Jump to content

Keeperne i PL


refser

Recommended Posts

De Gea er utvilsomt en god keeper. En av de aller beste, Men få, om noen får så mye skryt for helt ordinære redninger, og redninger som man strengt tatt bør ta når man er keeper på dette nivået. I gårsdagens kamp mot Stoke får De Gea et skudd omtrent midt på seg. Det er hardt, men han bøyer seg ned og bakover, og setter hånda på ballen. Kanskje 20 cm til side for brystkassen. Så dytter han ballen opp og over tverrliggeren. Kommentatorene svarer så med å kalle det en vanvittig redning. Jeg mener at dette er noe enhver keeper på dette nivået skal ta. Hver gang De Gea gjør slike redninger, blir de fremstilt som ferberredninger og fantomredninger. Jeg opplever at kommentatorene fremstiller han som bedre enn det han er med dette, og det irriterer meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett den aktuelle kampen, men generelt sett så er ikke dette noen nytt fra norske fotballkommentatorer (gjelder sikker andre kommentatorer også).

 

Dette er heller ikke noe som kun gjelder målvakter, det gjelder spillere i de fleste posisjoner. For meg så er problemet "enkelt", noen av kommentatorene klarer rett og slett ikke å ha en objektiv holdning til spillere. Enkelte har sine favorittlag og/eller favorittspillere som knapt nok kan gjøre en eneste feil, og på samme måte så har enkelte sine favoritt "hatlag"/"hatspillere" som blir kritisert for hver en miste lille antydning til feil.

 

Nå er vi som fans på menge måter slik også. Hvis man leser innlegg i diverse forum så er det utrolig hvordan en og samme spiller blir bedømt av to forskjellige forumbrukere, men det er selvsagt helt og holdent en annen sak. Fans har lov til å være partiske. Fans har lov til å gå litt over grensen når de vurderer spillere de liker eller ikke liker. Fansen har i utgangspunktet vide grense når det gjelder slikt. Fotballkommentatorer skal ha snevre grenser. En god fotballkommentator klarer å skille mellom det å være fan og det å være en mest mulig objektiv formidler av det som skjer.

 

Min favorittkommentator (som sluttet som kommentator etter 15/16 sesongen) er Per-Jarle Heggelund. Selv om han er Arsenalfan, så skinte det aldri igjennom (kanskje var han i stedet vel hard mot Arsenal). Men en kunnskapsrik og saklig kommentator.

 

Jeg går kanskje litt off-topic, men et eksempel på dagens håpløse norske kommentatorer er at enkelte av de til stadighet ser ut til å måtte "konstruere" situasjoner. Det kan være en hands eller noe liknende der faktisk ingen på banen reagerer og jeg som tv-titter heller ikke finner noe å reagere på. så klarer faktisk (enkelte) kommentatorer å snakke om dommertabber o.l.

Kommentatorer har veldig lett for å finne dommertabber i en kamp, og ikke minst i situasjoner der man må ha fem seks repriser fra forskjellige vinkler og gjerne en eller to av de som er "zoomet" inn på "tabben".

 

Min konklusjon er enkel. Norske fotballkommentatorer blir dårligere og dårligere. Der er selvsagt noen hederlige unntak, men har jeg valget mellom norsk lyd eller det å få en dansk/svensk/engelsk kommentator så velger jeg normalt den "utenlandske".

Link to comment
Share on other sites

Kommentatorene har mye å si for omdømmet til spilleren. Begovic og Mignolet var de to beste keeperne i PL for et par år siden i følge dem. Pickford og Butland blir også hauset opp (Spesielt av de engelske), mens solide, utenlandske keepere ofte ikke får honnøren de fortjener.

 

Edit: Ser at Fabianski hadde det som kanskje blir sesongens beste redning i PL i går.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...