Jump to content

2017.03.04 Liverpool (B)


Polljen

Recommended Posts

Det har gått så langt nå, at jeg føler for å ta litt mer avstand fra det hele. Jeg ser hver eneste kamp, og reiser over så ofte jeg kan, men det blir ikke lenger dekket på med chips og øl foran kampene, for å si det sånn. Det er ikke lenger et høydepunkt og en virkelighetsflukt. Før gruet jeg meg til landslagspauser. Nå gleder jeg meg som et lite barn. Det er så deilig å slippe å se den filmen jeg har sett så jævla mange ganger før. Ja, vi må tåle litt motgang, og ja, det kan bli verre. Men det føles meningsløst å bruke så mye energi på noe du vet ender i den samme type skuffelsen, sesong etter sesong.

 

Når jeg åpner Arsenal.com i dag tidlig, så kan man lese at Bellerin sier at "vi burde vært mer forberedt til første omgang". Hvordan er det mulig å ikke være klar til en så viktig kamp? Hvordan er det mulig for PR-maskinen til Arsenal å publisere en sånn artikkel? Snakk om å bæsje på leggen!

 

Disse spillerne trenger detaljert taktisk coaching og klokkeklare instruksjoner, men manageren ber dem finne ut av det selv. Bevisene for dette er overveldende. Manageren er overmoden for utskiftning, og man skulle i det minste forvente at det ble satt press på ham fra ledelsens side. Dette blir ikke gjort. Det stilles ikke sterke nok krav til verken spillere, manager eller øvrig støtteapparat, og resultatet er en klubb som har blitt svært komfortabel med feit lommebok og middemålige resultater. Hadde noen fortalt meg for 10 år siden, at dette var måten vi skulle forvalte arven etter gullårene på Highbury, ville jeg ikke trodd det. Vi var Englands best drevne klubb. Det er vi langt unna å være nå. Wenger må ut, men det er det jaggu mange andre som må også. Vi må bare lide oss gjennom resten av sesongen og håpe at klubben har en plan. Det ville overraske meg om de har det.

 

Beklager avsporingen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Beklager avsporingen.

 

Denne typen avsporing burde vi ha hatt flere av (og mye tidligere)

 

 

EDIT: Akkurat som deg så prøver jeg å få sett hver eneste kamp og jeg prøver å få med meg minst en (ofte to) kamper live på Emirates pr sesong. I tillegg så har jeg i overkant vært ivrig når det gjelder å følge med på nettet og drive en viss "aktiv" supporterakitvitet på nettet (bl.a. i dette forumet).

 

Hvis det nå viser seg å bli "business as usual" også neste sesong så kommer jeg sannynligvis fremdeles til å prøve å få med meg mest mulig av kamper både på TV og også minst en kamp live i løpet av sesongen. Der jeg nok tror at en ny kontrakt vil endre min "livsstil" gjelder den aktive supporteraktiviteten på nett.

 

Selv i den verste tiden her på forumet (oppslutningsmessig) da vi vel bare var fire fem aktive her så fant jeg glede av å delta i debattene her selv om responsen var "så som så". Aktiviteten har tatt seg markant opp denn sesongen og det gleder meg i all "elendigheten".

Når jeg til tross for økt aktivitet her denne sesongen begynner å tvile på om jeg vil være en del av den aktiviteten neste sesong så går det i hovedsak på ett punkt. Jeg har registrert når det gjelder meg selv at mine argumenter (i hovedsak vedrørende Wenger) nå rett og slett har blitt ett oppgulp av gamle argumenter og jeg er rett og slett lei av å skrive den samme "suppa" om og om og om igjen. Og med en eventuell ny Wengerkontrakt så er jeg skråsikker på at jeg ville kommet med de samme argumentene vedrørende taktikk, spillerkjøp o.s.v. også neste sesong. Dette gjør at jeg faktisk reelt vurderer å ta ett (eller flere) "sabbatsår" fra supportaktivitetene etter denne sesongen. Jeg vil presisere at jeg ikke har noe problem med pro-Wenger argumentering fra andre supportere, jeg er bare møkklei av å kaste frem de samme motargumentene gang på gang år etter år (men jeg ser intet i dagens Arsenal/Wenger som skal tilsi at jeg vil endre mine argumenter).

 

Nå har jeg i mindre eller større grad fulgt denne klubben siden jeg var en liten drittunge tidlig på syttitallet. Min mest aktive periode startet vel da jeg begynte å dra til London (litt i forkant av Wengers ansettelse) og det å komme på nettet tidlig på totusentallet førte nok til enda større aktivitet.

Jeg kommer alltid til å være Arsenalsupporter, men for meg så tar jeg frasen "Arsenalsupporter" bokstavelig. Arsene er ikke Arsenal, selv om enkelte mener det (og jeg skal innrømme at hvis vi går lenger enn ti tolv år tilbake i tid, så var jeg nok nær ved å mene akkurat det jeg nå er uenig i)

Link to comment
Share on other sites

Ser på Arsenal.com at Wenger bruker hvilen som unnskyldning for ALT det er verdt. Jeg er bombesikker på at han hadde brukt manglende hvile som unskyldning hadde det vært slik.

 

Er så utrolig lei den mannen nå, det er repeat knapp gang på gang etter "storkamper". Mannen blir utklasset taktisk av alle andre gode managere som har ett godt lag.

Gjennom flere sesonger når jeg har argumentert for mitt ønske om et skifte i managerstolen, så har jeg blitt møtt med tre hovedargumenter for at vi må beholde Wenger :

  1. Kvalitetsargumentet. Det er vanskelig (nærmest umulig) å finne en annen manager av samme klasse (da i betydning av øverste klasse)
  2. Fryktargumentet. Vi vet hva (hvem) vi har, men vi vet ikke hva (hvem) vi får.
  3. Takknemlighet-argumentet. VI skylder Wenger en ny kontrakt p.g.a. at det gode han har gjort for klubben.

Jeg har hele tiden hardnakket påstått at det finnes flere enn bare tre fire "kjendismanagere" som kan gjøre en god jobb for oss, og jeg har hele tiden ment at fryktargumentet er noe av det mest tåpelige jeg har møtt og jeg mener at det å unngå å skifte en manager ut av frykten for det ukjente kan være skadelig i lengden. Når det gjelder argumentet som går på takknemlighet, så er de flest av oss takknemlige for det han har tilført klubben. Ikke minst de første årene i klubben, med et regime som skapte en mer sunn og profesjonell spillerstall. I tillegg så var Wenger sterkt delaktig rundt byggingen av en (nødvendig) ny stadion og nye treningsfasiliteter. Problemet for meg er dog at det er grenser for i hvilken grad takknemligheten skal styre lengden på Wengers managertid i Arsenal. For enkelte så kan det virke som at takknemligheten overstyrer alle argumenter uten en tidsbegrensing.

 

Jeg kan garantere at selv i dagens Arsenal så vil deler av fansen fremdeles dra frem disse tre punktene som argumenter for en ny kontrakt for Wenger etter denne sesongen.

 

Så er spørsmålet til slutt, har ingen av disse argumentene validitet i mine øyner? Argument 2 og 3 har (pr. dato) ingen validitet etter min mening. Argument 1 (kvalitetsargumentet) kunne ha hatt validitet i mine øyne hvis jeg kunne få konkrete punkt på hva Wenger kan tilføre klubben sportslig i kommende sesonger som ingen andre potensielle managere kan tilføre. Jeg har både her og i andre forum spurt om hvilke sportlige argumenter som ligger til grunn for at Wenger er uerstattelig, jeg har ennå ikke fått svar.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikkje riktig å plukke ut syndebukker men eg er langt fra imponert over det Coquelin, Monreal og Giroud viser i denne kampen. Rett nok spelar Giroud halvskadd og kunne ha gitt oss eit mål hadde han hatt marginane med seg. Coquelin derimot.. dette er ikkje godt nok på dette nivået.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så mye å si om kampen, det ble som forventet.

 

Man kan jo spørre seg om hvordan det er mulig å ikke være klar når kampen starter. Dette er ikke første gang at vi leverer en første omgang av litt svak karakter.

 

Klarer ikke helt å se for meg hvordan Wenger skal klare å snu dette om han får ny kontrakt. Det har gått i samme takten de siste 10 årene. Vi er med i kampen fram til jul, men når det tetter seg til er vi ute av det. Vi kan skylde på uflaks og skader, men det har vært det samme i 10-12 år nå.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...