Jump to content

Plan B?


Ravenghost

Recommended Posts

I de to siste kampene vi har spilt, har vi faktisk fått ett poeng mer enn vi har fortjent, og det er skremmende å se hvordan vi har tapt/uavgjort disse kampene. Det kan virke som om motstanderne, gjerne helst de svakere lagene (og det er jo flere lag som er svakere enn Arsenal enn sterkere enn Arsenal), har funnet ut at vi fullstendig mister piffen hvis de ligger høyt og presser Arsenal til å gjøre feil. Jeg har sett at et par lag har gjort dette mot Arsenal i endel år, men det som bekymrer meg nå er at Boro og Newcastle har forstått det også - da har gjerne flere lag også det...

 

Hva gjør vi når motstanderne sitter inn en slik taktikk? Har vi(Wenger) en Plan B? For å være ærlig så virker det ikke sånn. Jeg har aldri sett Arsenal så dårlige

Link to comment
Share on other sites

Du kan si at de har presset oss til å gjøre feil, men det skal også nevnes for n'te gang at vi har spillere med antatt bedre ballbehandling og passningsfot ute. Bare med å ha Cesc og Hleb på banen, har vi en evne til å finne de pasningene som plutselig gir mye rom, HVIS motstanderen ligger høyt. Og da ser det plutselig dumt ut for mostanderlaget. Dessuten pleier ikke lag å orke å holde dette presset gående gjennom en hel kamp, fordi vi i vanlig slag har et så høyt pasningstempo med høy presisjon. Men på grunn av treg ballbehandling fra blant andre Gilberto, har motstanderne fått bedre tid enn vanlig de siste kampene til å organisere seg defensivt. Jeg tror dette er noe som gjør at vi fremstår tamme, rett og slett fordi midtbane leddet ikke har fungert. Kanskje det var noe av grunnen til alle lange ballene igår. Har aldri sett Toure slå så mange håpløse langpasninger som igår!

Link to comment
Share on other sites

Du kan si at de har presset oss til å gjøre feil, men det skal også nevnes for n'te gang at vi har spillere med antatt bedre ballbehandling og passningsfot ute. Bare med å ha Cesc og Hleb på banen, har vi en evne til å finne de pasningene som plutselig gir mye rom, HVIS motstanderen ligger høyt. Og da ser det plutselig dumt ut for mostanderlaget. Dessuten pleier ikke lag å orke å holde dette presset gående gjennom en hel kamp, fordi vi i vanlig slag har et så høyt pasningstempo med høy presisjon. Men på grunn av treg ballbehandling fra blant andre Gilberto, har motstanderne fått bedre tid enn vanlig de siste kampene til å organisere seg defensivt. Jeg tror dette er noe som gjør at vi fremstår tamme, rett og slett fordi midtbane leddet ikke har fungert. Kanskje det var noe av grunnen til alle lange ballene igår. Har aldri sett Toure slå så mange håpløse langpasninger som igår!

Her har vi jo nettopp enda en grunn til å ha en plan b, slik at vi vet hva vi skal gjøre når vi da mangler de to-tre spillerne som gjør den store forskjellen. For vi vet at det kommer til å komme mange skader, vi er jo Arsenal, et lag som hvert år har sinnsykt med skader i motsetning til Manu som har hatt den beste spilleren sin skadefri i 4,5 år!!!!

Link to comment
Share on other sites

Etter at Sevilla kampen har alt gått imot oss. Det føler i alle fall eg. Eller d blir vel kanskje feil å seie at alt har gått i mot oss, men i såfall så virka det so om vi ikkje spelar fotball lenger (viss dokke skjønna). Det er som om samme kampen går om igjen og om igjen, men med anna resultat. Sevilla var utrulig flinke å bruke rommet på venstre sida vår. Det vart ganske stort rom pga. Traore. Dei var oppe i oss (spelarane) med en gong. So vidt vi fekk tida til å ta ned ballen. samme gjorde aston villa. Pressa høgt og lar ikkje oss få begynde med d vanlige spelet våra. samme i Newcastle og Middlesbrough kampen.

 

På ein måte meinar eg at vi treng ein ny "plan".

Men på ein anna måte så trur eg at vi ikkje treng det når Hleb, Flamini og Fabregas kjem tilbake, og det gleda eg meg til :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Du kan si at de har presset oss til å gjøre feil, men det skal også nevnes for n'te gang at vi har spillere med antatt bedre ballbehandling og passningsfot ute. Bare med å ha Cesc og Hleb på banen, har vi en evne til å finne de pasningene som plutselig gir mye rom, HVIS motstanderen ligger høyt. Og da ser det plutselig dumt ut for mostanderlaget. Dessuten pleier ikke lag å orke å holde dette presset gående gjennom en hel kamp, fordi vi i vanlig slag har et så høyt pasningstempo med høy presisjon. Men på grunn av treg ballbehandling fra blant andre Gilberto, har motstanderne fått bedre tid enn vanlig de siste kampene til å organisere seg defensivt. Jeg tror dette er noe som gjør at vi fremstår tamme, rett og slett fordi midtbane leddet ikke har fungert. Kanskje det var noe av grunnen til alle lange ballene igår. Har aldri sett Toure slå så mange håpløse langpasninger som igår!

Her har vi jo nettopp enda en grunn til å ha en plan b, slik at vi vet hva vi skal gjøre når vi da mangler de to-tre spillerne som gjør den store forskjellen. For vi vet at det kommer til å komme mange skader, vi er jo Arsenal, et lag som hvert år har sinnsykt med skader i motsetning til Manu som har hatt den beste spilleren sin skadefri i 4,5 år!!!!

Man kan nesten begynne å lure på hva som er galt med teamet som behandler skadene i arsenal. De to siste sesongene har vært helt forferdelige og nå ser det ut til å fortsette

Link to comment
Share on other sites

Huff.. Hver bidige gang Arsenal taper, så kommer dette Plan B dritet. Saken er at Arsenal hverken har spillere eller spillestil til å pælme ballen opp og håpe på det beste. Og det er greit nok. Med Hleb, Flamini, van Persie og Cesc hadde vi grisebanket Boro. De fleste lag sliter med å spille like bra uten 4 av sine beste offensive spillere (Flamini er kanskje ikke så offensiv, men man ser forskjellen på Cesc+Flam istedefor Gilberto+Diarra).

 

Det er ikke noe som heter plan B og ikke trengs det heller. Top of the league!

Link to comment
Share on other sites

Huff.. Hver bidige gang Arsenal taper, så kommer dette Plan B dritet. Saken er at Arsenal hverken har spillere eller spillestil til å pælme ballen opp og håpe på det beste. Og det er greit nok. Med Hleb, Flamini, van Persie og Cesc hadde vi grisebanket Boro. De fleste lag sliter med å spille like bra uten 4 av sine beste offensive spillere (Flamini er kanskje ikke så offensiv, men man ser forskjellen på Cesc+Flam istedefor Gilberto+Diarra).

 

Det er ikke noe som heter plan B og ikke trengs det heller. Top of the league!

 

 

Helt rett det ;) Med en gang det kommer et tap så kommer alltid dette ! Noe som jeg begynner å bli irretert over.

 

Men skulle vi hatt en plan-b måtte den planen godt ut på å selge Bendter ikke noe mer !

Link to comment
Share on other sites

Huff.. Hver bidige gang Arsenal taper, så kommer dette Plan B dritet. Saken er at Arsenal hverken har spillere eller spillestil til å pælme ballen opp og håpe på det beste. Og det er greit nok. Med Hleb, Flamini, van Persie og Cesc hadde vi grisebanket Boro. De fleste lag sliter med å spille like bra uten 4 av sine beste offensive spillere (Flamini er kanskje ikke så offensiv, men man ser forskjellen på Cesc+Flam istedefor Gilberto+Diarra).

 

Det er ikke noe som heter plan B og ikke trengs det heller. Top of the league!

 

Forsåvidt enig i det du sier. Allikevel har vi et problem. I de tre-fire (Wigan, Villa, Newcastle og Boro) kampene, har vi slitt skikkelig. Hva er grunnen til det? Jo, vi sier skader. Greit at vi har både Cesc, Mathieu, Mozart og Alex ute, men allikevel har vi bred nok stall til å lett vinne mot disse lagene.

 

Problemet vårt er at vi har blottlagt alle våre svakheter, og nå som vi har gjort det, vet alle hvordan de skal spille mot oss. Den måten lag kjemper oss ned på, er nettopp den måten disse fire lagene har spilt mot oss i det siste. Fysikk, sabotasjer, defensiv trygghet og offensive på dødballer. Fysikken er vi alt for dårlig på. Vi har alt for få store, fysiske spillere som har evnen til å ødelegge motstanderens spill, og sabotere på midtbanen. Gilberto var det før, men ikke nå lengre. Diaby er vel det nærmeste vi kommer dette, men han er mer offensiv i spillestilen. Og sabotering er noe alle lag har begynt å bruke mot oss. Når vi (spesielt Rosicky i de siste kampene) kommer oppover i banen med ballen, kommer midtbanespillerne til motstanderne og kakker ham på hælen. - Nok til å lage dødball og stoppe spillet og overgangen, men ikke nok til å få kort.

 

Det som er sikkert her, er at det trengs en, nettopp plan B, men jeg er usikker på hva den skal være. Men noe er fryktelig galt når vi møter disse fighter-lagene. Dette har felt oss de forrige to sesongene, og gjort at vi har kun to fjerdeplasser på CV'en de siste sesongene.

Link to comment
Share on other sites

Tror egentlig ikke dette med fysikken er noe stort problem.

Nå har vi hatt mange spillere ute med skade og 4 tette bortekamper.

Det er klart at dette vil slite på spillerene,og arsenal gutta er faktisk ikke mer enn mennesker di heller.

 

Vi må regne med dårlige perioder,for det er ikke normalt å spille fantastisk fotball gjennom en hel sesong,eller gå unbeaten ;)

Det som er viktig er at laget står sammen når det butter imot og kjemper seg tilbake så fort som mulig.

 

Disse lagene du nevner ,og andre lag som kjører samme taktikken mot oss har ikke sjangs når spillet vårt flyter og vi er i form.

Har sett flere ganger at di lagene vi har kjørt over tidligere i sesongen har prøvd å være fysiske mot oss,men det hjelper dem pent lite når vi har den gode bevegelsen i laget og gjør motstanderen svimmel.

 

Derimot så vises det veldig godt når vi er i dårlig form,og lag er fysiske,

da slørver vi i passnigsspillet og får stadig brudd imot oss,slik som mot boro sist kamp.

Det er ikke noe nytt vi har fått se,er bare det at gutta ikke er helt på hugget for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Huff.. Hver bidige gang Arsenal taper, så kommer dette Plan B dritet. Saken er at Arsenal hverken har spillere eller spillestil til å pælme ballen opp og håpe på det beste. Og det er greit nok. Med Hleb, Flamini, van Persie og Cesc hadde vi grisebanket Boro. De fleste lag sliter med å spille like bra uten 4 av sine beste offensive spillere (Flamini er kanskje ikke så offensiv, men man ser forskjellen på Cesc+Flam istedefor Gilberto+Diarra).

 

Det er ikke noe som heter plan B og ikke trengs det heller. Top of the league!

La meg understreke én ting. Hadde vi tapt mot Lpool i kampen oktober, eller mot Manu 2.nov, hadde jeg ikke sagt noe, for da spilte vi bra. Årsaken til at jeg sier dette nå er ikke tapet i seg selv,men derimot måten vi taper på. Derfor er det du skriver litt bomskudd... Når Newcastle og Boro spiller oss ut, er det kanskje lurt å ha en plan B!!!!

Link to comment
Share on other sites

Alle lag har dårlige dagar. Uavhengig av kva "plan" ein spelar etter.

Men det er betegnende at hver gang Arsenal taper, er det fordi at motstanderne øter oss høyt oppe. Du sier at alle lag har dårlige dager, men man kan jo prøve å begrense antall dager...

Ja, vi har verkeleg vore plaga av dårlige dagar i år. ;)

 

Klart Arsenal tapar når motstandarane møter oss høgt oppe. Arsenal er for gode til at nokon kan møte oss lavt og ikkje presse oss. Sjølv på dårlige dagar. Alle lag taper fotballkampar - ein skal sjølvsagt begrense det så godt det lar seg gjere, men det er ikkje nødvendigvis at det er speleplanen det er noko feil med.

 

For øvrig er eg heilt einig med pr-kåte ;) AnsRed her. Det minna veldig mykje om plan B, mælinga frå Toure opp mot Adebayor. Det er jo slik mange har meinte vi burde gjort det for lenge sida, nettopp som plan B.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke lengre Plan A og B. Slik fotballen spilles i dag, må hver kamp spilles forskjellig. Arsenal har spilt mye forskjellig fotball nettopp derfor har det gått bra. Men faktisk mot Boro osv, syntes jeg vi kan ligge ligg mer bakpå. Greit dette er ikke arsenal. Men vi ofrer oss for mye fremover. Vi får i samme felle hver eneste gang. Og med det forsvaret vi har. Jeg mener Pl's beste, syntes jeg vi kan bruke det mer aktivt og taktisk. Okey at vi vil de skal gjøre det The Arsenal Way. Men se på man utd i fjor, når de vant tittelen. Noen kamper må man forsvare seg. Bruke sine egene styrker. Mot Boro, bruker vi opp backene våre offensivt, i stedet for å trygge litt defensivt. Min plan B var å kjøre Rosicky i midten. Det skjedde aldri. Noe jeg trur hadde fungert. Fordi Gb og Diarra, er Defansive midtbane spillere. Altså når vi starter med et lag med 3 spiller og 7 forsvarspillere. Burde vi kanskje også tenke at vi skal spille litt mer forsvarsfotball. Hvis dere forstår hva jeg mener.

 

Vi kunne liggi litt mer bakpå ventet litt mer på at spille skulle kommet. Jeg syntes alt så stressende ut, og ikke ordentlig planglagt. Vi er ikk et topplag i pl, uten fabregas van persie, hleb, flamini. Og det er verker chelse liverpool eller man utd uten sine 4 beste spillere. De er ikke det samme topplaget. Dermed en plan B etter mine tanker ville vært slik:

 

Når halve laget er skadet. Burde vi bruke en taktikk etter hvilke spillere som spiller. Vi burde ikke satse så mye, når vi spiller på bortebane. Der faktisk Boro har et press, Og hvis de blir utålmodige kan vi begynne spille. Se på Rosenborg Chelsea som et eksempel. hvordan Chelsea bygde spillet på defensiv kontroll. Vi burde også hente en spiller aka modric, som kan spille over hele midtbanen og er offensiv. Og Rosicky er en spiller som har spilt sentralt i mange år. Dermed kan han da spille sentralt i Arsenal. Er det bare jeg som ikke forstår det. Det er selvsagt veldig lett å være etterpå klok. En ting jeg også syntes er rart er at Wenger endrer fra en taktikk 4-5-1 til 4-4-2 Når vi mister så mange midtbane spillere. Mot boro ser jeg for meg at taktikken 4-5-1 hadde fungert mye bedre. Med: Sagna-Toure-Gallas-Clichy---Walcott-Gilberto-Rosicky-Diarra-Eduardo--- Adebayor.

 

Altså, det er ikke en plan B som finnes. Men den taktiske delen burde vi kanskje utvikle litt mer. Vi kan ikke alltid prøve spille the arsenal way. Når dette ikke går må vi kanskje bare legge oss litt bakpå med trygghet og kontre, noe som vil alltid kan!

 

Dette er bare mitt syn på ting. Men er forferdelig enig med Wenger i dette: “At the moment we miss players in the same area. That handicaps a little bit our creative potential. But it does not mean we have to give away a penalty after three minutes.”

Link to comment
Share on other sites

Tror en del supportere har et nokså urealistisk bilde av spillerne

etter hvert jeg.

Alle klubber sliter når de mangler 3-4 spillere av de beste.

Hvorfor skal ikke Arsenal gjøre det?

Fabregas,Hleb,Flamini og VP har vært våre beste spillere

denne sesongen. Det sier seg selv at vi er svekka da.

Vi trenger mer disse 4 spillerne på beina enn noen plan B.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...