet har lite å si. Man burde ha en leder i hver lagdel og ledertypene vi har i laget nå er "svake". Cech, Koscielny, Xhaka og Alexis er vel det nærmeste vi kommer lederskikkelser i hver lagdel. Om vi hadde hatt en sentralrekke med Adams, Vieira og Henry idag hadde jeg ikke brydd meg om Theo fikk bære kapteinsbindet for vi hadde hatt ledere i hver lagdel. (Invincibles var forøvrig helt sinnsykt, Campbell, Vieira, Henry, Bergkamp, Lauren, Lehmann, Keown, Parlour og til en viss grad Gilberto Silva.

 

Laget vi ser idag bærer fortsatt samme preg som "Project youth" gjorde. At noen må steppe opp å lede, ingen gjorde det den gang og ingen gjør det nå.

Den brennende vinnerlysten er også borte. I blant mener jeg det AW gjør er best, å avfeie et resultat som uheldig, men iblant er det den fandenivoldske stilen til Mourinho som fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...