Jump to content

Topp 10


Lars Henry

Recommended Posts

Fant ut da Mertesacker kom til klubben og jeg rangerte han som en av verdens 20 beste stoppere at det kunne være morsomt å nettopp rangere verdens 10 beste stoppere.

 

Men for at topicen ikke skal blir "oppbrukt" med en gang kunne det vært morsomt å ha en topic der man rangerer de 10 beste spillerne i alle posisjoner og i alle forskjellige ligaer osv.

 

Hvis jeg så skal starte med å si min topp 10-lista over stoppere, vil den se sånn ut (i tilfeldig rekkefølge):

 

Gerard Pique

Nemanja Vidic

Thomas Vermaelen

Lucio

Giorgio Chiellini

Vincent Kompany

David Luiz

Carles Puyol

Ricardo Carvalho

Per Mertesacker(?)

Link to comment
Share on other sites

Regner med at vi her snakker om midtstoppere som da er aktive idag...

 

Det er stor forskjell på midtstoppere, og hva slags kvaliteter de har. Hvis man skal vurdere dem kun utifra deres egne ferdigheter, så vil det bli subjektivt hva slags type midtstopper man liker. Liker man en som spiller med høy risiko, og som satser mye på å bryte forran? (Koscielny). Liker man en som er posisjoneringssterk og går hardere i kroppsdueller? (Mertesacker) Eller skal man jakte på den litt mer "komplette" midtstopper, som vet å variere mellom de to? (Vermaelen). Eller kanskje det er hvor viktig han er for laget han spiller på? Tja....

 

Dette er ikke lett.. Jeg skal tenke hardt på dette, og editere posten min etter at jeg har fått tenkt på saken :P Men et veldig godt initiativ! Støtter deg i en tråd for hver posisjon, og gjerne også rolle når vi først er i gang? (Playmaker, kaptein, spydspiss osv)

 

EDIT: Her er lista, i "stigende rekkefølge" - altså prinsippet "save the best for last"

 

10. Hummels - Han har virkelig blitt en kjempe i Dortmund sitt midtforsvar. Og det i en alder av 22!

 

9. Lucio - Hva hadde Inter vært uten denne mannen? Jeg tørr påstå at dem hadde vært "lekk som ei sil"

 

8. Terry - Man må ha med Terry på en slik liste. Han vet hva han er god på, og benytter seg av akkurat det så ofte han kan. I tillegg er han en fantastisk motivator i Chelsea-laget.

 

7. Carvalho - Det er ikke mange midtstoppere i verden med teknikk som denne mannen, og til tross for sin "normale" høyde, så taper han sjelden en hode-duell. Han er dog en skitten spiller, som gjør at han ikke kommer høyere på lista

 

6. Kompany - Han hadde en fantastisk sessong for City, og var en av hovedårsakene til at de kom så høyt som de gjorde. I de få kampene som City kjørte på fremover, så var han en bauta som sikret dem bakover.

 

5. Silva - Denne mannen har lært sine saker fra Nesta, og han har lært dem godt. Han har også blitt et soleklart førstevalg for det Brasilianske landslaget

 

4. Chiellini - Var vel ikke gamle gutten når han startet kamper for Juventus, så i en alder av 26 har han tonnevis av erfaring. En skikkelig tradisjonell midtstopper, sterk i lufta og knalltøff i dueller. Jeg våger å trekke sammenlikninger mot vår egen Martin Keown.

 

3. Vermaelen - Det er nok litt på grunn av mitt Arsenal-hjerte at han havner så høyt opp, men jeg elsker denne mannen. Han er dominant, rask, blir stadig sterkere i sin posisjonering, samtidig som han virker som en god organisator av forsvaret årt. Måtte han få mange mange skadefrie sesonger for klubben.

 

2. Vidic - Han må med... Forbanna bedriten klubb, men han må med. Han er no av det mest komplette jeg noen sinne har sett som midtstopper. Han er god med ballen i beina, brukbart skudd, knallsterk, kompromissløs - og rett og slett skremmende. Det må være helt jævlig å være spiss å møte denne mannen.

 

1. Pique - Det sier seg selv at med Rio Ferdinand og Carles Pyol som mentorer, så blir man god. Når man sper på med talent, målbevissthet og en enorm innsatsvilje... Da blir man nummer 1. Jeg sa at det ikke er mange midtstoppere i verden med teknikk som Carvalho, men Pique er den som er nummer 1 også her. Rett og slett fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett en grei liste, men oppskrytte David Luiz hører ikke hjemme der, Chelsea har faktisk to andre midtstoppere som er bedre. Thiago Silva burde vært med, og Rio Ferdinand er latterlig god på sitt beste.

 

Og da regner jeg med at du "slår til" med mer en kritikk av en annens liste, og lager din egen? som jeg sier i mitt innlegg, så er en slik liste subjektiv. Kom med din egen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville hatt den samme lista, bare bytta ut Mertesacker og Luiz med de to jeg nevnte...

 

Og jeg vet at en liste er "subjektiv". Alt på et forum er subjektivt sist jeg sjekka, og poenget er å diskutere andres meninger.

 

Okey da er det jeg som feiltolker det du skriver. Måten du skriver på gjør at jeg tolker det som om du "belærer" andre med hvordan deres innlegg burde vært. Sier det som du sier her, med noen grunner til hvorfor, så er det et mye bedre innlegg som tolkes som diskuterende og ikke belærende.

 

Men det er bare meg, så sorry for at jeg feiltolker det du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Når det skal lages en topp 10 liste, vil jeg gå ut fra de som er på topp nå ikke om 2-3 år. Derfor synes jeg det er for tidlig å ta med spillere som Hummels, Phil Jones etc. Og de skal heller ikke passert toppen av karrieren og komme inn på listen pga. navnet sitt, f. eks Carvalho.

 

1. Nemanja Vidic

2. Gerard Pique

3. Vincent Kompany

4. Thomas Vermaelen

5. Giorgio Chiellini

6. John Terry

7. John Heitinga

8. Thiago Silva

9. Lucio

10. Carles Puyol

 

Om noen år kommer spillere som Lucio, Puyol og Terry til å bli byttet ut med Hummels, Luiz og Cahill (om han kommer seg til en større klubb enn Bolton).

Link to comment
Share on other sites

Stort sett en grei liste, men oppskrytte David Luiz hører ikke hjemme der, Chelsea har faktisk to andre midtstoppere som er bedre. Thiago Silva burde vært med, og Rio Ferdinand er latterlig god på sitt beste.

**Rio Ferdinand VAR latterlig god på sitt beste. Fortsatt god, men ikke topp 10 materiell lenger.

 

Min liste:

 

1.Vidic

2.Pique (sorry to say it)

3.Chiellini

4.Kompany

5.Terry

6.Lucio

7.Carvalho

8.Vermaelen

9.Thiago Silva

10.Subotic

 

Ja Vermaelen kommer ikke høyere hos meg, men han er nummer 2 på denne lista om 1-2 år etter Pique. Mertesacker kommer nok også inn på denne listen snart ;)

 

Da var listen fullstendig med 10 spillere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...