Jump to content

Roy Helge Olsen


Hedly

Recommended Posts

Syns denne kødden av en fotball dommer fortjener sin egen tråd nå. Makan til elendig dommer skal man lete langt etter, er vell ikke bare dagens kamp (TIL-Vålerenga) han har dummet seg ut. På tide å sende han ned et par divisjoner?

Link to comment
Share on other sites

Klaging her, og klaging der. Når blir vi fornøyd?

 

En dommer er et menneske, og mennesker gjør feil. Lev med det. En spiller gjør mer feil en dommeren gjennom en kamp, men blir nesten ikke kritisert for det. Prøv og sett deg inn i dommerens synspunkt, og se at alt er ikke like lett som på TV.

 

La oss ta ett eksempel. Når Pelu fikk :D "krampe" :P mot Viking, og RBK fikk straffe. Måtte jeg se det tre-fire ganger før jeg så at det var filming, mens en dommer måtte tatt avgjørelsen med en gang.

 

Jeg mener la fokuset være på spillet, og ikke på dommeren...

Link to comment
Share on other sites

Klaging her, og klaging der. Når blir vi fornøyd?

 

En dommer er et menneske, og mennesker gjør feil. Lev med det. En spiller gjør mer feil en dommeren gjennom en kamp, men blir nesten ikke kritisert for det. Prøv og sett deg inn i dommerens synspunkt, og se at alt er ikke like lett som på TV.

 

La oss ta ett eksempel. Når Pelu fikk :D "krampe" :P mot Viking, og RBK fikk straffe. Måtte jeg se det tre-fire ganger før jeg så at det var filming, mens en dommer måtte tatt avgjørelsen med en gang.

 

Jeg mener la fokuset være på spillet, og ikke på dommeren...

 

 

For det første så jeg ikke på tv, var på tribunen. Og for det andre så er det vell mer eller mindre umumlig å "gjøre feil" når han overser sesongens mest klareste hands innenfor straffefeltet når han står 2 meter unna situasjonen. Olsen tjener sine penger på dette, han får betalt, og når man gjør så mye feil på jobben over en lang periode, burde han degraderes noen hakk.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en god dommerstand. Olsen har levert år etter år som mange andre.

Meningsløst å tenke at det skal være mulig å være feilfri. Det går fort og avgjørelsene må tas der og da. Det er også et prinsipp at man kun skal dømme for det man ser. Et problem her er at den menneskelige hjerne er laget for å trekke sammenhenger. Derfor kan det være at man er sikker på at noe har skjedd og man ser det slik, uten at det i realiteten har skjedd.

Tar du Olsens feil og andre dommeres feil tror jeg vi vil se en tendens til at feilene fordeler seg jevnt i forhold til de forskjellige lag. Enkelte lag er mer tidmessig i motstandernes 16-meter enn andre. Vil da være større sjanser for flere straffesituasjoner. Vekter du dette, tror jeg man finner at vi har ganske gode dommere her i Norge.

Så kjære dommere:

Stå på og husk det er viktigere å ta kvesting med to føtter og knottene først enn alt annet.

Link to comment
Share on other sites

Dommere er generelt sett en skandale slik jeg ser det. De favoriserer gjerne enkelte lag(les: manure, rosenborg), og straffer ofte enkelte lag hardere enn andre. Desverre så er dette de beste dommerne som er å oppdrive, og dette må vi bare fint lære oss å leve med. Det kan være bittert når dette skjer gang på gang, men slik er det bare. Verden ER urettferdig, so get over it!

Link to comment
Share on other sites

det kan SERIØST ikke menes at det var straffe???ballen søker jo arm, kan ikke dømme på alt heller, da blir det ikke noe fotball igjen...

tromsø, ta tapet som menn, å ikke som sutrette småjenter!!!

 

Han har hånden i en svært unaturlig posisjon, og drar i tilegg fordel av situasjonen. Klar straffe.

Link to comment
Share on other sites

Roy Helge Olsen er ingen god fotball dommer. Etter å ha sittet ringside på samtlige Stabæk kamper siden 1994 så føler jeg at jeg har ett brukbart grunnlag for å uttale meg. Roy Helge havner opp i merkelige og kontroversielle situasjoner overraskende ofte.

 

Mitt innlegg skulle da ikke handle hovedsakelig om Roy Helge, da han forsåvidt ikke er så mye værre enn den gjennomsnittlige norske dommeren. Det som slår meg hver gang jeg ser en tippeligakamp er antall frispark og stopp i spillet. Hvis en spiller faller i norsk fotball så blåses det. Med andre ord blåses det altfor mye frispark. Dette gjøres ofte på bakgrunn av at dommerene står dårlig plassert eller rett og slett for langt unna situasjonen til å se hva som faktisk skjer. Spilleforståelse er vel også ett nøkkelord i denne sammenheng.

 

Som ett eksempel lå jeg på stranden å leste VG på søndag. I kamp rapporten fra Fredrikstad-Brann ser jeg at det ble blåst 40 frispark i kampen! Det betyr at det er ett frispark nesten annen hvert minutt. Og med det tempoet det er i Tippeligaen på dødballer så er det jaggu ikke mye spill innimellom. Legg på en 7-8 offsider, 10 cornerer, innkast og 5 metere så er det en kamp som er blåst fullstendig i filler.

 

Jeg er ikke for videodømming eller altfor mange teknikse hjelpemidler, det vil ta vekk mye av sjarmen ved fotball. Men å hardnakket stå på at vi har meget gode dommere i Norge synes jeg blir feil. Dette vises vel også internasjonalt, jevnfør Ringbergs kommentarer på fotball ekstra igår.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...