Jump to content

CUNT


Tusmo

Recommended Posts

Hensikten var å lage et innlegg som kunne tolkes både seriøst og ironisk.

 

Jeg synes diskusjonen er unødvendig siden vi har hatt dette flere ganger før - og hver gang så er det moderatorene som stopper diskusjonen fordi det vi diskuterer ikke har noen hensikt siden retningslinjene er som de er.

 

Vil dere ha endra noe så må dere gå på retningslinjene, og heller skape diskusjon rundt det. Her diskuteres det relativt lite nå - man bare snakker ned om de som ikke er enig i sin mening, noe som ironisk nok er med på å forringe forumet... Noe som er en del av diskusjonen

Link to comment
Share on other sites

Orakelet; med noen få hederlige unntak, så er brorparten av de gode, seriøse debattantene vekke fra dette forumet. Hvorfor? Fordi de er gått i graven? Fordi de sitter på syke- og aldershjem? Nope det er ikke derfor. Det er fordi forumet etterhvert gav dem fryktelig lite. Fordi kvaliteten sank radikalt. Fordi enkelte av de som prøvde å ta tak i dette kvalitetsfallet fikk så ørene flagret av de som "styrte" sjappa. Inkludert en og annen moderator. Og da gav mange rett og slett blaffen, meg inkludert, de gadd ikke bli herset og latterliggjort mer. De kutta ut. Se på innleggsfrekvensen nå kontra en tid tilbake. Halvert? Sannsynligvis redusert til langt under det halve. Dette forumet har gått fra å være et av de aller, aller beste klubbforaene, men både bred og dyp kompetanse blandt medlemmene, til i beste fall å bli et tretten-på-dusinet forum. Vi som var aktive en tid tilbake, vi var rett og slett stolte av innholdet, av debattene, av debattantene på gunners.no. Nå kunne vi ikke interessert oss mindre. Og det er på mange måter fryktelig trist. Fordi det er synd på de få seriøse som prøver å opprettholde kvaliteten. Det er også synd på supporterklubben, fordi forumet reflekterer supporterklubben og medlemsmassen utad. Forumet er på sett og vis et speil av medlemsmassen. Nei, noen bør faktisk tenke seg om, se seg i det samme speilet, og spørre seg selv, er det/var det dette vi ønsker/ønsket oss? For mange, uavhengig av alder, så tror jeg svaret er et rungende nei. For noen, noen få egentlig, så tror jeg svaret er fint. Fordi de har fått det som de vil, de har skviset vekk "de irriterende", gamlingene, de som mente noe annet enn dem. Slik at de kunne ture frem slik de ønsket, enten det gjaldt banning, historieløshet eller manglende stil, bare for å nevne noe. Det er synd å avslutte med at egentlig så bryr det meg midt i ryggen. En gang så betydde supporterklubben alt for meg, enten det være seg forumet eller The Gunners Post. Jeg var supporterklubben, supporterklubben var meg. Jeg la ned et vanvittig arbeid i nærmere en 20 årsperiode for å bistå og hjelpe fellow Gooners. For å spre budskapet. For å fremme Arsenals rykte i Norge og Skandinavia. Nå? Couldn't give a toss. Grunn? Et internettfora på helt ville veier. Men slapp av, jeg greier meg utmerket. Arsenal er fremdeles laget, og det finnes mange andre fora der Gunners og Gooners kan diskuteres. Man trenger ikke være enige, men det vises respekt.

Link to comment
Share on other sites

Det du sier får meg i enda større grad tro at det er en debatt om drift av forumet som trengs - ikke hvem som klager på hva. Jeg tror vi oppriktig talt er alle enige om at man ønsker å diskutere Arsenal - og man ønsker å gjøre det best mulig.

 

Dere som er av de rutinerte herrene - hva mener dere KONKRET må gjøres? Og da snakker jeg ikke om å gjøre noe med enkeltpersoner - men system og retningslinjer. Jeg er åpen for å diskutere og eventuelt fremme forslag om endringer hvis vi enes om noen gode tiltak.

Link to comment
Share on other sites

Det er en steinhard kritikk du retter mot forumet Chaz, da er det etter mitt skjønn etter god folkeskikk å komme med konkrete forklaringer på hva som har gått så enormt dårlig.

 

Er det diskusjonene som er for simple? Er det språklig kvalitet? Er det nivået på det fotballfaglige? Er det for strenge eller for slakke moderatorer? Hva er det som må gjøres noe med?

 

Jeg var ikke aktiv her i den tidsperioden du viser til. Det er dessverre også slik at forumet har fått en rekke oppdateringer siden den gang, så det rett og slett ikke er mulig å finne fram til disse enorme diskusjonene du snakker om. Derfor må det fortelles da, fra din generasjon til min, hva er det dere gjorde rett som vi gjør galt i dag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hverken behov for, tid til eller ønske om å skrive en lang utredning om hvem, hva og hvorfor. Det har jeg prøvd gang på gang, uten å lykkes. Den tiden er forbi. Jeg er i grunnprinsippene ferdig med dette forumet. Jeg leser litt i ny og ne, prater litt med gamle med-debattanter for så å la forumet være det det nå er, et tretten-på-dusinet forum. Men ja Even, du har rett, det er steinhard kritikk jeg serverer. Og i mine, samt flere andres øyne, høyst velfortjent kritikk. Som man redder ligger man, sier ordtaket, og det gjelder i aller høyeste grad dette forumet. Dere får i fellesskap gå sammen å se hva dere kan få ut av kritikken. Analyser litt, sjekk litt hva enkelte av dere moderatorer selv har gjort, har det vært likhet for loven, til dømes? Sjekk ut hvem som har fått ture på, uten noen form for reaksjoner. Ta en prat med gamle debattanter som ikke har skrevet på en god stund, still spørsmålet hvorfor? Uansett, dette forumet er nå en skygge av sitt gamle selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt fair at du ikke vil være med å prøve å få nivået opp igjen. Jeg kan ikke huske en situasjon der det ikke har vært likhet for loven/retningslinjene. Kan til dels være enig i at det er enkelte situasjoner hvor det muligens har vært for harde straffer. Men syns å huske at det var ganske sterk kritikk fra blant annet deg lenge før jeg selv ble moderator, rundt at forumet var en skygge av seg selv. Grunnen til at en person tidligere fikk utestengelse for å en frase med "cunt" var strengt talt på grunnlag av at den ble repetert i det uendelige, og gjerne i egne poster, alene, uten annet innhold. Det var ikke i hovedsak bruken av ordet cunt, selv om det selvsagt også er i strid med retningslinjene.

 

Synd at du ikke engang vil forsøke å komme med et par konkrete punkter som det må gjøres noe med.

 

Avsluttende spørsmål, i hvilke andre situasjoner har du forsøkt å heve kvaliteten? Du sier gang på gang, da burde dette være mulig å finne igjen.

Link to comment
Share on other sites

Forumet har degenerert seg selv over flere år. Det har blitt en akseptert sannhet at de med snev av erfaring, som har ønsket litt mer respekt for spillere, klubb, og deres egne meninger nærmest blir latterliggjort. Over lang tid har det vært en slags free-for-all mot enkelte som mener at grov spillerslakt, bannskap og dets like ikke hører til på dette forumet. Denne free-for-all har det ADRI blitt tatt tak i. Seriøst Even, hvorfor tror du så mange gode debattanter etterhvert har forsvunnet? Hvorfor tror du at innleggsfrekvensen har blitt redusert til langt under det halve? Fordi at Piscator og jeg har prøvd å korrigere? Fordi Toggen skrev at Teddy is a cunt? Hvorfor tror du at Sir J skriver mye mindre nå? Jeg skal gi deg svaret, fordi forumet er blitt mye dårligere. Det samme skrev Tusmo. Tror du vi skriver dette fordi vi synes det er artig? Personlig synes jeg det enkelt og greit er trist. Jeg vet at ved min tilstedeværelse, og gjennom min kunnskap så vil jeg kunne være med å heve forumet. Men enn så lenge gidder jeg ikke. Hvorfor? Fordi jeg gidder ikke, gjentagende ganger, bli trakassert av ymse debattanter her inne. Eller av moderatorer som favoriserer. Det gidder jeg ganske enkelt ikke. Ja, det er mulig at jeg som eldre enn de fleste her inne ser ting annerledes, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg har feil. Det kan ganske enkelt ha med det faktum å gjøre at erfaring gir mer vidsyn. Og ja, jeg er fullstendig klar over at jeg med mine kommentarer både kan være sylkvass og til de grader sarkastisk, enkelt ganger til det ekstreme. Men det kommer ikke frem uten en grunn. Kan hende jeg kan være belærende også. Men, kanskje det skyldes at jeg har noe å lære vekk? Uansett, for at dette forumet ikke skall dette fullstendig i dass, så må noen ta tak. Et skikkelig tak.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et godt svar, takk for litt flere konkrete punkter.

 

Forumet har degenerert seg selv over flere år. Det har blitt en akseptert sannhet at de med snev av erfaring, som har ønsket litt mer respekt for spillere, klubb, og deres egne meninger nærmest blir latterliggjort.

 

Jeg forstår innledningen her, at man skal ha mer respekt for spillere og klubb kan jeg godt være enig i. Det er klart at man ikke skal gå til angrep på egne spillere og ledere. De er tross alt våre helter, det er ingen tvil om at respekten skal være til stede. At man ønsker mer respekt for sine egne meninger, jeg kan ikke forstå at dere ikke har fått lov å ytre deres meninger. Det er alle her stå fritt til å gjøre. Jeg skal respektere at du har dine meninger, men trenger ikke å være enig i dem. Om jeg så diskuterer det til døde, så har jeg fortsatt respekt for de meningene du har.

 

 

Over lang tid har det vært en slags free-for-all mot enkelte som mener at grov spillerslakt, bannskap og dets like ikke hører til på dette forumet. Denne free-for-all har det ADRI blitt tatt tak i.

 

Det kan godt stemme at dette området har sklidd ut. Det skal ihvertfall ikke være slik at jeg skal straffe deg for at du mener at grov spillerslakt ikke er greit. Men hva skal en moderator gjøre med poster som kritiserer enkeltspillere og trenere? Alle må ha sin mening, det er klart at vis det går helt over kanten med reine raserianfall så kan man gripe inn. Men griper jeg inn i enkelte mener at Ramsey er en forferdelig fotballspiller så trår jeg over grensen mot å ikke respektere ytringsfrihet. Jeg er helt og fullt enig med deg i at de som ikke sier seg enig i spillerkritikk skal kunne si imot det uten noen form for straff, det sier seg selv.

 

Bannskap er en annen del av det. I våre retningslinjer så står det klart og tydelig at det ikke er lov. Det prøver man å følge opp, men det er også et forsøk på å ikke være tyranner heller. Det er ikke noe poeng i å straffe noen for å bruke et banneord her og der. Brukes det mot enkeltpersoner eller spillere så kan saken være en annen. Saken med Tony Adams og ordet som ikke skal nevnes i samme setning som hans navn så jeg ikke før den allerede var gjort noe med. Det vil si, at vi i moderatorteamet har ikke sjans til å følge med på all bannskap som eventuelt skjer her på forumet. Jeg har ikke tiden til å følge med på alt om blir postet og sjekke over det. Jeg har tross alt endel ting å gjøre utenom internet til tross for at skjeggveksten er noe laber og at jeg er litt småfuktig under armene fortsatt.

 

 

Seriøst Even, hvorfor tror du så mange gode debattanter etterhvert har forsvunnet? Hvorfor tror du at innleggsfrekvensen har blitt redusert til langt under det halve? Fordi at Piscator og jeg har prøvd å korrigere? Fordi Toggen skrev at Teddy is a cunt? Hvorfor tror du at Sir J skriver mye mindre nå? Jeg skal gi deg svaret, fordi forumet er blitt mye dårligere. Det samme skrev Tusmo.

 

Jeg hører du sier at forumet er dårlig. Du nevner noen av grunnen over. Det er grunner som i og for seg er greie. Men jeg ser ikke at dere har hatt så enorm motstand som dere skal ha det til. Er det virkelig slik at de voksne på dette forumet har blitt trakassert og nærmest blitt drevet ut av forumet av en mobb som ikke ønsker dere her? Jeg ønsker dere her, jeg ser på dere som en enorm ressurs og som folk jeg kan lære mye av, om fotball, om Arsenal og om historien rundt den klubben jeg ønsker så inderlig at skal lykkes.

 

 

Tror du vi skriver dette fordi vi synes det er artig?

 

For å svare klart og tydelig på dette. Jeg tror ikke du syns det er noe morsommere å kritisere forumet enn jeg syns det er at forumet blir kritisert. Så nei, jeg tror ikke du syns det er morsomt.

 

Jeg vet at ved min tilstedeværelse, og gjennom min kunnskap så vil jeg kunne være med å heve forumet. Men enn så lenge gidder jeg ikke. Hvorfor? Fordi jeg gidder ikke, gjentagende ganger, bli trakassert av ymse debattanter her inne. Eller av moderatorer som favoriserer. Det gidder jeg ganske enkelt ikke. Ja, det er mulig at jeg som eldre enn de fleste her inne ser ting annerledes, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg har feil. Det kan ganske enkelt ha med det faktum å gjøre at erfaring gir mer vidsyn. Og ja, jeg er fullstendig klar over at jeg med mine kommentarer både kan være sylkvass og til de grader sarkastisk, enkelt ganger til det ekstreme. Men det kommer ikke frem uten en grunn. Kan hende jeg kan være belærende også. Men, kanskje det skyldes at jeg har noe å lære vekk? Uansett, for at dette forumet ikke skall dette fullstendig i dass, så må noen ta tak. Et skikkelig tak.

 

Jeg er ikke i tvil om at du har kunnskapen. Jeg er ikke i tvil om at forumet kan synke ytterligere i kvalitet. Vi må gjøre et skikkelig tak, det kan vi være enig i. Da syns jeg vi skal gjøre det samme, du sier du ikke gidder. Men når du sitter inne med kunnskapen, så kan du ihvertfall gi oss noe av den? Jeg lærer lite av å ikke få konstruktive tilbakemeldinger. Forrige post av deg hadde noen punkter, jeg har forsøkt å kommentere dem. Det kan godt hende vi er uenige om dette. Men da vil jeg be dere om å prøve en gang til, gi forumet et sjanse til. Så skal vi sammen se om vi klarer å heve kvaliteten. Så skal vi i moderatorteamet jobbe for at alle skal bli likebehandlet, så skal vi nok se at vi ihvertfall klarer å holde det på plass.

 

Jeg også savner de virkelig saklige dyptgående debattene her inne...

Link to comment
Share on other sites

Synes forumet har vært bra an lang stund nå. Det diskuteres stortsett Arsenal. Det evinnelige munnhuggeriet som oppsto fordi enkelte var mest opptatt av å fortelle andre hvor udugelige de er har blitt borte. Det igjen kan vel skyldes at de med de største pekefingrene holder en svært lav profil.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg er enig i den generelle karakteristikk Chaz - forumet har dalt i kvalitet - synes jeg også at du kanskje smører litt mye på. Men det er kanskje det som trengs for at det blir tatt tak i ting? At mange har blitt mindre aktive skyldes nok også LITT andre faktorer. Som med det meste når man et metningspunkt, og man er mindre motivert i perioder, og trekker seg litt tilbake. Ser heller ikke bort fra at klubbens generelle form også har noe med saken å gjøre. Selv om vi ikke liker å innrømme det, er vi kanskje LITT medgangssupportere alle sammen, og aktiviteten står litt i sammenheng med lagets prestasjoner? Dessuten er det slik at i motgangstider sitter som regel ukvemsordene løsere. Uten sammenlikning for øvrig, men se hvordan nivået på TV-forumet har vært i årevis. Og med beklagelse må jeg si at vi har sett tendenser her inne som peker i en slik retning, selv om forskjellen fortsatt er stor. Men Tottenham burde aldri være noen målestokk... ;)

 

Sånn i det daglige synes jeg vel forumet fungerer sånn rimelig greit, selv om det ikke er like morsomt som før. Humoren er annerledes, og det kan ha noe med generasjonsforskjeller å gjøre? Men en ting er veldig tydelig, noen her inne har utrolig kort lunte. Selv små misforståelser blåses lett opp til voldsomme og helt unødvendige persondiskusjoner. Og er det slik at det er mer aggressivitet ute og går blant yngre mennesker i dag enn det var tidligere? De er ihvertfall klart mindre ydmyke. Og jeg mener ikke nå at unge forumister skal legge seg servilt for det de eldre skriver. Men problemet er at de ikke en gang tåler å bli snakket til. Hva med å telle til ti når noen påpeker at man har gått over streken, heller be om unnskyldning og bli ferdig med saken. Man taper ikke ansikt på det.

 

Og for å være litt personlig i forhold til Chaz; et av "problemene" her inne synes å være at mange mener at Chaz begår de samme feilene som de han forsøker å sette på plass. Vel, i noen tilfeller kan dette synes som et poeng, men som jeg har nevnt i en tidligere post, det er grunner til at man har litt inkonsekvente "regler" (skrevne eller uskrevne). Så når Chaz kritiserer noen for å kalle for eksmpel Adams for en Cunt, men selv synes det er helt OK å kalle Teddy for det samme, så møter han ikke seg selv i døra. Det handler ikke bare om stygge ord. Det handler om når, i hvilken setting og overfor HVEM man bruker slike ord. Og i et slik perspektiv har Chaz et viktig poeng, selv om han ikke alltid har gjort det enkelt for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Langt og tidvis godt svar, Even. Over tid har min irritasjon over at enkelte debattanter, bare de ser nikket Chaz, kommet ut med knivene. Med en gang jeg ytret meg i Adams cunt tråden var de klar. Med en gang. Jeg har faktisk ingen interesse av å slakte enkeltpersoner. Det har jeg aldri hatt. Men å korrigere det jeg mener er feil, det har jeg gjort. Ofte og klart, kan man vel si. Men jeg har aldri, med to unntak, Marco, som hacket seg inn på mitt nick, samt et jævlig Chelsea nek som laget fryktelig kvalme, og kom med direkte løgnaktige påstander, "hengt etter" andre debattanter. Det føler jeg helt klart at flere gjør med meg. Det irriterer, og det irriterer at dere som moderatorer ikke får det med dere. Når jeg tidligere i denne tråden sier at jeg debatere Gunners og Gooners andre plasser, så kan det det. Både friskt og heftig. Men alltid med respekt for hverandre. Den respekten mangler tidvis her inne. Noe som selvsagt ikke er bra. Og det er kanskje noe av det viktigste moderator teamet bør følge med på.

Link to comment
Share on other sites

Da bunner vi ut i noe konkret og noe vi kan enes om. At det er noen som blir noe krassere i tonen når Chaz kommer på banen kan godt stemme. Jeg mener at du er i din fulle rett til å kritisere både ordbruk og meninger som du ikke er enig i. Det er helt greit.

 

Jeg skal gjøre mitt for at det endrer seg, ingen på forumet gammel som ung skal føle seg mindre velkommen eller føle seg hakket på. Respekt for de man diskuterer med må være, skal være og bør være en forutsetning når man deltar i en debatt. Her kommer vi i et skille som mot det Piscator sier om aggressiviteten på enkelte. Jeg tror ikke først og fremst at det ligger i at ungdommen er mer aggressiv enn tidligere, jeg tror det rett og slett ligger i at grensen for å gå over streken blir mer utydelig på nettet og normen for respekt blir visket i takt med anonymitet.

 

Dette er et problem, det ser vi mange steder. Ser vi debattene i nettaviser og lignende tar det helt av, anonymiteten gjorde at folk oppførte seg som nek, de har prøvd å gjøre grep, men det har fortsatt ikke hjulpet. Jeg tror det er viktig at vi gjeninnfører det som burde være grunnleggende, respekt for sine venner. For det er jo sånn det bør være, dette forumet er i teorien et forum for en stor familie, Arsenal-familien. Det må alle få med seg, forstå og bruke i praksis. Her har kanskje vi unge noe å gå på!

 

Men da har vi kommet noe nærmere en løsning. Jeg lover ihvertfall å gjøre de grepene jeg klarer å få med meg. Så er det en knapp som heter "Report", den er tilgjengelig for alle og koster ikke noe å trykke på. De rapportene som kommer inn vil bli sjekket ut og eventuelt gjort noe med. Oppfordrer dere til å bruke den, heller en gang for mye enn en gang for lite, da blir det lettere for oss å følge med.

 

Håper å se dere på forumet videre, sånn at vi sammen kan gjøre dette til et bedre forum enn det er i dag!

 

.....og i forbifarten, Chaz, du må slette meldingsboksen din. ;D

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner du å nærme deg essensen, Even. I første omgang kan du ta en titt på Castors innlegg litt lenger oppe. Forøvrig skal jeg utføre en liten slettejobb i innboksen. Har hatt en tendens til å ta vare på enkelte "klassiske" utskjellinger av undertegnede. Gir meg en god latter hver gang de leses. Enten de er fra debattanter eller moderatorer. :-)

Link to comment
Share on other sites

Castor har helt rett han, forumet er absolutt ikke elendig. Det tror jeg hele forumet kan være enig om. Det er en stadig pågående Arsenaldebatt, så er det enkelte deler som kan bli bedre. Om vi klarer å ta denne essensen ut nå, og bruke den så tror jeg vi kan gjøre det svært godt igjen. Men da må alle kluter til, gjerne noen hete debatter, men respekten skal være på plass.

 

Vil også takke for en god debatt, her ble det konstruktivt da kan vi moderatorer og resten av forumet ta med oss noe videre og lære av det.

 

Jeg gleder meg til fortsettelsen, tror vi skal få til dette, sammen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...