Jump to content

Talenter og talentfulle lag i Norge


Chaz

Recommended Posts

Med denne tråden vil undertegnede sette fokus på up-and-coming lag og spillere i Norge. Har norske unggutter det som skal til for å nå den virkelige fotballtoppen?

 

Jeg kan starte med vårt eget talentfulle 14 årslag; Vardeneset Ballklubb 92-1. Leder for øyeblikket Rogalands tøffeste 1 divisjonspulje klart med 5 poengs margin. Har så langt i serien spilt 9 kamper; 8 seiere og 1 uavgjort. Uavgjort resultatet kom mot Vidar. Et Vidar lag som i fjor vant Dana Cup`s 13 års klasse.

 

1. Vardeneset 9 8 1 0 36 - 8 25

2. Vidar 9 6 2 1 28 - 7 20

3. Randaberg 9 5 2 2 24 - 17 17

4. Stavanger 8 5 1 2 27 - 13 16

5. Madla 9 3 2 4 17 - 18 11

6. Viking 9 3 1 5 15 - 25 10

7. Staal Jørpeland 9 2 0 7 18 - 28 6

8. Hundvåg 9 1 3 5 11 - 27 6

9. Sunde 9 1 0 8 19 - 52 3

 

Videre så har VBK guttene tapt semifinalen i Vaulen Vårcup, før de i sankthanshelgen "toppde heile driden" og gikk bort og vant den høykvalitative Color Line Cup på Flekkerøy utenfor Kristiansand. Det ble spilt 7 kamper, 4 innledende og 3 etter utslagsmetoden og samtlige ble vunnet. Velrennomerte og gode lag som Farsund, Notodden, Bryne, Ørn-Horten og Randesund ble slått underveis. I finalen var det Randesund som måtte unngjelde, en fortjent 2-1 seier til VBK`s 14 åringer.

 

Blant lagets spillere så er det 3-5 stykker som aspirerer til Rogalands 14 års kretslag. Ingen andre klubber har tilsvarende antall. I tillegg så vil jeg også påpeke at VBK også har 2 andre lag i samme årsklasse, og begge disse to gjør det usedvanlig bra i sine respektive 2 divisjonspuljer. 3 laget topper sågar sin pulje med 9 kamper spilt, og 9 seiere. 2 laget ligger på 4 plass, med 8 kamper spilt, 5 seiere, 1 uavgjort og 2 tap. Dette er i sannhet et utrolig spennende årskull for 3 divisjonsklubben Vardeneset Ballklubb.

 

Er dette Norges beste 14 årslag???

 

lagbildepokal.jpg

 

Seriøsiteten blant guttene er stor, treningsiveren likeså, de "hater" å tape, og viljen til å lære, og det å forstå at også andre ellementer spiller inn, så som riktig kosthold og søvn, den evnen er fullt og helt til stede.

 

Så kommer 1000 kroners spørsmålet; vil noen av disse guttene i fremtiden bli å se på den store nasjonale eller internasjonale fotballarena? Kom med deres synspunkter, og kom gjerne med andre eksempler på lag og enkeltspillere.

 

Var noen av dere for eksempel tilstede på Solskjær akademiet i Kristiansund nylig? Og tok en titt på den oppvoksende fotballslekt? Oskar, AnabOle eller noen andre?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Hvor unge spillere sikter du til nå? 14?

 

Det er synd med Staal14.. de makter ingen ting i serien, men i cuper og slikt så knuser de alt. [De tapte riktignok i finalen i årets Sørlandscup]

De vant alle kampene de spilte med 5-6 mål's margin, og de spiller fantastisk bra fotball, og de er effektive. Dette kan ha vært det store gjennombruddet for dette laget.. de kommer sterkere tilbake.

Jeg ser også et par spillere på det laget som har potenisal til å vise gjennom på et mye høyere nivå enn de er på.

 

Forøvrig så har Staal's juniorlag veeeldig mange talentfulle spillere.. en av dem har vært på noen treningsleirer for norges u-17 lag, og får det godt til.

 

Det er også generasjonsskifte på A-laget til Staal, og mange spillere der er unge og up-coming.

...men så vet jeg ikke hvor unge du vil ha dem for at de skal være i denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

Magnus Wolff gikk til Manchester United for litt siden, 15 år gammel gutt. Spilte for Molde 2. Sikkert en gutt som kan regnes med i framtiden.

 

Ørn-Horten g16 skal visst ha ett par u15 landslagsspillere. Teie har visst hele første 11'eren sin av bylagsspillere. Om dette er sant,vet jeg ikke,men det med Ørn Horten tror jeg er sant. Bare ikke motstanderne har tapt kampen før den er spilt. De feilet med å kvalifisere seg til Interkrets.

 

 

 

 

Off topic. Ey,Helmik'n åssen gikk det i Sørlandscupen med dere?

Link to comment
Share on other sites

Hvor unge spillere sikter du til nå? 14?

 

Det er synd med Staal14.. de makter ingen ting i serien, men i cuper og slikt så knuser de alt. [De tapte riktignok i finalen i årets Sørlandscup]

De vant alle kampene de spilte med 5-6 mål's margin, og de spiller fantastisk bra fotball, og de er effektive. Dette kan ha vært det store gjennombruddet for dette laget.. de kommer sterkere tilbake.

Jeg ser også et par spillere på det laget som har potenisal til å vise gjennom på et mye høyere nivå enn de er på.

 

Forøvrig så har Staal's juniorlag veeeldig mange talentfulle spillere.. en av dem har vært på noen treningsleirer for norges u-17 lag, og får det godt til.

 

Det er også generasjonsskifte på A-laget til Staal, og mange spillere der er unge og up-coming.

...men så vet jeg ikke hvor unge du vil ha dem for at de skal være i denne tråden?

 

Alt fra 13 til 17! ;) Har de ikke vist et mer enn normalt talent når de har passert 17 år så mener jeg at løpet normalt sett er kjørt. De som er eldre enn dette, og som siden slår igjennom er vel kun de ytterst sjeldne unntakene.

 

Og joda, Staal`s 14 årslag er bedre enn tabellposisjonen viser, men så langt har det blitt 0-6 og 1-3 i sekken mot oss.

 

Det som er litt artig med denne årsklassen i Rogaland er at den er av ualminnelig høy kvalitet generelt sett. Dette bekreftes også av de kretslagsansvarlige. Blant annet kommer den helt klart mest outstanding spilleren på årets Solskjær akademi fra vår region, nemlig den tidligere Tasta spilleren Kristian Landu Landu. Han spiller nå på Viking`s 16 årslag. I tillegg til fjorårets Dana Cup seier for Vidar`s nåværende 14 åringer, vår seier i Color Line Cup, så har også SIF vunnet årets Thisted Cup i Danmark, samt at Vaulen IL`s 14 åringer også vant en turnering i Danmark tidligere i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan bekrefte at John Carew ikke var innom bylaget engang når han var ung? Samme med John Arne Riise,har hørt at han var mildt sagt dårlig som ung, men ble ett godt eksempel på at trening gjør mester.

 

Om ikke John Carew var på bylaget, så spilte han i hvertfall på G-15 landslaget. Det samme gjorde forøvrig John Arne Riise. Så å påstå at de var "dårlige" som unge er vel å dra den noget vel langt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan bekrefte at John Carew ikke var innom bylaget engang når han var ung? Samme med John Arne Riise,har hørt at han var mildt sagt dårlig som ung, men ble ett godt eksempel på at trening gjør mester.

 

Om ikke John Carew var på bylaget, så spilte han i hvertfall på G-15 landslaget. Det samme gjorde forøvrig John Arne Riise. Så å påstå at de var "dårlige" som unge er vel å dra den noget vel langt! ;)

 

Mye mulig,Chaz! Men har ihvertfall hørt at John Arne Riise var den som ble valgt sist i gymtimene for å si det sånn,men at han trente og trente.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare mulig, det er cold hard facts. Har vondt for å tro at JAR ble plukket sist i gymmen, i hvertfall i fotball. Eller i volleyball for den saks skyld. Han var på aldersbestemte landslag der også. At han var utrolig flink på egentrening er en sak. Og da er vi inne på noe vesentlig, for å dra tråden inn på det rette sporet igjen; nemlig egentrening. Ingen tenåringer kommer noen vei i dagens fotball hvis de ikke driver rimelig systematisk egentrening. Enten det være kondisjon, styrke eller ren teknisk trening. Til det er de organiserte treningstimene for få.

Link to comment
Share on other sites

Off topic. Ey,Helmik'n åssen gikk det i Sørlandscupen med dere?

Røk ut i kvartfinalen.. tapte 3-1, men vi var strengt tatt det beste laget.. det kjennetegner vårt lag, også i serien.. vi er alltid det beste laget, men vi har dårlig uttelling i mål, og dermed så taper vi mye urettferdig. Kanskje jeg som spiss må ta litt på min nakke, men våger å påstå at jeg gjør jobben min greit nok, men at vi ikke har NOK spillere med frem, og at jeg ligger mye alene. Men som sagt[?] så husker jeg ikke sist kamp som vi var dårligere enn motstanderen.. vi har rett og slett bare for mye svake punkt på banen, og vi får ikke mye uttelling i mål desverre.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si at da Tomas Myhre var ca 15 år var han reservekeeper på 2. laget til moss aldersbestemte lag, og førstekeeperen var egentlig en utespiller som ble puttet i mål.

Så den utespilleren som var satt i mål var bedre enn Myhre? ;) Haha..og han er landslagskeeper?

Link to comment
Share on other sites

Håper jo vi får et godt landslag i fremtiden. Da trenger vi strengt tatt å få ut spillere til europa i ung alder, utrolig fornøyd med at Wolf Eikrem tok sjansen på å dra til united.

 

Ser på fotball.no at U-17 landslaget vant mot Serbia idag. Et lag som var 1 år eldre enn de norske gutta, og visstnok var bedre enn et svensk lag med 5 debutanter, selv om det ble tap. Generelt er vi vel ikke bortskjemt med speidere fra utenlandske klubber her i Norge, og det er ikke noe godt tegn for fremtiden. Får satse på at dette snur seg med tiden.

 

Av unge spillere i Norge håper jeg spillere som Fredheim Holm, Jarstein, Grindheim og Ciljan Skjelbreid setter sitt preg på høsten. Så får vi håpe de kommer seg til større klubber i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tenåringer kommer noen vei i dagens fotball hvis de ikke driver rimelig systematisk egentrening. Enten det være kondisjon, styrke eller ren teknisk trening. Til det er de organiserte treningstimene for få.

 

Dette er et veldig viktig poeng. Og det er ikke nok med egentrening ALENE heller. Skal man ta det siste steget kan man ikke bare ha det i beina, man må så definitivt ha det i hodet også. Det er holdningene, innstillingen og viljen som ofte skiller de beste fra de nest beste, ikke fotballtalentet som sådan. Bjørn Dæhlie var neppe det største langrennstalentet verden og Norge har sett, men han hadde i særklasse den sterkeste seiersviljen og evnen til å jobbe systematisk mot et mål og presse kroppen til det ytterste for å oppnå det han ønsket. Og sånn er det som regel i fotball også. Med unntak av noen få - som Maradona og Ronaldinho - er det ikke nødvendigvis de største talentene som når lengst.

 

Når det er sagt, så mener jeg at et av norsk fotballs største svakheter er at teknikk prioriteres for lavt. Det er i det hele tatt en stor utfordring å klare og kombinere det tekniske og lekbetonte ved fotball med seriøse holdninger i forhold til andre viktige elementer, som organisering, grunntrening og kosthold. Og her mener jeg norsk fotball har mye å gå på. Og hvis vi skal hevde oss i forhold til resten av verden må vi være dyktigere enn de andre siden vi har et "handikapp" i form av dårligere baner (skjønt kanskje det er nettopp det at mange brasilianske barn leker fotball på dårlige baner at de får slik fenomenal teknikk?), kortere sesong og det faktum at vi er færre mennesker og at vi derfor statistisk sett kan forventes å produsere færre stjerner enn våre konkurrenter.

 

Det er moro å følge utviklingen av unge talenter. Har også en fortid som forelder på sidelinjen, og har skreket meg hes mang en gang! ;) Den tiden er nå forbi, og selv om mine håpefulle hadde talentet, manglet de kanskje noe på andre områder. Det er jo dessuten er utrolig trangt nåløye man må igjennom. Få idretter "sløser" mer med talentene enn fotball, kanskje rett og slett fordi de har så mange å ta av!? Jeg liker ikke holdningen om at toget er gått når man passerer 17. Noen utvikler seg saktere enn andre, og selv om du Chaz har rett i at de som klarer å slå igjennom senere representerer ytterst sjeldne unntak, så skyldes ikke det primært talentet alene, men også hvordan forholdene er lagt til rette. Har du ikke klart å komme opp på toppnivå før du er fylt 20, så koster det så utrolig mye i form av tid, forsakelser og penger å satse på noe som er høyst usikkert om du lykkes med likevel, ofte fordi du da kjemper en ensom kamp siden resten av verden har mistet trua på deg. Og i en slik situasjon er ikke et supert talent alene godt nok. Tilfeldighetene spiller også en stor rolle... For de fleste er det derfor en mye tryggere vei å satse sine kort på andre områder, som for eksempel skolegang, forståelig nok. Men er fotballen tjent med dette?

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig Piscator, så er det utrolig mye fornuftig i det du skriver. Man trenger ikke ha vært på G-15 landslaget for å slå igjennom, men på den andre siden, har man blitt 17 - 18 år, og ikke vist all verdens på fotballbanen, så er nok toget gått for de fleste. Av "kjente" spillere som har etablert seg i toppen, enten det være seg her eller der, etter passerte 20 år, så kommer jeg strengt bare på to i farten, nemlig Ian Wright og Brede Paulsen Hangeland.

 

Så har vi dette med Norge, teknikk og baner. Jeg kan ikke svare for andre, men med referanse til det ovennevnte 14 årslaget, så kan jeg med hånden på hjertet si at det er ikke mange minuttene de har trent uten ball. Fra de begynte som 6 åringer, til de er der de er i dag. Gamping kan de gjøre i fritiden, ikke i dyrebar organisert treningstid. Ball SKAL være med, enten det er teknisk trening, formasjonstrening eller kondisjonstrening. Det er nok av øvelser å velge i.

 

Og ja, vi har en utfordring her på bjerget når det gjelder baner. Det er og blir et faktum. Nå bedrer det seg heldigvis sakte men sikkert, med flere og flere krøllgressbaner. Men, og nok en gang toucher du innom et viktig poeng når du referer til brasilianere, teknikk og dårlige baner, har disse VBK guttene blitt så gode som de pr. dato er, grunnet gode baneforhold? Nei, så defintivt ikke. Vardeneset Ballklubb er vel den klubben i Stavanger som sliter med verst baneforhold. Disse guttene har pr. dags dato aldri hatt en organisert trening på noe annet enn grusbaner. Nød lærer nøgen kvinne at spinne, kan man vel si.

 

Men, til syvende og sist, skal disse guttene eller andre for den saks skyld, komme gjennom det usansynlig lille nåløyet som heter toppfotball, ja da med trenes, trenes og atter trenes. Samtidig som man må være villig til å flytte en del grenser. Både lagmessig og personlig. Man må være villig til å bokstavlig talt blø litt for en potensiell fotballkarriere.

 

For meg som er en del av trenerteamet rundt dette laget, så er det i hvertfall særdeles tilfredstillende å se den viljen som disse guttene legger for dagen når det gjelder videreutvikling. De er klar over at ingenting kommer gratis her i livet. Ei heller en proffkontrakt i London N7. ;)

Link to comment
Share on other sites

Gamping kan de gjøre i fritiden, ikke i dyrebar organisert treningstid. Ball SKAL være med, enten det er teknisk trening, formasjonstrening eller kondisjonstrening. Det er nok av øvelser å velge i.

 

Men, til syvende og sist, skal disse guttene eller andre for den saks skyld, komme gjennom det usansynlig lille nåløyet som heter toppfotball, ja da med trenes, trenes og atter trenes. Samtidig som man må være villig til å flytte en del grenser. Både lagmessig og personlig. Man må være villig til å bokstavlig talt blø litt for en potensiell fotballkarriere.

 

For meg som er en del av trenerteamet rundt dette laget, så er det i hvertfall særdeles tilfredstillende å se den viljen som disse guttene legger for dagen når det gjelder videreutvikling. De er klar over at ingenting kommer gratis her i livet. Ei heller en proffkontrakt i London N7. ;)

 

Enig, ball skal alltid være med når man trener fotball. Kondisjonstrening er typisk egentrening. Og alle har godt av å lære seg at det er ingenting som kommer gratis her i livet, spesielt ikke en proffkontrakt, og i særdeleshet ikke i London N7! B) Og det må jo være ytterst tilfredstillende å være med å trene frem et lag på denne måten der alle er like lærevillige og innsatsfylte, med et brennende ønske om å nå til topps.

 

For øvrig er vel Rogaland et av de områdene med best naturgitte forhold for fotball her hjemme. Som nettopp hjemvendt fra ferie i området la jeg merke til alle de flotte fotballøkkene i Stavangerregionen. Hvordan baneforholdene for mer organisert fotball er totalt sett vet jeg ikke, men med et relativt flatt terreng, og en lang sesong, burde jo forutsetningene være så gode som de kan bli her oppe i steinrøysa, selv om fotballen sikkert konkurrerer med kjøpesentre om arealene også der! :D

Link to comment
Share on other sites

Problemene i Stavanger, i likhet med andre større norske byer, er knapphet på grønne arealer, og ikke minst disponeringen av disse. Ser en på våre mindre nabokommuner så har de svært ofte en konkuransemessig fortrinn, grunnet utmerkede baneforhold. Så joda, totalt sett så er nok ikke jærregionen så værst stilt sett i forhold til resten av Norge. Ta for eksempel Randaberg IL, nabo til oss i VBK, nærmeste kommune nord for Stavanger, der planlegges det nå et idrettssenter med full-size fotballhall, og 10 full-size utendørs baner. Deriblant 2 med krøllgress. Vi i nordre bydel kan bare drømme om noe tilsvarende.

 

Ble det forøvrig Mosvangen Camping? ;)

Link to comment
Share on other sites

Ble det forøvrig Mosvangen Camping? ;)

 

Det holdt med en natt på Mosvangen! B) Etter det fant vi andre alternativer... Jeg synes for øvrig Stavanger hadde mye grøntareal jeg. Det var mange fine områder for gå- og sykkelturer, for eksempel i Ullandshaug-Hinna områder, og rundt Mosvannet og Stokkavannet. Ellers var det jo mange fine vannhull rundt vågen, sogar noen jeg frekventerte de da jeg var i Stavanger i militæret, og som fortsatt eksisterer 20 år senere.... :D Neste gang skal jeg si fra litt lengre på forhånd, så kan vi ta en øl! :D På Rogalandsferien tok vi for øvrig med oss en tur til Kjerag i Lysefjorden. Villere får du det ikke...! Rett og slett det råeste jeg har sett av natur..

Link to comment
Share on other sites

Interessant diskusjon, og då siktar eg ikkje til diskusjonen om vatnhol og grøntareal rundt om i Stavanger og omegn. (Fin by for øvrig, med eit svært raskt basseng ;) ) Eg tenker meir på diskusjonen om trening, treningsmetoder og treningsfasilitetar.

 

Fotball er ein utandørs idrett som kan praktiserast kvar som helst, når som helst. Har ein ein ball (eller noko som kan gjere nytten som ein ball), og eit lite område, så kan ein i teorien trene ein eller annan ferdigheit. Brasil er kanskje den fremste eksponenten for dette, men ta også i betraktning alle dei afrikanske landa som gjer det så utrulig mykje betre enn Norge, trass i at rammebetingelsane ikkje er på langt nær like gode.

 

Det er då ein byrjar å snakke om treningskultur, treningsvilje og treningsevne. La oss innsjå det: Du treng ikkje vere spesielt god for å bli profesjonell fotballspelar i Norge! Allereie i ung alder er det mogleg, om du er god nok å kome seg inn på eit profesjonelt lag, og tjene pengar på idretten. Dette er vel og bra, då det gjev utøvarar moglegheiten til å satse verkeleg på idrett etter endt vidaregåande. Slikt sett er det mange andre idrettar som har langt dårlegare betingelsar enn fotball, uten at eg skal nemne kva idrett det kan vere eg er opptatt av og mangel på anlegg og tilbod for folk som vil satse. B) Likevel er det ikkje mange som heilhjarta grip moglegheiten dei får ved å kunne heilt og fullt satse på idretten, uten andre bekymringar som økonomi i same grad som andre idrettsutøvarar. Eg har inntrykket av at dei fleste er nøgd med å kome seg inn på eit "topplag" i Noreg, og tjene greie pengar på å trene relativt lite. Desse har moglegheita til å utsetje studiene, eller i det minste ta eit lettare studieforløp (ikkje avhengig av studielån), og verkeleg satse på idretten. Kor mange unge fotballspelarar er det som trenar meir enn dei må i form av organiserte eller obligatoriske treningar? Det er ikkje kultur for å gjere alt det ekstra som kan gje ein det vesle ekstra, i form av bedre teknikk, bedre kondisjon, bedre speleforståing og så vidare. Men dette gjeld litt eldre spelarar - mitt poeng er at spelarar som er ferdig med vgs har 10 år igjen å utvikle seg på, og mange får moglegheiten gjennom at alt blir tilrettelagt, men dei grip den ikkje - då dei er nøgd med å vere OK fotballspelarar. Skulegong hindrar ikkje fotballspelarar å bli gode, om dei verkeleg vil.

 

Sjølvsagt, gode rammebetingelsar skadar aldri. Fotballen i Eid, der eg kjem frå, for å ta eit døme, har fått eit løft med kunstgrasbana som no er installert. Personleg trur eg dette er kortvarig, då "gleda" over å ha ei kunstgrasbane vil forsvinne, og det vil bli meir som det har vore: banene blir ikkje brukt, utanom den organiserte treninga - treningstider som det er alt for få av. Det har aldri vore mangel på baner i Eid, men det har vore mangel på folk som har brukt dei. Berre leike med ball er veldig, veldig viktig - og kan gjerast så ofte ein har moglegheita. Til og med innandørs.

 

Ein snakkar om eigentrening når det kjem til kondisjonsarbeidet. Kor mange fotballspelarar kjenner du som tar to ekstra joggeturar i veka, eller meir, berre fordi dei vil bli bedre? Eg trur ikkje mange er villege til å legge ned arbeidet som krevjast for å bli verkeleg godt trent. Då må dette takast igjen på fotballtrening.

 

Til sjuande og sist kokar det ned til treningsmengder, meinar eg. Kvifor er det slik at norske profesjonelle fotballspelarar trenar mindre enn middels gode norske friidrettsutøvarar, symjarar, langrennsløparar? Glade amatørar i regelen, som driv med det for moro skuld og ved sidan av. Ein kan berre nå til eit visst nivå, om ein ikkje trenar meir enn alle andre, frå ung alder. Då snakkar eg ikkje nødvendigvis om berre fysisk trening, men også psykisk, teknisk og taktisk trening! Dei spelarane som gjer det vesle ekstra, og har eit visst anlegg for ballbehandling, blir veldig, veldig gode.

 

Det trenast for lite i fotballnorge. Også i ung alder, og uavhengig av fasilitetar, som er eit gode, men ikkje nødvendigvis nødvendig! Eg er for utbygging av fasilitetar, men først må det ei haldningsendring til, og det må kanskje byrje på toppnivå?

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i mye her Paddy. Når det kommer til treningsmengder og trening utenom tror jeg norske spillere er for bedagelige. Når en klubbtrener går ut og sier, vi hadde ekstra trening med spissene idag. Da tenker jeg, ekstra trening, bør det ikke være en selvfølge at spissene står igjen etter trening og blåser baller i mål. John Arne Riise og Gamst Pedersen er 2 eksempler på spillere som har drevet mye egentrening. Begge har gode venstreben og god kondis. Dette er ikke noe man er født med, dette er egenskaper man tilegner seg etter store mengder trening.

 

Når det kommer til klubbene kommer har de endel å gå på og. Etter min mening bør klubbene bli flinkere til faktisk å satse på unge spillere. Lyn er et herlig eksempel på en klubb som tørr å ta sjanser. Så har man andre klubber som er skeptisk til å dytte inn på en 19-20 åring de siste 10 min av en kamp pga mangel på rutine. Allikevel har Lyn gjort det relativt bra. Tom Prahl er et eksempel på en trener som etter min mening ikke tørr nok (regner med du har meninger angående dette Chaz ;) ). Før sesongen kjøper de Peter Abelson for 2-3 mill mens de har en spiller som Gabrielsen på benken. Av det lille jeg har sett Abelson er han ikke mer enn en helt ok spiller. Ville det ikke da vært bedre å spare de pengene og heller satse på Gabrielsen? Austbø er også et godt eksempel, tyktene sier Viking er ivrige etter å hente en ny keeper og Mathias Asper er visstnok høyaktuell. Etter å ha sett Austbø mot Brann må jeg si Viking har en MEGET lovende keeper i stallen, og han skal visstnok ha vært like god mot RBK. Så kan man stille seg spørsmålet: Kommer Prahl til å en ny god keeper for å sette han på benken? jeg tviler...

 

Brann er også et godt eksempel, blandt generasjonene 83-85 hadde Brann ca 10 U-landslagsspillere. De vant både JET-cup og NM. Nå er kun Thorbjørnsen igjen som reservekeeper. Har det seg sånn at INGEN av de 9 andre spillerne hadde det som skulle til? Var INGEN av de gode nok for mer enn 1, 2 og 3 div?

 

 

Jeg liker ikke Lyn som klubb, men når de satser sånn på unggutter, og etter å ha fått pengene fra Mikel salget går ut og sier at de skal bygge et skikkelig treningsanlegg blir man imponert over klubbledelsen. Her snakker vi om en klubb som tenker langsiktig. Og det er synd å si det, men håper de får betalt for det senere gjennom gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...