Jump to content

Bredden i stallen - slitasje


Ravenghost

Recommended Posts

Hvis man ser på noen nøkkelposisjoner og sammenligner Arsenal og Manu ser man at mens Fergie roterer Anderson, Scholes, Carrick og Hargreaves, har Wenger så og si kjørt med Fab og Flam hele tiden. På vingen har Wenger brukt Hleb hele tiden, mens Fergie kan skifte mellom Ronaldo, Nani, Fletcher, Park og Giggs. Dette viser at bredden til Manu er langt større enn Arsenal sin.

Nå vil kanskje noen si: "men vi har jo mange vi også, som Denilson og Song, men hvorfor blir de da ikke brukt??? Hvis det er slik at en svært sliten Fabregas er bedre enn en uthvilt Song/Denilson/Gilberto, er vel ikke bredden all verden, eller??

 

Nå har skader gjort sitt til at Adebayor har måttet spille langt mer enn om alle spissene var skadefrie, men i januar var situasjonen slik at vi hadde en Bendtner som ikke hadde imponert, en Eduardo det fortsatt var spm til, vPersie skadet (som alltid), så vi hadde ikke mye annet enn Ade da heller. Kanskje vi skulle handlet en spiss i januar (om ikke annet enn et lån). Men det er selvsagt lett å si nå...

 

Når alt kommer til alt er det nok ikke tilfeldig at vi får mange skader, og da må troppen være bygget for å tåle dette. Det må ikke være slik at vi ikke tar høyde for skader i løpet av en sesong. Vi går inn nå i neste sesong med en Bendtner som er ganske halvveis, en usikker Rosicky (kanskje også vPersie), Senderos som ikke imponerer, en keeper som offentlig mobber sin keeperkollega, mange unggutter som har hatt dårligere sesonger enn 06/07 (Traore, Song, Denilson, Djourou) osv.

 

Konklusjon: jeg håper noe skjer til sommeren...

Link to comment
Share on other sites

Sier meg helt enig i det du skriver. Stallen er tynn, ingen tvil om det. En kan gjerne si at den ikke er så tynn når det gjelder kvantitet, men når det gjelder kvalitet for tynn syns jeg.

 

Vi beviser denne sesongen at vi har et lag som er i stand til å kjempe helt i toppen av Premiere League, men det virker som om stallen har et for stort kvalitetsgap. Det virker ikke som om vi har noen vi kan hive innpå som virkelig kan ha en endrende effekt på et kampbildet, og det virker som om hvis man fjerner noen spillere i "sentral-rekka" Fabregas, Hleb, Adebayor, Flamini, og hiver innpå de som er tenkte erstattere faller fotball kvaliteten ekstremt. Nå går det jo ann og si at det er umulig å erstatte en som Fabregas, men da kunne jeg ha tenkt meg en annen slags spillertype på benken, som kunne gått inn i samme posisjon men gjerne tilbydt oss andre typer kvaliteter.

 

Slik som Arsenal fremstår for meg i øyeblikket er vi et av Europas beste lag, men vi mangler noe, og det føler jeg er et par kvalitetsspillere som gir oss hvis ikke dekning på hver enkelt plass, valgmuligheter når det kommer til spillestil.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Håper Wenger også ser dette. Vi trenger et par spillere. Vet det er mange her som er uenige og mener at vi ikke trenger noen. Jeg var også en periode av den oppfatning. Men denne sesongen,som den har utviklet seg, har vell vist oss at vi faktisk trenger det?

 

Det er først og fremst på sentral midtbane jeg ser størst behov. Fab&Flam er as good as anyone, men også de vil få skader, og ikke minst, de trenger mer hvile enn hva som har vært tilfellet i år. Gilberto vil mest sannsynlig stikke. Da sitter vi igjen med Song,Denilson,Diaby, (Randall) som back-up.

Det holder rett og slett ikke. Jeg hadde før sesongen forhåpninger om at Diaby og Denilson skulle ta store steg og imponere og levere når de viste seg fram i PL. Dette har på ingen måte ikke skjedd. Med mindre ingen av dem får en "relevation" som Flamini fikk, som ikke er akkurat skjer hver dag, MÅ vi ha inn en sentral midt.

 

Hadde ikke sutra om Wenger hadde henta inn en keeper og en spiss heller. Evt en venstreback også. Lei ut Traore et år og se hva han får ut av oppholdet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke sutra om Wenger hadde henta inn en keeper og en spiss heller. Evt en venstreback også. Lei ut Traore et år og se hva han får ut av oppholdet.

Keeper tviler jeg på at Wenger henter. Almunia er ikke helt best i verden, men god og stabil, og Fabianski for nok en del mer spill til neste år. På venstrebacken blir Traore virkelig god, mener jeg vertfal! Kampen mot Liverpool på Emirates var veeeldig god for hans vedkommende. Ble imponert. Tror faktisk han kan gi clichy kamp om en liten stund jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke sutra om Wenger hadde henta inn en keeper og en spiss heller. Evt en venstreback også. Lei ut Traore et år og se hva han får ut av oppholdet.

Keeper tviler jeg på at Wenger henter. Almunia er ikke helt best i verden, men god og stabil, og Fabianski for nok en del mer spill til neste år. På venstrebacken blir Traore virkelig god, mener jeg vertfal! Kampen mot Liverpool på Emirates var veeeldig god for hans vedkommende. Ble imponert. Tror faktisk han kan gi clichy kamp om en liten stund jeg ;)

 

Jeg tror også Traore BLIR virkelig god. Et helsikkes potensial for å lykkes. Har også vist seg fram og prestert bra i flere kamper. Som Liverpool sist og i flere CC kamper. Likevel kunne jeg tenke meg et annet

cover. Rett og slett på grunn av Armands defensive kvaliteter. I flere kamper har han blitt ganske kraftig avslørt på defensive situasjoner. Litt for umoden spør du meg. Blir Clichy skada en lang periode blir det for mye å legge mange store PL og CL kamper på unge Traore`s skuldre. Ja, Gallas kan spille der, men ihvertfall jeg vil gjerne se kapteinen vår på vant plass.

 

Skjer nok dog neppe at vi henter inn en ny venstre back. Wenger sier han vil hente inn èn erfaren spiller i sommer. Den plassen blir helt sikkert ikke v.back.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke sutra om Wenger hadde henta inn en keeper og en spiss heller. Evt en venstreback også. Lei ut Traore et år og se hva han får ut av oppholdet.

Keeper tviler jeg på at Wenger henter. Almunia er ikke helt best i verden, men god og stabil, og Fabianski for nok en del mer spill til neste år. På venstrebacken blir Traore virkelig god, mener jeg vertfal! Kampen mot Liverpool på Emirates var veeeldig god for hans vedkommende. Ble imponert. Tror faktisk han kan gi clichy kamp om en liten stund jeg ;)

 

Jeg tror også Traore BLIR virkelig god. Et helsikkes potensial for å lykkes. Har også vist seg fram og prestert bra i flere kamper. Som Liverpool sist og i flere CC kamper. Likevel kunne jeg tenke meg et annet

cover. Rett og slett på grunn av Armands defensive kvaliteter. I flere kamper har han blitt ganske kraftig avslørt på defensive situasjoner. Litt for umoden spør du meg. Blir Clichy skada en lang periode blir det for mye å legge mange store PL og CL kamper på unge Traore`s skuldre. Ja, Gallas kan spille der, men ihvertfall jeg vil gjerne se kapteinen vår på vant plass.

 

Skjer nok dog neppe at vi henter inn en ny venstre back. Wenger sier han vil hente inn èn erfaren spiller i sommer. Den plassen blir helt sikkert ikke v.back.

Helt enig med deg;) Traore er ute i pølsebua en gang i blandt og fortsatt ung, men han funker jo som back up så blir nok ikke v.b kjøp i sommer....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke noen stor tilhenger av rotasjonspolitikk, men ser jo at Benitez og Ferguson har tildels benyttet dette gjennom sesongen med ganske så stort hell. Benitez er i mine øyne for ekstrem, mens Ferguson klarer å begrense utskiftningene til noen få spillere hver gang.

 

Hvis alle spillere i stallen hadde vært tilgjengelig gjennom hele sesongen hadde nok kanskje også Wenger rotert noe mer. Jeg tenker spesielt på spillere som Diaby, Denilson, Walcott og Song. Å skifte en eller to spillere mellom to kamper rører ikke ved grunnstammen og bør derfor ikke forstyrre rytmen for mye. Hvis hver spiller kunne fått hvilt seg hver 5.kamp ville nok dette redusert forekomsten av personlige feil og tildels den slitenheten vi nå ser hos enkelte spillere. Både Clichy, Fabregas, Adebayor og Hleb har vist klare tretthetstegn siden februar og klarer ikke på samme måte å prege kampene de siste 15. Her var vi i begynnelsen av sesongen nesten helt uimotståelige og kunne avgjøre jevne kamper med en scoring helt på slutten. Vi så litt av potensialet mot Bolton, men det kostet dyrt. I påfølgende kamp mot Liverpool var flere av spillerene tomme etter 25 min i andre omgang. Clichy orket knapt å løfte bena på slutten..

 

Nå har desverre ikke alle spillerene vært tilgjengelige og det har selvfølgelig begrenset mulighetene. Jeg syns likevel det er rart at en spiller som Gilberto ikke ble satt igang tidligere i sesongen. Han fikk en forlenget ferie, men burde i mine øyne blitt matchet så snart han var tilbake. Mannen ble i løpet av noen mnd robbet for en sikker plass, sin posisjon i gruppen og et mulig kapteinsbind. Ikke rart at mannen har manglet den samme selvtilliten som i fjor. Potensialet er der, han har ikke blitt en dårligere fotballspiller, men rytmen og tempoet som kun kan komme etter flere kamper på rad har aldri fått tid til å sette seg i kroppen. En kamp som midtbane, neste som stopper og så ut i flere kamper. Da er det ikke lett å prestere på det nivået som kreves. Samme kan vi si for Hoyte, Denilson og tildels Eduardo. Alle ble kastet inn når det var krise, og ikke forsiktig introdusert når de fleste av de beste var på banen samtidig.

 

Våre nestbeste spillere står ikke tilbake for de nestbeste hos Liverpool eller ManU. Chelsea har toppnavn på benken, men de leverer sjelden som forventet. Tapet av de beste svir hardt hos alle lagene, men vårt største problem i år har vært skader på de nestbeste samtidig som de antatt beste har vært ute. Det har gjort at vi har ofte har spilt med førstevalgene så lenge som mulig fordi alternativet har vært tredevalget og ikke andrevalget. Her blir spranget for stort, og derfor har mulighetene til forsiktig rotasjon vært fraværende. Eneste unntak har vært Gilberto som har vært tilgjengelig det meste av tiden, men blitt holdt tilbake fordi Wenger ikke har turt å rotere Fabregas eller Flamini.

 

Dette blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men jeg tror de tunge periodene i begynnelsen av desember og februar/mars kunne vært mindre tunge hvis Wenger hadde turt å satse litt mer på andrevalgene i enkelte kamper helt fra starten av sesongen da de fleste var skadefrie.

Link to comment
Share on other sites

Den viktigste jobben til Wenger blir nå å beholde dagens stall. Jeg ser det som sannsynlig at Gilberto er på vei bort men her har vi god back up i spillere som Diaby og Denilson.

Gi oss en stor sterk rutinert stopper og en naturlig lynkjapp vingspiller, ja da er vi der.

Det bør Arsenal og Wenger koste på seg.

Dersom Hleb/Flamini mfler skulle forsvinne stiller det seg annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...