Jump to content

Jeg trenger en ny PC


arsenal_1886

Recommended Posts

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en ny bærbar PC, men har ikke veldig peiling. Håper derfor på noen gode tips. Både tips om konkrete PC'er eller (nett)steder tas gjerne i mot. Om noen vet noe tar jeg også gjerne tips om hva jeg spesielt bør se etter og/eller om noen har gode/dårlige erfaringer med enkelte maskiner/merker. På forhånd takk for hjelp og tips.

 

Det jeg ser etter i en PC:

- Batteri-levetid. Som student trenger jeg en PC som kan holde en stund uten strømforsyning. Også viktig at maksimaltiden ikke synker for fort med tiden.

- Ytelse. Jeg spiller kun FM, men med mange ligaer og store databaser ønsker jeg allikevel at det går så raskt "som mulig". Jeg ønsker derfor en vesentlig bedre enn det som er nødvendig for å tilfredsstille minimumskrav.

- HDMI-utgang. Vet at det er relativt standard, men føler allikevel behov for å nevne det. Ser en del film med PC'n og må koble den til TV'n.

- Har allerede ekstern harddisk, så trenger ikke spesielt stor lagringsplass. Stiller heller ikke spesielt store krav til skjermkort ol.

- Er ikke helt sikker på prisklassen, da jeg føler at det er avhengig av hvor mye bedre PC'n blir i forhold til hvor mye prisen øker. Føler allikevel at jeg må ligge mellom 5 000 og 10 000 kr

 

Edit: Endret topic title, så bruker vi denne tråden videre, om det er andre som trenger hjelp med ny PC. -Even A.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en ny bærbar PC, men har ikke veldig peiling. Håper derfor på noen gode tips. Både tips om konkrete PC'er eller (nett)steder tas gjerne i mot. Om noen vet noe tar jeg også gjerne tips om hva jeg spesielt bør se etter og/eller om noen har gode/dårlige erfaringer med enkelte maskiner/merker. På forhånd takk for hjelp og tips.

 

Det jeg ser etter i en PC:

- Batteri-levetid. Som student trenger jeg en PC som kan holde en stund uten strømforsyning. Også viktig at maksimaltiden ikke synker for fort med tiden.

- Ytelse. Jeg spiller kun FM, men med mange ligaer og store databaser ønsker jeg allikevel at det går så raskt "som mulig". Jeg ønsker derfor en vesentlig bedre enn det som er nødvendig for å tilfredsstille minimumskrav.

- HDMI-utgang. Vet at det er relativt standard, men føler allikevel behov for å nevne det. Ser en del film med PC'n og må koble den til TV'n.

- Har allerede ekstern harddisk, så trenger ikke spesielt stor lagringsplass. Stiller heller ikke spesielt store krav til skjermkort ol.

- Er ikke helt sikker på prisklassen, da jeg føler at det er avhengig av hvor mye bedre PC'n blir i forhold til hvor mye prisen øker. Føler allikevel at jeg må ligge mellom 5 000 og 10 000 kr.

 

Har nettopp kjøpt meg ny pc, og er storfornøyd med den sålangt. Nå er ikke jeg noe som helst geni når det kommer til pc, så jeg gikk for anbefalinger fra elkjøp. Endte opp med en packard bell. Ytelsen er stor og pc'n går innenfor alle dine punkter. Dn har også en nydelig skjerm. En HD LED LCD skjerm. En sann nydelse å se filmer og serier på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme ønsker til spesifikasjoner som deg Arsenal_1886. Broren min er noen mil over middels datainteressert og han mente at Multicoms http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10600540;c:100561;fl:0 var et godt kjøp, oppgradere til 8 gb RAM, så har du en meget, meget god PC. Jeg regner med at det kommer til å bli mitt kjøp foran studiestart til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en laptop med en SSD harddisk eller å bytte ut harddisken med en slik, disse er vesentlig raskere enn "vanlige" harddisker. Hvis den skal være med frem og tilbake til skole osv. ville jeg valgt en med 13,3 tommers skjerm.

 

Jeg ville gått for noe ala den her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610817#extra

 

Test av laptopen fra dinside.no: "Er du ute etter en liten, lett, solid PC med lang batterilevetid og som er musestille under de aller fleste operasjoner og oppgaver, er dette et meget klokt valg."

 

"Med en batterilevetid på inntil 10 timer setter denne PC-en ny DinSide-rekord."

 

http://www.dinside.no/863636/asus-u36j-rx108v -Den på komplett er lik men har bedre harddisk.

 

ASUS pcer er også kjent for å ha generelt høy kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips her. Skal nå snart kjøpe PC'n.

 

Har nettopp kjøpt meg ny pc, og er storfornøyd med den sålangt. Nå er ikke jeg noe som helst geni når det kommer til pc, så jeg gikk for anbefalinger fra elkjøp. Endte opp med en packard bell. Ytelsen er stor og pc'n går innenfor alle dine punkter. Dn har også en nydelig skjerm. En HD LED LCD skjerm. En sann nydelse å se filmer og serier på.

Vurderer nå blant annet denne sterkt, men ettersom du har denne PC'n; hvor lang er batterilevetiden?. Hvor lenge holder den om du f.eks. kun bruker internett hele tiden?

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips her. Skal nå snart kjøpe PC'n.

 

 

Vurderer nå blant annet denne sterkt, men ettersom du har denne PC'n; hvor lang er batterilevetiden?. Hvor lenge holder den om du f.eks. kun bruker internett hele tiden?

 

Om du bruker pc'n med full bakgrunnslys, så vil jeg tro det varer i litt i overkant av 2 timer. Bruker du pc'n med strømsparer mens du bare er på nett så varer batteriet i rundt 4 timer.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer nå sterkt denne:

http://cdon.no/elektronikk/acer_as5750g-2638g75mnkk_core_i7-2630qm_8gb_750gb_15.6_w7hp_geforce_gt540m-14186917

 

Ut i fra spesifikasjonene synes den for meg å virke svært lik Packard Bell'en nevnt over (15.6" LED Intel Core i7-2630QM 8 GB RAM 750 GB HDD), men er 2000 kr. billigere. Skjermen er vel ikke like bra, og den har vel ikke blueray-spiller heller, men dette er ikke så viktig for meg.

 

Noen som har noen vurderinger av denne PC'n?

Link to comment
Share on other sites

Husk at du ikke skal lade batteriet i over 100%, det er da den blir ødelagt :)

 

Et annet tips er å la batteriet "hvile". Når batteriet er fulladet, ta ut batteriet og fortsett å bruk pc'n kun med strøm fra laderen. Dette bør jo kun gjøres om man ikke driver på med noe viktig, men det vil forlenge batteriets levetid.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer nå sterkt denne:

http://cdon.no/elektronikk/acer_as5750g-2638g75mnkk_core_i7-2630qm_8gb_750gb_15.6_w7hp_geforce_gt540m-14186917

 

Ut i fra spesifikasjonene synes den for meg å virke svært lik Packard Bell'en nevnt over (15.6" LED Intel Core i7-2630QM 8 GB RAM 750 GB HDD), men er 2000 kr. billigere. Skjermen er vel ikke like bra, og den har vel ikke blueray-spiller heller, men dette er ikke så viktig for meg.

 

Noen som har noen vurderinger av denne PC'n?

Har nå bestilt denne.

 

Takk for alle tips underveis. Moderator kan nå slette tråden for min del, dersom den ikke er av interesse for andre...

Link to comment
Share on other sites

Har nå bestilt denne.

 

Takk for alle tips underveis. Moderator kan nå slette tråden for min del, dersom den ikke er av interesse for andre...

 

Tråden kan jo godt brukes av andre som i fremtiden ser etter ny pc. Ganske greit å ha en tråd for dette og.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...