Jump to content

Er en tapt kamp automatisk dommerens feil?


Polljen

Recommended Posts

I dagens fotball så er den generelle forklaringen på en tapt kamp, at det er dommerens feil. Og nå i EM så beskyldes dommerne i nesten hver eneste kamp for å ødelegge for det tapende lag. Men det er ikke bare i EM, dette skjer i alle typer turneringer og ligaer.

 

Spillere, trenere, managere o.s.v. bruker dommerens innsats som unnskyldning for tapet, istedet for å se på sin egen innsats.

 

Jovisst, dommerne gjør feil. Av og til svært graverende feil. Men i mange av tilfellene er det marginale grenser for om det er begått en "straffbar" handling på banen.

 

Offside: Her er det ofte millimetere som skiller om en spiller virkelig er i offside når ballen blir spillt. Ofte så må TV-repetisjonen spilles flere ganger for at en stakkar tilskuer i sofaen skal kunne "vurdere" saken, så er det vanskelig å forstå at dommertrioen gjør feil.

Men lederne på benken 30-40 meter lenger bak, joda dei hadde ingen problemer med å vurdere offsiden. (utfallet der variere selvfølgelig om avgjørelsen er for eller imot sitt lag).

 

Holding/nedriving: Dette er kanskje det vanskeligste emnet. I noen situasjoner så er jo omfavnelsen total fra begge spillere, så hvordan vurdere hvem som er den skyldige part. Ikke vet jeg.

Men generelt så er holding blitt et stort problem, som egentlig bør straffes hardere.

Dette er to av mange mulige eksempler på vanskelig situasjoner.

 

For å komme med en personlig kommentar, så mener jeg at offside, holding, nedsparking osv ikke er det største problemet dommeren har.

Det som irriterer meg så inn forj**lig er den uskyldige spilleren. Det er han som står to meter fra dommeren og river ned en motspiller, blir avblåst og får et gult kort, men likevel så forstår han ingenting. Spilleren slår ut med armene, og bedyrer sin uskyld.

Før så så man på problemet med filming og spillere som var døden nær etter etter et lite kakk på foten, som noe som hørte til i den latinske delen av spillet. Men i dag så er det over alt, det virker som at en fotballspillere i dag er som barna. Hvis et barn har gjort noe gale så står de som noen uskyldige englebarn, men hvis barna får en liten dytt så springer de til mamma (her: dommeren) for å klage.

 

Jeg er ikke i tvil om at Frankrike ble snytt for et straffespark i kampen mot Nederland, men at denne ene situasjonen avgjorde kampen er jeg ikke enig i. Nederland var effektive og Frankrike var det ikke.

 

Det er mulig at jeg skulle ha hatt en bedre tittel på posten, og innholdet mitt kan være noe rotete. Men konklusjonen min er ganske klar: Spillere og trenere, ta ansvar!!

Link to comment
Share on other sites

Meget bra innlegg Polljen. Jeg er enig i mye av det du sier her.

 

Ingen tvil om at både spillere, trenere og managere bør gå inn i seg selv og tenke litt, før man legger skylden på dommeren.

 

Du nevner kampen mellom Nederland og Frankrike. Mest sannsynlig ville ikke en eventuell straffe hatt noen innvirkning, men det kan man heller ikke vite. Poenget er at Frankrike blir snytt for muligheten til å komme inn i kampen igjen. På samme måte som vi ble snytt for muligheten for ett bedre utgangspunkt i returoppgjøret mot Liverpool i CL.

 

Det er en stygg trend blant spillere, men det er også en stygg trend blant dommere. At de tar feil på offside, og ikke bestandig ser soleklare holdinger og nedrivniger inne i 16-meteren på hørnespark, er noe man bare må leve med.

 

Men at de unnlater å blåse på hendelser som er åpenlyse, og soleklare for alle som ser på, er det som er mest ødeleggende for fotballen.

 

Spilere bør ta ansvar i form av at de bør slutte å ødelegge fotballen med filming og annen usportslighet. Trenere og managere bør ta ansvar i form av at de slutter å legge skylden på dommere for alt. Men både dommere og fotballforbundene må slutte å sette seg selv over alt og alle, og begynne å innse at det gjøres for mange feil, og begynne å jobbe med hvordan de kan få en bedring på dette

Link to comment
Share on other sites

Det er så klart mange ganger der lag har seg selv å takke for at de ikke vant. Dersom man har sløst på mange enorme målsjanser, er det klart at det blir litt tullete å skylde på dommeren. I tette kamper, deirmot, er dommeravgjørelser helt avgjøre. I likhet med Wenger, er jeg helt enig i at de aller fleste storkamper avgjøres av en eller flere sentrale dommeravgjørelser. Når man blir snytt for et straffespark / mål tidlig i kampen, er det utrolig vanlig at det får en veldig negativ innvirkning på psyken til spillerne, når man vet at det egentlig skulle vært straffe /mål. Det tar ofte lang tid å få hull på byllen, hvis laget i det hele tatt klarer det.

 

Det er veldig vanskelig for dommeren å slå ned på holding i feltet og lignende. I mange situasjoner er begge like ille. Når det blir blåst frispark på dødballer / innlegg, er det vanlig at han som får frisparket var den som startet holdingen, men ble rivd ned av en motstander som ville ta igjen.

 

I kombinasjon som siste avsnitt, kommer filming. Hvor mye skal til for at man detter og hvor mye er for mye holding? Spillere legger ser ofte ned eller vifter med armene for å markere at man blir holdt, uten at de alltid får frispark.

 

Offisde er veldig vanskelig for det blotte øyet å se, så det er klart at man gjør mye feil her. "Tvilen skal komme det angripende laget til gode," heter det. Skulle ønske jeg hadde sett det oftere, men det er sjelden dommere praktiserer denne regelen.

 

Hvorfor man ikke har videodømming, kan jeg virkelig ikke skjønne. Det er naturlig at dommeren gjør flere småfeil i løpet av en kamp, men offiside- og straffesituasjoner er svært avgjørende for kampen og må derfor være riktige.

 

Dommere må også lære seg å være konsekvente i dømmingen sin ved at de er like strenge på like situasjoner. Ligger han lista høyt, er han nødt til å holde den der hele kampen. I tilegg er det tull at alle dommere har sine områder de slår hardere ned på enn andre. Dommerne beskytter alltid hverandre. Greit nok at alle gjør feil og at ikke dommere skal få mange drapstrusler som følge av dommertabber, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dommere oftere kan gå ut i media etterpå og innrømme atm an gjorde en feil. Da er det mye lettere å tilgi dommeren!

 

Noe annet som er ubegripelig er straffene. Situasjoner som blir gransket har veldig mange rare utfall. SAF får lov til å si hva han vil til dommerne under og etter kamp, mens Wenger ble straffet for en liten kommentar. Ali måtte stå over flere kamper enn Taylor. Spillere som blir feilaktige utvist og må likevel sone straffer, mens andre spillere kun får noen bøter (som de betaler mens de ler på vei til banken) for ufinheter på banen. Noe som faktisk er enda verre, er at det i de siste årene har skjedd at dommere har gitt 2 gule kort til samme spiller UTEN å vise han ut. Har spilleren blitt strafffet i etterkant? Null respekt for den spilleren som egentlig skal ha vært utvist som ikke innrømmer at han egentlig skulle fått det røde etter to gule.

 

De kanskje litt offtopic til tider, men jeg følte jeg måtte få utløp for litt frustrasjon rundt dette med dommerne og regler. Regelsystemet er langt ifra perfekt, men man kan i alle fall prøve å gjøre det perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...